'In Middelburg krijg ik weer energie' Hoe komen we uitlaatloos van A naar B? 4 Akram Akhtar Chouhan verdediger van mensenrechten in India Akram Akhtar Chouhan (31) is de zesde mensenrechtenverdediger die dankzij het project Shelter City Middelburg hier drie maanden on derdak krijgt om tot rust te komen, lessen te volgen op de UCR en con tacten te leggen met internationale organisaties die hem - weer thuis - kunnen helpen met zijn werk. ,,Ik krijg hier weer energie. Ik hoef niet bang te zijn dat me iets overkomt. In India reis ik veel op de fiets en ik ben altijd bang dat ik word aangereden of zo", vertelt hij. De veroorzaker van een dodelijk ongeluk wordt echt niet altijd ge vonden en vervolgd. Meer nog dan voor een ongeluk, vreest hij voor opzet. ,,De politie controleert en beheert alles en kan de wet misbruiken. Zeker tegen mij, omdat ik rechtszaken tegen ze voer. Gevaarlijker dan agenten zijn de informanten die door de politie worden ingezet. Die zijn gekleed in burger en onherkenbaar." Zijn leven is een stuk gevaarlijker sinds hij opkomt voor de rechten van een minderheidsgroepering in de Indiase regio waar hij woont: de dalits, de onaanraakbaren, de laag- Akram Akhtar Chouhan: „Door mijn verblijf in Middelburg en de contacten die ik in Europa opdoe, word ik onderdeel van een internationale gemeenschap. Dat kan bescherming bieden. foto lex de meester ste kaste in Indiase samenleving. ,,Zij zijn moslims en hen worden allerlei rechten ontzegd. Politiek, maatschappelijk, economisch." Moord en doodslag, mishande ling, valse beschuldigingen, oneer lijke processen; de mensenrechten van dalits worden stelselmatig ge schonden, vertelt Akram Akhtar Chouhan. ,,Als advocaat probeer ik rechtszaken te voeren, maar ik ben afhankelijk van de medewerking van die families. Ik heb nu acht of negen zaken in behandeling. Als ik eind juni terug ga, liggen er poten tieel duizenden zaken." Dat maakt hem angstig: ,,Het ge weld komt van instituties als de politie en de staat. Maar ik ben vooral bang voor de informanten van de politie." Anderzijds hoopt hij dat het straks ook veiliger voor hem zal zijn: ,,Door mijn verblijf in Middelburg en de contacten die ik ,,Daarna hielden ze zich een tijdje koest. Dus hoe meer rechtszaken ik voer en hoe meer ik er win, hoe be ter het is." Voor de mensen die hij verdedigt, voor hemzelf en voor de toekom stige generaties. Voor zijn kinderen dus ook. ,,Ik ben getrouwd en we hebben twee kinderen, van 3 en 1." Ook voor hen hoopt hij op een vei ligere en vrijere toekomst. Want hij behoort weliswaar niet tot de 'on- aanraakbaren', hij herkent zich wel in hun problemen. ,,Ik ben ook moslim." in Europa opdoe, word ik onder deel van een internationale ge meenschap. Dat kan bescherming bieden." Successen En tegelijkertijd blijft hij strijdbaar. Want in de zes jaren die hij actief is als mensenrechtenverdediger, heeft hij ook successen geboekt. Hij heeft bij het Hooggerechtshof za ken tegen de politie gewonnen. India is een prachtig land met gastvrije mensen. Alleen deugt het systeem niet Zoals de vijf voorgaande men- senrechtenverdedigers die korte tijd in Middelburg verbleven, wordt ook Akram Akhtar Chouhan vaak gewaarschuwd: doe het niet, stop ermee, je loopt gevaar, je fami lie loopt gevaar. Hij zou ook prima op de boerderij van zijn familie kunnen gaan werken. Maar dat wil hij niet. ,,India is een prachtig land, met gastvrije mensen. Alleen deugt het politieke en maatschappelijke systeem niet. Dat wil ik helpen ver anderen." In een serie van vier artikelen besteedt de PZC deze week aandacht aan de Regionale Energiestrategie (RES) en de gevolgen daarvan voor de Zeeuwen. Deel 3: Kilometers vreten zonder uitlaat. Morgen: waar halen we de stroom vandaan? Met uitzondering van het spoor Vlissingen-Bergen op Zoom, is in Zeeland geen openbaar vervoer zonder uitlaat beschikbaar, zoals in de Randstad met zijn trams, lightrail en metro. Geen wonder