E 21
de torenhoge waarderingen van de
zogenoemde eenhoorns. Uber en
WeWork hebben bijvoorbeeld
miljarden gekregen van Softbank.
Dat is een fonds van 100 miljard
dollar dat participeert in techbe-
drijven. Ook andere grote durfka-
pitalisten hebben miljarden gesto
ken in die bedrijven.
Dat drijft de prijs van die bedrij
ven kunstmatig op, zeggen critici.
Softbank koopt bijvoorbeeld de
eerste 5 procent van de aandelen
voor 100 miljoen. Dan is een be
drijf dus 2 miljard dollar waard.
De grote vraag is of
Uber vooroploopt bij
de ontwikkeling van
de zelfrijdende auto
Als ze de volgende 5 procent voor
500 miljoen kopen, is het bedrijf al
10 miljard waard. Op die manier
wordt de prijs opgedreven en ziet
Softbank de waarde van zijn bezit
flink oplopen. De eerste investe
ring van 100 miljoen is dan al 500
miljoen waard.
Op die manier liep de waarde
van Uber in enkele jaren op tot een
astronomische 120 miljard dollar.
En nu er zo veel geld in omloop is
dat op zoek is naar rendement, is
het te verwachten dat meer bedrij
ven op deze manier onrealistisch
hoge waarderingen krijgen.
Maar zo gek bleken beleggers
toch weer niet te zijn. Uiteindelijk
ging Uber voor een lagere prijs
naar de beurs. Maar ook die was
nog te hoog, vonden beleggers.
Ook bij WeWork lijkt het dat be
leggers wat nuchterder naar de cij
fers kijken en niet alleen naar het
verhaal luisteren.
'Te duur'
Toch is de bereidheid onder beleg
gers nog groot om in nieuwe tech-
bedrijven te stappen, meent Ver
steeg. ,,Het sentiment is nog
goed.'' Dat de laatste beursgangen
op een teleurstelling uitliepen,
hoeft niet veel te zeggen. ,,Uber
ging naar de beurs toen de stem
ming slecht was. De hele beurs
ging omlaag. Voor deze bedrijven
geldt dat ze op termijn heel veel
geld kunnen verdienen.''
De tegenvallende beurskoers
kan dus ook gewoon het gevolg
zijn van slechte timing, meent
Versteeg. Inderdaad verlopen
beursgangen, initial public offerings
(IPO) in het Engels, vaker teleur
stellend dan succesvol. ,,Vandaar
dat IPO tegenwoordig staat voor
it's probably overpriced (het is
waarschijnlijk te duur, red.)'', zegt
Van Zeijl lachend.
De fondsbeheerder heeft wel
wat bedenkingen tegen de stroom
van nieuwe beursgangen van tech-
bedrijven. ,,Je moet je altijd afvra
gen: waarom verkopen partijen
nu? Hebben ze geld nodig, of is het
gewoon omdat de beurs hoog staat
en ze goed kunnen cashen? Er zijn
studies die zeggen dat de markt nu
bijna op zijn hoogtepunt staat.
Dan moet je goed nadenken of je
wel in moet stappen.''
meest gebruikte app om zo'n auto
te bestellen, dan kunnen ze geld
verdienen en wordt Uber interes
sant.''
Eerst groei, dan winst
Versteeg snapt het model wel dat
groei voor winst komt. ,,Het is the
winner takes it all. De grote vraag is
of Uber wel vooroploopt bij de
ontwikkeling van zelfrijdende au
to's. Dat vraag ik me af.''
De vraag is ook wat beleggers
aan moeten met WeWork, de vol-
gende beurs-
debutant. Het
bedrijfhuurt
kantoor
ruimtes,
verbouwt
die tot
kleinere
eenheden
en verhuurt
ze vervolgens
voor een
korte periode
aan zzp'ers of
bedrijven die
tijdelijk extra
ruimte nodig
hebben. Het
bedrijf wordt
nu gewaar
deerd op zo'n
47 miljard
dollar. Het
afgelopen
jaar maakte
het een om
zet van 1,8
miljard en
een verlies
van 1,9 mil
jard.
Een bedrijf als IWG, hier be
kend van Regus en Spaces, doet
hetzelfde, maar is wel winstge
vend. Toch is dat bedrijf, dat veel
groter is dan WeWork, maar 4
miljard waard. WeWork verkoopt
zichzelf als platformbedrijf, net als
Uber bijvoorbeeld. Dat model
spreekt nog steeds beleggers aan,
zo lijkt het. ,,WeWork profileert
zich als techbedrijf, maar is ge
woon een kantoorverhuurder'',
concludeert Van Zeijl.
Er speelt nog iets anders mee bij
drijf is zo hard te groeien dat het
de concurrentie verstikt. Als Uber
de markt eenmaal domineert, kan
er pas geld verdiend worden. En
die groei kost miljarden per jaar,
zonder dat de inkomsten mee
groeien.
,,Ze kunnen geen geld verdienen
door steeds onder de prijs van re
guliere taxi's te gaan zitten'', zegt
Jos Versteeg, analist bij zakenbank
InsingerGilissen. ,,Uber moet het
hebben van de zelfrijdende auto.
Als die doorbreekt en ze zijn de
vrijdag 24 mei 2019
u
- Jos Versteeg, beursanalist
A A Grote
foto: topman
Dara Khosrow-
shahi (met baard)
en Uberoprichter
Ryan Graves bij
de beursgang in
New York.
Rechts: protest
van chauffeurs
voor hogere ta
rieven. Links: Lyft
op Times Square.
FOTO'S AFP, GETTY, EPA