E 21 de torenhoge waarderingen van de zogenoemde eenhoorns. Uber en WeWork hebben bijvoorbeeld miljarden gekregen van Softbank. Dat is een fonds van 100 miljard dollar dat participeert in techbe- drijven. Ook andere grote durfka- pitalisten hebben miljarden gesto ken in die bedrijven. Dat drijft de prijs van die bedrij ven kunstmatig op, zeggen critici. Softbank koopt bijvoorbeeld de eerste 5 procent van de aandelen voor 100 miljoen. Dan is een be drijf dus 2 miljard dollar waard. De grote vraag is of Uber vooroploopt bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto Als ze de volgende 5 procent voor 500 miljoen kopen, is het bedrijf al 10 miljard waard. Op die manier wordt de prijs opgedreven en ziet Softbank de waarde van zijn bezit flink oplopen. De eerste investe ring van 100 miljoen is dan al 500 miljoen waard. Op die manier liep de waarde van Uber in enkele jaren op tot een astronomische 120 miljard dollar. En nu er zo veel geld in omloop is dat op zoek is naar rendement, is het te verwachten dat meer bedrij ven op deze manier onrealistisch hoge waarderingen krijgen. Maar zo gek bleken beleggers toch weer niet te zijn. Uiteindelijk ging Uber voor een lagere prijs naar de beurs. Maar ook die was nog te hoog, vonden beleggers. Ook bij WeWork lijkt het dat be leggers wat nuchterder naar de cij fers kijken en niet alleen naar het verhaal luisteren. 'Te duur' Toch is de bereidheid onder beleg gers nog groot om in nieuwe tech- bedrijven te stappen, meent Ver steeg. ,,Het sentiment is nog goed.'' Dat de laatste beursgangen op een teleurstelling uitliepen, hoeft niet veel te zeggen. ,,Uber ging naar de beurs toen de stem ming slecht was. De hele beurs ging omlaag. Voor deze bedrijven geldt dat ze op termijn heel veel geld kunnen verdienen.'' De tegenvallende beurskoers kan dus ook gewoon het gevolg zijn van slechte timing, meent Versteeg. Inderdaad verlopen beursgangen, initial public offerings (IPO) in het Engels, vaker teleur stellend dan succesvol. ,,Vandaar dat IPO tegenwoordig staat voor it's probably overpriced (het is waarschijnlijk te duur, red.)'', zegt Van Zeijl lachend. De fondsbeheerder heeft wel wat bedenkingen tegen de stroom van nieuwe beursgangen van tech- bedrijven. ,,Je moet je altijd afvra gen: waarom verkopen partijen nu? Hebben ze geld nodig, of is het gewoon omdat de beurs hoog staat en ze goed kunnen cashen? Er zijn studies die zeggen dat de markt nu bijna op zijn hoogtepunt staat. Dan moet je goed nadenken of je wel in moet stappen.'' meest gebruikte app om zo'n auto te bestellen, dan kunnen ze geld verdienen en wordt Uber interes sant.'' Eerst groei, dan winst Versteeg snapt het model wel dat groei voor winst komt. ,,Het is the winner takes it all. De grote vraag is of Uber wel vooroploopt bij de ontwikkeling van zelfrijdende au to's. Dat vraag ik me af.'' De vraag is ook wat beleggers aan moeten met WeWork, de vol- gende beurs- debutant. Het bedrijfhuurt kantoor ruimtes, verbouwt die tot kleinere eenheden en verhuurt ze vervolgens voor een korte periode aan zzp'ers of bedrijven die tijdelijk extra ruimte nodig hebben. Het bedrijf wordt nu gewaar deerd op zo'n 47 miljard dollar. Het afgelopen jaar maakte het een om zet van 1,8 miljard en een verlies van 1,9 mil jard. Een bedrijf als IWG, hier be kend van Regus en Spaces, doet hetzelfde, maar is wel winstge vend. Toch is dat bedrijf, dat veel groter is dan WeWork, maar 4 miljard waard. WeWork verkoopt zichzelf als platformbedrijf, net als Uber bijvoorbeeld. Dat model spreekt nog steeds beleggers aan, zo lijkt het. ,,WeWork profileert zich als techbedrijf, maar is ge woon een kantoorverhuurder'', concludeert Van Zeijl. Er speelt nog iets anders mee bij drijf is zo hard te groeien dat het de concurrentie verstikt. Als Uber de markt eenmaal domineert, kan er pas geld verdiend worden. En die groei kost miljarden per jaar, zonder dat de inkomsten mee groeien. ,,Ze kunnen geen geld verdienen door steeds onder de prijs van re guliere taxi's te gaan zitten'', zegt Jos Versteeg, analist bij zakenbank InsingerGilissen. ,,Uber moet het hebben van de zelfrijdende auto. Als die doorbreekt en ze zijn de vrijdag 24 mei 2019 u - Jos Versteeg, beursanalist A A Grote foto: topman Dara Khosrow- shahi (met baard) en Uberoprichter Ryan Graves bij de beursgang in New York. Rechts: protest van chauffeurs voor hogere ta rieven. Links: Lyft op Times Square. FOTO'S AFP, GETTY, EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21