EUWS 11 woensdag 29 mei 2019 juiste plek, in het hart van de oude Jodenbuurt.' Vorige week sprak de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zich voor het eerst uit. In NRC Handelsblad riep zij de tegenstanders op zich te verzoenen met de locatie en het ont werp. ,,Het is van belang dat we hier geen burenruzies meer over hebben.'' Voor het gemak ging ze daarbij voorbij aan de rol van de overheid in deze zaak, het gemeentebestuur voorop. Vooral wijlen burgemeester Eberhard van der Laan is bij tegen- Het monument is ontworpen in de gebiedende wijs: gedenk. En nu, hier standers de gebeten hond. „Wat hij heeft gedaan rond de onverkwikke lijke Joodse erfpachtkwestie, is zeer te prijzen'', zegt publicist Herman Vuijsje, ,,maar niet de autoritaire ma nier waarop hij dit monument erdoor heeft gejast. Geen moment is er ge luisterd naar bezwaren.'' De gemeente is, kortom, vergeten draagvlak te organiseren en heeft zich verkeken op de omvang van de tegen stand, die voor een groot deel komt van mensen die evenzeer getroffen zijn door de Holocaust. Wat dat betreft spreekt ook de gretig heid boekdelen waarmee het minis terie van VWS de portemonnee trekt voor wat in beginsel een particulier project is van het Nederlands Ausch witz Comité. Onlangs werd de bij drage van het rijk verhoogd van 2,3 naar 8,3 miljoen euro. Samen met de bijdrage van de gemeente betaalt de overheid nu bijna 80 procent van de kosten. ,,Antisemitisme en toe nemende gevoelens van onveiligheid stemmen tot grote zorg'', schrijft staatssecretaris Paul Blokhuis (Chris tenUnie) aan de Tweede Kamer. Het monument zou een 'concrete bij drage' zijn aan 'de educatie over de Holocaust en aan de strijd tegen dis criminatie zoals racisme en antisemi tisme'. In korte tijd is de discussie over het Namenmonument volkomen uit de bocht gevlogen. „Deprimerend dat het protest juist in Nederland ont staat'', zei Libeskind er zelf over op een bijeenkomst in De Balie. ,,Ik zie het als onderdeel van de wereldwijde ontkenning van de Holocaust.'' En Grishaver liet zich vorig jaar tegen de gemeenteraad ontvallen: ,,Buurtbewoners die in huizen wonen waar mijn familie woonde, wilden niet uitkijken op een monu ment dat hen herdenkt. Ze willen hun namen uitwissen.'' Bezwaren Met gevoel voor understatement zegt buurtbewoner Petra Catz, die pleit tegen het monument: ,,Ik weet ook wel iets van de oorlog sinds mijn vader mij vertelde hoe hij uit de trein sprong die hem naar Auschwitz bracht. Maar ik wil mij daar helemaal niet op beroepen. Dat is niet rele vant.'' Het is een breed spectrum aan bezwaren dat ter tafel ligt, waarbij vooral opvalt dat niemand tegen herdenken is. Slechts een enkeling beroept zich op de bomen. Veel vaker keren de bezwaren zich tegen de omvang van het monument, dat het zicht op de achtergelegen Hermitage volledig wegneemt. Naar schatting zullen jaarlijks tussen de 150.000 en 200.000 mensen door het plantsoen tje lopen, met alle gevolgen van dien voor de omgeving. Kortom: kan het niet ergens anders? Ook zijn er inhoudelijke argumen ten tegen de vormgeving. ,,Het ont werp van Libeskind is ingegeven door de misvatting dat iets enorms ook herdacht moet worden met iets enorms'', schreef emeritus hoogleraar sociologie Abram de Swaan in de Volkskrant. ,,Het wordt daarmee zelf tot enormiteit. Het is ontworpen in de gebiedende wijs: gedenk. En nu. En hier.'' De nazi's hebben gepoogd de Joden te ontdoen van hun individualiteit, stelt Vuijsje. ,,En dat dreigt met dit monument weer te gebeuren. Alle namen komen erop, maar het geheel is zo overweldigend dat de gedachte aan individuen vervliegt. Daarmee schiet het zijn doel voorbij.'' Vuijsje zit helemaal niet te wachten op een nationaal Holocaustmonu ment. ,,Dat is er al: de Jodenhoek. De hele buurt is Joodse geschiedenis. Je kunt hier niet lopen zonder herinne ring aan de oorlog: van de Holland- sche Schouwburg tot de struikel stenen op de Schaduwkade aan de Nieuwe Keizersgracht.'' Steen adopteren Het Namenmonument moet er ko men, vindt Joël Cahen, oud-directeur van het Joods Historisch Museum en initiatiefnemer van het Holocaust museum. ,,Midden in de stad, groot en duidelijk.'' De gemeente