meer
welkom
Zeeland zet in op proef met transport over de openbare weg
Dietrich
Bonhoeffer
Voetbalclub
Sluiskil
Gedichten uit een
nazi-cel bezongen
gaat door
een diep dal
De bestrijding van de muskus- en beverratten in Nederland kost de waterschappen
jaarlijks ruim 33 miljoen. Een kostbare zaak. Vandaar dat aan een plan wordt
gewerkt om voorgoed af te rekenen met deze dieren. De muskusratten
veroorzaken schade aan dijken en oevers.
In de Rotterdamse haven gebeurt
het al, maar daar rijden de chauf-
feurloze trucks op een aparte baan
op een gesloten terrein waar ze
geen regulier vrachtwagenverkeer
tegenkomen. Als daar de techniek
faalt, vallen er niet snel slachtof
fers. Zeeland zet in op een proef
met zelfrijdend transport over de
openbare weg. Het testtraject is een
3,3 kilometer lange route tussen de
uiensorteerfabriek van MSP Oni
ons in Nieuwdorp en logistiek be
drijf Kloosterboer aan de Finland
weg in het havengebied. Hoewel
gps en camera's de vrachtwagens
zonder brokken naar de finish kun
nen brengen, worden op het test
traject zekerheidshalve sensoren in
het wegdek aangebracht. Deze elek
tronische bakens zorgen voor een
(nog) nauwkeurigere navigatie.
Vanzelfsprekend moet voor zo'n
test op de openbare weg bij wegbe-
heerders vergunningen worden
aangevraagd.
Bij de proef zijn vijf bedrijven be
trokken. Naast Kloosterboer en
MSP Onions zijn dat Verbrugge
Terminals en twee leveranciers van
zelfrijdende voertuigen. Terberg
wil een autonoom rijdende termi-
naltrekker inzetten, de VDL Groep
uit Eindhoven een automatisch ge
leid en elektrisch aangedreven
voertuig zonder cabine. VDL gaat
de komende jaren 80 stuks van
deze hightech 'platte karren' leve
ren aan een bedrijf dat ze wil ge
bruiken voor slim containervervoer
in de haven van Singapore.
De proefin het Vlissingse haven
gebied bestaat uit twee delen. ,,Een
eerste test vindt plaats op het ter
rein van Kloosterboer. Daar gaat
een zelfrijdend voertuig lege con
tainers naar de juiste plaats bren
gen. Op zich is dat al spannend,
omdat je autonoom transport
mengt met de huidige vrachtwa
gens, containertrekkers en hef
trucks. Het lijkt in die zin al een
beetje op de openbare weg. Na die
proef volgt de proef met autonoom
rijdend containertransport tussen
Kloosterboer en MSP Onions",
Bij zelfrijdend
transport kun je ook 's
nachts blijven werken
-Rob Koppejan, Zeeland-
Connect
zegt programmamanager Rob Kop
pejan van Zeeland-Connect, een
provinciaal logistiek netwerk van
ondernemers, overheden en ken
nisinstellingen.
Met de proef wil Zeeland koplo
per worden. Het kan een voorbode
zijn voor platoontrucking: een co-
lonne (elektrische) vrachtwagens
waarvan alleen de eerste truck be
mand is. De proef kost zo'n 3 mil
joen euro. Via OPZuid, een Euro
pees innovatiefonds voor de drie
zuidelijke provincies, is subsidie
aangevraagd. De deelnemende be
drijven investeren voor de lange
termijn. Koppejan: ,,Zelfrijdend
transport heeft voordelen. Je kunt
in principe ook 's nachts blijven
werken. Daar hebben de bedrijven
nu onvoldoende mensen en geld
voor. Daarnaast los je ook het nij
pende gebrek aan vrachtwagen
chauffeurs op. Al met al zal de con
currentiepositie van bedrijven
sterk verbeteren als ze zelfrijdende
voertuigen gebruiken."
Zeeland-Connect houdt donder
dagmiddag in Dockwize in Vlissin-
gen een seminar over autonoom rij
den.
It
dinsdag 14 mei 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND8
ZEELAND10
ZEELAND4
Zelfrijdende truck komt eraan
Een vrachtwagen en container
trekker die zonder chauffeur
aan het stuur door het Vlissings
havengebied snort. Kijk medio
volgend jaar niet vreemd op als
je zo'n autonoom rijdende trans
portcombinatie voorbij ziet zoe
ven. Wordt er dit jaar Europese
subsidie toegezegd, dan is Zee
land de eerste provincie waar
zelfrijdende vrachtwagens op
de openbare weg worden ge
test.
Frank Balkenende
Nieuwdorp