'Eigenlijk kan dit niet' 'Hoe moet ik dit oplossen?' 'Geen alternatief' Eis: drie jaar cel voor ongeval Jeppe en Mees ZEELAND 3 Soecendy van der Sluij s uit Goes is maandag net de trein uit gestapt. ,,Ik ga elke dag van Goes naar Vlis- singen voor mijn werk. Hoe dat vandaag moet, ik heb geen idee." Buiten, bij de bushalte van Connexxion, is een drukknop voor gesproken informatie. 'Op 28 mei wordt mogelijk gestaakt', klinkt het op het bandje. 'Kijk op www.connexxion.nl/staking voor meer informatie. Onze excuses voor het ongemak.' Mogelijk gestaakt, is dat wél of met? Soecendy van der Sluijs, een beetje boos: „Eigenlijk kan dit niet, mensen zo tot op het laatst in on zekerheid houden. Ik moet mijn werkgever toch kunnen vertellen of ik er ben of niet?" Mikki Versprille uit Breskens is maandag net op tijd op het station om de trein van 7.41 uur te zien vertrekken. Ze loopt er geen stap sneller om. ,,Dan ben ik te vroeg op school. Ik neem altijd de boot van 7.12 uur uit Breskens, waar ik woon. Dan kan ik op het gemakje de trein van 7.52 halen." De 18-ja- rige Scalda-scholiere ziet voor de stakingsdag maar één mogelijk heid: thuis blijven. ,,Ik heb geen rij bewijs dus zelfs al zou ik een auto kunnen lenen, heb ik er niets aan. Mijn ouders moeten zelf naar hun werk. Vaart de boot eigenlijk wel? Veel vrienden zeggen dat de veer dienst ook staakt. Anderen weer dat de boten wél varen. Van school uit hebben ze gezegd: hoe dan ook, je moet op school zijn. Hoe kunnen ze ons daar nou toe verplichten? Hoe moet ik dit oplossen? Hoofdconducteur Renate kijkt maan dag even of er niemand meer aan komt. De trein van Vlissingen naar Amsterdam, vertrektijd 7.41 uur, gaat zo rijden. Of ze vaak wordt aangesproken op de staking? „Nee hoor. Dat valt heel erg mee. De mensen zijn best begripvol", zegt ze. Niet met de trein, maar rijden er dan bussen? De website 9292.nl, die een 'actuele status van de werkonder breking' belooft, kan niet aangeven wat de gevolgen per vervoerder zijn. 'Zo dra hier meer over be kend is, delen we die in formatie'. 'Wat dit exact voor de dienstverlening betekent, is nog onduidelijk'. Een groot aantal conducteurs en chauffeurs is lid van de vak bond en zal dus het werk neerleggen, maar de meeste vervoerders houden een slag om de arm: misschien tóch een busje hier of daar. Alleen de website van de veerdienst Vlissingen-Breskens is glashel der: de boten varen net als anders. adine van Ommeren (19) studeert aan het Grafisch Lyceum in Rot terdam. Dat betekent elke dag van haar woonplaats Goes naar Rotterdam, met de trein. ,,Er zijn daar meer die vandaag een probleem hebben, niet alleen vanuit Zeeland. Ik weet dat veel studenten vandaag thuis blijven. Op school hebben ze ge zegd: ja, we begrijpen het, maar de lessen gaan gewoon door. Dat bete kent voor mensen zoals ik, die gewoon niet künnen gaan, dat je lesstof mist. Zelf kan ik het wel hebben, ik loop altijd een beetje voor, maar eigenlijk kan dat niet." Voor de rechtbank in Middelburg eiste de officier van justitie nog één jaar cel en een rijverbod van vier jaar in verband met zeer onvoorzichtig rijgedrag. Maar de rechtbank was veel strenger en legde drie jaar cel op en een rijverbod van liefst vijf jaar. Volgens de rechtbank was er sprake van roekeloosheid. Advocaat-gene raal Edith van Duijnhoven was het daarmee eens. ,,Hij liet verkeersge drag zien dat past bij iemand die aan het racen is.'' M. J. (48) heeft bekend dat hij het was die op 13 oktober 2017 op de Langevieleweg in Middelburg de aanrijding veroorzaakte. Hij was op dat moment onder invloed - had twee keer te veel op - en reed te hard. Ook dat laatste erkende J., al weersprak hij dat het veel te hard was. Bij het ongeluk vlogen de va der en zijn 6-jarige zoon meters door de lucht. J. had die middag vier flesjes bier op, vertelde hij. Toen hij op de smalle Langevieleweg achter een langzaam rijdende auto zat, wilde Hij liet het verkeersgedrag zien dat past bij iemand die aan het racen is hij er voorbij. Pas tijdens zijn in haalactie zag hij dat er nog een auto voor reed en ook de rijbaanschei ding zag hij te laat. In plaats van te remmen en terug te gaan, gaf hij gas bij en bleef links rijden. Toen hij weer naar rechts wilde, gebeurde het ongeluk. Jeppe en Mees staken op dat moment net de weg over. Volgens verschillende getuigen reed M. J. veel te hard. Ze spraken over 'zoeven' en 'scheuren'. Boven dien hoorden verschillende getui gen dat de man, die al eerder werd gepakt met te veel alcohol op, hard accelereerde. Jeppe en Mees raakten bij het on geluk zeer zwaar gewond. Beiden hebben nog altij d zwaar last van het toegebrachte hersenletsel. Ze zijn zichzelf niet meer, vergeetachtig en kunnen slecht tegen prikkels. Dat is nog naast allerlei andere klachten. J eppe kan mogelijk nooit meer wer ken, vertelde hun advocate tegen het hof. De inzet van het hoger beroep is het antwoord op de vraag of er in ju ridische termen sprake is van roeke loosheid, wat veel verder gaat dan in Roekeloosheid grenst aan opzet. Daar is geen sprake van gewone mensentaal. ,,Dat grenst aan opzet'', legde advocaat Bram Cambier van M. J. uit. Volgens hem is daarvan geen sprake en moet daarom de straf ook veel lager zijn. Het hof doet vrijdag 7 juni uit spraak. dinsdag 28 mei 2019 connexxion hoe je er komt, zeid n ze' Ondine van der Vleuten Vlissingen Geen of maar heel weinig bus sen rijden vandaag. De perrons van de Zeeuwse stations zullen vandaag verlaten zijn. M Nadine van Ommeren. Het Openbaar Ministerie wil bij nader inzien toch dat M. J. uit Roosendaal drie jaar de cel in gaat voor het veroorzaken van het ongeluk in Middelburg waar bij Jeppe de Lange en zijn zoon Mees werden geschept. De aan klager eiste gisteren in hoger be roep bij het gerechtshof in Den Bosch de straf die de rechtbank in Middelburg eerder al gaf: drie jaar cel, waarvan een halfjaar voorwaardelijk. Pieter van Klinken Den Bosch/Middelburg -Edith van Duijnhoven, advocaat-generaal -Bram Cambier, advocaat van M. J.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35