'In Middelburg krijg ik weer energie'
Hoe komen we uitlaatloos van A naar B?
4
Akram Akhtar Chouhan verdediger van mensenrechten in India
Akram Akhtar Chouhan (31) is de
zesde mensenrechtenverdediger
die dankzij het project Shelter City
Middelburg hier drie maanden on
derdak krijgt om tot rust te komen,
lessen te volgen op de UCR en con
tacten te leggen met internationale
organisaties die hem - weer thuis -
kunnen helpen met zijn werk.
,,Ik krijg hier weer energie. Ik
hoef niet bang te zijn dat me iets
overkomt. In India reis ik veel op de
fiets en ik ben altijd bang dat ik
word aangereden of zo", vertelt hij.
De veroorzaker van een dodelijk
ongeluk wordt echt niet altijd ge
vonden en vervolgd.
Meer nog dan voor een ongeluk,
vreest hij voor opzet. ,,De politie
controleert en beheert alles en kan
de wet misbruiken. Zeker tegen
mij, omdat ik rechtszaken tegen ze
voer. Gevaarlijker dan agenten zijn
de informanten die door de politie
worden ingezet. Die zijn gekleed in
burger en onherkenbaar."
Zijn leven is een stuk gevaarlijker
sinds hij opkomt voor de rechten
van een minderheidsgroepering in
de Indiase regio waar hij woont: de
dalits, de onaanraakbaren, de laag-
Akram Akhtar Chouhan: „Door mijn verblijf in Middelburg en de contacten die ik in Europa opdoe,
word ik onderdeel van een internationale gemeenschap. Dat kan bescherming bieden. foto lex de meester
ste kaste in Indiase samenleving.
,,Zij zijn moslims en hen worden
allerlei rechten ontzegd. Politiek,
maatschappelijk, economisch."
Moord en doodslag, mishande
ling, valse beschuldigingen, oneer
lijke processen; de mensenrechten
van dalits worden stelselmatig ge
schonden, vertelt Akram Akhtar
Chouhan. ,,Als advocaat probeer ik
rechtszaken te voeren, maar ik ben
afhankelijk van de medewerking
van die families. Ik heb nu acht of
negen zaken in behandeling. Als ik
eind juni terug ga, liggen er poten
tieel duizenden zaken."
Dat maakt hem angstig: ,,Het ge
weld komt van instituties als de
politie en de staat. Maar ik ben
vooral bang voor de informanten
van de politie." Anderzijds hoopt
hij dat het straks ook veiliger voor
hem zal zijn: ,,Door mijn verblijf in
Middelburg en de contacten die ik
,,Daarna hielden ze zich een tijdje
koest. Dus hoe meer rechtszaken ik
voer en hoe meer ik er win, hoe be
ter het is."
Voor de mensen die hij verdedigt,
voor hemzelf en voor de toekom
stige generaties. Voor zijn kinderen
dus ook. ,,Ik ben getrouwd en we
hebben twee kinderen, van 3 en 1."
Ook voor hen hoopt hij op een vei
ligere en vrijere toekomst. Want hij
behoort weliswaar niet tot de 'on-
aanraakbaren', hij herkent zich wel
in hun problemen. ,,Ik ben ook
moslim."
in Europa opdoe, word ik onder
deel van een internationale ge
meenschap. Dat kan bescherming
bieden."
Successen
En tegelijkertijd blijft hij strijdbaar.
Want in de zes jaren die hij actief is
als mensenrechtenverdediger,
heeft hij ook successen geboekt. Hij
heeft bij het Hooggerechtshof za
ken tegen de politie gewonnen.
India is een prachtig
land met gastvrije
mensen. Alleen deugt
het systeem niet
Zoals de vijf voorgaande men-
senrechtenverdedigers die korte
tijd in Middelburg verbleven,
wordt ook Akram Akhtar Chouhan
vaak gewaarschuwd: doe het niet,
stop ermee, je loopt gevaar, je fami
lie loopt gevaar. Hij zou ook prima
op de boerderij van zijn familie
kunnen gaan werken. Maar dat wil
hij niet. ,,India is een prachtig land,
met gastvrije mensen. Alleen deugt
het politieke en maatschappelijke
systeem niet. Dat wil ik helpen ver
anderen."
In een serie van vier artikelen
besteedt de PZC deze week
aandacht aan de Regionale
Energiestrategie (RES) en
de gevolgen daarvan voor
de Zeeuwen.
Deel 3: Kilometers vreten
zonder uitlaat.
Morgen: waar halen we de
stroom vandaan?
