Goed bezia
0)
\^m
PSYCHOLOGELD
Hl-'14 IMM
WmÈêÊzM'
20 ECONOMIE
Ifëd!
De aangekondigde fusie tussen Fiat Chrysler en Renault
zal niet de laatste zijn in de auto-industrie. De enorme kosten en
investeringen waar autofabrikanten voor staan drijft ze in eikaars
armen.
FUSIE AUTO-INDUSTRIE A
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
mi r
week ons econo
misch gedrag.
Omdatje vanochtend een koekje hebt af
geslagen, mag je van jezelf een frikandel
bij de lunch. Herkenbaar? Ons brein is er
goed in om een rechtvaardiging voor onze
slechte gewoontes te vinden. Dat geldt ook voor
milieubelastend gedrag. Mensen die drie keer
per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan, pra
ten dat bijvoorbeeld goed met de redenering dat
ze hun afval al scheiden en één keer in de week
geen vlees eten. Maar wanneer afval scheiden
een vergoelijking wordt voor vliegen, blijf dan
vooral je papier bij het grofvuil gooien.
het tijdschrift Nature dat de politiek zich be
wust moet zijn van deze menselijke zwakte.
Om het gedrag van mensen te veranderen, is
een rigoureuze aanpak nodig. Want, zo waar
schuwen ze beleidsmakers, met kleine ingrepen
geef je mensen ten onrechte het gevoel dat ze
goed bezig zijn. Waardoor de motivatie om nog
meer te doen, afneemt.
Ik schreef op deze plek eerder over een studie
waaruit bleek dat je maar beter geen stappentel
ler kunt gebruiken als je wil afvallen. Onder
zoekers van de Universiteit van Pittsburgh volg
den twee groepen die wilden afvallen. De ene
groep gebruikte actief een
fitnesstracker, de ander niet.
De afvallers met de fitnes-
stracker raakten minder ki
lo's kwijt. De onderzoekers
Ons brein is vermoeden dat de stappen
teller had geleid tot com
pensatiegedrag: ik heb toch
al tienduizend stappen ge
zet, nu mag ik wel een stuk
taart.
Met duurzaam gedrag gaat
het al net zo: 'Door mensen
te herinneren aan de acties
die ze hebben ondernomen
om hun energieverbruik te
verminderen, blijkt de steun voor klimaatbeleid
af te nemen', schrijven de onderzoekers in Na
ture. Want ja, we zijn al zo goed bezig.
Ook duurzame nudges - een nudge is een
duwtje in de goede richting - gaan ten koste
van de populariteit van meer ingrijpende maat
regelen als een CO2-belasting. Tijdens de studie
hadden proefpersonen de mogelijkheid om te
kiezen tussen een CO2-belasting en beleid
waarbij burgers standaard groene stroom kre
gen aangeboden. De CO2-belasting kreeg min
der steun dan in het scenario waarbij mensen
een eenvoudigere keuze kregen: wel of geen
CO2-belasting.
Deze resultaten zijn niet alleen interessant
voor politici die echt iets willen doen aan kli
maatverandering, en partijen die dat klimaatbe
leid juist willen traineren. Maar ook voor de
welwillende burger: wil je echt groener leven,
begin dan groot. Vergeet biologische groentes,
douche lekker een paar minuten langer en maak
je niet meer druk om het plasticje om de kom
kommer. Dat kost allemaal veel moeite, maar le
vert weinig op. Behalve een onterecht duur
zaam gevoel.
Neem in plaats daarvan een drastische beslis
sing: doe je auto weg, stop met vliegen of ga ve
getarisch eten. Pas als je daarin slaagt, ben je
klaar voor het kleine werk.
goed in het
vinden van
rechtvaar
diging voor
slechte
gewoontes
Adyen
KPN
Unibail
Rodamco
Een verrassing was de aankondi
ging van Renault en Fiat Chrysler
(FCA) niet. FCA roept al jaren dat er
een consolidatieslag in de auto-in
dustrie nodig is. En beide bedrijven
vullen elkaar goed aan. Het nieuwe
bedrijf wordt met 7,4 miljoen auto's
de derde autofabrikant ter wereld,
na Volkswagen en Toyota. De om
zet van Renault FCA is zo'n 170 mil
jard dollar
,,FCA is in de VS nog steeds een
grote speler is. Met Chrysler als
Amerikaanse volksauto en het
sterke Jeep dat, ook internationaal,
het kroonjuweel van het bedrijf is.
