VAKANTIEGELD
jYOORDEEL
E 21
kortingen tot wel
vrijdag 31 mei 2019
TOP 10 AUTOFABRIKANTEN 1999 - 2017*
1999
worden, om er vervolgens minder
te verkopen. Voor de bedrijven is
de verwachting dat mensen meer
kilometers zullen afleggen met de
zelfrijdende elektrische auto wel
een lichtpuntje. Omdat de auto in
tensiever gebruikt gaat worden, zal
deze ook sneller slijten. Dat zorgt
er voor dat in ieder geval de eerste
jaren het aantal verkochte auto's
nog zal blijven groeien.
Chaotisch
Uiteindelijk zullen er wereldwijd
nog maar een paar hele grote auto
fabrikanten overleven in de revo
lutie die de auto-industrie te
wachten staat is de verwachting.
Maar de grote vraag is welke fabri
kant er overleeft. ,,De tijd tot 2030
zal chaotisch zijn'', zei Carlos Ta-
vares, de topman van PSA, eerder
tegen de Britse zakenkrant Finan
cial Times. ,,Niet alle automakers
zullen de nieuwe technologie on-
der de knie krijgen. Dat biedt kan
sen voor nieuwe deals.''
Of die deals succesvol zijn wordt
betwijfeld. FCA zegt dat de fusie
op termijn 5 miljard aan kostenbe-
paringen kan opleveren. Werner
Stablein, auto-analist bij ratingbu
reau Scope is kritisch. ,,Voor de
productie van elektrische auto's is
schaalgrootte veel minder belang
rijk. Bij batterijen is de kostenbe
sparing veel geringer.''
Daar komt nog bij dat de auto
industrie een lange geschiedenis
heeft van mislukte fusies en over
names. Vaak spelen nationale sen
timenten mee, waardoor er niet al
tijd logische keuzes worden ge
maakt. ,,Kijk naar de Daimler-
Chryslerfusie of de mislukte po
gingen van Ford en General Mo
tors om een Europees bedrijf op te
zetten door overnames. En meer
recent de problemen bij Nissan-
Renault'', legt Stablein uit.
renten. Google en Uber bijvoor
beeld zetten miljarden in om een
zelfrijdende auto te ontwikkelen.
In China wordt deze ontwikkeling
aangejaagd door de overheid. Dat
betekent allerlei nieuwe concur
renten met diepe zakken die zich
op de markt storten.
Concurrenten die de automakers
zullen vrezen. Want op het gebied
van innovatie lopen ze niet bepaald
voorop, bleek eerder uit een rapport
van adviesorganisatie PwC. In de
top 20 van bedrijven die het meest
aan onderzoek en ontwikkeling
uitgeven staan vijf autofabrikanten.
Maar geen van die fabrikanten staat
in de top tien van meest innova
tieve bedrijven. Marchionne: ,,We
geven veel geld uit aan onderzoek
en ontwikkeling, maar dat zie je
niet terug in de winst of in de koers
van het aandeel.'' Dat rendement
zal omhoog moeten om succesvol
te blijven in de toekomst.
PwC ziet nog een andere ontwik
keling. In de toekomst zal niet meer
het bezit, maar het gebruik van de
auto centraal staan. Autodelen zal
de norm worden. Dat heeft grote
gevolgen voor de auto-industrie.
Nu worden veel auto's alleen ge
bruikt voor een ritj e van en naar het
werk. Bij autodelen zal de auto veel
intensiever gebruikt gaan worden.
Dat heeft weer gevolgen voor het
aantal auto's dat nodig is. PwC ver
wacht dat in Europa het aantal
auto's zal dalen van 280 miljoen nu
naar 200 miljoen in 2030.
Ook in de VS en China zal het
aantal auto's fors afnemen, is de
verwachting.
Dat klinkt als slecht nieuws voor
de autobedrijven. Om de nieuwe
auto's te ontwikkelen moeten hon
derden miljarden geïnvesteerd
Totaal aantal auto's dat werd gebouwd
1
GM
8.421.000
2017 TOYOTA
10.466.051
2
FORD
6.638.000
VOLKSWAGEN
10.382.334
3
TOYOTA-DAIHATSU
5.462.000
HYUNDAI
7.218.391
4
DAIMLERCHRYSLER
4.828.000
GM
6.856.880
5
VOLKSWAGEN
4.784.000
FORD
6.386.818
6
FIAT
2.631.000
NISSAN
5.769.277
7
PSA PEUGEOT CITROEN
2.515.000
HONDA
5.236.842
8
NISSAN
2.455.000
FIAT
4.600.847
9
HONDA
2.425.000
RENAULT
4.153.589
10
RENAULT
2.347.000
PSA CITROEN PEUGEOT
3.649.742
KS1U
Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 27 of ga naar uw reisbureau
*kijk op oad.nl/voorwaarden O.v.v. typefouten