'Geef zorgverlener zelf de regie over controle in de zorg' II van landgenoten die in Nederland werken 'Tachtig uur werken, veertig uur betaald' 5 De tijd van je leven... is nu qv/ ONGESCHOOLDEN De ambassadeur heeft hier met re gelmaat gesprekken over, onder andere met verantwoordelijk mi nister Koolmees (Sociale Zaken). „Alleen gaat hij over de hele Ne derlandse arbeidsmarkt, hij kan niet individuele zaken oppakken." Het werkt beter om misstanden direct te melden aan de Inspectie Sociale Zaken, iets wat het consu laat dan ook veelvuldig doet. ,,Maar hun taken zijn wettelijk beperkt, niet alle problemen waar arbeids migranten tegenaan lopen vallen onder hun controle", merkt Ko- walska. Ingrijpen De ambassadeur en zijn staf gooien het inmiddels over een an dere boeg: ze benaderen gemeen ten waar veel Poolse arbeidsmi granten werken om aan de voor kant in te grijpen. ,,Wij drukken ze op het hart: schrijf mensen in het BRP in, en help ze op weg in de maatschappij. Niemand heeft er wat aan als arbeidsmigranten zich afkeren van de samenleving, en 's avonds alleen maar gaan drinken." Dat het ook anders kan, bewijst in Czepelaks ogen de samenwer king met Roosendaal. ,,Daar werd een leegstaand verzorgingshuis opgekocht door een bureau dat er migranten in wilde huisvesten. De gemeente is daar meteen op afge gaan en heeft de nieuwe bewoners op weg geholpen. Met heel prakti sche dingen: hier kan je naar het zwembad, en er zijn allerlei voet balverenigingen die nog spelers zoeken. Dat mes snijdt aan twee kanten: de nieuwkomers voelen zich welkom, en er is totaal geen sprake van overlast." In een reactie zegt de branche vereniging van uitzendbureaus NBBU dergelijke signalen niet te herkennen. In ieder geval niet bij de NBBU. ,,Maar ik benadruk dat die uitwassen bij bedrijven voor komen die niet bij een brancheor ganisatie zijn aangesloten. Zij brengen helaas de hele sector in diskrediet", zegt jurist Cor de Koeijer, bij de NBBU belast met het thema arbeidsmigranten. ,,Voor onze leden geldt dat er strenge keurmerken zijn als ze bij voorbeeld huisvesting aanbieden. Ook moeten uitzendkrachten het zelfde loon krijgen als werkne mers in vaste dienst." reaus maximaal misbruik ge maakt." Zo wordt een parallelle sa menleving gecreëerd, waarschuwt de ambassadeur, waarin de mi granten van de samenleving af ko men te staan. ,,Dat zit hem al in het woordgebruik, neem het woord Polenhotel. Ik heb het nagevraagd bij mijn collega's in andere landen met veel arbeidsmigranten, maar dat kom je echt uitsluitend hier te gen." Zulke stigmatisering belemmert de integratie van alle Polen in Ne derland. ,,Het is goed het onder scheid te maken tussen de onge schoolde arbeidskrachten over wie het hier gaat; de mensen die in de kassen en in de distributiecentra werken, en de geschoolde, die zich steeds vaker ook in Nederland ves tigen. Als u een Poolse loodgieter over de vloer krijgt om een lek te dichten, of een aannemer huurt om te verbouwen, hoeft u niet te denken dat u ze zo kan afschepen. They will charge you." Dat zelfbewustzijn ontbreekt bij de grote groep seizoenswerkers en productiemedewerkers, ziet Ko- walska. ,,Zij tekenen onderweg in een busje naar Nederland een con tract in een taal die ze niet machtig zijn, en als er dan iets opspeelt, wordt hun verteld dat ze geen poot hebben om op te staan. Weten zij veel dat dit in strijd is met Euro pese regels." Mensen moeten onder slechte omstandigheden werken Zorgprofessionals zijn steeds slech ter te spreken over de manier waarop zij zich moeten verant woorden voor hun werkzaamhe den, constateert de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) in het nieuwe advies Blijk van vertrouwen. En patiënten en cliënten merken bepaald niet dat de zorg er beter van wordt. Ze zien dat er minder tijd voor hen is en dat personeel gestrest is. De zorgverleners zelf lopen er in de af- vinklijstjes