8 Waarom maakt de EU zich druk over kromme komkommers? Kan Nederland nog wel iets zelf bepalen? De komkommerregel staat symbool voor Brusselse bemoeizucht. Per tien centimeter komkommer mocht er maximaal 10 millimeter kromming zijn. Deze bureaucratische bepaling bestaat al jaren niet meer. 'Te kromme' kom kommers liggen gewoon in de schappen. Hoe de regel tot stand kwam, geeft wel aan dat de waarheid soms een stuk genuanceerder ligt. Eurosceptici - de Britse pers voorop - maakten zich jarenlang boos over de komkommerregel. En die woede was ook terecht. Maar de Euro pese bureaucratie was daarvóór invoering veel groter. Alle landen hadden eigen regels voor wat er onder de naam komkommer verkocht mocht worden. Best lastig voor komkommer telers met exportambitie. Dus wilden de lid staten zelf een standaard afspreken zodat vrachtwagens met komkommers aan de grens niet hoefden te worden nagemeten. Zo bezien was de komkommerregel dus een verbetering. Toegegeven: Brussel kent veel regeldrift. Euro parlementariërs en Unie-ambtenaren hebben het gevoel dat Brussel het voortouw moet ne men, omdat de lidstaten het zelf niet kunnen. Maar net zo vaak komt de roep om een regel ook uit de lidstaten. Tot slot nog een voorbeeld van bemoeizucht waar niemand over klaagt: sinds 2017 betaalt u in het buitenland geen roa- mingkosten meer als u mobiel telefoneert. Er wordt wel eens gezegd dat 80 procent van alle wetgeving inmiddels uit Brussel komt. Dat is overdreven. In 1989 zei Jacques Delors, de toenmalige voorzitter van de Euro pese Commissie, wat overmoedig dat binnen tien jaar 80 procent van de nationale wetgeving uit Europa zou komen. Zover is het niet geko men. Over heel veel dingen heeft onze Tweede Kamer gewoon het laatste woord. Maar naar mate we meer samenwerken met andere lan den wordt de invloed van Brussel wel groter. Dat heeft twee oorzaken. Ten eerste vertrou wen de lidstaten elkaar niet altijd. Daardoor worden afspraken steeds gedetailleerder. Be slissingen over handel, douane en bescherming van visbestanden worden zelfs alleen nog op Europees niveau genomen. Ten tweede neemt de invloed van de Tweede Kamer af doordat de EU steeds groter wordt. Ons parlement gaat immers niet over wat het Europarlement doet; het heeft alleen invloed op wat onze minister in de ministerraad stemt. Met 28 lidstaten heeft onze minister (en daarmee ook de Tweede Ka mer) 3,4 procent stemgewicht. Alleen bij een beperkt aantal zaken hebben we een veto recht, zoals bij het goedkeuren van de Europese begroting. Bij heel veel andere voorstellen kan een Nederlands 'ja' of 'nee' worden verworpen door een afgesproken meerderheid. ZATERDAG 18 MEI 2019 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 56