ECONOMIE 19
Mobiel
abonnement
goedkoop
Kabinet
verzacht de
vliegtaks
voor vracht
HOUTEN Mobiele abonne
menten in Nederland beho
ren tot de goedkoopste in
West-Europa. Dat stelt
marktonderzoeker Telecom-
paper, die de prijzen verge
leek en corrigeerde voor de
koopkrachtverschillen. Italië
is het goedkoopste land sinds
de komst van nieuwkomer
Iliad, waardoor de concurren
tie op de markt is verscherpt.
Ook Denemarken, Frankrijk,
Finland, Noorwegen, Zweden
en het Verenigd Koninkrijk
zijn relatief goedkoop. In
Griekenland, Ierland, Portu
gal en Spanje was men in ver
houding juist veel kwijt.
In steeds meer landen wor
den grotere databundels aan
geboden zonder dat die veel
duurder zijn, merkt onder-
zoeksanalist Marion ter Welle
van Telecompaper op. ,,We
verwachten dat operators
zullen blijven worstelen om
meer kosten in rekening te
brengen voor de groeiende
vraag naar data.''
Staatssecretaris Menno Snel (Fi
nanciën) meldt dat aan de Tweede
Kamer. De tarieven zijn aangepast
na extra onderzoek naar de moge
lijke gevolgen van de vliegbelasting
door adviesbureau CE Delft. Net als
in het oorspronkelijke plan gaan
vliegtuigen die minder lawaai pro
duceren ook minder belasting beta
len.
Voor gewone passagiers gaat een
vliegtaks gelden tussen de 7 en 7,50
euro per ticket, ongeacht naar welke
bestemming zij vliegen. Het pre
cieze tarief wordt volgend jaar vast
gesteld en is nog afhankelijk van de
inflatie. Passagiers die alleen over
stappen op een Nederlandse lucht
haven, worden vrijgesteld van de
vliegbelasting.
,,Internationaal vliegen wordt in
tegenstelling tot de auto, bus of
trein op geen enkele manier belast",
zegt Snel. ,,Dit is een belangrijke re
den om een vliegbelasting in te
voeren. Dit draagt ook bij aan het
verkleinen van de prijsverschillen
tussen vliegtickets en bijvoorbeeld
treintickets.''
Nederland blijft overigens
ijveren voor een Europese vliegbe-
lasting, zoals afgesproken in het re
geerakkoord. Als die er komt, gaat
de nationale vliegtaks wellicht als
nog de prullenmand in.
jaar. Maar als een patiënt toch een
bepaald merk medicijn nodig
heeft, bijvoorbeeld vanwege bij
werkingen bij een ander medi
cijn, dan wordt dat gewoon ver
goed. Bij geneesmiddelen voor
Parkinson luistert dit bijvoor
beeld heel erg nauw en kan er be
ter niet gewisseld worden.''
,,De tekorten worden maar voor
een heel klein deel veroorzaakt
door ons beleid. Farmaceutische
bedrijven verplaatsen hun pro
ductie steeds vaker naar India en
China. De productie van medicij
nen is daar goedkoper. Daar treedt
vaak vervuiling op waardoor me
dicijnen wereldwijd niet meer le
verbaar zijn. Het is geen probleem
dat alleen Nederland treft.
Wat ook speelt is dat er steeds
minder voorraden worden aange
houden door groothandels en
apothekers. Dat bespaart hen kos
ten. Maar misschien zijn we daar
bij kritische geneesmiddelen wat
in doorgeschoten. Er is inmiddels
een meldpunt tekorten genees
middelen. Dan is vroegtijdig dui
delijk of een tekort dreigt en kan
er actie ondernomen worden.''
,,Dat is iets dat zorgverzekeraars
niet alleen kunnen oplossen.
Maar er moet wel iets gebeuren,
want de situatie wordt onhoud
baar. Veel van die nieuwe dure
middelen lopen via het zieken
huis. Dat slokt een steeds groter
Om de zorg
betaalbaar te houden
moeten we meer
inzetten op preventie
deel van het ziekenhuisbudget op.
