Wie geduld toont, komt als een rijker mens naar buiten Levenslustige vriendschap in aangezicht van de dood 6 Visueel beukfestijn met legendarische monsters Vergeleken met zijn evenknie King Kong is het filmmonster Godzilla, een van origine Japanse creatie, beduidend minder populair. Toch blijft hij filmmakers fascineren. woensdag 29 mei 2019 Regisseur Michael Dougherty (44) heeft een speciale fascinatie voor Godzilla. Niet al leen is hij verant woordelijk voor het meest recente avontuur uit de reeks, Godzilla II: King of the Mon sters, hij wilde ook dat zijn mon ster zo veel mogelijk leek op de creatie uit de eerste film, Gojira uit 1954. Het had invloed op de ma nier waarop Godzilla voor zijn nieuwe film is aangepast. Zo liet Dougherty de uitsteeksels op de rug van het monster groter maken, en werden ook zijn poten, staart en klauwen veranderd. Dat alles met de bedoeling om Godzilla er nog dreigender uit te laten zien. De Amerikaanse regisseur komt er eerlijk voor uit dat hij zich schatplichtig voelt aan het origi neel van 65 jaar geleden. ,,Het blijft toch mijn favoriet. Vooral de toon zetting bevalt mij nog steeds. Er zit zelfs poëzie in, maar het is tege lijkertijd ook angstaanjagend, mysterieus en opwindend.'' De ontstaansgeschiedenis van Godzilla begon in 1954 met een bescheiden filmproject dat eigen lijk door het uitvallen van een an dere ambitieuzere productie door producent Tomoyuki Tanaka in gang werd gezet. Het succes van de monsterfilms uit Hollywood, te beginnen met King Kong uit 1933, bracht hem op het idee iets soort gelijks in Japan te doen. Hij nam regisseur Ishiro Honda in de arm die samen met een special effect expert aan de slag ging. Honda was een ex-soldaat die gevangenen was genomen en met eigen ogen zag wat de atoombom op Hiros hima had aangericht. Later zei hij daarover: ,,Het leek op het einde van de wereld. Ik heb sindsdien het gevoel gehad dat de angst voor een atoomoorlog ons altijd zou achtervolgen.'' Deze apocalyptische indrukken wilde Honda verwerken in zijn film over een monster dat was ontstaan door radioactieve straling en zo groot moest worden als een berg: Gojira, een naam samenge steld uit Japanse woord voor go rilla (gorira) en walvis (kujira). Hoewel het eerste Godzilla-mon ster er nogal primitief uitzag - een soort houterig bewegende dino saurus - werd de film uit 1954 een groot succes en zelfs een klassie ker. De beelden van het monster dat Tokyo in een puinhoop veran derde, maakten veel indruk op het toenmalige bioscooppubliek. De acteur die in het pak zat, Haruo Nakajima, was zelfs naar de die rentuin gegaan om het loopgedrag van gorilla's en olifanten te bestu deren. Bewegen was toch al lastig, want het kostuum woog rond de honderd kilo. ,,Het was snikheet in dat pak. Ik kon elk moment flauw vallen'', aldus Nakajima die twee jaar geleden op 88-jarige leeftijd overleed. Ongeluk Vooral in Japan werd Godzilla een gigasucces. Er zijn daar al 32 films gemaakt met het monster in de hoofdrol. De belangstelling fluctu eert. Als zich een nucleair ongeluk voordoet - zoals in 2011 met de kerncentrale van Fuku-shima - laait de belangstelling voor het oe uvre weer op. Ook Hollywood heeft zich al jaren geleden op het monster gestort. Een van de regisseurs die ermee aan de slag ging was rampenex pert Roland Emmerich (Indepen dence Day, 2012), die het monster in 1998 in New York tekeer liet gaan. Door de gevorderde special effecttechnieken is het nu moge lijk om, zoals uit de nieuwe God zilla-film blijkt, nog realistischer te werk te gaan. Het verschil met de originele Japanse films is gigan tisch. Feit blijft dat Godzilla vergele ken met King Kong nooit echt ge liefd is geworden in de westerse wereld. Kong is vooral een slacht offer van menselijk gedrag dat uit zijn natuurlijke omgeving is ge haald. Godzilla, een creatie van nucleaire experimenten, is uit op wraak en lijkt verder over geen enkel gevoel te beschikken. Het einde van de