tegenaan dat vragen van toe zichthouders (inspec ties), inkopers (zorg verzekeraars of ge meenten) en beleids makers (politici) on voldoende aansluiten op de praktijk van al ledag. Ze vinden sim pelweg niet terug wat zij belangrijk vinden. Ondertussen worden de lijstjes langer. Angst De RVS constateert dat die controledrang voortkomt uit angst voor misstanden. Daarnaast is het heel makkelijk geworden om veel te registre ren door de toene mende automati sering. „Slechts 20 procent van de tijd wordt nog daadwer kelijk besteed We moeten anders denken: elkaar meer vertrouwen aan het verbeteren van de zorg, zegt een anonieme professional in het rapport. ,,Als we dat omdraaien, komt dit de kwaliteit van zorg enorm ten goede." Volgens de raad moet verant woorden van zorg fundamenteel anders. Zet de persoon centraal die verantwoording aflegt, is de bood schap. De zorgverlener. Die moet, ook vanuit een gevoel van beroeps eer, zelf de taak oppakken om zorg te verbeteren via teamreflecties, visitaties en verhalen. Ook de er varingen en reacties van patiënten, mantelzorgers en anderen tellen mee. Er moet een einde komen aan het wantrouwen tussen de partijen in de zorg, aldus RVS-voorzitter Pau line Meurs. ,,Maar we zeggen niet: Hou maar op met verantwoorden. Nee, het vertrekpunt moet voort aan anders liggen. De professional doet straks zijn werk en vindt het eervol om uit te leg gen hoe dat gebeurt. Zonder die sprong van vertrouwen kun nen we als samenle ving niet goed functi oneren." Minister De Jonge (Volksgezondheid) neemt het advies van de raad ter harte: ,,We zijn aan de slag om de zorg te ontdoen van overbodige bureau cratie. Het gevoel van artsen en verpleeg kundigen is voor ons leidend: zij moeten in hun dagelijks werk ervaren dat zij min der tijd kwijt zijn aan papier. Want dit gaat ten koste van tijd voor de patiënt. En het plezier van men sen in de zorg. We moeten toe naar een heel andere manier van denken: van controle naar vertrou wen." dinsdag 14 mei 2019 Uit liefde voor het leven prescan Hoewel de horrorver halen over slechte werkomstandigheden in Nederland ook in Polen over de tong gaan, is ons land nog steeds populair: Poolse werknemers vervullen 180.000 banen, onge veer een vijfde van alle door buitenlanders in gevulde vacatures. Veelal werken ze hier tijdelijk, maar met name vaklieden blijven hier hangen: tienduizenden wonen hier al met part ner en kinderen. Juist de ongeschoolde arbeiders lopen vaak tegen uitbuiting aan, weet PolskaPorada, een adviesbureau dat voor hen bemiddelt met instanties. Dat is niet makkelijk, vertelt eige naar Hans Thunnissen. ,,De Nederlandse over heid, en soms ook de Poolse ambassade, zijn vaak doof voor de mis standen. Die komen op grote schaal voor. Lonen worden niet vol ledig uitbetaald, er zijn allerlei inhoudingen waar mensen vooraf niets over horen. Ook moeten mensen veel langer werken dan veertig uur per week. We doen nu een onder zoek naar een baas die mensen een normale werkweek uitbetaalt, maar ze tachtig tot ne gentig uur laat werken." Ook de huisvesting laat vaak te wensen over, of is veel te duur. ,,Wie daarover klaagt, wordt geïntimideerd." help de Polen' -Renate Kowalska, consul-generaal Iedere zorgverlener moet zelf weten hoe verantwoording wordt afgelegd voor goede ge zondheidszorg. Dat blijkt uit een baanbrekend advies aan het ka binet. Het is hoog tijd dat verple ger en arts stoppen met onge breideld vinkjes zetten om de in spectie, verzekeraars en de werkgever tevreden te houden. Edwin van der Aa Den Haag -Hugo de Jonge, Volksgezondheid 'Afrat zijn jouw plannen? Dromen? Doelen? Of het klein is of groot, alleen of met je grote liefde(s). Zorg datje gezond blijft om het leven te leiden, dat jij wilt leiden. Benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Kijk op prescan.nl of bel 074 255 9 255.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 5