VAKANTIEGELD jYOORDEEL E 21 kortingen tot wel vrijdag 31 mei 2019 TOP 10 AUTOFABRIKANTEN 1999 - 2017* 1999 worden, om er vervolgens minder te verkopen. Voor de bedrijven is de verwachting dat mensen meer kilometers zullen afleggen met de zelfrijdende elektrische auto wel een lichtpuntje. Omdat de auto in tensiever gebruikt gaat worden, zal deze ook sneller slijten. Dat zorgt er voor dat in ieder geval de eerste jaren het aantal verkochte auto's nog zal blijven groeien. Chaotisch Uiteindelijk zullen er wereldwijd nog maar een paar hele grote auto fabrikanten overleven in de revo lutie die de auto-industrie te wachten staat is de verwachting. Maar de grote vraag is welke fabri kant er overleeft. ,,De tijd tot 2030 zal chaotisch zijn'', zei Carlos Ta- vares, de topman van PSA, eerder tegen de Britse zakenkrant Finan cial Times. ,,Niet alle automakers zullen de nieuwe technologie on- der de knie krijgen. Dat biedt kan sen voor nieuwe deals.'' Of die deals succesvol zijn wordt betwijfeld. FCA zegt dat de fusie op termijn 5 miljard aan kostenbe- paringen kan opleveren. Werner Stablein, auto-analist bij ratingbu reau Scope is kritisch. ,,Voor de productie van elektrische auto's is schaalgrootte veel minder belang rijk. Bij batterijen is de kostenbe sparing veel geringer.'' Daar komt nog bij dat de auto industrie een lange geschiedenis heeft van mislukte fusies en over names. Vaak spelen nationale sen timenten mee, waardoor er niet al tijd logische keuzes worden ge maakt. ,,Kijk naar de Daimler- Chryslerfusie of de mislukte po gingen van Ford en General Mo tors om een Europees bedrijf op te zetten door overnames. En meer recent de problemen bij Nissan- Renault'', legt Stablein uit. renten. Google en Uber bijvoor beeld zetten miljarden in om een zelfrijdende auto te ontwikkelen. In China wordt deze ontwikkeling aangejaagd door de overheid. Dat betekent allerlei nieuwe concur renten met diepe zakken die zich op de markt storten. Concurrenten die de automakers zullen vrezen. Want op het gebied van innovatie lopen ze niet bepaald voorop, bleek eerder uit een rapport van adviesorganisatie PwC. In de top 20 van bedrijven die het meest aan onderzoek en ontwikkeling uitgeven staan vijf autofabrikanten. Maar geen van die fabrikanten staat in de top tien van meest innova tieve bedrijven. Marchionne: ,,We geven veel geld uit aan onderzoek en ontwikkeling, maar dat zie je niet terug in de winst of in de koers van het aandeel.'' Dat rendement zal omhoog moeten om succesvol te blijven in de toekomst. PwC ziet nog een andere ontwik keling. In de toekomst zal niet meer het bezit, maar het gebruik van de auto centraal staan. Autodelen zal de norm worden. Dat heeft grote gevolgen voor de auto-industrie. Nu worden veel auto's alleen ge bruikt voor een ritj e van en naar het werk. Bij autodelen zal de auto veel intensiever gebruikt gaan worden. Dat heeft weer gevolgen voor het aantal auto's dat nodig is. PwC ver wacht dat in Europa het aantal auto's zal dalen van 280 miljoen nu naar 200 miljoen in 2030. Ook in de VS en China zal het aantal auto's fors afnemen, is de verwachting. Dat klinkt als slecht nieuws voor de autobedrijven. Om de nieuwe auto's te ontwikkelen moeten hon derden miljarden geïnvesteerd Totaal aantal auto's dat werd gebouwd 1 GM 8.421.000 2017 TOYOTA 10.466.051 2 FORD 6.638.000 VOLKSWAGEN 10.382.334 3 TOYOTA-DAIHATSU 5.462.000 HYUNDAI 7.218.391 4 DAIMLERCHRYSLER 4.828.000 GM 6.856.880 5 VOLKSWAGEN 4.784.000 FORD 6.386.818 6 FIAT 2.631.000 NISSAN 5.769.277 7 PSA PEUGEOT CITROEN 2.515.000 HONDA 5.236.842 8 NISSAN 2.455.000 FIAT 4.600.847 9 HONDA 2.425.000 RENAULT 4.153.589 10 RENAULT 2.347.000 PSA CITROEN PEUGEOT 3.649.742 KS1U Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 27 of ga naar uw reisbureau *kijk op oad.nl/voorwaarden O.v.v. typefouten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21