dat Zeeland mobiliteit als belangrijk speerpunt in de energietransitie heeft gekozen. De Zeeuwse ambi tie is om in 2030 bijna de helft min der kooldioxide uit te stoten bij het verplaatsen van mensen en spullen. Erwin Salemink is voorzitter van 'tafel' mobiliteit. De Zeeuwse bur ger heeft die vermindering van broeikasgas niet in zijn eentje voor elkaar te krijgen. Het openbaar ver voer, de landbouw en het beroeps transport over de weg, het spoor en over het water moeten meehelpen. Salemink: ,,Binnenkort start een proef met een binnenvaartschip met een waterstofaandrijving. Zee land heeft daarmee een primeur. Via logistiek samenwerkingsver band Zeeland Connect bevorderen we zero-emissie in het wegtrans port met één groot proefproject. Daarbij zijn tientallen vrachtauto's betrokken. Zo hopen we het voor fabrikanten aantrekkelijk te maken om elektrische- of waterstof trucks te leveren. De transportonderne mers kunnen samen ervaring op doen met emissieloze vrachtwa gens." Het openbaar vervoer zal ook duurzaam moeten worden. De pro vincie kan gaan eisen dat een ver voerder bussen inzet die geen CO2 uitstoten. Onbetaalbaar Voor veel particulieren is een elek trische auto nog onbetaalbaar. In de overgang van auto mét naar auto's zónder uitlaat richt de Regionale Energie Strategie zich daarom in eerste instantie op de zakelijke rij ders. De Stichting Duurzame Mo biliteit Zeeland stimuleert de over stap naar elektrische voertuigen en het gebruik van deelauto's. Als het om zakelijk rijden gaat, is ook het terugbrengen van het aantal gere den kilometers een doel. Terug naar de man en vrouw met het eigen benzineautootje. Minder kilometers autorijden is voor hen de simpelste manier om de uitstoot te verminderen. Beter openbaar vervoer en de aanleg van 'fietssnel- wegen' kunnen de Zeeuwse burger daarbij helpen. Afscheid nemen van de eigen auto en voortaan een elektrische deelauto huren, is ook een mogelijkheid. In Zeeland is in Vlissingen al een zogenaamd E- Mobiltypark. Je betaalt dan voor ge bruik en niet voor bezit van de auto. Toch zullen veel mensen, zeker op het platteland, een eigen auto wil len houden. Grote uitdaging is het laden van de elektrische auto's van mensen die dat niet op eigen ter rein kunnen. Salemink: ,,Ge- meente moeten in overleg met net beheerder Enduris hun plan trek ken. Komen er bijvoorbeeld cen trale laadpleinen? Bij nieuwbouw moet rekening gehouden worden met het creëren van mogelijkheden om auto's op te kunnen laden. Maar ook de exploitanten van tankstati ons moeten we hier in mee nemen. Is het haalbaar om overal openbare laadpalen neer te zetten of moeten we inzetten op uitbreiding van snelladers bij bestaande tankstati ons? Eén voordeel hebben we in Zeeland: de vele toeristen hebben ook stroom nodig voor hun auto's. Daardoor kunnen we in Zeeland een groter en rendabeler netwerk van laadplekken maken." Routeplan Gemeenteraden (en burgers) horen deze maand wat het routeplan is. In drie bijeenkomsten geeft het RES- team uitleg. Vanaf 20.00 uur staan ze klaar om ook vragen van burgers te beantwoorden. De bijeenkom sten zijn op woensdag 22 mei in de ZB in Middelburg, op 27 mei in De Mythe in Goes en op maandag 3 juni in het Biobased Training Cen ter in Terneuzen. vrijdag 17 mei 2019 GO Dit is zijn eerst reis buiten India. Akram Akhtar Chouhan voelt zich in Middelburg veiliger en vrijer dan thuis, waar hij de men senrechten van minderheden verdedigt. ,,Daar word ik be dreigd, en mijn familie ook." Maurits Sep Middelburg -Akram Akhtar Chouhan, mensenrechtenverdediger Zeeuwen zijn echte kilometer vreters. Niet gek in een dunbe volkt eilandenrijk waar de kort ste weg tussen A en B zelden een rechte lijn is. Openbaar ver voer is voor veel mensen geen volwaardige optie. De Zeeuw kan niet zonder zijn auto. Theo Giele Vlissingen Elektrisch rijden is nog niet voor iedereen betaalbaar. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40