O C"K ACADEMY 7 Leraar uit Bergen op Zoom staat zijn leerlingen bij via sociale media Een examenappgroep, bijspijkersessies via Skype en uitlegvideo's op bestelling. Docent maatschappijleer Volkan Tasdan pakt dit jaar groots uit om in deze examenweken zoveel mogelijk leerlingen te laten slagen voor maatschappijwetenschappen. ,,De examens zijn een groot feest.'' Aantal klachten valt mee LAKS f h, er komt een H vraag binnen.'' Mid- denin het gesprek swipet docent Vol kan Tasdan (38) over zijn smartphone en leest: ,,Wat is het verschil tussen directe en indi recte democratie?'' Zonder er ook maar een seconde over na te denken, drukt hij op het knopje om een voicebericht te versturen en spreekt het antwoord in. Zo, uit de losse pols, gemakkelijk kletsend, alsof het niets is. ,,Ja, ik ben er wel aan gewend ge raakt om dit te doen. Uitleggen zit zó in mijn systeem.'' 'Meneer Tasdan' - docent maat schappijleer op RSG 't Rijks in Ber gen op Zoom - kan deze weken zijn hart ophalen. Hij doet van 's och tends vroeg tot 's avonds laat vrijwel niets anders dan uitleggen. Via app, Skype, Instagram, Facebook of ge woon aan de keukentafel bij hem thuis. Afhankelijk van de vraag, typt hij gelijk een antwoord op zijn tele foon, spreekt een bericht in of maakt diezelfde dag nog een video. Als leer lingen het dan nóg niet snappen, no digt hij ze uit voor een Skypesessie of uitleg aan zijn keukentafel. Het begon dit jaar op 30 april om 13.50 uur met een appje: 'Ik loop een beetje vast in alle taken en bevoegd heden van de 2e en ie kamer. En het Europese parlement. Ik heb deze pe riode gemist op school en weet niet goed waar te beginnen.' ,,Nee, ik heb geen meivakantie meer", knikt Tas- dan. Vrijdagmiddag Het is al het vijfde jaar dat de docent examenkandidaten uit de brand helpt. Nooit eerder pakte hij het zo groots aan als dit jaar. Tasdan heeft een aparte appgroep voor vmbo-t- leerlingen toegevoegd en helpt ze nu ook via Instagram. ,,Ik vind het gek dat we hebben geaccepteerd dat leer lingen school niet leuk vinden. Dat ze het pas leuk vinden als het vrij dagmiddag is en de bel gaat. Ik vind dat het anders moet en daar probeer ik aan bij te dragen.'' Want er blijkt een grote behoefte aan hulp tijdens de examens. In de appgroepen zitten ruim 130 leerlin gen. Zijn video's worden honderden, zo niet duizenden keren bekeken. En elke avond zit hij van 19.00 tot 00.00 uur klaar om via Skype of live aan zijn keukentafel leerlingen te helpen. Die keukentafel staat vol met appa ratuur: een desktop, laptop, iPad en Lesgeven is bijna een obsessie. Dat geeft me rust en een kick telefoon. Aan de muur erachter hangt een whiteboard, eromheen allemaal A4'tjes met onder meer een over zicht van zijn Skype-afspraken. Zijn vrouw Yen heeft wat met Tasdan te stellen. ,,Hij had eerst zo'n groot bord in huis staan om dingen op te schrij ven. Dat vond ik echt in de weg staan. Dus we hebben een gulden midden weg gezocht: een magneetbord aan de muur'', zegt ze lachend. Ik hoor het u denken. Daar wordt deze docent vast schathemeltjerijk van. Niets is minder waar. ,,Ik moet er niet aan denken dat ik hier geld voor krijg. Ik vind dat dit erbij hoort als je docent bent'', reageert Tasdan. Deze leraar is energiek en ontzettend begaan met zijn leerlingen. Hij wil niets liever dan ze verder helpen, al moet dat tot diep in de nacht. ,,Lesge- ven is bijna een obsessie. Dat geeft me rust en een kick.'' Gisteravond was zo'n drukke avond. De havisten blokken op het examen maatschappijwetenschappen en dat betekent dat er de hele dag door vra gen op hem worden afgevuurd. ,,Ik heb al codes met de leerlingen afge sproken. Als ik 16 app, weten ze dat ik om 16.00 uur antwoord. Ik kan niet altijd zo snel reageren. Zeker niet als ik veel vragen krijg.'' Ook vol gende week verwacht Tasdan nog grote drukte. Vmbo-t-leerlingen ma ken maandag het examen maat- schappijkunde, vwo'ers sluiten woensdag af met maatschappijwe tenschappen. Loempia Het blijft in huize Tasdan dus nog wel even onrustig. Zijn vrouw Yen vindt dat geen probleem. Als ze tijd heeft, schotelt ze de examenkandida ten die langskomen zelfs een loempia voor. ,,Ik wil dat ze zich prettig voe len hier. Dat is een kleine moeite'', zegt ze glimlachend. De leerlingen zijn dankbaar voor alle hulp. Tasdan ontving al bossen bloemen en kaarten als bedankje. Voor de docent des temeer reden om door te gaan. Want voor hem staat voorop: examenkandidaten hebben juist nu een steuntje in de rug nodig. ,,Vaak weten ze alle antwoorden wel, maar zoeken ze bevestiging. Ik pro beer ze meer zelfvertrouwen te geven en te laten ontspannen. Jij hebt geen stress, jij weet alles, jij kent alles en jij gaat je diploma halen. De examens zijn een feestje.'' Valt hij dan over een week in het welbekende zwarte gat? Tasdan schiet in de lach. ,,Mijn geest zegt: lesgeven, lesgeven, lesgeven. Maar mijn lichaam zal straks zeggen: vakantie, vakantie, vakantie.'' woensdag 15 mei 2019 GO Meneer Tasdan legt het nóg een keertje uit, ook 's avonds Ellen van Gaaien Bergen op Zoom 1 De video's die Volkan Tasdan maakt worden vele keren bekeken. foto arie kievit ZOCK-MODEL Z= ZELFVERTROUWEN 0= ONTSPANNEN C= CONCENTREREN X KNALLEN - Volkan Tasdan, leraar maatschappijleer Bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (Laks) zijn ruim 71.000 klachten over de examens binnen gekomen. Dat zijn er volgens een woordvoerder 're latief weinig'. Bij voorbeeld over het examen geschie denis voor het vwo kwamen minder klachten dan ver wacht. De leerlingen trok ken het vaakst aan de bel over het havo-examen wis kunde, dat te lang en te moeilijk was. Daardoor kwamen op dag 1 al onge veer 20.000 klach ten binnen. Vmbo'ers klaagden vooral over moei lijke vragen tijdens het examen econo mie. Zoals elk jaar kreeg het Laks ook weer opvallende meldingen. Zo ver oorzaakten een pauw én een gans geluidsoverlast, ging een onvind bare telefoon af in een zaal en zakte een leerling door zijn stoel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7