Ensemble trakteert op speciale strijkersmuziek effeweg.nl Ontdek de mooiste bestemmingen 20 ZEELAND RECENSIE SCALDIS KAMERMUZIEKFESTIVAL RECENSIE SINFONIETTA AMSTERDAM effeweg.nl oF bel 08810 30 800 maandag 20 mei 2019 orgy en Bess was weer ouderwets gevuld met enthousiast publiek. Geen glamour zoals bij het Songfestival, maar pure concentratie en een groot hart voor klassieke muziek. Het is op merkelijk dat door een week samen repeteren en musiceren, de band die toch al tussen deze musici be staat, nog hechter wordt aangetrok ken. De muziek is steeds de abso lute winnaar. Artistiek leider Ma- thieu van Bellen weet alle musici op één lijn te krijgen en de geza menlijke liefde voor de werken is gewoon voelbaar. Telkens opnieuw brengen de musici de energie op om het beste van zichzelf te laten horen en de composities als nieuw, net iets an ders, te vertolken. De programma's zijn afwisselend samengesteld met zowel bekende als verrassend nieuwe werken. Wie kent niet de Sonate in F opus 24 voor viool en piano (Frühling sonate) van Beethoven, het werk vol lentevreugde en le vensblijheid? De dialogen tussen beide instrumenten, de invloed van Mozart in het zangerige, ex pressieve allegro en de humor en de vrolijkheid in de twee laatste delen. Het werd vertolkt door vio liste Maria Milstein en pianist Ni colas van Poucke. Van Poucke bege leidde zeer genuanceerd en Mil- stein speelde intens. Samen zorg den zij ervoor dat demotie in het werk goed uitkwamen. In het strijkkwintet in A opus 18 van Mendelssohn komen alle kwa liteiten van de componist uit: zijn vlinderachtige muziek zoals die klinkt in Ein Sommernachtstraum, de krachtige structuur, de techni sche hoogstandjes en de sprookjes achtige sfeer. Spitse pizzicati en een verzorgde frasering. De vijf musici brachten het als een muzikale ver- telling. Indrukwekkend was de in vulling van het Intermezzo, waarin Mendelssohn de intense droefheid om het heengaan van zijn vriend de violist Rietz verwerkt heeft. Een soort hommage die heel subtiel werd uitgebeeld. Het Scherzo kreeg iets sprankelends, met korte en spitse fugatische momenten. Na de pauze trad het Busch Trio (Mathieu van Bellen, Ori en Omri Epstein) op met het Eerste Piano trio in B-opus 8. Een jeugdwerk dat Brahms schreef in zijn Sturm und Drangperiode. Later herwerkte hij de partituur. De poëtische, fantas tische melodieën worden afgewis seld met stevige uitbarstingen die jeugdige overmoed verraden. Het Busch Trio etaleerde energie en dy namiek. Vooral opvallend was de grote saamhorigheid. Het Scherzo met een sprankelend, bijna huppe lende soort elfendans met een vu rig ritme, werd afgewisseld met een zangerig middendeel. Het Adagio werd langzaam en intens gebracht. Het karakter werd door Omri Epstein haarfijn geëtaleerd en daarnaast ondersteunde hij vio list en cellist, die met achteloos ge mak speelden. Het trio straalde musiceerplezier uit. Tot en met de slotclimax. Een kwartier voor aanvang was de Grote Kerk voor de helft gevuld. De stenen ruimte met het nieuwe houten plafond, oogde indrukwek kend. Sinfonietta bracht twee grote, bekende musici mee, die sa men mochten schitteren in het Concert voor viool en piano in a van Felix Mendelssohn (1809-1847). Hij schreef dit werk als tiener, het is geen spectaculair meesterwerk, maar er zitten fragmenten in waar bij je bewondering voelt voor deze componist. Mendelssohn gaf het werk nooit zelf uit en het manuscript is pas in 1960, inclusief coupures, gedrukt. De geredigeerde uitgave verscheen 20 jaar geleden. Het is puur roman tische muziek. In het Allegro kon den, na een korte intro door de strijkers, pianist Alexander Melni- kov en violist Anthony Marwood al hun kwaliteiten etaleren. De vele technisch moeilijke loopj es werden moeiteloos vertolkt en klaterden