MD VOO 4 ZANDFOORT GRAND PRIX De terugkeer van de Nederlandse Grand Prix is na maanden onderhandelen een feit. Het échte werk wacht nog: de haastklus om Circuit Zandvoort voor 2020 gereed te maken voor Verstappen en co. en beetje onwerkelijk. Precies die woorden gebruikte circuiteige naar prins Bernhard van Oranje toen de deal definitief be klonken werd. Begin mei 2020 keert op zijn circuit in Zandvoort de Formule 1 na 35 jaar af wezigheid weer terug. Minimaal voor drie jaar. En ja, een beetje onwerke lijk mag je dat best noemen. Van Oranje weet nog goed wat ie dereen tegen hem zei, toen hij vijf jaar terug voorzichtig begon over die Formule 1-droom in de badplaats. De raceklasse vertrok er juist na 1985 omdat de baan te onveilig en het complex te klein werd. ,,Niet aan be ginnen, zei men. Dat moet je hier he lemaal niet meer willen. Maar wij wilden wél. En het is gelukt.'' De circuiteigenaar vertelde het met een blik vol trots in de iconische Tar- zanbocht. Daarboven een grote ban ner van de Dutch Grand Prix 2020 en de namen van alle sponsoren die - samen met de opbrengst van de ticketverkoop - het racefeest van zo'n 40 miljoen euro per jaar financieel Een circuit moet je hier helemaal niet meer willen. Maar het is toch gelukt mogelijk maken. Alle logo's zijn al in de huisstijl van de Formule 1. Het verse Fi-sausje gaf Zandvoort meteen nieuw elan. Maar wie z'n blik weg liet glijden van de Tarzanbocht, herkende achter alle nieuwe logo's nog altijd een wat kneuterig, histo risch decor waar gruwelijk veel aan moet gebeuren. Een circuit met slechts één tribune. Goed voor 2700 stoeltjes. Daar is veel meer nodig dan alleen een likje verf en een schop in de grond. Facelift De facelift die het asfalt moet krijgen uit veiligheidsoverwegingen én om attractief racen te bevorderen, is al een operatie om van te duizelen, met bochten die worden verlengd, gekan teld of verplaatst. Maar om een monsterevenement als de Formule 1 überhaupt te huisvesten, moet de ko mende twaalf maanden de nodige creativiteit worden aangeboord. Het wordt proppen in Zandvoort. Zo is er een veel te krappe pers ruimte. De kleine, ouderwetse pits- boxen die een paar meter verdiept moeten worden. Extra vipboxen die nodig zijn. En de intieme Hollandse paddock (teamruimte) is niet van elastiek. Veel kleiner dan die in pak weg Abu Dhabi of Silverstone. De kolossale hospitality unit van Red Bull past er amper in. ,,Maar de Formule 1 is er hele maal op ingesteld om ook licht te kunnen reizen'', weet oud coureur Jan Lammers, straks di recteur van de Dutch Grand Prix. „Die enorm motorhomes nemen ze naar Monaco ook niet mee. Ook hier zal de sport zich aanpassen.'' Zandvoort wil de Formule 1 en de Formule 1 wil vanwege Max Verstap pen weer naar Zandvoort. Dus wordt aan twee kanten water bij de wijn ge daan. Dan maar wat minder luxe. ,,Wel zo fijn'', vindt Lammers. ,,Als de faciliteiten het belangrijk ste zouden zijn, waar heb je het dan nog over? Het is de sportbeleving die moet zegevieren, niet de omge ving." Straks plofje met de goe- koopste toegangskaarten van zo'n 140 euro een weekend lang neer in de duinen. Daar is lang niet voldoende ruimte voor de honderdduizend man die men drie dagen lang ver wacht. Net als de circuits in Melbourne en Mo ll B'1 woensdag 15 mei 2019 GO Arjan Schouten Zandvoort -Prins Bernhard van Oranje, circuiteigenaar Chase Carey van Formula One Group (l) schudt oud-cou reur Jan Lammers de hand. Grote belangstel ling van de pers voor de de terug keer van de GP naar Zandvoort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4