Ze was bang,
en durfde dat
niet te zeggen
21
René Diekstra
Een student in een cursus medische
psychologie die ik geef, viel me op
omdat ze oogcontact vermeed, niet
deelnam aan discussies in de groep,
geen vragen stelde en weinig contact
had met de andere studenten. Na het vierde col
lege vroeg ik of ik haar even kon spreken. Ik zei
dat ik graag wilde weten hoe ze de cursus er
voer, of ze er voor haar gevoel op haar plaats was
en dat ik graag haar stem vaker wilde horen.
Haar antwoord was dat ze de cursus interessant
vond, wel degelijk betrokken was, maar dat ze
liever luisterde dan sprak.
Het volgende college deed ze één keer een
poging haar stem te laten horen, maar klapte
meteen dicht toen een medestudent haar inter
rumpeerde. Onderdeel van dat college was het
invullen van een vragenlijst voor zelfdiagnose
van angst. Na afloop bleef ze even staan alsof ze
me iets wilde zeggen, maar liep toch door.
Die avond stuurde ik haar een e-mail met
mijn vermoeden. Die werd onmiddellijk beant
woord. Ze vroeg om een gesprek naar aanlei
ding van de vragenlijst. Daaruit bleek dat ze aan
een ernstige sociale angststoornis lijdt. Ze ver
mijdt sociale situaties en uitwisselingen zoveel
mogelijk, uit angst iets doms of stoms te doen,
in verlegenheid te raken of negatief door ande
Die angst
verhindert
haar er over te praten
en ze heeft er geen
hulp voor gezocht
ren te worden beoordeeld. Die angst heeft ze al
jaren en hindert haar zeer. Diezelfde angst ver
hindert haar er met anderen over te praten, zelfs
met haar beste vriendin en ze heeft er, heel
begrijpelijk, geen hulp voor gezocht.
haar mogelijk als docent minder gunstig heb
ben beoordeeld dan eerlijk of terecht is. Hoe
vaak zal dit onrecht voorkomen? Ik vrees vaak.
Sociale angststoornissen komen bij circa 8 tot 10
procent van de jeugdigen en jongvolwassenen
voor, maar slechts een minderheid daarvan
krijgt behandeling. Terwijl aangetoond is dat
het hun schoolprestaties en functioneren nade
lig kan beïnvloeden, hun talenten en mogelijk
heden onontwikkeld laat en zo hun zelfbeeld
(verder) ondermijnt.
Mijn student is inmiddels onder behandeling
en dat helpt haar.
serveert, moet je nadenken wat je
dan gebruikt. Het gekookte boontje
alleen is niet meer voldoende. Je
moet het met groenten spannend
maken. Fermenteren bijvoorbeeld.
We leren onze koks oude technieken
op groenten toe te passen, zoals zout-
korstbereidingen. Dat gebeurde eer
der nooit.''
De opleider: ,,De samenleving ziet
bokjes en haantjes als een bijproduct
van de zuivelindustrie. Er gebeurt
niets mee, omdat we de vrij pene
trante smaak zijn ontwend. Vroeger
aten we mannenvlees gewoon. In de
opleiding onderzoeken we onze culi
naire geschiedenis. We kijken of we
weer waarde kunnen geven aan wat
van tafel is verdwenen. Zodat een
boer ook recht wordt gedaan. Die
hoeft niet langer een dier tegen beta
ling te laten afvoeren. Weleens stie-
renhart gegeten? Hartstikke lekker.
Door de stijgende welvaart eten we
dat niet meer.''
De kok: ,,Het is nu nog moeilijk aan
mannenvlees te komen, omdat het
meestal al is vernietigd. Zonde, want
aan haantjes en bokjes zit mooi vlees.
Het zou goed zijn als de consument
weet dat wij het smakelijk kunnen
bereiden.''
VIJF PRINCIPES VAN DUTCH CUISINE
Musters: ,,Ja, waarom zouden we
niets met de kammen van hanen
doen?''
Van Schijndel: ,,Als je die langzaam
gaart en vervolgens krokant bakt of
frituurt, is het een delicatesse. Van
restjes groenten trekken wij bouillon
en maken we crèmes. Van gedroogde
schillen malen wij poeders.''
Musters: ,,Het draait om bewust
wording: wat kan er nog meer? En
wil je meer vlees op je bord, gebruik
dan wel het hele dier. Van kop tot
staart.''
Twan Musters: ,,Het is niet gezond
om vijftien uur per dag te werken.
Er staan zo'n achtduizend vacatures
voor koks open: jongeren pikken het
niet om dagelijks zolang te werken.
Sterrenkoks geven niet voor niets
hun sterren terug. Wij geven onze
leerlingen dus mee: denk na hoe je
processen organiseert. Ook in de
horeca kan de werkdruk beter over
de dag worden verdeeld. Ik zie een
stroom op gang komen, die van be
wustwording. Dit moet het nieuwe
normaal worden.''
gerecht kun je afle-
Als René Diekstra
merkt dat een van
zijn studenten
angstig is, gaat hij
het gesprek met
haar aan.
dinsdag 28 mei 2019
GO
Stel dat ik dit allemaal niet wist, dan zou ik
2Mannenvlees heeft waarde.
Bokjes, stieren en haantjes
horen niet meer in de shred
der thuis.
Gezond: De kok
erkent dat er een
relatie bestaat tus
sen voeding en
gezondheid. Hij
schotelt vooral
groenten voor. In
een menu zit 20
procent vlees of vis,
tenzij er om meer
wordt gevraagd. In
de bereidingen
komen geen (bewe
zen) schadelijke
3 Resten zijn niet per definitie
afval: met hanenkammen of
de schillen en stronken van
groenten valt prima te koken.
4 De kok let ook op zijn eigen
gezondheid en die van zijn
collega's. Vijftien uur wer
ken per dag houdt geen mens vol.
E-nummers voor.
Natuur: Er wordt zo
min mogelijk ver
spild. Natuurlijke
producten uit de
zee en van het land
worden van kop tot
staart gebruikt, (en
als het kan van
steel tot bloem).
Cultuur: Aan het
zen in welke streek
je in een restaurant
zit. Bovendien eet je
vooral voedsel uit
het seizoen (80
procent) en bij voor
keur van Neder
landse bodem.
Kwaliteit: Niet
alleen de prijs van
de inkoop telt, ook
de kwaliteit en res
pect voor de boer
of producent. Fair
trade, biologisch en
diervriendelijk is net
zo belangrijk als
vers en regionaal.
Waarde: Al met al
resulteert dat in een
gezonder leven, een
eerlijke prijs voor
boeren en telers en
een betere zorg
voor mens, dier en
aarde.
Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl