Goed bezia 0) \^m PSYCHOLOGELD Hl-'14 IMM WmÈêÊzM' 20 ECONOMIE Ifëd! De aangekondigde fusie tussen Fiat Chrysler en Renault zal niet de laatste zijn in de auto-industrie. De enorme kosten en investeringen waar autofabrikanten voor staan drijft ze in eikaars armen. FUSIE AUTO-INDUSTRIE A Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere mi r week ons econo misch gedrag. Omdatje vanochtend een koekje hebt af geslagen, mag je van jezelf een frikandel bij de lunch. Herkenbaar? Ons brein is er goed in om een rechtvaardiging voor onze slechte gewoontes te vinden. Dat geldt ook voor milieubelastend gedrag. Mensen die drie keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan, pra ten dat bijvoorbeeld goed met de redenering dat ze hun afval al scheiden en één keer in de week geen vlees eten. Maar wanneer afval scheiden een vergoelijking wordt voor vliegen, blijf dan vooral je papier bij het grofvuil gooien. het tijdschrift Nature dat de politiek zich be wust moet zijn van deze menselijke zwakte. Om het gedrag van mensen te veranderen, is een rigoureuze aanpak nodig. Want, zo waar schuwen ze beleidsmakers, met kleine ingrepen geef je mensen ten onrechte het gevoel dat ze goed bezig zijn. Waardoor de motivatie om nog meer te doen, afneemt. Ik schreef op deze plek eerder over een studie waaruit bleek dat je maar beter geen stappentel ler kunt gebruiken als je wil afvallen. Onder zoekers van de Universiteit van Pittsburgh volg den twee groepen die wilden afvallen. De ene groep gebruikte actief een fitnesstracker, de ander niet. De afvallers met de fitnes- stracker raakten minder ki lo's kwijt. De onderzoekers Ons brein is vermoeden dat de stappen teller had geleid tot com pensatiegedrag: ik heb toch al tienduizend stappen ge zet, nu mag ik wel een stuk taart. Met duurzaam gedrag gaat het al net zo: 'Door mensen te herinneren aan de acties die ze hebben ondernomen om hun energieverbruik te verminderen, blijkt de steun voor klimaatbeleid af te nemen', schrijven de onderzoekers in Na ture. Want ja, we zijn al zo goed bezig. Ook duurzame nudges - een nudge is een duwtje in de goede richting - gaan ten koste van de populariteit van meer ingrijpende maat regelen als een CO2-belasting. Tijdens de studie hadden proefpersonen de mogelijkheid om te kiezen tussen een CO2-belasting en beleid waarbij burgers standaard groene stroom kre gen aangeboden. De CO2-belasting kreeg min der steun dan in het scenario waarbij mensen een eenvoudigere keuze kregen: wel of geen CO2-belasting. Deze resultaten zijn niet alleen interessant voor politici die echt iets willen doen aan kli maatverandering, en partijen die dat klimaatbe leid juist willen traineren. Maar ook voor de welwillende burger: wil je echt groener leven, begin dan groot. Vergeet biologische groentes, douche lekker een paar minuten langer en maak je niet meer druk om het plasticje om de kom kommer. Dat kost allemaal veel moeite, maar le vert weinig op. Behalve een onterecht duur zaam gevoel. Neem in plaats daarvan een drastische beslis sing: doe je auto weg, stop met vliegen of ga ve getarisch eten. Pas als je daarin slaagt, ben je klaar voor het kleine werk. goed in het vinden van rechtvaar diging voor slechte gewoontes Adyen KPN Unibail Rodamco Een verrassing was de aankondi ging van Renault en Fiat Chrysler (FCA) niet. FCA roept al jaren dat er een consolidatieslag in de auto-in dustrie nodig is. En beide bedrijven vullen elkaar goed aan. Het nieuwe bedrijf wordt met 7,4 miljoen auto's de derde autofabrikant ter wereld, na Volkswagen en Toyota. De om zet van Renault FCA is