filmreeks is overigens nog niet in zicht. Mi chael Dougherty werkt al aan een nieuw scenario voor Godzilla vs. Kong, waarin wordt uitgemaakt wie van de twee de sterkste is. Die film moet klaar zijn in 2020. GODZILLA II The Wild Pear Tree Sinan is niet iemand die je direct in je hart sluit. Sterker, de kans bestaat dat je hem ook na de ste vige speelduur van ruim drie uur nog achter het behang wilt plak ken. De jongeman keert na een studie terug naar zijn geboorte streek (ergens in Anatolië) waar hij hoopt zijn debuutroman gepu bliceerd te krijgen. Daar ziet hij zich gedwongen meer bezig te zijn met zijn disfunctionele fami lie - zo blijkt bij aankomst zijn va ders reputatie naar de knoppen dankzij een gokverslaving - dan met zijn literaire ambities. The Wild Pear Tree van de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan, vijf jaar geleden winnaar van een Gouden Palm voor zijn meester stuk Winter Sleep, bestaat vooral uit lange dialogen, doorspekt met morele vraagstukken. En met een hoofdpersoon die op iedereen neerkijkt, behalve op zichzelf. Ge lukkig wordt het dankzij een ge- zonde dosis humor nooit te zwaar. Dik drie uur is érg lang. Maar zoals vaker bij het meande rende werk van Ceylan: wie ge duld toont, komt als een rijker mens naar buiten. Then Came You Dit coming of age-verhaal doet sterk denken aan drama's als Voor ik doodga/Now is Good en The Fault in Our Stars: emotionele dra ma's over jonge mensen die, in het aangezicht van de dood, nog alles uit hun leven willen halen. Jongeren smullen ervan. Het is vooral aan Butterfields aandoen lijke personage en wat broodno- dige humor te danken dat dit drama niet ontaardt in een heuse tranentrekker. Als de excentrieke, rebelse Skye haar doodvonnis krijgt, begint ze een nogal afwijkende 'to die'-lijst op te stellen. De hypochondrisch aangelegde bagagemedewerker Calvin, die ze in een praatgroep voor kankerpatiënten ontmoet, neemt ze op sleeptouw. Calvin blijkt niet stervende, maar wél bang voor het leven. Met de avon tuurlijke Skye als aanjager, durft Calvin steeds grotere stappen te nemen. - Maricke Nieuwdorp AbZagt Op de voorgrond van links naar rechts: Kyle Chandler als Mark Russell, Ziyi Zhang als Dr. Ilene Chen en O'Shea Jackson jr. als Officer Barnes. FOTO WARNER BROS. PICTURES ACTIEAVONTUUR Regie: Michael Dougherty Hoofdrollen: Kyle Chandler en Vera Farmiga Al vele film- en televisieseries werden er gewijd aan het le gendarische, Japanse mon ster Godzilla alias Gojira en diens collegamonsters Kaiju - hier Titanen genoemd. In dit vervolg op het Amerikaanse Godzilla (2014) wil het nogal mysterieuze, cryptozoölogi- sche (cryptozoölogie doet on derzoek naar onbekende die ren en soms naar andere le vensvormen, red.) instituut Monarch het bestaan der Ti tanen blijven onderzoeken. Maar militairen willen alle monsters definitief uit de weg ruimen. Terwijl beide partijen daarover bakkeleien, wordt Godzilla gedwongen de strijd aan te gaan met zijn aartsvij and: de driekoppige Ghidorah. Het duurt niet lang eer reus achtige monsters ter land, ter zee en in de lucht tegen el kaar botsen en alles wat in hun baan komt vermorzelen. Waar Godzilla anno 2014 rela tief weinig screen time kreeg, krijgen de monsters in deze rampenfilm ruim baan. Er zijn de nodige verwijzingen naar de Japanse oorsprongsverha- len te ontdekken, maar ook Godzilla-leken kunnen met dit bombastische rampenverhaal uit de voeten. Hoewel veel vechtscènes spectaculair, spannend en vermakelijk zijn, duurt deze film, met z'n ruim twee uur vi sueel en auditief beuken, wer kelijk te lang. - Marieke Nieuwdorp DRAMA Regie: Nuri Bilge Ceylan. Hoofd rollen: Ahmet Rifat Sungar, Ercü- ment Balakoglu, Hazar Ergüclü. SftSiï' gl^l ËKs Sinan (Ahmed Rifat Sungar) keert terug naar zijn geboorte streek. FOTO SEPTEMBER FILM - Gudo Tienhooven DRAMA Regie: Peter Hutchings. Hoofd rollen: Asa Butterfield, Maisie Williams.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 58