Dat merk, met een imago dat veel
waard is, maakt de auto's waar nog
echt geld mee wordt verdiend'',
zegt autojournalist Niek Schenk.
Maar in Europa heeft het bedrijf
een probleem. ,,Voor Chrysler is het
doek in Europa al jaren geleden ge
vallen, al doet Jeep hier nog wel se
rieus mee. Lancia heeft alleen nog
op de thuismarkt Italië enige bete
kenis en de wederopstanding van
Alfa Romeo is niet gelukt. En dan is
er nog het kwakkelende Fiat.''
Ook Renault kan wel wat steun
gebruiken, ondanks de nauwe sa
menwerking met Nissan en Mitsu
bishi. Europese fabrikanten moeten
samenspannen om tegenstand te
bieden aan opkomende concurren
ten als Hyundai-Kia, dat met inno-
vatie en kwaliteit grote stappen zet.
,,En dan nog die dreiging van de
Chinezen, die elk moment met lage
prijzen en onverwachte kwaliteit
en design Europa zouden kunnen
binnenstappen. Zie bijvoorbeeld
het Chinees-Zweedse Lynk Co
dat in België auto's gaat maken die
zijn gebaseerd op Volvo's van
Geely'', legt Schenk uit.
Inhaalslag
Nieuwe toetreders en concurrentie
zijn van alle tijden. Europese en
Amerikaanse automakers hebben
eerder de Japanse storm overleeft.
Maar nu staan er nieuwe funda
mentele uitdagingen te wachten.
De eerste is de elektrische auto.
Traditionele automerken zijn te
lang op hun diesel- en benzinemo
toren blijven vertrouwen. Er is een
gigantische inhaalslag nodig. In
2018 dachten autofabrikanten we
reldwijd dat ze 90 miljard dollar in
de ontwikkeling van nieuwe elek-
trische auto's moesten steken. In
middels is dat al tot 300 miljard dol
lar bijgesteld. Alleen Volkswagen
denkt al 50 miljard dollar kwijt te
zijn, Daimler verwacht 20 miljard
te moeten investeren.
Dat zijn zelfs voor de grootmach
ten in de auto-industrie forse be
dragen. Volkswagen gaf in 2017 bij
voorbeeld 13 miljard dollar uit aan
onderzoek en ontwikkeling. De
snel stijgende uitgaven zijn een van
de redenen dat voormalige concur
renten nu samenwerken bij het
ontwikkelen van elektrische auto's.
Zo zit BMW op schoot bij Daimler,
iets wat een paar jaar geleden nog
volstrekt ondenkbaar was. En Ford
zoekt al de samenwerking met
Volkswagen.
De fusie van FCA en Renault past
hier naadloos in. Renault heeft al
een succesvolle elektrische auto, de
Zöe. Fiat loopt qua kennis ver ach
ter als het om elektrische auto's
gaat. Sergio Marchionne, de vorig
jaar overleden topman van FCA
noemde dat soort voordelen juist
als reden voor fusies. ,,Beter fuseren
en kennis delen dan ieder apart in
vesteren in het ontwikkelen van
dezelfde kennis'', zei de flamboy
ante topman daar over.
De elektrische auto is niet de
enige verandering voor de auto
bouwers. De verwachting is dat de
zelfrijdende auto ook voor een re
volutie gaat zorgen. Op dit terrein
melden zich hele nieuwe concur-
v
Gedragswetenschappers stelden onlangs in
Reageren? economie@persgroep.nl
O
vrijdag 31 mei 2019
Het betaalbe-
drijf profiteerde
van een positief
analistenrapport
van Cantor
Fitzgerald.
Het telecomcon-
cern klom na een
adviesverhoging
door Goldman
Sachs.
De bodemonder
zoeker bungelde
onderaan de
MidKap.
Het vastgoed
concern was de
grootste daler in
de AEX.
o
Peet Vogels
Rotterdam/Parijs
Het nieuwe Renault FCA gaat
7,4 miljoen auto's produceren. In
gewijden verwachten dat het aan
tal auto's op de weg de komende
jaren zal afnemen.
Autofabrikanten
fuseren uit
noodzaak, niet
uit liefde