Ze was bang, en durfde dat niet te zeggen 21 René Diekstra Een student in een cursus medische psychologie die ik geef, viel me op omdat ze oogcontact vermeed, niet deelnam aan discussies in de groep, geen vragen stelde en weinig contact had met de andere studenten. Na het vierde col lege vroeg ik of ik haar even kon spreken. Ik zei dat ik graag wilde weten hoe ze de cursus er voer, of ze er voor haar gevoel op haar plaats was en dat ik graag haar stem vaker wilde horen. Haar antwoord was dat ze de cursus interessant vond, wel degelijk betrokken was, maar dat ze liever luisterde dan sprak. Het volgende college deed ze één keer een poging haar stem te laten horen, maar klapte meteen dicht toen een medestudent haar inter rumpeerde. Onderdeel van dat college was het invullen van een vragenlijst voor zelfdiagnose van angst. Na afloop bleef ze even staan alsof ze me iets wilde zeggen, maar liep toch door. Die avond stuurde ik haar een e-mail met mijn vermoeden. Die werd onmiddellijk beant woord. Ze vroeg om een gesprek naar aanlei ding van de vragenlijst. Daaruit bleek dat ze aan een ernstige sociale angststoornis lijdt. Ze ver mijdt sociale situaties en uitwisselingen zoveel mogelijk, uit angst iets doms of stoms te doen, in verlegenheid te raken of negatief door ande Die angst verhindert haar er over te praten en ze heeft er geen hulp voor gezocht ren te worden beoordeeld. Die angst heeft ze al jaren en hindert haar zeer. Diezelfde angst ver hindert haar er met anderen over te praten, zelfs met haar beste vriendin en ze heeft er, heel begrijpelijk, geen hulp voor gezocht. haar mogelijk als docent minder gunstig heb ben beoordeeld dan eerlijk of terecht is. Hoe vaak zal dit onrecht voorkomen? Ik vrees vaak. Sociale angststoornissen komen bij circa 8 tot 10 procent van de jeugdigen en jongvolwassenen voor, maar slechts een minderheid daarvan krijgt behandeling. Terwijl aangetoond is dat het hun schoolprestaties en functioneren nade lig kan beïnvloeden, hun talenten en mogelijk heden onontwikkeld laat en zo hun zelfbeeld (verder) ondermijnt. Mijn student is inmiddels onder behandeling en dat helpt haar. serveert, moet je nadenken wat je dan gebruikt. Het gekookte boontje alleen is niet meer voldoende. Je moet het met groenten spannend maken. Fermenteren bijvoorbeeld. We leren onze koks oude technieken op groenten toe te passen, zoals zout- korstbereidingen. Dat gebeurde eer der nooit.'' De opleider: ,,De samenleving ziet bokjes en haantjes als een bijproduct van de zuivelindustrie. Er gebeurt niets mee, omdat we de vrij pene trante smaak zijn ontwend. Vroeger aten we mannenvlees gewoon. In de opleiding onderzoeken we onze culi naire geschiedenis. We kijken of we weer waarde kunnen geven aan wat van tafel is verdwenen. Zodat een boer ook recht wordt gedaan. Die hoeft niet langer een dier tegen beta ling te laten afvoeren. Weleens stie- renhart gegeten? Hartstikke lekker. Door de stijgende welvaart eten we dat niet meer.'' De kok: ,,Het is nu nog moeilijk aan mannenvlees te komen, omdat het meestal al is vernietigd. Zonde, want aan haantjes en bokjes zit mooi vlees. Het zou goed zijn als de consument weet dat wij het smakelijk kunnen bereiden.'' VIJF PRINCIPES VAN DUTCH CUISINE Musters: ,,Ja, waarom zouden we niets met de kammen van hanen doen?'' Van Schijndel: ,,Als je die langzaam gaart en vervolgens krokant bakt of frituurt, is het een delicatesse. Van restjes groenten trekken wij bouillon en maken we crèmes. Van gedroogde schillen malen wij poeders.'' Musters: ,,Het draait om bewust wording: wat kan er nog meer? En wil je meer vlees op je bord, gebruik dan wel het hele dier. Van kop tot staart.'' Twan Musters: ,,Het is niet gezond om vijftien uur per dag te werken. Er staan zo'n achtduizend vacatures voor koks open: jongeren pikken het niet om dagelijks zolang te werken. Sterrenkoks geven niet voor niets hun sterren terug. Wij geven onze leerlingen dus mee: denk na hoe je processen organiseert. Ook in de horeca kan de werkdruk beter over de dag worden verdeeld. Ik zie een stroom op gang komen, die van be wustwording. Dit moet het nieuwe normaal worden.'' gerecht kun je afle- Als René Diekstra merkt dat een van zijn studenten angstig is, gaat hij het gesprek met haar aan. dinsdag 28 mei 2019 GO Stel dat ik dit allemaal niet wist, dan zou ik 2Mannenvlees heeft waarde. Bokjes, stieren en haantjes horen niet meer in de shred der thuis. Gezond: De kok erkent dat er een relatie bestaat tus sen voeding en gezondheid. Hij schotelt vooral groenten voor. In een menu zit 20 procent vlees of vis, tenzij er om meer wordt gevraagd. In de bereidingen komen geen (bewe zen) schadelijke 3 Resten zijn niet per definitie afval: met hanenkammen of de schillen en stronken van groenten valt prima te koken. 4 De kok let ook op zijn eigen gezondheid en die van zijn collega's. Vijftien uur wer ken per dag houdt geen mens vol. E-nummers voor. Natuur: Er wordt zo min mogelijk ver spild. Natuurlijke producten uit de zee en van het land worden van kop tot staart gebruikt, (en als het kan van steel tot bloem). Cultuur: Aan het zen in welke streek je in een restaurant zit. Bovendien eet je vooral voedsel uit het seizoen (80 procent) en bij voor keur van Neder landse bodem. Kwaliteit: Niet alleen de prijs van de inkoop telt, ook de kwaliteit en res pect voor de boer of producent. Fair trade, biologisch en diervriendelijk is net zo belangrijk als vers en regionaal. Waarde: Al met al resulteert dat in een gezonder leven, een eerlijke prijs voor boeren en telers en een betere zorg voor mens, dier en aarde. Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21