Concert met overdaad aan melancholie 20 NI optreden wordt mede mogelijk ge maakt door het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam", riep hij aan het begin van wat een wervelende show van drie kwartier zou worden. Aan het optreden zelf viel de tere gezondheid van de zanger niet af te le zen. Althans, niet als het ging om zijn Het publiek op Klomppop ging zaterdag los zongen. ,,Maar ja, ik kan ze moeilijk wegsturen, toch?" Dat Klomppop voor ieder wat wils biedt, kon nauwelijks beter worden geïllustreerd dan door de overgang van De Raggende Manne naar het op treden erna. Luttele minuten nadat Fosko zijn laatste nummer had gezon gen in de Spectra-tent, beklom zange res Maan het hoofdpodium. Ook zij kreeg het publiek goed mee. Haar grote hits Hij is van mij en Blijf bij mij - die ze tot het laatst bewaarde - werden luidkeels meegezongen door met name een aantal jonge meiden dat zich voor het podium had verschanst. Straattheatermiddag Gistermiddag bracht de straattheater- middag (het voormalige Straatfestival) veel mensen op de been. Jong en oud genoten van onder meer het duo Sten- zel en Kivits, dat een absurd klassiek concert ten gehore bracht, waarbij de piano zelfs op z'n kant kwam te staan. Ovezande ,,Zal ik jou eens effe lekker in je bek schijten?" Het publiek op Klomppop ging zaterdagavond los toen Bob Fosko de tien misschien wel bekend ste woorden uit zijn oeuvre door de tent liet schallen. De zanger van De Raggende Manne ging, ondanks zijn slechte gezondheidstoestand, als van ouds tekeer in Ovezande. Het optreden op Klomppop is waar schijnlijk één van de laatste optredens van de band geweest. De zanger weet sinds januari dat hij ongeneeslijk ziek is. Hij heeft slokdarmkanker. Fosko zou Fosko niet zijn als hij daar op het podium geen grap over maakte. ,,Dit zang en beleving. Wel liet Fosko, om zijn stem nog enigszins te sparen, een paar nummers zingen door gastzan- gers. Hoewel hij achteraf spijt had dat hij hen had meegenomen. „Want het gaat beter dan ik had verwacht", zei hij, na dat hij zelf een paar nummers had ge- De publiciteit had velen op het verkeerde been gezet. Dat het in 1987 opgerichte Concert gebouw Kamerorkest (CKO) ook bestaat uit verschil lende ensembles, van duo tot en met strijkersensemble, was niet gemeld. Ook de werken waren niet gemeld, alleen de componis ten Prokofiev en Schubert. Op het programmablad stond het eerste strijkkwartet van Proko fiev en het Kwintet in C van Schu bert. Twee werken die somber zijn van karakter en goed bij elkaar passen. Prokofiev kreeg tijdens zijn reis in de Verenigde Staten in 1929 de opdracht een strijkkwartet te schrijven. Dit had hij niet eerder gedaan; daarom bestudeerde hij de strijkkwartetten van Beethoven. Het Allegro is klassiek van opzet maar wel gecomponeerd in het idioom van Prokofiev. De afwisse ling tussen harmonisch eenvou dige passages, en lyrische en ritmi sche gesyncopeerde frasen is dui delijk. De vier strijkers: Michiel Waterman (viool), Tjeerd Top (vi ool), Frederik Boits (altviool) en Fred Edelen (cello) brachten het melancholieke begin van het An dante molto in grote eensgezind heid. Alles werd met voldoende dynamiek gespeeld. De twee trio's klonken contrastrijk. In het lang zame slotdeel Andante (eerder een Adagio) klonk het thema als een lied zonder woorden, lyrisch en met een donkere ondertoon. De spanningsboog werd goed doorge trokken en juist de afwisseling tussen lyriek, energie en nostalgie maakten de uitvoering spannend. Schubert schreef zijn strijk kwintet enkele maanden voor zijn dood. Het is een vrij orkestraal werk. Schubert hield van het warme geluid van de cello en schreef een compositie waar je niet onberoerd naar kunt luiste ren. De duistere voorgevoelens van zijn naderende dood lijken erin verweven. Quirine Viersen zorgde met haar krachtige cello klank voor een extra warme gloed. In het openingsdeel werd het lyri sche thema breed uiteengezet. De compactheid van de structuur zorgde voor een intense druk, de balans tussen de vijf strijkers was goed. Het bleef muisstil in de kerk; het enige storende geluid was dat van de kerkklok die vijf uur sloeg. Het Adagio met dat schitterende elegische thema werd met door dachte langzaamheid gebracht. Het pizzicato klonk als druppe- lende tranen, de weemoed sij pelde overal door. Het angstige middendeel in dat vreemde 12/8 tempo werd dynamisch gebracht. In het Scherzo klonken contrasten en werd naar hartenlust gemodu leerd. De dissonanten drongen binnen tot op het bot. In het slot deel klonken de twee celli verras send sonoor en eensgezind. Viersen en het Strijkkwartet CKO speelden intens. De inter pretatie was heel persoonlijk, vrij langzaam, maar kwam wel over. Muziekpodium Zeeland. Werken van Prokofiev en Schubert. maandag 27 mei 2019 GO Zangeres Maan was een van de headliners op Klomppop. fotos johan van der heijden Voor elk wat wils in Ovezande Bob Fosko van De Raggende Manne op Klomppop. Stenzel en Kivits traden gisteren op tijdens de straattheatermiddag. Het festivalterrein op het sport park en de straten van Ovezande stroomden afgelopen weekend weer vol voor Klomppop en de straattheatermiddag. Rob Paardekam De Sint Jacobskerk was goed bezet. Het publiek wilde graag eens een kleine bezetting van het Concertgebouworkest aan het werk zien. En een celliste als Quirine Viersen is eveneens een publiekstrekker. Jeanette Vergouwen Vlissingen Door het Concertgebouw Kamer orkest en Quirine Viersen (cello). Gehoord zondag 26 mei in de St. Jacobskerk in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20