helder. Vooral de cadens, waarin beide solisten elkaar virtuoos af wisselden, toonde hun technische vaardigheden. De strijkers vervul den een bescheiden rol met een- voudige begeleidingen. Het Adagio bevatte een vleug poëzie, de melo dielijn kwam beter over maar toch wonnen de virtuoze talloze loopjes het van het melodieuze. Het Alle- Beide solisten wisselden elkaar virtuoos af gro met een vlinderachtig refrein en koortsachtige frasen werd on derbroken door een koraalmotief dat rustgevend aandeed. Het is be grijpelijk dat dit werk zolang onbe kend is gebleven. Groots is het niet, maar dat neemt niet weg dat de so listen konden schitteren en dat het strijkorkest, ondanks de onderge- schikte rol, sereen en prachtig ge lijk speelde. Na de pauze werd een andere smaak geserveerd. De uitvoering van Strijkoctet in C op. 7 van Geor ges Enescu (1881-1955) in een arran gement van Anthony Marwood, was een enerverende belevenis. Het is een ambitieus werk, waarin de 19-jarige Enescu zichzelf volledig bewijst. Het werk in vier delen kent een grote spannings boog die niet losgelaten wordt. Sin- fonietta hield die spanning vast. In het Très fougueux (vurig) werden de vormen van canon en fuga af wisselend gebracht. Het thema ver plaatste zich van de ene naar de an dere groep afgewisseld met rustige frasen. Dit deel werd energiek en knap neergezet. In het langzame derde deel klonk een schitterende melodie met donkerbruine tinten en een zangerige vioolpartij. Als het kernoctet speelde, was de span ning intenser, en in de tutti (20 musici) klonken de lagere stem men, met een extra kleur, mooi vol. De verschillende klankkleuren van de strijkers kwamen ook in de fi nale, met een walsthema, pittig over, mede door de goed gespeelde effecten. Akoestisch klinkt niet alles opti maal in deze ruimte. Wellicht is het raadzaam om te experimenteren met akoestische panelen. va. 399. va. €499. va. 699. va. 699. r; v-w* Bjjzonder Moravië Baltische Staten: Estland, Q Letland en Litouwen Rondreis Rusland Toscane: Pisa, g Florence en Elba Hoogtepunten g van Ierland Boek zonder aanbetaling GO Internationale toppers in Porgy Het Scaldis Ka mermuziekfesti val in Porgy en Bess. Vlnr: Ma- thieu van Bellen, Joël Waterman, Birthe Blom (op de rug) Dana Zemtsov en Ella van Poucke. foto CAMILE SCHELSTRAETE Het zesde Scaldis Kamermu ziekfestival is meer dan ge slaagd met (bijna) zeven uitver kochte zalen. De jonge musici, met een internationale carrière, lieten kenners en liefhebbers on gedwongen genieten van klas sieke muziek, echt bijzonder. Jeanette Vergouwen Terneuzen P Scaldis Kamermuziek Festival Slotconcert. Door Birthe Blom, Maria Milstein, Mathieu van Bellen, Dana Zemtsov, Joël Waterman, Ella van Poucke, Ori Epstein, Nico las van Poucke en Omri Epstein. Zondag, Porgy en Bess Terneuzen. Het strijkersensemble Sinfo- nietta Amsterdam wil drie jaar op rij in Veere het publiek laten proeven van speciale muziek voor strijkers. In het avondcon cert van de eerste dag werden twee smaken gepresenteerd: een vroege Mendelssohn en een rijpe Enescu. Jeanette Vergouwen Veere Sinfonietta String Festival Zee land. Werken van Mendelssohn en Enescu. Sinfonietta Amster dam olv Anthony Marwood (viool) met Alexander Melnikov (piano). Zaterdag, Grote Kerk in Veere. 8 dagen 10 dagen 10 dagen 10 dagen LIGHT ALL INCLUSIVE MOSKOU, SINT PETERSBURG EN GOUDEN RING Ontbjjten diner Vertrek: 22jun, 6,20juL, 3,17,31 aug, 14 sep Ontbjjten diner Vertrek: 3,22jun, 6juL 3,17,31 aug, 14 okt Ontbijt en diner Vertrek: 22jun, 6,20juL 3,17,31 aug, 14 sep Light All inclusive Vertrek: 17jun, 15juL, 19 aug, 23 sep 16 maal ontbjjt en 14 maal diner Vertrek: 5 aug ALLe Fouten voorbehouden. ExcL. reserveringskosten en CaLamiteitenFonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20