Ensemble trakteert op speciale strijkersmuziek
effeweg.nl
Ontdek de mooiste bestemmingen
20 ZEELAND
RECENSIE SCALDIS KAMERMUZIEKFESTIVAL
RECENSIE SINFONIETTA AMSTERDAM
effeweg.nl oF bel 08810 30 800
maandag 20 mei 2019
orgy en Bess was weer
ouderwets gevuld met
enthousiast publiek.
Geen glamour zoals bij
het Songfestival, maar
pure concentratie en een groot hart
voor klassieke muziek. Het is op
merkelijk dat door een week samen
repeteren en musiceren, de band
die toch al tussen deze musici be
staat, nog hechter wordt aangetrok
ken. De muziek is steeds de abso
lute winnaar. Artistiek leider Ma-
thieu van Bellen weet alle musici
op één lijn te krijgen en de geza
menlijke liefde voor de werken is
gewoon voelbaar.
Telkens opnieuw brengen de
musici de energie op om het beste
van zichzelf te laten horen en de
composities als nieuw, net iets an
ders, te vertolken. De programma's
zijn afwisselend samengesteld met
zowel bekende als verrassend
nieuwe werken.
Wie kent niet de Sonate in F
opus 24 voor viool en piano
(Frühling sonate) van Beethoven,
het werk vol lentevreugde en le
vensblijheid? De dialogen tussen
beide instrumenten, de invloed
van Mozart in het zangerige, ex
pressieve allegro en de humor en
de vrolijkheid in de twee laatste
delen. Het werd vertolkt door vio
liste Maria Milstein en pianist Ni
colas van Poucke. Van Poucke bege
leidde zeer genuanceerd en Mil-
stein speelde intens. Samen zorg
den zij ervoor dat demotie in het
werk goed uitkwamen.
In het strijkkwintet in A opus 18
van Mendelssohn komen alle kwa
liteiten van de componist uit: zijn
vlinderachtige muziek zoals die
klinkt in Ein Sommernachtstraum,
de krachtige structuur, de techni
sche hoogstandjes en de sprookjes
achtige sfeer. Spitse pizzicati en een
verzorgde frasering. De vijf musici
brachten het als een muzikale ver-
telling. Indrukwekkend was de in
vulling van het Intermezzo, waarin
Mendelssohn de intense droefheid
om het heengaan van zijn vriend
de violist Rietz verwerkt heeft. Een
soort hommage die heel subtiel
werd uitgebeeld. Het Scherzo kreeg
iets sprankelends, met korte en
spitse fugatische momenten.
Na de pauze trad het Busch Trio
(Mathieu van Bellen, Ori en Omri
Epstein) op met het Eerste Piano
trio in B-opus 8. Een jeugdwerk dat
Brahms schreef in zijn Sturm und
Drangperiode. Later herwerkte hij
de partituur. De poëtische, fantas
tische melodieën worden afgewis
seld met stevige uitbarstingen die
jeugdige overmoed verraden. Het
Busch Trio etaleerde energie en dy
namiek. Vooral opvallend was de
grote saamhorigheid. Het Scherzo
met een sprankelend, bijna huppe
lende soort elfendans met een vu
rig ritme, werd afgewisseld met
een zangerig middendeel. Het
Adagio werd langzaam en intens
gebracht. Het karakter werd door
Omri Epstein haarfijn geëtaleerd
en daarnaast ondersteunde hij vio
list en cellist, die met achteloos ge
mak speelden. Het trio straalde
musiceerplezier uit. Tot en met de
slotclimax.
Een kwartier voor aanvang was de
Grote Kerk voor de helft gevuld. De
stenen ruimte met het nieuwe
houten plafond, oogde indrukwek
kend. Sinfonietta bracht twee
grote, bekende musici mee, die sa
men mochten schitteren in het
Concert voor viool en piano in a
van Felix Mendelssohn (1809-1847).
Hij schreef dit werk als tiener, het
is geen spectaculair meesterwerk,
maar er zitten fragmenten in waar
bij je bewondering voelt voor deze
componist.
Mendelssohn gaf het werk nooit
zelf uit en het manuscript is pas in
1960, inclusief coupures, gedrukt.
