In een snikheet Bosnië loopt niets volgens de planning Sappig revancheverhaal met sterke acteerprestaties 7 Klassieker van Disney is een schat van een film Take me Somewhere Nice De Nederlands-Bosnische film maker Ena Sendijarevic heeft een originele kijk op de wereld. Dat zie je vooral terug in de kunstzin nige frames in dit auteursdrama; personages verschijnen onder in beeld, gedeeltelijk, of omgekeerd. Elk shot is even doordacht en aan trekkelijk. Cameraman Emo Weemhoff verdient hier zeker ook lof voor. Net als in haar korte films kiest Sendijarevic ook bij haar eerste speelfilm voor het identiteits thema van een protagonist uit een migrantenfamilie. De jonge Alma reist af naar een snikheet, zomers Bosnië. Ze heeft tabak van het kille Nederland en hoopt in het oosten haar wortels en haar vol wassen zelf te vinden. Maar niets loopt in dit Balkanland zoals ver wacht, als ze met haar stugge neef en diens levenslustige vriend op road trip gaat - dwars over de ge boortegrond van haar ouders. De Joegoslavische ziel blijkt zich er nog altijd te roeren. Hoe wel deze reis resulteert in prach tige plaatjes boordevol suggestie en broeierige emoties, lijkt deze millennial zichzelf toch nog niet helemaal gevonden te hebben. - Marieke Nieuwdorp Mademoiselle de Joncquières Dit kostuumdrama, naar een ver haal van de i8de-eeuwse schrijver Denis Diderot, gaat weliswaar langzaam en wollig van start, maar ontpopt zich na enige tijd tot een sappig revancheverhaal. Flierefluiter Marquis des Arcis jaagt ieder seizoen op een nieuwe geliefde. De weduwe Madame de La Pommeraye laat hem dan ook lang bungelen als zij in z'n vizier komt. Als zij ten slotte toch toe geeft, is de onverbeterlijke casa nova al snel op haar uitgekeken. Ze besluit hem met gelijke munt terug te betalen en schakelt daar toe prostituee Madame de Jonc- quières en haar engelachtig ogende dochter in. Het zijn vooral de sterke acteer prestaties die opvallen; deze Franse sterren weten precies de juiste toon te vinden; snaaks wanneer het kan, dramatisch waar dat nodig is. donderdag 23 mei 2019 GO lm en lm Naomi Scott als de zelf bewuste prinses Jasmine en Mena Massoud als straatrat Aladdin. fotos walt DISNEY EN REUTERS MUSICAL Regie: Guy Ritchie. Hoofdrol len: Will Smith, Naomi Scott, Mena Massoud en Marwan Ken- zari. Een van de meest briljante ver tolkingen van Robin Williams was zijn geïmproviseerde rol als Geest in de animatieversie uit 1992 van Aladdin. Het bepaalde voor een groot deel het succes van deze Disneyklassieker. Voor Will Smith leek het een on mogelijke opgave om in de ac teursversie van Aladdin de pres tatie van Williams te evenaren. Maar de komiek komt een heel eind in de goede richting. Ook zijn invulling van dit personage is geestig, uitbundig, uitdagend en bij vlagen zelfs uitmuntend. Regisseur Guy Ritchie, vooral bekend van stevige actiefilms, maakte toch al uitstekende ac- teerkeuzes voor zijn film. Zo is Naomi Scott voortreffelijk in de rol van prinses Jasmine. Kordaat, avontuurlijk en lekker eigenwijs. Haar tegenspeler Mena Mas soud is eveneens op zijn plaats als de gauwdief Aladdin, die als een freerunner door de film raast. En dan is er nog Marwan Kenzari als de grootvizier Jafar, een sinister sujet dat door de Nederlandse acteur overtuigend is neergezet in al zijn verdorven heid. Al met al is Aladdin misschien wel de beste acteursversie van een animatiefilm die Disney tot nu toe heeft gemaakt. De aan stekelijke liedjes zijn uitstekend gedoseerd en geven het verhaal zelfs nieuwe impulsen en vaart. Aladdin is een schat van een film. -A.Z. DRAMA Regie: Ena Sendijarevic. Met: Sara Luna Zori, Lazar Dragojevic. In Bosnië ontmoet Alma (Sara Luna Zoric) Denis (Lazar Drago jevic). FOTO GUSTO ENTERTAINMENT KOSTUUMDRAMA Regie: Emmanuel Mouret. Hoofdrollen: Cécile de France, Edouard Baer. - Marieke Nieuwdorp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51