AUTO
Sportauto komt vooral op openbare
24
VRAAG ANTWOORD
De Toyota Supra is terug. Met zescilinder-lijnmotor, lange
neus en compacte cabine. Net als het vorige model dus,
dat onder jongeren een cultstatus verwierf door zijn
optredens in de filmreeks The Fast and the Furious.
Moet elektrische
auto geen
geluid maken?
Is gebruik airco
bij hooikoorts
verstandig?
Moet ik mijn
banden
vervangen?
Gek eigenlijk: de nieuwe
Supra was er waarschijn
lijk nooit geweest zonder
de firma Volkswagen.
Dat zit zo: hoofdingeni
eur Tetsuyda Tada van Toyota kreeg
in mei 2012 een mysterieuze op
dracht. Hij moest een dag na de lan
cering van de Toyota GT86 in het ge
heim afreizen naar het BMW-hoofd-
kantoor in München. De missie was
een gezamenlijke auto te ontwikke
len, maar wat voor auto zeiden zijn
superieuren er niet bij.
Onderweg naar München besefte
Tada al snel dat het wel moest gaan
om de nieuwe Supra. Immers, na de
positieve ontvangst van Toyota's
sportauto GT86 leek het geen gekke
gedachte om ook de Supra weer tot
leven te wekken nadat die tien jaar
eerder uit productie was genomen.
De basis van de auto was een zes
cilinder-lijnmotor, een motor die
BMW op de plank had liggen.
Het plan was dat Toyota en BMW
voor het eerst in hun bestaan samen
een auto zouden ontwikkelen. Een
auto die bij BMW als cabriolet de
nieuwe Z4 zou worden. Toyota zou
een gesloten variant maken, die als
reïncarnatie van de Supra zou wor
den gepresenteerd. Tada verwachtte
'Topman
Diess wilde
niet ingaan
op de eis er
een sportieve
auto van te
maken'
een soepele duo-productie, maar dat
bleek een misvatting. ,,Ik onderhan
delde met toenmalig BMW-topman
Herbert Diess, maar hij wilde niet in
gaan op mijn eis om er een sportieve
auto van te maken.''
Een jaar lang zat er volgens Tada
geen enkele voortgang in het proces,
totdat Herbert Diess vertrok naar
concurrent Volkswagen. ,,Daarna
ging het snel. Bij BMW waren ze blij
met onze input, want tot die tijd had
BMW, afgezien van de racewagen
M1 uit de jaren 70, geen enkele sport
wagen gemaakt. Ja, opgevoerde
sedans als de M3 en M5, maar dat
is wat anders. We ontwikkelden
een gezamenlijk platform en ver
volgens zijn beide ontwerpteams
vrijdag 24 mei 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Onlangs zag ik op tv een re
portage over kinderen die
het verkeersexamen hadden
afgelegd. Gevraagd naar
wat ze het lastigst vonden,
zeiden meerdere kinderen:
elektrische auto's, want die
hoor je niet aankomen. Ik
heb mij daar ook al vaak
over verbaasd. Waarom
worden elektrische auto's
niet voorzien van geluid?
T. Heidenis
Veel elektrische auto's produ
ceren al bij lage rijsnelheden
een kunstmatig geluid om an
dere weggebruikers te waar
schuwen. Vanaf 1 juli moeten
alle nieuw toegelaten elektri
sche auto's zo'n waarschu
wingssysteem hebben. De
EU-verordening bepaalt dat
het geluid tot een snelheid
van 20 km/u klinkt. Daar
boven maken banden zo veel
geluid dat je een auto so
wieso hoort aankomen. Een
schakelaar om bijvoorbeeld
'snachts toch geruisloos door
een woonwijk te kunnen
rijden, blijft toegestaan.
Ik heb last van hooikoorts. Is
het in mijn geval dan wel of
niet verstandig om de airco
in de auto te gebruiken?
—T.J. van Roesselare
Een moderne airco is juist
een ideaal wapen tegen hooi
koorts. De meeste installaties
hebben microfilters. Daarmee
houden zij stuifmeel (pollen)
tegen van gras, bomen, strui
ken en onkruid. Autofabrikan
ten zijn rond de eeuwwisse
ling begonnen om hun auto's
van deze technologie te voor
zien. Het systeem is het
meest effectief als je het ook
onderhoudt. Het is bijvoor
beeld belangrijk om eens in
de paar jaar het filter te ver
vangen.
Ik rij sinds 2010 een Nissan
Qashqai met zomer- en win-
terbanden. Ik ben nu toe aan
de wissel naar zomerban-
den, waarmee vanaf 2010
bijna 70.000 kilometer is
gereden. Dit is dus nog
steeds de eerste bandenset.
Het profiel van de banden
bij de laatste wissel in no
vember 2018 was ruim 3,0
millimeter. Nu krijg ik het
advies om vier nieuwe zo-
merbanden aan te schaffen.
Is dat terecht?
—Henk Mookus
Ik zou mij pas bij minimaal 2,0
mm diepte echt zorgen gaan
maken, maar de leeftijd gaat
hier zo langzamerhand wel
een rol spelen. Negen jaar
doorrijden is best lang, ook al
rijdt u weinig. U bepaalt of u
het veilig genoeg vindt of juist
de hoogste veiligheid na
streeft, maar ik zou bij ban
den van die leeftijd geen
risico nemen en het advies
opvolgen.
ERIK KOUWENHOVEN
Legendarische