De geredigeerde uitgave verscheen
20 jaar geleden. Het is puur roman
tische muziek. In het Allegro kon
den, na een korte intro door de
strijkers, pianist Alexander Melni-
kov en violist Anthony Marwood al
hun kwaliteiten etaleren. De vele
technisch moeilijke loopj es werden
moeiteloos vertolkt en klaterden
helder. Vooral de cadens, waarin
beide solisten elkaar virtuoos af
wisselden, toonde hun technische
vaardigheden. De strijkers vervul
den een bescheiden rol met een-
voudige begeleidingen. Het Adagio
bevatte een vleug poëzie, de melo
dielijn kwam beter over maar toch
wonnen de virtuoze talloze loopjes
het van het melodieuze. Het Alle-
Beide solisten
wisselden elkaar
virtuoos af
gro met een vlinderachtig refrein
en koortsachtige frasen werd on
derbroken door een koraalmotief
dat rustgevend aandeed. Het is be
grijpelijk dat dit werk zolang onbe
kend is gebleven. Groots is het niet,
maar dat neemt niet weg dat de so
listen konden schitteren en dat het
strijkorkest, ondanks de onderge-
schikte rol, sereen en prachtig ge
lijk speelde.
Na de pauze werd een andere
smaak geserveerd. De uitvoering
van Strijkoctet in C op. 7 van Geor
ges Enescu (1881-1955) in een arran
gement van Anthony Marwood,
was een enerverende belevenis.
Het is een ambitieus werk,
waarin de 19-jarige Enescu zichzelf
volledig bewijst. Het werk in vier
delen kent een grote spannings
boog die niet losgelaten wordt. Sin-
fonietta hield die spanning vast. In
het Très fougueux (vurig) werden
de vormen van canon en fuga af
wisselend gebracht. Het thema ver
plaatste zich van de ene naar de an
dere groep afgewisseld met rustige
frasen. Dit deel werd energiek en
knap neergezet. In het langzame
derde deel klonk een schitterende
melodie met donkerbruine tinten
en een zangerige vioolpartij. Als
het kernoctet speelde, was de span
ning intenser, en in de tutti (20
musici) klonken de lagere stem
men, met een extra kleur, mooi vol.
De verschillende klankkleuren van
de strijkers kwamen ook in de fi
nale, met een walsthema, pittig
over, mede door de goed gespeelde
effecten.
Akoestisch klinkt niet alles opti
maal in deze ruimte. Wellicht is het
raadzaam om te experimenteren
met akoestische panelen.
va. 399.
va. €499.
va. 699.
va. 699.
r; v-w*
Bjjzonder Moravië
Baltische Staten: Estland, Q
Letland en Litouwen
Rondreis Rusland
Toscane: Pisa, g
Florence en Elba
Hoogtepunten g
van Ierland
Boek zonder aanbetaling
GO
Internationale
toppers in Porgy
Het Scaldis Ka
mermuziekfesti
val in Porgy en
Bess. Vlnr: Ma-
thieu van Bellen,
Joël Waterman,
Birthe Blom (op
de rug) Dana
Zemtsov en Ella
van Poucke. foto
CAMILE SCHELSTRAETE
Het zesde Scaldis Kamermu
ziekfestival is meer dan ge
slaagd met (bijna) zeven uitver
kochte zalen. De jonge musici,
met een internationale carrière,
lieten kenners en liefhebbers on
gedwongen genieten van klas
sieke muziek, echt bijzonder.
Jeanette Vergouwen
Terneuzen
P
Scaldis Kamermuziek Festival
Slotconcert. Door Birthe Blom,
Maria Milstein, Mathieu van Bellen,
Dana Zemtsov, Joël Waterman,
Ella van Poucke, Ori Epstein, Nico
las van Poucke en Omri Epstein.
Zondag, Porgy en Bess Terneuzen.
Het strijkersensemble Sinfo-
nietta Amsterdam wil drie jaar
op rij in Veere het publiek laten
proeven van speciale muziek
voor strijkers. In het avondcon
cert van de eerste dag werden
twee smaken gepresenteerd:
een vroege Mendelssohn en
een rijpe Enescu.
Jeanette Vergouwen
Veere
Sinfonietta String Festival Zee
land. Werken van Mendelssohn
en Enescu. Sinfonietta Amster
dam olv Anthony Marwood (viool)
met Alexander Melnikov (piano).
Zaterdag, Grote Kerk in Veere.
8 dagen
10 dagen
10 dagen
10 dagen
LIGHT ALL INCLUSIVE
MOSKOU, SINT PETERSBURG
EN GOUDEN RING
Ontbjjten diner
Vertrek: 22jun, 6,20juL, 3,17,31 aug, 14 sep
Ontbjjten diner
Vertrek: 3,22jun, 6juL 3,17,31 aug, 14 okt
Ontbijt en diner
Vertrek: 22jun, 6,20juL 3,17,31 aug, 14 sep
Light All inclusive
Vertrek: 17jun, 15juL, 19 aug, 23 sep
16 maal ontbjjt en 14 maal diner
Vertrek: 5 aug
ALLe Fouten voorbehouden. ExcL. reserveringskosten en CaLamiteitenFonds.