MD VOO
4
ZANDFOORT GRAND PRIX
De terugkeer van de Nederlandse
Grand Prix is na maanden onderhandelen
een feit. Het échte werk wacht nog: de
haastklus om Circuit Zandvoort voor 2020
gereed te maken voor Verstappen en co.
en beetje onwerkelijk.
Precies die woorden
gebruikte circuiteige
naar prins Bernhard
van Oranje toen de
deal definitief be
klonken werd. Begin
mei 2020 keert op zijn circuit in
Zandvoort de Formule 1 na 35 jaar af
wezigheid weer terug. Minimaal voor
drie jaar. En ja, een beetje onwerke
lijk mag je dat best noemen.
Van Oranje weet nog goed wat ie
dereen tegen hem zei, toen hij vijf
jaar terug voorzichtig begon over die
Formule 1-droom in de badplaats. De
raceklasse vertrok er juist na 1985
omdat de baan te onveilig en het
complex te klein werd. ,,Niet aan be
ginnen, zei men. Dat moet je hier he
lemaal niet meer willen. Maar wij
wilden wél. En het is gelukt.''
De circuiteigenaar vertelde het met
een blik vol trots in de iconische Tar-
zanbocht. Daarboven een grote ban
ner van de Dutch Grand Prix 2020 en
de namen van alle sponsoren die -
samen met de opbrengst van de
ticketverkoop - het racefeest van zo'n
40 miljoen euro per jaar financieel
Een circuit moet je hier
helemaal niet meer
willen. Maar het is toch
gelukt
mogelijk maken. Alle logo's zijn al in
de huisstijl van de Formule 1.
Het verse Fi-sausje gaf Zandvoort
meteen nieuw elan. Maar wie z'n blik
weg liet glijden van de Tarzanbocht,
herkende achter alle nieuwe logo's
nog altijd een wat kneuterig, histo
risch decor waar gruwelijk veel aan
moet gebeuren. Een circuit met
slechts één tribune. Goed voor 2700
stoeltjes. Daar is veel meer nodig dan
alleen een likje verf en een schop in
de grond.
Facelift
De facelift die het asfalt moet krijgen
uit veiligheidsoverwegingen én om
attractief racen te bevorderen, is al
een operatie om van te duizelen, met
bochten die worden verlengd, gekan
teld of verplaatst. Maar om een
monsterevenement als de Formule 1
überhaupt te huisvesten, moet de ko
mende twaalf maanden de nodige
creativiteit worden aangeboord.
Het wordt proppen in Zandvoort.
Zo is er een veel te krappe pers
ruimte. De kleine, ouderwetse pits-
boxen die een paar meter verdiept
moeten worden. Extra vipboxen die
nodig zijn. En de intieme Hollandse
paddock (teamruimte) is niet van
elastiek. Veel kleiner dan die in pak
weg Abu Dhabi of Silverstone.
De kolossale hospitality unit van
Red Bull past er amper in.
,,Maar de Formule 1 is er hele
maal op ingesteld om ook licht
te kunnen reizen'', weet oud
coureur Jan Lammers, straks di
recteur van de Dutch Grand Prix.
„Die enorm motorhomes nemen ze
naar Monaco ook niet mee. Ook hier
zal de sport zich aanpassen.''
Zandvoort wil de Formule 1 en de
Formule 1 wil vanwege Max Verstap
pen weer naar Zandvoort. Dus wordt
aan twee kanten water bij de wijn ge
daan. Dan maar wat minder luxe.
,,Wel zo fijn'', vindt Lammers. ,,Als
de faciliteiten het belangrijk
ste zouden zijn, waar heb je
het dan nog over? Het is
de sportbeleving die moet
zegevieren, niet de omge
ving."
Straks plofje met de goe-
koopste toegangskaarten
van zo'n 140 euro een
weekend lang neer in de
duinen. Daar is lang niet
voldoende ruimte voor de
honderdduizend man die
men drie dagen lang ver
wacht. Net als de circuits
in Melbourne en Mo
ll
B'1
woensdag 15 mei 2019
GO
Arjan Schouten
Zandvoort
-Prins Bernhard van Oranje,
circuiteigenaar
Chase Carey van
Formula One Group
(l) schudt oud-cou
reur Jan Lammers
de hand.
Grote belangstel
ling van de pers
voor de de terug
keer van de GP
naar Zandvoort.