en het Auschwitz Comité hadden de zaak misschien subtieler aan moeten pak ken, zegt hij. ,,Daar staat tegenover: zonder het gedram van Jacques Grishaver was het nooit zover ge komen. Dat is een eer die hem toekomt.'' Er was een tijd, zegt Cahen, dat hij alleen al van het woord Holocaust gruwde. ,,Het moment van: nu is het wel genoeg, ik kan er niet meer tegen. In onze eigen Joodse kring waren - en zijn er nog steeds - velen die de enorme aandacht voor de Shoah niet meer aankonden. Mijn moeder kwam uit de onderduik, een goede vriendin van haar was overlevende van Auschwitz. In de jaren 80 schre ven ze in een brief naar NRC Handels- blad: hou er alsjeblieft mee op. Elke keer haal je de wonden verder open.'' In 1987 raakte hij betrokken bij de opzet van het Joods Historisch Museum. Er kwam kritiek dat de Holocaust maar een hoek in de per manente tentoonstelling had gekre gen. ,,Ik was het met die kritiek niet eens: het museum ging over vierhon derd jaar Joodse geschiedenis in Nederland, waarom zouden we die periode reduceren tot de Holocaust? Pas toen ik in Israël ging werken aan het museum van de Joodse diaspora, Herdenken en schokken zijn twee dingen. Je kunt een monument maken dat niet zo enorm oogt begreep ik dat de Shoah integraal deel uitmaakt van de Joodse geschie denis en dat ik daar niet omheen kan.'' Steeds vaker komt hij ze tegen: mensen die tot het besef komen dat ze met het Namenmonument een laatste kans krijgen nog iets te doen voor hun overleden familieleden en graag een steen adopteren. Mensen, zegt hij, 'die niets meer hadden met het Jodendom, maar nu opeens uit de kast komen.' Natuurlijk, hij weet het: het Namenmonument wordt een groot, lelijk ding in een veel te klein parkje. Nou en? Cahen: ,,Ik heb in 1970 gewoond in de studentenflat ertegenover. Ik zag hoe de laatste stukjes van de oude, Joodse, Weesperstraat werden afge broken voor de aanleg van de Oost- lijn. Toen was het al een monument van verwoesting.'' Volgens het Auschwitz Comité moet het monument een schreeuw zijn, zegt buurtbewoner Petra Catz. ,,Moet het beklemmend zijn en des oriënteren. Maar herdenken en schokken zijn twee dingen. Je kunt ook een monument maken dat niet zo enorm oogt. Zonder felle, confron terende, haast agressieve uitstraling.'' Haar grootste ergernissen: de totale onwil over het monument de discus sie aan te gaan en de voortvarend heid waarmee bezwaarmakers aan de kant worden geschoven. ,,Het gaat niet alleen om het resultaat, het gaat er ook om dat er gemeenschappelijk heid ontstaat. Het is een nationaal monument. Zonder draagvlak heeft het geen betekenis.' Jacob Wolf 2£H8$2-58jaai;. i Alberdientje Solomon-van Swaenenberg 16-2-1878 - 65 jaar Bertha Rapholowitz-Slucewesky 28-12-1899-44 jaar Sarientje de Jonghe '234-1936 - 6 jaar KI aartje van Haast-PhHip pens 3-4-1943 -11 maanden Sofia Ka sti ma-van Leo uwen 2-6-1905-37 jaar Roosje van der Heïjn-van der Kruck 6-9-1874 - 68 jaar Klaanje var Haast-Phi lippens 3-4-1943-11 maanden josefBbk 5-9-1911-31 jaar Meivin Barkovics-Schwarts 18-84905-37 jaar .Sonja van Hertogs 1-12-1942-2 jaar l Herry Hartogh 6-T1-1940-1 jaar Naatje Brol-de Lisrna 13-3-1890 - 53 jaar Mozes van den Amerongen 21-11-1856 -85 jaar Roosje van der Heijn-van der Kruck ëh9-1874 - 68 jaar Karei jakoosci 20-64942 -10 maanden Klaartjevan Haajt-Phi lippens 3-4-1943 - 11 maanden Sarientje de Jonghe 23-1-1936-6 jaar Meivin Barkovics-Schwarts 18-8-1905-37 jaar Bertha Rapholowicz-Slticewesky 28-12 1899-44 jaar Jacob Wolf 264-1882 - 58 jaar Roosje van d er Heijn-van der Kruck 6-9-1874 - 68 jaar Sonja van Hertogs 1-12-1942-2 jaar Naatje Brol-de Lis ma 13-3-1390 - 53 jaar t Frank Lusdan 29-5-1941 - 3 jaar Roosje var der Heijn-van der'Kruck 6-9-1S74-6S jaar Sofia Kasti ma-van Leeuwen 2-6-1905-37 jaar Meivin Barkovks-Schwarts 18-8-1905 - 37 jaar Jacob Wolf I 26-1-1882 - 58 jaar Mozes van den Ametongen 21-11-1856 - 85 jaar -Abram de Swaan, emeritus hoogleraar Een deel van het ontwerp van het monument. FOTO STUDIO LIBESKIND Artist-impression van het nieuwe Holocaust Namen monument. BEELD STUDIO LIBESKIND v: -Petra Catz, buurtbewoner

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11