'Met behulp van zijn fantasie houdt Biesheuvel zijn demonen in bedwang' literaire schatten. Na mijn studie stuurde ik mijn scriptie op naar Sunny Home, het houten huisje waar Maarten en zijn vrouw Eva al sinds halverwege de jaren 80 woon den, en werd terstond door Eva uitgenodigd op de thee. Hoewel Maarten van mening was dat alles wat je van hem moet weten al in zijn verhalen staat, begon ik met Eva haar herinneringen op te tekenen, die de basis moeten vormen voor een soort dubbel biografie over haar leven met Maarten. Ze had al een titel in haar hoofd: In de schaduw van de waanzin. Ik ben al vanaf mijn zeventiende een bewonderaar van Biesheuvels verhalen, maar nu ik de schrijver en zijn vrouw per soonlijk leerde kennen, kon ik met eigen ogen zien hoe Biesheuvel zijn hele leven streed voor zijn bestaan. Schrijven is voor hem als ademhalen. Zolang Biesheuvel dat doet, heeft hij zijn angsten onder controle. Met behulp van zijn fantasie houdt hij zijn demonen in bedwang. Hoewel de schrijver een maatschappelijk buitenstaander is, zijn zijn verhalen geen outsiders art of art brut, oftewel kunst gemaakt door mensen die op een of andere manier 'buiten' de maat schappij staan, zoals het werk van psychia trische patiënten weleens wordt omschre ven. Het werk van Biesheuvel is nooit in zichzelf gekeerd en ontoegankelijk. Zijn verhalen vragen erom begrepen, gelezen en voorgelezen te worden. Als mens mag Biesheuvel dan 'gek' zijn, zijn verhalen zijn dat nooit. Er is geen en kele schrijver die ik ken die zo helder en treffend kan formuleren. Het bijzondere is dat die schoonheid juist in de verhalen en miniaturen die hij schreef in de twintig jaar waarin hij nauwelijks meer publiceerde des te meer opvallen. Laat ik me tot twee voor beeld beperken. In Over de dood van Pa uit 2002 schrijft hij nadat zijn vader op zijn sterfbed zijn laatste adem heeft uitgebla zen: 'Nou ja, Vader was dood, en het gekke was hij leefde niet meer. Een hikje en een snikje en weg was hij. Moeder was er toen nog niet. Ja, en 't was een wonder dat wij niet zongen.' Daar krijg je toch tranen van in je ogen? Niet? Dan deze. In november 2018 overleed Eva Biesheuvel - die zestig jaar zijn steun en toeverlaat was - plotse ling aan een hersenbloeding. In NRC Han delsblad liet Maarten deze rouwadvertentie plaatsen: Goedendag. Ik ben dood. Ik mis Maarten, mijn vrienden, de poezen, de kauwtjes en de duiven. Ik dank u allen hartelijk voor uw troostende vriendschap. Eva Biesheuvel-Gütlich Leiden, 20 november 2018 Als u hiertegen bestand bent, hebt u offici eel een hart van steen. Een paar weken voor haar overlijden was Eva nog met Maarten te gast in DWDD. 'Misschien is het we de laatste keer dat we hier zitten,' zei ze tijdens het gesprek tegen Matthijs van Nieuwkerk. Die daarop ant woordde: 'Zullen we afspreken van niet?' Literair Nederland vroeg zich massaal af wat er na de dood van Eva met Maarten zou gebeuren. Zou hij op zichzelf kunnen blij ven wonen en voor zichzelf kunnen zorgen? Familie en vrienden hebben laten weten dat het naar omstandigheden goed gaat met Maarten. Hij krijgt veel bezoek en de thuis zorg zorgt uitstekend voor hem. De voorbe reidingen die Eva in samenwerking met de gemeente Schiedam aan het treffen was om Maartens tachtigste verjaardag de nodige luister bij te zetten, kwamen door haar overlijden op een laag pitje te staan, maar konden toch doorgaan. Maartens geboorte stad heeft uitgepakt met een expositie, al lerhande literaire activiteiten, een boek en een heuse Biesheuvel-fietstocht. De VPRO eert de schrijver met de ontroerende radio documentaire Sunny Home van Jan Louter en de podcast Het beste van Biesheuvel, waarin de mooiste verhalen die Biesheuvel door de jaren heen voor de radio voorlas bijeen zijn gebracht. De podcast is gemaakt door Remy van den Brand, die in een grijs verleden nog biologie studeerde, en een inmiddels 36-jarige Neerlandicus die door zijn biologieleraar werd behoed voor de studie psychologie. Het lievelingsverhaal van Eva, Belevenis op een grasgazon aan de voet van het moderne hoofdgebouw van een inrichting voor geestes zieken, maakt ook deel uit van de podcast. Het is een kort verhaaltje van onheilspel lende schoonheid. Het gaat over een bezoek van Maarten aan de psychiatrische inrich ting waar een oom van hem wordt ver pleegd. Maarten schreef het in 1964, ander half jaar voordat hij zelf werd opgenomen in een psychiatrische inrichting. Als je het met de kennis van nu leest, krijgt het een onbehaaglijke voorspellende betekenis. Op een gegeven moment loopt een patiënt op Biesheuvel af die als twee druppels water op de schrijver zelf lijkt. Aangekomen bij Maarten wijst hij naar het gebouw en klopt hij zichzelf op de borst. Als lezer denk je dat de patiënt de schrijver als een onheilsprofeet waarschuwt voor zijn eigen nabije toekomst als psychiatrische patiënt. Heeft Maarten het destijds met dat oog punt geschreven? Of is het de verbeelding van de hedendaagse lezer die er dit van maakt? In de verhalen van Biesheuvel kan werke lijk alles en lijkt zelfs de dimensie tijd niet heilig. Als dat zo is, is de P.C. Hooftprijs nog maar een karige onderscheiding voor zijn literaire verdiensten. Een Nobelprijs lijkt me niet overdreven. Maar misschien kun nen we die vraag beter stellen aan degene die Maarten het beste kent. Eva, wat denk jij? ZATERDAG 25 MEI 2019 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 115