Wie geduld toont, komt als
een rijker mens naar buiten
Levenslustige vriendschap
in aangezicht van de dood
6
Visueel
beukfestijn met
legendarische
monsters
Vergeleken met zijn evenknie King
Kong is het filmmonster Godzilla, een
van origine Japanse creatie, beduidend
minder populair. Toch blijft hij filmmakers
fascineren.
woensdag 29 mei 2019
Regisseur Michael
Dougherty (44)
heeft een speciale
fascinatie voor
Godzilla. Niet al
leen is hij verant
woordelijk voor
het meest recente avontuur uit de
reeks, Godzilla II: King of the Mon
sters, hij wilde ook dat zijn mon
ster zo veel mogelijk leek op de
creatie uit de eerste film, Gojira uit
1954. Het had invloed op de ma
nier waarop Godzilla voor zijn
nieuwe film is aangepast. Zo liet
Dougherty de uitsteeksels op de
rug van het monster groter maken,
en werden ook zijn poten, staart
en klauwen veranderd. Dat alles
met de bedoeling om Godzilla er
nog dreigender uit te laten zien.
De Amerikaanse regisseur komt
er eerlijk voor uit dat hij zich
schatplichtig voelt aan het origi
neel van 65 jaar geleden. ,,Het blijft
toch mijn favoriet. Vooral de toon
zetting bevalt mij nog steeds. Er
zit zelfs poëzie in, maar het is tege
lijkertijd ook angstaanjagend,
mysterieus en opwindend.''
De ontstaansgeschiedenis van
Godzilla begon in 1954 met een
bescheiden filmproject dat eigen
lijk door het uitvallen van een an
dere ambitieuzere productie door
producent Tomoyuki Tanaka in
gang werd gezet. Het succes van de
monsterfilms uit Hollywood, te
beginnen met King Kong uit 1933,
bracht hem op het idee iets soort
gelijks in Japan te doen. Hij nam
regisseur Ishiro Honda in de arm
die samen met een special effect
expert aan de slag ging. Honda was
een ex-soldaat die gevangenen
was genomen en met eigen ogen
zag wat de atoombom op Hiros
hima had aangericht.
Later zei hij daarover: ,,Het leek
op het einde van de wereld. Ik heb
sindsdien het gevoel gehad dat de
angst voor een atoomoorlog ons
altijd zou achtervolgen.''
Deze apocalyptische indrukken
wilde Honda verwerken in zijn
film over een monster dat was
ontstaan door radioactieve straling
en zo groot moest worden als een
berg: Gojira, een naam samenge
steld uit Japanse woord voor go
rilla (gorira) en walvis (kujira).
Hoewel het eerste Godzilla-mon
ster er nogal primitief uitzag - een
soort houterig bewegende dino
saurus - werd de film uit 1954 een
groot succes en zelfs een klassie
ker. De beelden van het monster
dat Tokyo in een puinhoop veran
derde, maakten veel indruk op het
toenmalige bioscooppubliek. De
acteur die in het pak zat, Haruo
Nakajima, was zelfs naar de die
rentuin gegaan om het loopgedrag
van gorilla's en olifanten te bestu
deren. Bewegen was toch al lastig,
want het kostuum woog rond de
honderd kilo. ,,Het was snikheet in
dat pak. Ik kon elk moment flauw
vallen'', aldus Nakajima die twee
jaar geleden op 88-jarige leeftijd
overleed.
Ongeluk
Vooral in Japan werd Godzilla een
gigasucces. Er zijn daar al 32 films
gemaakt met het monster in de
hoofdrol. De belangstelling fluctu
eert. Als zich een nucleair ongeluk
voordoet - zoals in 2011 met de
kerncentrale van Fuku-shima -
laait de belangstelling voor het oe
uvre weer op.
Ook Hollywood heeft zich al jaren
geleden op het monster gestort.
Een van de regisseurs die ermee
aan de slag ging was rampenex
pert Roland Emmerich (Indepen
dence Day, 2012), die het monster
in 1998 in New York tekeer liet
gaan. Door de gevorderde special
effecttechnieken is het nu moge
lijk om, zoals uit de nieuwe God
zilla-film blijkt, nog realistischer
te werk te gaan. Het verschil met
de originele Japanse films is gigan
tisch.
Feit blijft dat Godzilla vergele
ken met King Kong nooit echt ge
liefd is geworden in de westerse
wereld. Kong is vooral een slacht
offer van menselijk gedrag dat uit
zijn natuurlijke omgeving is ge
haald. Godzilla, een creatie van
nucleaire experimenten, is uit op
wraak en lijkt verder over geen
enkel gevoel te beschikken.
Het einde van de filmreeks is
overigens nog niet in zicht. Mi
chael Dougherty werkt al aan een
nieuw scenario voor Godzilla vs.
