te' -
MEDIA CULTUUR 33
p"
Cv J
1
Onrustig beent hij
heen en weer voor
de wei waar hun
twee Shetland-
pony's en Haflinger-
paard staan. Nou ja, staan; een van
de pony's is er bij gaan liggen en
dat doet ze dus nooit. Nu wel, net
nu zijn vrouw een paar dagen weg
is met haar zus. Hij stuurt haar
toch maar een berichtje. Moet hij
zich zorgen maken?
Dit is wat er echt gebeurt, op
deze dinsdagmiddag rond de
boerderij van M.K. de Manvan aan
de rand van de Veluwe. Maar dit is
ook waar zijn cabaretprogramma
Gék van paarden over gaat; het be
staan vol vertwijfeling van de
man naast een vrouw die gek is
van paarden. „Uiteindelijk weten
zij altijd exact wat er aan de hand
is en ben jij als man de sukkel."
Het is een wonderlijk verhaal,
de totstandkoming en het succes
van M.K. de Manvan in het thea
ter. Hij is - excuses voor de
woordspeling - een one-trick
pony in de zin dat hij louter caba-
ret maakt over de paardenwereld.
Nog bijzonderder: de zalen van de
theaters die hij aandoet zitten af
geladen vol, vrijwel alleen met de
vrouwen en mannen over wie hij
sketches en liedjes opvoert. ,,Mijn
publiek is het onderwerp van
mijn programma. Dat is behoor
lijk uniek."
Ook maf: M.K. de Manvan wil
absoluut niet onder zijn eigen
naam in de krant. En of zijn leef
tijd ook onvermeld gelaten mag
worden. Dat zit zo: jarenlang
schreef De Manvan columns in
paardenblad Bit en bracht hij boe
ken uit over de belevenissen van
de echtgenoot van een 'paarden-
meisje', zoals hij de vrouwen om
schrijft.
Hippische hype
Die veelgelezen stukken zorgde
voor een bescheiden hippische
hype. „Iedereen wilde weten wie
toch die M.K. de Manvan was.
Sommigen wisten zeker dat het
de man van Anky van Grunsven
was", zegt hij. ,,Of anders van
Tineke Bartels, een andere Neder
landse amazone. Nu ik in de thea
ters sta, kunnen mensen mij wel
iswaar zien, maar verder weten ze
niets van me. En ik wil dat mys
tieke zo lang mogelijk vasthou
den, dat hoort bij M.K. de Man
van."
ML.-*V '4
,rÊÊ
m.,.
Dit is wat hij wel over zichzelf
kwijt wil: M.K. de Manvan is uit
vinder/schrijver/muzikant en
kwam een jaar of 30 geleden
dankzij de liefde in aanraking met
de paardenwereld. Hij kan de die
ren inmiddels aardig verzorgen,
maar alle beste bedoelingen van
hem en andere partners van 'paar-
denmeisjes' vallen in het niet bij
de vrouwelijke verzorging en toe-
wijding. ,,Zij hebben een bepaald
gen, dat kan niet anders. Wat wij
mannen ook proberen, zij vinden
toch dat ze het beter kunnen. En
dat is ook zo."
Een paar jaar geleden had een
vriend zijn hooiberg omgebouwd
tot een minitheater en trad De
Manvan voor de eerste maal op,
voor vrienden en familie. ,,Nog
veel enger dan voor een onbekend
publiek, als je het mij vraagt. Ik
heb ze gezegd: als jullie dit nou
niets vinden, zeg het me dan.
Maar ze vonden het erg leuk.
Daarop durfde ik wel de theaters
in."
Spiritueel
En die 'paardenmeisjes', die vin
den het heerlijk om een avond in
de lachspiegel te kijken die De
Manvan ze voorhoudt. Vrijwel
overal speelt hij voor uitverkochte
zalen. Laatst, in Steenwijk, had hij
zeshonderd mensen in de grote
zaal en was er zelfs een wachtlijst.
Bij kleinkunstenaar Jeroen van
Merwijk, die tegelijkertijd in de
kleine zaal speelde, waren nog
wel wat lege plekken.
,,De theaters waar ik kom zeg
gen: 'We snappen er niets van,
maar we waren de kaartjes zo
kwijt'. Weet je, zo'n grote groep
mensen aan het lachen maken,
dat is zo ongelooflijk mooi. Het is
bijna een spirituele ervaring: echt
een reden om te leven. Het is an
ders dan al het andere", zegt De
Manvan.
En dan richt hij de blik weer
naar buiten, naar de wei; de pony
galoppeert alweer vrolijk rond.
Exact zoals zijn vrouw had voor
speld.
woensdag 29 mei 2019
GO
Hij is met recht een one-trick
pony: M.K. de Manvan maakt
cabaret voor en over 'paarden-
meisjes' en hun sukkelige part
ners. Met klaterend succes.
Jeroen Schmale
vol paardenmeisjes
M.K. de Manvan, met één van de pony's van zijn vrouw.
FOTO ROB VOSS
Speellijst: mkdemanvan.nl