'Eigenlijk kan dit niet'
'Hoe moet
ik dit
oplossen?'
'Geen alternatief'
Eis: drie jaar cel voor ongeval Jeppe en Mees
ZEELAND 3
Soecendy van der Sluij s uit Goes is maandag net de
trein uit gestapt. ,,Ik ga elke dag van Goes naar Vlis-
singen voor mijn werk. Hoe dat vandaag moet, ik heb
geen idee." Buiten, bij de bushalte van Connexxion, is
een drukknop voor gesproken informatie. 'Op 28 mei
wordt mogelijk gestaakt', klinkt het op het bandje. 'Kijk
op www.connexxion.nl/staking voor meer informatie.
Onze excuses voor het ongemak.' Mogelijk gestaakt, is
dat wél of met? Soecendy van der Sluijs, een beetje boos:
„Eigenlijk kan dit niet, mensen zo tot op het laatst in on
zekerheid houden. Ik moet mijn werkgever toch kunnen
vertellen of ik er ben of niet?"
Mikki Versprille uit Breskens is
maandag net op tijd op het
station om de trein van 7.41 uur te
zien vertrekken. Ze loopt er geen
stap sneller om. ,,Dan ben ik te
vroeg op school. Ik neem altijd de
boot van 7.12 uur uit Breskens, waar
ik woon. Dan kan ik op het gemakje
de trein van 7.52 halen." De 18-ja-
rige Scalda-scholiere ziet voor de
stakingsdag maar één mogelijk
heid: thuis blijven. ,,Ik heb geen rij
bewijs dus zelfs al zou ik een auto
kunnen lenen, heb ik er niets aan.
Mijn ouders moeten zelf naar hun
werk. Vaart de boot eigenlijk wel?
Veel vrienden zeggen dat de veer
dienst ook staakt. Anderen weer
dat de boten wél varen. Van school
uit hebben ze gezegd: hoe dan ook,
je moet op school zijn. Hoe kunnen
ze ons daar nou toe verplichten?
Hoe moet ik dit oplossen?
Hoofdconducteur Renate kijkt maan
dag even of er niemand meer aan
komt. De trein van Vlissingen
naar Amsterdam, vertrektijd
7.41 uur, gaat zo rijden. Of ze
vaak wordt aangesproken
op de staking? „Nee
hoor. Dat valt heel erg
mee. De mensen zijn
best begripvol", zegt
ze. Niet met de
trein, maar rijden er
dan bussen? De
website 9292.nl, die
een 'actuele status
van de werkonder
breking' belooft,
kan niet aangeven
wat de gevolgen per
vervoerder zijn. 'Zo
dra hier meer over be
kend is, delen we die in
formatie'. 'Wat dit exact
voor de dienstverlening
betekent, is nog onduidelijk'.
Een groot aantal conducteurs
en chauffeurs is lid van de vak
bond en zal dus het werk neerleggen,
maar de meeste vervoerders houden een
slag om de arm: misschien tóch een busje
hier of daar. Alleen de website van de
veerdienst Vlissingen-Breskens is glashel
der: de boten varen net als anders.
adine van Ommeren
(19) studeert aan het
Grafisch Lyceum in Rot
terdam. Dat betekent elke
dag van haar woonplaats
Goes naar Rotterdam, met
de trein. ,,Er zijn daar meer
die vandaag een
probleem hebben, niet alleen
vanuit Zeeland. Ik weet dat
veel studenten vandaag thuis
blijven. Op school hebben ze ge
zegd: ja, we begrijpen het, maar de
lessen gaan gewoon door. Dat bete
kent voor mensen zoals ik, die gewoon
niet künnen gaan, dat je lesstof mist. Zelf
kan ik het wel hebben, ik loop altijd een
beetje voor, maar eigenlijk kan dat niet."
Voor de rechtbank in Middelburg
eiste de officier van justitie nog één
jaar cel en een rijverbod van vier jaar
in verband met zeer onvoorzichtig
rijgedrag. Maar de rechtbank was
veel strenger en legde drie jaar cel op
en een rijverbod van liefst vijf jaar.
Volgens de rechtbank was er sprake
van roekeloosheid. Advocaat-gene
raal Edith van Duijnhoven was het
daarmee eens. ,,Hij liet verkeersge
drag zien dat past bij iemand die aan
het racen is.''
M. J. (48) heeft bekend dat hij het
was die op 13 oktober 2017 op de
Langevieleweg in Middelburg de
aanrijding veroorzaakte. Hij was op
dat moment onder invloed - had
twee keer te veel op - en reed te
hard. Ook dat laatste erkende J., al
weersprak hij dat het veel te hard
was. Bij het ongeluk vlogen de va
der en zijn 6-jarige zoon meters
door de lucht.
J. had die middag vier flesjes bier
op, vertelde hij. Toen hij op de
smalle Langevieleweg achter een
langzaam rijdende auto zat, wilde
Hij liet het
verkeersgedrag zien
dat past bij iemand
die aan het racen is
hij er voorbij. Pas tijdens zijn in
haalactie zag hij dat er nog een auto
voor reed en ook de rijbaanschei
ding zag hij te laat. In plaats van te
remmen en terug te gaan, gaf hij gas
bij en bleef links rijden. Toen hij
weer naar rechts wilde, gebeurde
het ongeluk. Jeppe en Mees staken
op dat moment net de weg over.
Volgens verschillende getuigen
reed M. J. veel te hard. Ze spraken
over 'zoeven' en 'scheuren'. Boven
dien hoorden verschillende getui
gen dat de man, die al eerder werd
gepakt met te veel alcohol op, hard
accelereerde.
Jeppe en Mees raakten bij het on
geluk zeer zwaar gewond. Beiden
hebben nog altij d zwaar last van het
toegebrachte hersenletsel. Ze zijn
zichzelf niet meer, vergeetachtig en
kunnen slecht tegen prikkels. Dat is
nog naast allerlei andere klachten.
J eppe kan mogelijk nooit meer wer
ken, vertelde hun advocate tegen
het hof.
De inzet van het hoger beroep is
het antwoord op de vraag of er in ju
ridische termen sprake is van roeke
loosheid, wat veel verder gaat dan in
Roekeloosheid grenst
aan opzet. Daar is
geen sprake van
gewone mensentaal. ,,Dat grenst
aan opzet'', legde advocaat Bram
Cambier van M. J. uit. Volgens hem
is daarvan geen sprake en moet
daarom de straf ook veel lager zijn.
Het hof doet vrijdag 7 juni uit
spraak.
dinsdag 28 mei 2019
connexxion
hoe je er komt, zeid
n ze'
Ondine van der Vleuten
Vlissingen
Geen of maar heel weinig bus
sen rijden vandaag.
De perrons van de
Zeeuwse stations zullen
vandaag verlaten zijn.
M Nadine van Ommeren.
Het Openbaar Ministerie wil bij
nader inzien toch dat M. J. uit
Roosendaal drie jaar de cel in
gaat voor het veroorzaken van
het ongeluk in Middelburg waar
bij Jeppe de Lange en zijn zoon
Mees werden geschept. De aan
klager eiste gisteren in hoger be
roep bij het gerechtshof in Den
Bosch de straf die de rechtbank
in Middelburg eerder al gaf: drie
jaar cel, waarvan een halfjaar
voorwaardelijk.
Pieter van Klinken
Den Bosch/Middelburg
-Edith van Duijnhoven,
advocaat-generaal
-Bram Cambier, advocaat van
M. J.