AUTO Sportauto komt vooral op openbare 24 VRAAG ANTWOORD De Toyota Supra is terug. Met zescilinder-lijnmotor, lange neus en compacte cabine. Net als het vorige model dus, dat onder jongeren een cultstatus verwierf door zijn optredens in de filmreeks The Fast and the Furious. Moet elektrische auto geen geluid maken? Is gebruik airco bij hooikoorts verstandig? Moet ik mijn banden vervangen? Gek eigenlijk: de nieuwe Supra was er waarschijn lijk nooit geweest zonder de firma Volkswagen. Dat zit zo: hoofdingeni eur Tetsuyda Tada van Toyota kreeg in mei 2012 een mysterieuze op dracht. Hij moest een dag na de lan cering van de Toyota GT86 in het ge heim afreizen naar het BMW-hoofd- kantoor in München. De missie was een gezamenlijke auto te ontwikke len, maar wat voor auto zeiden zijn superieuren er niet bij. Onderweg naar München besefte Tada al snel dat het wel moest gaan om de nieuwe Supra. Immers, na de positieve ontvangst van Toyota's sportauto GT86 leek het geen gekke gedachte om ook de Supra weer tot leven te wekken nadat die tien jaar eerder uit productie was genomen. De basis van de auto was een zes cilinder-lijnmotor, een motor die BMW op de plank had liggen. Het plan was dat Toyota en BMW voor het eerst in hun bestaan samen een auto zouden ontwikkelen. Een auto die bij BMW als cabriolet de nieuwe Z4 zou worden. Toyota zou een gesloten variant maken, die als reïncarnatie van de Supra zou wor den gepresenteerd. Tada verwachtte 'Topman Diess wilde niet ingaan op de eis er een sportieve auto van te maken' een soepele duo-productie, maar dat bleek een misvatting. ,,Ik onderhan delde met toenmalig BMW-topman Herbert Diess, maar hij wilde niet in gaan op mijn eis om er een sportieve auto van te maken.'' Een jaar lang zat er volgens Tada geen enkele voortgang in het proces, totdat Herbert Diess vertrok naar concurrent Volkswagen. ,,Daarna ging het snel. Bij BMW waren ze blij met onze input, want tot die tijd had BMW, afgezien van de racewagen M1 uit de jaren 70, geen enkele sport wagen gemaakt. Ja, opgevoerde sedans als de M3 en M5, maar dat is wat anders. We ontwikkelden een gezamenlijk platform en ver volgens zijn beide ontwerpteams vrijdag 24 mei 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Onlangs zag ik op tv een re portage over kinderen die het verkeersexamen hadden afgelegd. Gevraagd naar wat ze het lastigst vonden, zeiden meerdere kinderen: elektrische auto's, want die hoor je niet aankomen. Ik heb mij daar ook al vaak over verbaasd. Waarom worden elektrische auto's niet voorzien van geluid? T. Heidenis Veel elektrische auto's produ ceren al bij lage rijsnelheden een kunstmatig geluid om an dere weggebruikers te waar schuwen. Vanaf 1 juli moeten alle nieuw toegelaten elektri sche auto's zo'n waarschu wingssysteem hebben. De EU-verordening bepaalt dat het geluid tot een snelheid van 20 km/u klinkt. Daar boven maken banden zo veel geluid dat je een auto so wieso hoort aankomen. Een schakelaar om bijvoorbeeld 'snachts toch geruisloos door een woonwijk te kunnen rijden, blijft toegestaan. Ik heb last van hooikoorts. Is het in mijn geval dan wel of niet verstandig om de airco in de auto te gebruiken? —T.J. van Roesselare Een moderne airco is juist een ideaal wapen tegen hooi koorts. De meeste installaties hebben microfilters. Daarmee houden zij stuifmeel (pollen) tegen van gras, bomen, strui ken en onkruid. Autofabrikan ten zijn rond de eeuwwisse ling begonnen om hun auto's van deze technologie te voor zien. Het systeem is het meest effectief als je het ook onderhoudt. Het is bijvoor beeld belangrijk om eens in de paar jaar het filter te ver vangen. Ik rij sinds 2010 een Nissan Qashqai met zomer- en win- terbanden. Ik ben nu toe aan de wissel naar zomerban- den, waarmee vanaf 2010 bijna 70.000 kilometer is gereden. Dit is dus nog steeds de eerste bandenset. Het profiel van de banden bij de laatste wissel in no vember 2018 was ruim 3,0 millimeter. Nu krijg ik het advies om vier nieuwe zo- merbanden aan te schaffen. Is dat terecht? —Henk Mookus Ik zou mij pas bij minimaal 2,0 mm diepte echt zorgen gaan maken, maar de leeftijd gaat hier zo langzamerhand wel een rol spelen. Negen jaar doorrijden is best lang, ook al rijdt u weinig. U bepaalt of u het veilig genoeg vindt of juist de hoogste veiligheid na streeft, maar ik zou bij ban den van die leeftijd geen risico nemen en het advies opvolgen. ERIK KOUWENHOVEN Legendarische

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24