ECONOMIE 19 Mobiel abonnement goedkoop Kabinet verzacht de vliegtaks voor vracht HOUTEN Mobiele abonne menten in Nederland beho ren tot de goedkoopste in West-Europa. Dat stelt marktonderzoeker Telecom- paper, die de prijzen verge leek en corrigeerde voor de koopkrachtverschillen. Italië is het goedkoopste land sinds de komst van nieuwkomer Iliad, waardoor de concurren tie op de markt is verscherpt. Ook Denemarken, Frankrijk, Finland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk zijn relatief goedkoop. In Griekenland, Ierland, Portu gal en Spanje was men in ver houding juist veel kwijt. In steeds meer landen wor den grotere databundels aan geboden zonder dat die veel duurder zijn, merkt onder- zoeksanalist Marion ter Welle van Telecompaper op. ,,We verwachten dat operators zullen blijven worstelen om meer kosten in rekening te brengen voor de groeiende vraag naar data.'' Staatssecretaris Menno Snel (Fi nanciën) meldt dat aan de Tweede Kamer. De tarieven zijn aangepast na extra onderzoek naar de moge lijke gevolgen van de vliegbelasting door adviesbureau CE Delft. Net als in het oorspronkelijke plan gaan vliegtuigen die minder lawaai pro duceren ook minder belasting beta len. Voor gewone passagiers gaat een vliegtaks gelden tussen de 7 en 7,50 euro per ticket, ongeacht naar welke bestemming zij vliegen. Het pre cieze tarief wordt volgend jaar vast gesteld en is nog afhankelijk van de inflatie. Passagiers die alleen over stappen op een Nederlandse lucht haven, worden vrijgesteld van de vliegbelasting. ,,Internationaal vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein op geen enkele manier belast", zegt Snel. ,,Dit is een belangrijke re den om een vliegbelasting in te voeren. Dit draagt ook bij aan het verkleinen van de prijsverschillen tussen vliegtickets en bijvoorbeeld treintickets.'' Nederland blijft overigens ijveren voor een Europese vliegbe- lasting, zoals afgesproken in het re geerakkoord. Als die er komt, gaat de nationale vliegtaks wellicht als nog de prullenmand in. jaar. Maar als een patiënt toch een bepaald merk medicijn nodig heeft, bijvoorbeeld vanwege bij werkingen bij een ander medi cijn, dan wordt dat gewoon ver goed. Bij geneesmiddelen voor Parkinson luistert dit bijvoor beeld heel erg nauw en kan er be ter niet gewisseld worden.'' ,,De tekorten worden maar voor een heel klein deel veroorzaakt door ons beleid. Farmaceutische bedrijven verplaatsen hun pro ductie steeds vaker naar India en China. De productie van medicij nen is daar goedkoper. Daar treedt vaak vervuiling op waardoor me dicijnen wereldwijd niet meer le verbaar zijn. Het is geen probleem dat alleen Nederland treft. Wat ook speelt is dat er steeds minder voorraden worden aange houden door groothandels en apothekers. Dat bespaart hen kos ten. Maar misschien zijn we daar bij kritische geneesmiddelen wat in doorgeschoten. Er is inmiddels een meldpunt tekorten genees middelen. Dan is vroegtijdig dui delijk of een tekort dreigt en kan er actie ondernomen worden.'' ,,Dat is iets dat zorgverzekeraars niet alleen kunnen oplossen. Maar er moet wel iets gebeuren, want de situatie wordt onhoud baar. Veel van die nieuwe dure middelen lopen via het zieken huis. Dat slokt een steeds groter Om de zorg betaalbaar te houden moeten we meer inzetten op preventie deel van het ziekenhuisbudget op. Dat gaat op den duur ten koste van andere zorg, bijvoorbeeld operaties. Ik vind dat de farmaceutische industrie ook moet bewegen. Ze moeten transparant worden over de kosten van nieuwe medicijnen en de prijs moet omlaag. De mi nister gaat over het verzekerd pakket. We zien wel dat hij erg moeizame gesprekken voert met de farmaceutische industrie.'' ,,Dat doen we. We maken bijvoor beeld samen met de ziekenhuizen een vuist. Maar Nederland is een kleine afzetmarkt. We proberen ook Europees en wereldwijd sa men te werken. Daarnaast moe ten we kijken naar nieuwe, onor thodoxe manieren van belonen. Bijvoorbeeld de fabrikant alleen vergoeden op basis van no cure, no pay. Als een middel niet werkt krijgt de fabrikant geen vergoe ding. Soms leveren dure medicij nen een beperkte verlenging van het leven op. We moeten afspre ken welk bedrag we aanvaardbaar vinden. Daar zullen moeilijke keuzes gemaakt moeten worden.'' ,,Dat zal onvermijdelijk zijn. Nu betalen we jaarlijks bijna 5.500 euro per persoon aan zorgkosten, zo'n 70 miljard euro per jaar. Als we niets doen lopen de kosten op tot 140 miljard euro in 2040. Die stijging gaat ten koste van andere overheidsuitgaven, bijvoorbeeld onderwijs, klimaat of veiligheid. Dat is niet acceptabel. We moeten de stijging beteuge len. Dat betekent dat we soms las tige keuzes moeten maken. Bij voorbeeld welke operaties zinnig zijn en welke niet. De arts heeft hier een sleutelrol. Die zal in de spreekkamer het gesprek moeten aangaan met de patiënt over welke behandeling zinvol is en welke niet.'' ,,We moeten ook naar andere za ken kijken, bijvoorbeeld naar de niet-gecontracteerde zorg: dat zijn zorgaanbieders die geen con tract met een zorgverzekeraar af sluiten. Dan hebben we dus geen afspraken over de prijs en de kwa liteit van de behandelingen. We zien in de praktijk dat die niet-gecontracteerde aanbieders meer zorguren verlenen en ho gere kosten maken. Daar moeten we betere afspraken maken over kwaliteit en doelmatigheid. En we moeten kijken naar nieuwe technologieën die zorg goedkoper kunnen maken of kunnen ver vangen. Dat is ook nodig omdat de arbeidsmarkt erg krap is.'' ,,De zorgkosten blijven stijgen, onder meer omdat Nederland vergrijst. Ouderen hebben meer zorg nodig. Waar we meer op moeten inzetten is op het voorko men van zorggebruik, preventie dus. Het is belangrijk dat iedereen straks gezonder oud wordt.'' woensdag 15 mei 2019 GO DEN HAAG De vliegbelasting die het kabinet in 2021 wil invoe ren treft vrachtvervoerders min der hard dan gepland. De tarie ven voor het goederenvervoer komen de helft lager te liggen dan in het oorspronkelijke voor stel. ▲Volgens Petra van Holst, directeur van Zorgverzekeraars Nederland, zullen de zorgkosten oplopen tot 140 miljard euro in 2040. FOTO ERIK VAN T WOUD Als die middelen er zijn tenmin ste Hoe houden zorgverzekeraars de medicijnkosten in de hand met al die dure middelen? H Kunnen de zorgverzekeraars druk uitoefenen? Ook de andere zorgkosten stij gen. Moeten daar ook pijnlijke keuzes gemaakt worden om de zorg betaalbaar te houden? Ligt de verantwoordelijkheid dan helemaal bij de arts? Kan de stijging daarmee wor den voorkomen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19