25 Niki Lauda 1949 -2019 De GP van Monaco wordt deze week de GP van de rouw. Niki Lauda, kampioen van de comeback, keert nooit meer terug in de Formule 1. De Oostenrijker werd 70 jaar. Een levende legende. Andreas Nikolas Lauda was het al 43 jaar. Na zijn crash op de oude Nürburgring in 1976, waarbij hij bijna levend verbrandde, begon voor de Oostenrijker de extra tijd. Een priester was al opgetrommeld voor de laatste sacramenten, toen de 27-jarige Lauda - rege rend wereldkampioen en in de kracht van zijn leven - besloot dat het zijn tijd nog niet was. De longen ver brand, zijn bloed vergiftigd, ernstig verminkt, maar hij was nog niet klaar voor de dood. Nog lang niet zelfs. Zes weken later verscheen Lauda al weer aan de start van de Italiaanse grand prix. Met het verband nog om zijn ernstig verbrande hoofd. Hij verdomde het om tijd vrij te maken voor plastische chirurgie, er was een kampioenschap om voor te vechten. Na wat door een hele generatie als de grootste sport- comeback ooit wordt beschouwd, slaagde Lauda er nog in om tweede te worden in de titelrace, op slechts één punt van James Hunt. Wat alles te maken had met de laatste race in Japan. Hondenweer was het en bij de crash beschadigde traanbuisjes maakten het zicht van Lauda er niet beter op. Te onveilig, concludeerde hij. Dus maakte hij na twee ronden zelf een einde aan zijn race en zijn kampioenschap. Zandvoort De comebacktitel volgde een seizoen later alsnog. En ook een derde en laatste kampioenschap kwam er, in 1984, nadat hij na twee jaar afwezigheid door McLaren was verleid tot nog een laatste rentree. Om in 1985 dan toch definitief af te zwaaien, met nog een laatste zege in Zandvoort, zijn 25ste in de koningsklasse. Getekend voor het leven stortte Lauda zich als telg van een succesvolle Oostenrijkse zakenfamilie daarna op een carrière in de luchtvaart. Ook daar maakte hij rap naam, maar nooit doofde het racevlammetje. Hij keerde meermaals terug in de Formule 1 in manage- mentsfuncties, maar vooral als Niki Lauda. Een man die als coureur en ook daarna wars was van nonsens, geen blad voor de mond nam en een olifantengeheu gen had. Een journalist die kort na zijn ongeluk bru taal had geïnformeerd wat zijn vrouw zou doen nu Lauda zo lelijk was geworden, kreeg een seizoen later alsnog de wind van voren. Na zijn zege in Zuid-Afrika herkende hij de verslaggever op de persconferentie, waarna hij zijn zojuist gewonnen trofee omhooghield. ,,Steek deze maar in je reet.'' Lauda ten voeten uit. Geen gekonkel, maar de kei harde waarheid in elke microfoon die hij onder zijn neus kreeg. En iedereen luisterde dan naar de man die er in de paddock altijd hetzelfde bij liep. Geen maat pakken, maar steevast een vale spijkerbroek, ruitjes overhemd en een simpel rood sponsorpetje dat de lit tekens afdekte. Als een van de laatste uitgesproken iconen in een compleet geregisseerde sport, bleek hij ook als ver edeld voorzitter van het mach tige Mercedes nooit te beroerd om zelfs de grootste coureurs op hun plaats te zetten. Lewis Ha milton net zo makkelijk als Max Verstappen, die hij vorig jaar na een aantal incidenten op de baan nog een gebrek aan intelligentie verweet. En zelden kwam er ru zie van dat commentaar. Daar voor was het respect voor de niet kapot te krijgen kampioen veel te groot. Dat het slecht met hem ging, was alom bekend. Al maanden kwakkelde Lauda, revaliderend van een dubbele longtransplantatie, met zijn gezondheid. Met nierproblemen belandde hij in een Zwitserse privékli- niek, waar hij niet meer in staat bleek tot een laatste onverwachte comeback. Maandagnacht overleed hij op 70-jarige leeftijd, zijn sport in rouw achterlatend. ,,Niki is een onvervangbare held'', sprak Mercedes- teambaas Toto Wolff uit wat iedereen in Monaco zal voelen. ,,Zijn overlijden laat een leegte achter in de Formule 1.'' »Zes weken na de crash verscheen Lauda al weer aan de start woensdag 22 mei 2019 GO Getekend, gerespecteerd en wars van nonsens Tekst Arjan Schouten A De crash op de Nürburgring, 1 augustus 1976. A Eerste wereldtitel. A Als adviseur van Mercedescoureur archieffoto Monaco in 1975. foto afp Lewis Hamilton (2014). foto afp Jan Lammers, directeur Nederlandse GP 'We waren al van plan Lauda volgend jaar aan te halen bij de Dutch Grand Prix, maar nu is er nog meer reden om van de race een enorm eerbetoon te maken.' Max Verstappen, Formule 1-coureur 'Hij was een echte legende in onze sport en iemand voor wie ik veel respect had.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25