O C"K
ACADEMY
7
Leraar uit Bergen op Zoom staat zijn leerlingen bij via sociale media
Een examenappgroep, bijspijkersessies via Skype en uitlegvideo's
op bestelling. Docent maatschappijleer Volkan Tasdan pakt dit jaar groots uit
om in deze examenweken zoveel mogelijk leerlingen te laten slagen voor
maatschappijwetenschappen. ,,De examens zijn een groot feest.''
Aantal
klachten
valt mee
LAKS
f h, er komt een
H vraag binnen.'' Mid-
denin het gesprek
swipet docent Vol
kan Tasdan (38)
over zijn smartphone en leest: ,,Wat
is het verschil tussen directe en indi
recte democratie?'' Zonder er ook
maar een seconde over na te denken,
drukt hij op het knopje om een
voicebericht te versturen en spreekt
het antwoord in. Zo, uit de losse pols,
gemakkelijk kletsend, alsof het niets
is. ,,Ja, ik ben er wel aan gewend ge
raakt om dit te doen. Uitleggen zit zó
in mijn systeem.''
'Meneer Tasdan' - docent maat
schappijleer op RSG 't Rijks in Ber
gen op Zoom - kan deze weken zijn
hart ophalen. Hij doet van 's och
tends vroeg tot 's avonds laat vrijwel
niets anders dan uitleggen. Via app,
Skype, Instagram, Facebook of ge
woon aan de keukentafel bij hem
thuis. Afhankelijk van de vraag, typt
hij gelijk een antwoord op zijn tele
foon, spreekt een bericht in of maakt
diezelfde dag nog een video. Als leer
lingen het dan nóg niet snappen, no
digt hij ze uit voor een Skypesessie of
uitleg aan zijn keukentafel.
Het begon dit jaar op 30 april om
13.50 uur met een appje: 'Ik loop een
beetje vast in alle taken en bevoegd
heden van de 2e en ie kamer. En het
Europese parlement. Ik heb deze pe
riode gemist op school en weet niet
goed waar te beginnen.' ,,Nee, ik heb
geen meivakantie meer", knikt Tas-
dan.
Vrijdagmiddag
Het is al het vijfde jaar dat de docent
examenkandidaten uit de brand
helpt. Nooit eerder pakte hij het zo
groots aan als dit jaar. Tasdan heeft
een aparte appgroep voor vmbo-t-
leerlingen toegevoegd en helpt ze nu
ook via Instagram. ,,Ik vind het gek
dat we hebben geaccepteerd dat leer
lingen school niet leuk vinden. Dat
ze het pas leuk vinden als het vrij
dagmiddag is en de bel gaat. Ik vind
dat het anders moet en daar probeer
ik aan bij te dragen.''
Want er blijkt een grote behoefte
aan hulp tijdens de examens. In de
appgroepen zitten ruim 130 leerlin
gen. Zijn video's worden honderden,
zo niet duizenden keren bekeken. En
elke avond zit hij van 19.00 tot 00.00
uur klaar om via Skype of live aan
zijn keukentafel leerlingen te helpen.
Die keukentafel staat vol met appa
ratuur: een desktop, laptop, iPad en
Lesgeven is
bijna een
obsessie.
Dat geeft me
rust en een
kick
telefoon. Aan de muur erachter hangt
een whiteboard, eromheen allemaal
A4'tjes met onder meer een over
zicht van zijn Skype-afspraken. Zijn
vrouw Yen heeft wat met Tasdan te
stellen. ,,Hij had eerst zo'n groot bord
in huis staan om dingen op te schrij
ven. Dat vond ik echt in de weg staan.
Dus we hebben een gulden midden
weg gezocht: een magneetbord aan
de muur'', zegt ze lachend.
Ik hoor het u denken. Daar wordt
deze docent vast schathemeltjerijk
van. Niets is minder waar. ,,Ik moet
er niet aan denken dat ik hier geld
voor krijg. Ik vind dat dit erbij hoort
als je docent bent'', reageert Tasdan.
Deze leraar is energiek en ontzettend
begaan met zijn leerlingen. Hij wil
niets liever dan ze verder helpen, al
moet dat tot diep in de nacht. ,,Lesge-
ven is bijna een obsessie. Dat geeft
me rust en een kick.''
Gisteravond was zo'n drukke avond.
De havisten blokken op het examen
maatschappijwetenschappen en dat
betekent dat er de hele dag door vra
gen op hem worden afgevuurd. ,,Ik
heb al codes met de leerlingen afge
sproken. Als ik 16 app, weten ze
dat ik om 16.00 uur antwoord. Ik kan
niet altijd zo snel reageren. Zeker niet
als ik veel vragen krijg.'' Ook vol
gende week verwacht Tasdan nog
grote drukte. Vmbo-t-leerlingen ma
ken maandag het examen maat-
schappijkunde, vwo'ers sluiten
woensdag af met maatschappijwe
tenschappen.
Loempia
Het blijft in huize Tasdan dus nog
wel even onrustig. Zijn vrouw Yen
vindt dat geen probleem. Als ze tijd
heeft, schotelt ze de examenkandida
ten die langskomen zelfs een loempia
voor. ,,Ik wil dat ze zich prettig voe
len hier. Dat is een kleine moeite'',
zegt ze glimlachend.
De leerlingen zijn dankbaar voor
alle hulp. Tasdan ontving al bossen
bloemen en kaarten als bedankje.
Voor de docent des temeer reden om
door te gaan. Want voor hem staat
voorop: examenkandidaten hebben
juist nu een steuntje in de rug nodig.
,,Vaak weten ze alle antwoorden wel,
maar zoeken ze bevestiging. Ik pro
beer ze meer zelfvertrouwen te geven
en te laten ontspannen. Jij hebt geen
stress, jij weet alles, jij kent alles en jij
gaat je diploma halen. De examens
zijn een feestje.''
Valt hij dan over een week in het
welbekende zwarte gat? Tasdan
schiet in de lach. ,,Mijn geest zegt:
lesgeven, lesgeven, lesgeven. Maar
mijn lichaam zal straks zeggen:
vakantie, vakantie, vakantie.''
woensdag 15 mei 2019
GO
Meneer Tasdan legt het nóg
een keertje uit, ook 's avonds
Ellen van Gaaien
Bergen op Zoom
1
De video's die
Volkan Tasdan maakt
worden vele keren
bekeken. foto arie kievit
ZOCK-MODEL
Z= ZELFVERTROUWEN
0= ONTSPANNEN
C= CONCENTREREN
X KNALLEN
- Volkan Tasdan, leraar
maatschappijleer
Bij het Landelijk
Aktie Komitee
Scholieren (Laks)
zijn ruim 71.000
klachten over de
examens binnen
gekomen. Dat zijn
er volgens een
woordvoerder 're
latief weinig'. Bij
voorbeeld over het
examen geschie
denis voor het vwo
kwamen minder
klachten dan ver
wacht.
De leerlingen trok
ken het vaakst aan
de bel over het
havo-examen wis
kunde, dat te lang
en te moeilijk was.
Daardoor kwamen
op dag 1 al onge
veer 20.000 klach
ten binnen.
Vmbo'ers klaagden
vooral over moei
lijke vragen tijdens
het examen econo
mie.
Zoals elk jaar
kreeg het Laks ook
weer opvallende
meldingen. Zo ver
oorzaakten een
pauw én een gans
geluidsoverlast,
ging een onvind
bare telefoon af in
een zaal en zakte
een leerling door
zijn stoel.