Dat gaat op den duur ten koste
van andere zorg, bijvoorbeeld
operaties.
Ik vind dat de farmaceutische
industrie ook moet bewegen. Ze
moeten transparant worden over
de kosten van nieuwe medicijnen
en de prijs moet omlaag. De mi
nister gaat over het verzekerd
pakket. We zien wel dat hij erg
moeizame gesprekken voert met
de farmaceutische industrie.''
,,Dat doen we. We maken bijvoor
beeld samen met de ziekenhuizen
een vuist. Maar Nederland is een
kleine afzetmarkt. We proberen
ook Europees en wereldwijd sa
men te werken. Daarnaast moe
ten we kijken naar nieuwe, onor
thodoxe manieren van belonen.
Bijvoorbeeld de fabrikant alleen
vergoeden op basis van no cure,
no pay. Als een middel niet werkt
krijgt de fabrikant geen vergoe
ding. Soms leveren dure medicij
nen een beperkte verlenging van
het leven op. We moeten afspre
ken welk bedrag we aanvaardbaar
vinden. Daar zullen moeilijke
keuzes gemaakt moeten worden.''
,,Dat zal onvermijdelijk zijn. Nu
betalen we jaarlijks bijna 5.500
euro per persoon aan zorgkosten,
zo'n 70 miljard euro per jaar. Als
we niets doen lopen de kosten op
tot 140 miljard euro in 2040. Die
stijging gaat ten koste van andere
overheidsuitgaven, bijvoorbeeld
onderwijs, klimaat of veiligheid.
Dat is niet acceptabel.
We moeten de stijging beteuge
len. Dat betekent dat we soms las
tige keuzes moeten maken. Bij
voorbeeld welke operaties zinnig
zijn en welke niet. De arts heeft
hier een sleutelrol. Die zal in de
spreekkamer het gesprek moeten
aangaan met de patiënt over
welke behandeling zinvol is en
welke niet.''
,,We moeten ook naar andere za
ken kijken, bijvoorbeeld naar de
niet-gecontracteerde zorg: dat
zijn zorgaanbieders die geen con
tract met een zorgverzekeraar af
sluiten. Dan hebben we dus geen
afspraken over de prijs en de kwa
liteit van de behandelingen.
We zien in de praktijk dat die
niet-gecontracteerde aanbieders
meer zorguren verlenen en ho
gere kosten maken. Daar moeten
we betere afspraken maken over
kwaliteit en doelmatigheid. En
we moeten kijken naar nieuwe
technologieën die zorg goedkoper
kunnen maken of kunnen ver
vangen. Dat is ook nodig omdat
de arbeidsmarkt erg krap is.''
,,De zorgkosten blijven stijgen,
onder meer omdat Nederland
vergrijst. Ouderen hebben meer
zorg nodig. Waar we meer op
moeten inzetten is op het voorko
men van zorggebruik, preventie
dus. Het is belangrijk dat iedereen
straks gezonder oud wordt.''
woensdag 15 mei 2019
GO
DEN HAAG De vliegbelasting
die het kabinet in 2021 wil invoe
ren treft vrachtvervoerders min
der hard dan gepland. De tarie
ven voor het goederenvervoer
komen de helft lager te liggen
dan in het oorspronkelijke voor
stel.
▲Volgens Petra van Holst, directeur van Zorgverzekeraars Nederland, zullen de zorgkosten oplopen tot 140 miljard euro in 2040.
FOTO ERIK VAN T WOUD
Als die middelen er zijn tenmin
ste
Hoe houden zorgverzekeraars
de medicijnkosten in de hand
met al die dure middelen?
H
Kunnen de zorgverzekeraars
druk uitoefenen?
Ook de andere zorgkosten stij
gen. Moeten daar ook pijnlijke
keuzes gemaakt worden om de
zorg betaalbaar te houden?
Ligt de verantwoordelijkheid
dan helemaal bij de arts?
Kan de stijging daarmee wor
den voorkomen?