Kong, waarin wordt uitgemaakt
wie van de twee de sterkste is. Die
film moet klaar zijn in 2020.
GODZILLA II
The Wild Pear Tree
Sinan is niet iemand die je direct
in je hart sluit. Sterker, de kans
bestaat dat je hem ook na de ste
vige speelduur van ruim drie uur
nog achter het behang wilt plak
ken. De jongeman keert na een
studie terug naar zijn geboorte
streek (ergens in Anatolië) waar
hij hoopt zijn debuutroman gepu
bliceerd te krijgen. Daar ziet hij
zich gedwongen meer bezig te
zijn met zijn disfunctionele fami
lie - zo blijkt bij aankomst zijn va
ders reputatie naar de knoppen
dankzij een gokverslaving - dan
met zijn literaire ambities.
The Wild Pear Tree van de Turkse
regisseur Nuri Bilge Ceylan, vijf
jaar geleden winnaar van een
Gouden Palm voor zijn meester
stuk Winter Sleep, bestaat vooral
uit lange dialogen, doorspekt met
morele vraagstukken. En met een
hoofdpersoon die op iedereen
neerkijkt, behalve op zichzelf. Ge
lukkig wordt het dankzij een ge-
zonde dosis humor nooit te
zwaar. Dik drie uur is érg lang.
Maar zoals vaker bij het meande
rende werk van Ceylan: wie ge
duld toont, komt als een rijker
mens naar buiten.
Then Came You
Dit coming of age-verhaal doet
sterk denken aan drama's als Voor
ik doodga/Now is Good en The
Fault in Our Stars: emotionele dra
ma's over jonge mensen die, in
het aangezicht van de dood, nog
alles uit hun leven willen halen.
Jongeren smullen ervan. Het is
vooral aan Butterfields aandoen
lijke personage en wat broodno-
dige humor te danken dat dit
drama niet ontaardt in een heuse
tranentrekker.
Als de excentrieke, rebelse Skye
haar doodvonnis krijgt, begint ze
een nogal afwijkende 'to die'-lijst
op te stellen. De hypochondrisch
aangelegde bagagemedewerker
Calvin, die ze in een praatgroep
voor kankerpatiënten ontmoet,
neemt ze op sleeptouw. Calvin
blijkt niet stervende, maar wél
bang voor het leven. Met de avon
tuurlijke Skye als aanjager, durft
Calvin steeds grotere stappen te
nemen. - Maricke Nieuwdorp
AbZagt
Op de voorgrond van links
naar rechts: Kyle Chandler als
Mark Russell, Ziyi Zhang als Dr.
Ilene Chen en O'Shea Jackson jr.
als Officer Barnes.
FOTO WARNER BROS. PICTURES
ACTIEAVONTUUR
Regie: Michael Dougherty
Hoofdrollen: Kyle Chandler
en Vera Farmiga
Al vele film- en televisieseries
werden er gewijd aan het le
gendarische, Japanse mon
ster Godzilla alias Gojira en
diens collegamonsters Kaiju -
hier Titanen genoemd. In dit
vervolg op het Amerikaanse
Godzilla (2014) wil het nogal
mysterieuze, cryptozoölogi-
sche (cryptozoölogie doet on
derzoek naar onbekende die
ren en soms naar andere le
vensvormen, red.) instituut
Monarch het bestaan der Ti
tanen blijven onderzoeken.
Maar militairen willen alle
monsters definitief uit de weg
ruimen. Terwijl beide partijen
daarover bakkeleien, wordt
Godzilla gedwongen de strijd
aan te gaan met zijn aartsvij
and: de driekoppige Ghidorah.
Het duurt niet lang eer reus
achtige monsters ter land, ter
zee en in de lucht tegen el
kaar botsen en alles wat in
hun baan komt vermorzelen.
Waar Godzilla anno 2014 rela
tief weinig screen time kreeg,
krijgen de monsters in deze
rampenfilm ruim baan. Er zijn
de nodige verwijzingen naar
de Japanse oorsprongsverha-
len te ontdekken, maar ook
Godzilla-leken kunnen met dit
bombastische rampenverhaal
uit de voeten.
Hoewel veel vechtscènes
spectaculair, spannend en
vermakelijk zijn, duurt deze
film, met z'n ruim twee uur vi
sueel en auditief beuken, wer
kelijk te lang.
- Marieke Nieuwdorp
DRAMA
Regie: Nuri Bilge Ceylan. Hoofd
rollen: Ahmet Rifat Sungar, Ercü-
ment Balakoglu, Hazar Ergüclü.
SftSiï'
gl^l
ËKs
Sinan (Ahmed Rifat Sungar)
keert terug naar zijn geboorte
streek. FOTO SEPTEMBER FILM
- Gudo Tienhooven
DRAMA
Regie: Peter Hutchings. Hoofd
rollen: Asa Butterfield, Maisie
Williams.