Moet dat nou, elke maand vergaderen in Straatsburg? Waar beslissen de Europese politici over? 7 Ja, dat moet. Althans, dat hebben we zo met elkaar afgesproken. Het is een overblijfsel uit het verleden. Toen in 1952 de Europese Ge meenschap voor Kolen en Staal (EGKS) werd opgericht (door Frankrijk, West-Duitsland, Italië, Nederland, België en Luxemburg), was er dringend behoefte aan een vergaderplek. De Raad van Europa zat toen al in Straatsburg en was zo vriendelijk de zaal uit te lenen aan de EGKS, zodat die daar haar Gemeenschappelijke Vergadering kon houden. Maar toen een paar jaar later de Europese Economische Gemeen schap het levenslicht zag en neerstreek in Brussel, bleef Straatsburg de locatie voor de plenaire vergaderingen van het parlement. De Franse stad heeft namelijk ook een symbolische betekenis: ze staat voor de verzoening tussen Frankrijk en Duitsland, de grote aartsrivalen uit de Europese geschiedenis. En hoewel iedereen erkent dat die verzoening reden is tot vreugde, en de vergaderlocatie in 1992 officieel werd vast gelegd, is er wel degelijk verzet tegen 'Straats burg'. Het is namelijk a) totaal niet functioneel om daar te vergaderen en het kost b) heel veel geld. Ook de meeste parlementariërs hebben ge noeg van het maandelijkse gesjouw met dos siers en koffers. Maar helaas gaan ze er niet over: dit is een zaak van de lidstaten. Die kunnen al leen in unanimiteit besluiten om te vertrekken uit Straatsburg. En er is één land dat maar blijft dwarsliggen: Frankrijk. ,,Het is goed dat niet al les in Brussel is'', zeggen ze daar. Het Europees Parlement debatteert over heel veel onderwerpen, maar mag niet over alles beslissen. Meestal is wel instemming van het parlement nodig: van het vaststellen van de EU-begroting tot beslissingen over bij voorbeeld de stekkers voor elektrische appara ten. De Europese Commissie komt dan met een voorstel en daar moet dan zowel het parle ment als de ministerraad mee instemmen. Maar over sommige belangrijke terreinen, zoals gemeenschappelijk buitenlandbeleid en veilig heid, mag het parlement alleen een oordeel ge ven. Dat mag de Raad vervolgens naast zich neerleggen. Heeft onze Tweede Kamer dan he lemaal niks meer te zeggen? Toch wel. Over veel zaken, zoals onderwijs, openbare orde, volksgezondheid, belastingen of regels voor so ciale zekerheid gaan we zelf. Hoewel die vrij heid wel weer beperkt is, omdat regels moeten voldoen aan Europese voorwaarden. Zo hebben ook Polen die hier werken bij ontslag recht op WW. Momenteel ruziën we in Brussel over een voorstel over hoe lang andere EU-onderda- nen die terug gaan naar hun eigen land die uit kering mogen meenemen. Nu is dat drie maan den, dat worden er waarschijnlijk zes. Ook al is onze eigen Tweede Kamer daarop tegen. GO ZATERDAG 18 MEI 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55