14 GOOGLE PRIVACY Opgejaagd door kritische burgers en dreigende taal uit Washington en Brussel, lijken techgiganten verwikkeld in een privacyoorlog. Google onderneemt actie en opent een privacyhoofdkantoor. Het Googlekantoor in München is een klein Silicon Valleyfiliaal in het hart van Beieren. Van de buitenkant verraden bescheiden grijze letters welk bedrijf er schuilt achter de gevel van dit dertien-in-een-do zijnkantoorgebouw. Binnen lopen ontwikkelaars en onderzoekers labs en kamers in en uit, wordt ge sproken in zo'n tien talen, dragen medewerkers sneakers, hangen schommelstoelen aan het plafond. Bij de wand in de koffiehoek staan Beierse biertonnen gestapeld - be plakt met Googlelogo's. Uit de ta- feltenniskamer klinkt gejuich. De sfeer is feestelijk. Vandaag opent Google hier een nieuw pri vacy- en veiligheidscentrum. Nou ja, nieuw: dit pand is al veel langer van Google, maar nu privacy en veiligheid speerpunten zijn, krijgt deze Duitse tak een bijpassende naam. Het aantal privacymede- werkers wordt verdubbeld tot tweehonderd. Een belangrijke stap. Het bedrijf dat jaarlijks 100 miljard dollar omzet draait dank zij persoonlijke gegevens, bouwt hier aan een centrum dat de rest van het bedrijf op een potentieel kostbaar gegevensdieet zet. Maar de boodschap van de top mannen en -vrouwen van Google (speciaal ingevlogen uit Califor- nië) hier is helder: het is ons me nens als het om privacy gaat. In de woorden van ceo Sundar Pichai (via een videoverbinding): „Pri vacy en veiligheid moeten gelijk beschikbaar zijn, voor iedereen, overal.'' Vorige week kondigde Google een reeks nieuwe maatre gelen aan zodat je bijvoorbeeld on- gevolgd kunt navigeren in Maps, en video's kunt kijken via You- Tube zonder dat deze voorkeuren bewaard worden. Maar hoe oprecht zijn de maat regelen? Of doet het bedrijf ge woon mee met de maatschappelijk mode? Na fikse dataschandalen en hoge concurrentieboetes lijken grote technologiebedrijven Apple, Facebook en Google plots bezig aan een wedstrijdje verplassen als het gaat om privacybescherming. Apple zegt: wat er op je iPhone gebeurt, blijft op je iPhone. Face- book-baas Mark Zuckerberg stelt dat 'privacy de toekomst is', en Google beschouwt zichzelf als een van de eerste privacyprofeten, on dertussen subtiel snerend naar Zuckerberg en diens ronkende statements over betere gegevens bescherming. Zo zegt Googletop- man Kent Walker (ook wel 'de tweede man' genoemd): ,,We zijn minder van de grote aankondigin gen, maar meer van het concreet bouwen aan diensten waar men sen veel aan hebben, laat onze pro ducten spreken." Hij zal doelen op het plan van Facebook om al je ge gevens makkelijk in één keer te wissen - vorig jaar gelanceerd door Zuckerberg, maar nog altijd niet gerealiseerd. Google beschikt met tientallen apps, programma's en diensten over een van de grootste dataocea- nen van de wereld, met nauwkeu- rig zicht op de verblijfsplek, het mailgedrag en appgebruik van honderden miljoenen gebruikers. Uit recente onderzoeken van deze krant bleek dat Google per Maps gebruiker alleen al beschikt over honderdduizenden gegevens, maar inmiddels ook de (versleu telde) medische gegevens van honderdduizenden Nederlanders in een datacenter heeft staan, in opdracht van een medisch databe- drijf. Zijn al die gegevens veilig? Jaze ker, zeggen ze in München in koor: we werken veilig, klanten weten wat we doen, je gaat zelf over je data. Bij beleidsmakers in Was hington, Brussel en Den Haag groeit echter het ongemak. ,,Zelfs experts snappen niet goed wat Google precies met alle data doet'', zegt ook Bart van der Sloot, priva- cyonderzoeker aan de Universiteit van Tilburg. Oorlogstaal De kritische publieke opinie en politieke oorlogstaal jaagt Google ongetwijfeld op. Al lijkt topman Kent Walker niet erg onder de in druk van die dreigementen uit re geringssteden: ,,In verkiezingstijd zijn er allerlei statements, maar wij willen vooral dat onze klanten goede diensten krijgen", zegt hij. ,,Natuurlijk nemen we politici se rieus, ze reflecteren de maatschap pij. Maar als onze klanten blijven terugkeren, dan doen we ons werk goed. Gebruikers geloven in onze kwaliteit, juist ook op het gebied van databeveiliging en privacy.'' Het nieuwe privacypad is poten tieel riskant voor Walker, Zucker- berg en al die andere bazen in Sili con Valley. Minder data betekent domweg minder inkomsten. Als iedereen anoniem gaat surfen en youtuben 'kan de kwaliteit eron der lijden', erkent Stephan Miklitz, de directeur van het veiligheids centrum in München. ,,Maar als gebruiker moet je weten dat we je via Google Assistant alleen kun- Zelfsexperts snappen niet goed wat Google precies met alle data doet nen vertellen dat je vlucht zo met een vertrekt als je de data daarover deelt. Er is scepsis, dat merk ik ook in mijn omgeving, als ze horen dat ik voor Google werk. Maar we wil len echt dat mensen controle heb ben over hun gegevens, niet alleen door lange tekstvoorwaarden, maar ook via onze diensten.'' En als je ondanks alles toch denkt: 'wegwezen', dan kan dat. De Googlers wijzen er fijntjes op dat je altijd vrij bent om je eigen gegevens mee te verhuizen, dat je met één druk op de knop (Take Out) je data kunt weghalen. In middels maakt gemiddeld een miljoen mensen per maand ge bruik van de mogelijkheid, weet een ontwikkelaar bij een van de demonstraties. Of deze mensen Google daadwerkelijk vaarwel zeggen, is onduidelijk. Het kan ook dat ze slechts een back-up ma ken. ,,Maar het is een belangrijk onderdeel van onze filosofie: als je niet tevreden bent, moet je je ei gendom kunnen meenemen.'' Wissen Al gaat Google niet zover om auto matisch alle data te wissen, of om standaard de incognitomodus aan te zetten. Dat zou voor het bedrijf gelijk staan aan commerciële zelf moord. In de woorden van een an dere ontwikkelaar: ,,Onze kracht is het personaliseren van diensten. Als we continu alle data weg gooien kunnen we dat niet meer doen.'' En hoewel die Take Out sympa thiek overkomt, is er een gebrek aan goede alternatieven voor veel Googlediensten. Daarmee lijkt Google een soort Hotel California geworden, de beroemde plek uit de hit van The Eagles waar je wel kunt uitchecken, maar nooit echt kunt vertrekken. Zo moest uw verslaggever zijn locatiegegevens op de Androidte- lefoon toch maar weer aanzetten om op tijd bij de Googlemeeting in München te zijn. woensdag 15 mei 2019 Niels Klaassen München Het nieuwe privacy- en veilig heidscentrum van Google in München. foto's google -Bart van der Sloot, privacy- onderzoeker universiteit Tilburg Google-topman Kent Walker: ,,Als klanten blijven terugkeren, doen we ons werk goed.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14