zo'n 170 mil jard dollar ,,FCA is in de VS nog steeds een grote speler is. Met Chrysler als Amerikaanse volksauto en het sterke Jeep dat, ook internationaal, het kroonjuweel van het bedrijf is. Dat merk, met een imago dat veel waard is, maakt de auto's waar nog echt geld mee wordt verdiend'', zegt autojournalist Niek Schenk. Maar in Europa heeft het bedrijf een probleem. ,,Voor Chrysler is het doek in Europa al jaren geleden ge vallen, al doet Jeep hier nog wel se rieus mee. Lancia heeft alleen nog op de thuismarkt Italië enige bete kenis en de wederopstanding van Alfa Romeo is niet gelukt. En dan is er nog het kwakkelende Fiat.'' Ook Renault kan wel wat steun gebruiken, ondanks de nauwe sa menwerking met Nissan en Mitsu bishi. Europese fabrikanten moeten samenspannen om tegenstand te bieden aan opkomende concurren ten als Hyundai-Kia, dat met inno- vatie en kwaliteit grote stappen zet. ,,En dan nog die dreiging van de Chinezen, die elk moment met lage prijzen en onverwachte kwaliteit en design Europa zouden kunnen binnenstappen. Zie bijvoorbeeld het Chinees-Zweedse Lynk Co dat in België auto's gaat maken die zijn gebaseerd op Volvo's van Geely'', legt Schenk uit. Inhaalslag Nieuwe toetreders en concurrentie zijn van alle tijden. Europese en Amerikaanse automakers hebben eerder de Japanse storm overleeft. Maar nu staan er nieuwe funda mentele uitdagingen te wachten. De eerste is de elektrische auto. Traditionele automerken zijn te lang op hun diesel- en benzinemo toren blijven vertrouwen. Er is een gigantische inhaalslag nodig. In 2018 dachten autofabrikanten we reldwijd dat ze 90 miljard dollar in de ontwikkeling van nieuwe elek- trische auto's moesten steken. In middels is dat al tot 300 miljard dol lar bijgesteld. Alleen Volkswagen denkt al 50 miljard dollar kwijt te zijn, Daimler verwacht 20 miljard te moeten investeren. Dat zijn zelfs voor de grootmach ten in de auto-industrie forse be dragen. Volkswagen gaf in 2017 bij voorbeeld 13 miljard dollar uit aan onderzoek en ontwikkeling. De snel stijgende uitgaven zijn een van de redenen dat voormalige concur renten nu samenwerken bij het ontwikkelen van elektrische auto's. Zo zit BMW op schoot bij Daimler, iets wat een paar jaar geleden nog volstrekt ondenkbaar was. En Ford zoekt al de samenwerking met Volkswagen. De fusie van FCA en Renault past hier naadloos in. Renault heeft al een succesvolle elektrische auto, de Zöe. Fiat loopt qua kennis ver ach ter als het om elektrische auto's gaat. Sergio Marchionne, de vorig jaar overleden topman van FCA noemde dat soort voordelen juist als reden voor fusies. ,,Beter fuseren en kennis delen dan ieder apart in vesteren in het ontwikkelen van dezelfde kennis'', zei de flamboy ante topman daar over. De elektrische auto is niet de enige verandering voor de auto bouwers. De verwachting is dat de zelfrijdende auto ook voor een re volutie gaat zorgen. Op dit terrein melden zich hele nieuwe concur- v Gedragswetenschappers stelden onlangs in Reageren? economie@persgroep.nl O vrijdag 31 mei 2019 Het betaalbe- drijf profiteerde van een positief analistenrapport van Cantor Fitzgerald. Het telecomcon- cern klom na een adviesverhoging door Goldman Sachs. De bodemonder zoeker bungelde onderaan de MidKap. Het vastgoed concern was de grootste daler in de AEX. o Peet Vogels Rotterdam/Parijs Het nieuwe Renault FCA gaat 7,4 miljoen auto's produceren. In gewijden verwachten dat het aan tal auto's op de weg de komende jaren zal afnemen. Autofabrikanten fuseren uit noodzaak, niet uit liefde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20