Met uitzondering van het spoor
Vlissingen-Bergen op Zoom, is in
Zeeland geen openbaar vervoer
zonder uitlaat beschikbaar, zoals in
de Randstad met zijn trams,
lightrail en metro. Geen wonder dat
Zeeland mobiliteit als belangrijk
speerpunt in de energietransitie
heeft gekozen. De Zeeuwse ambi
tie is om in 2030 bijna de helft min
der kooldioxide uit te stoten bij het
verplaatsen van mensen en spullen.
Erwin Salemink is voorzitter van
'tafel' mobiliteit. De Zeeuwse bur
ger heeft die vermindering van
broeikasgas niet in zijn eentje voor
elkaar te krijgen. Het openbaar ver
voer, de landbouw en het beroeps
transport over de weg, het spoor en
over het water moeten meehelpen.
Salemink: ,,Binnenkort start een
proef met een binnenvaartschip
met een waterstofaandrijving. Zee
land heeft daarmee een primeur.
Via logistiek samenwerkingsver
band Zeeland Connect bevorderen
we zero-emissie in het wegtrans
port met één groot proefproject.
Daarbij zijn tientallen vrachtauto's
betrokken. Zo hopen we het voor
fabrikanten aantrekkelijk te maken
om elektrische- of waterstof trucks
te leveren. De transportonderne
mers kunnen samen ervaring op
doen met emissieloze vrachtwa
gens."
Het openbaar vervoer zal ook
duurzaam moeten worden. De pro
vincie kan gaan eisen dat een ver
voerder bussen inzet die geen CO2
uitstoten.
Onbetaalbaar
Voor veel particulieren is een elek
trische auto nog onbetaalbaar. In de
overgang van auto mét naar auto's
zónder uitlaat richt de Regionale
Energie Strategie zich daarom in
eerste instantie op de zakelijke rij
ders. De Stichting Duurzame Mo
biliteit Zeeland stimuleert de over
stap naar elektrische voertuigen en
het gebruik van deelauto's. Als het
om zakelijk rijden gaat, is ook het
terugbrengen van het aantal gere
den kilometers een doel.
Terug naar de man en vrouw met
het eigen benzineautootje. Minder
kilometers autorijden is voor hen
de simpelste manier om de uitstoot
te verminderen. Beter openbaar
vervoer en de aanleg van 'fietssnel-
wegen' kunnen de Zeeuwse burger
daarbij helpen. Afscheid nemen
van de eigen auto en voortaan een
elektrische deelauto huren, is ook
een mogelijkheid. In Zeeland is in
Vlissingen al een zogenaamd E-
Mobiltypark. Je betaalt dan voor ge
bruik en niet voor bezit van de auto.
Toch zullen veel mensen, zeker op
het platteland, een eigen auto wil
len houden. Grote uitdaging is het
laden van de elektrische auto's van
mensen die dat niet op eigen ter
rein kunnen. Salemink: ,,Ge-
meente moeten in overleg met net
beheerder Enduris hun plan trek
ken. Komen er bijvoorbeeld cen
trale laadpleinen? Bij nieuwbouw
moet rekening gehouden worden
met het creëren van mogelijkheden
om auto's op te kunnen laden. Maar
ook de exploitanten van tankstati
ons moeten we hier in mee nemen.
Is het haalbaar om overal openbare
laadpalen neer te zetten of moeten
we inzetten op uitbreiding van
snelladers bij bestaande tankstati
ons? Eén voordeel hebben we in
Zeeland: de vele toeristen hebben
ook stroom nodig voor hun auto's.
Daardoor kunnen we in Zeeland
een groter en rendabeler netwerk
van laadplekken maken."
Routeplan
Gemeenteraden (en burgers) horen
deze maand wat het routeplan is. In
drie bijeenkomsten geeft het RES-
team uitleg. Vanaf 20.00 uur staan
ze klaar om ook vragen van burgers
te beantwoorden. De bijeenkom
sten zijn op woensdag 22 mei in de
ZB in Middelburg, op 27 mei in De
Mythe in Goes en op maandag 3
juni in het Biobased Training Cen
ter in Terneuzen.
vrijdag 17 mei 2019
GO
Dit is zijn eerst reis buiten India.
Akram Akhtar Chouhan voelt
zich in Middelburg veiliger en
vrijer dan thuis, waar hij de men
senrechten van minderheden
verdedigt. ,,Daar word ik be
dreigd, en mijn familie ook."
Maurits Sep
Middelburg
-Akram Akhtar Chouhan,
mensenrechtenverdediger
Zeeuwen zijn echte kilometer
vreters. Niet gek in een dunbe
volkt eilandenrijk waar de kort
ste weg tussen A en B zelden
een rechte lijn is. Openbaar ver
voer is voor veel mensen geen
volwaardige optie. De Zeeuw
kan niet zonder zijn auto.
Theo Giele
Vlissingen
Elektrisch rijden is nog niet voor iedereen betaalbaar.
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN