meer welkom Zeeland zet in op proef met transport over de openbare weg Dietrich Bonhoeffer Voetbalclub Sluiskil Gedichten uit een nazi-cel bezongen gaat door een diep dal De bestrijding van de muskus- en beverratten in Nederland kost de waterschappen jaarlijks ruim 33 miljoen. Een kostbare zaak. Vandaar dat aan een plan wordt gewerkt om voorgoed af te rekenen met deze dieren. De muskusratten veroorzaken schade aan dijken en oevers. In de Rotterdamse haven gebeurt het al, maar daar rijden de chauf- feurloze trucks op een aparte baan op een gesloten terrein waar ze geen regulier vrachtwagenverkeer tegenkomen. Als daar de techniek faalt, vallen er niet snel slachtof fers. Zeeland zet in op een proef met zelfrijdend transport over de openbare weg. Het testtraject is een 3,3 kilometer lange route tussen de uiensorteerfabriek van MSP Oni ons in Nieuwdorp en logistiek be drijf Kloosterboer aan de Finland weg in het havengebied. Hoewel gps en camera's de vrachtwagens zonder brokken naar de finish kun nen brengen, worden op het test traject zekerheidshalve sensoren in het wegdek aangebracht. Deze elek tronische bakens zorgen voor een (nog) nauwkeurigere navigatie. Vanzelfsprekend moet voor zo'n test op de openbare weg bij wegbe- heerders vergunningen worden aangevraagd. Bij de proef zijn vijf bedrijven be trokken. Naast Kloosterboer en MSP Onions zijn dat Verbrugge Terminals en twee leveranciers van zelfrijdende voertuigen. Terberg wil een autonoom rijdende termi- naltrekker inzetten, de VDL Groep uit Eindhoven een automatisch ge leid en elektrisch aangedreven voertuig zonder cabine. VDL gaat de komende jaren 80 stuks van deze hightech 'platte karren' leve ren aan een bedrijf dat ze wil ge bruiken voor slim containervervoer in de haven van Singapore. De proefin het Vlissingse haven gebied bestaat uit twee delen. ,,Een eerste test vindt plaats op het ter rein van Kloosterboer. Daar gaat een zelfrijdend voertuig lege con tainers naar de juiste plaats bren gen. Op zich is dat al spannend, omdat je autonoom transport mengt met de huidige vrachtwa gens, containertrekkers en hef trucks. Het lijkt in die zin al een beetje op de openbare weg. Na die proef volgt de proef met autonoom rijdend containertransport tussen Kloosterboer en MSP Onions", Bij zelfrijdend transport kun je ook 's nachts blijven werken -Rob Koppejan, Zeeland- Connect zegt programmamanager Rob Kop pejan van Zeeland-Connect, een provinciaal logistiek netwerk van ondernemers, overheden en ken nisinstellingen. Met de proef wil Zeeland koplo per worden. Het kan een voorbode zijn voor platoontrucking: een co- lonne (elektrische) vrachtwagens waarvan alleen de eerste truck be mand is. De proef kost zo'n 3 mil joen euro. Via OPZuid, een Euro pees innovatiefonds voor de drie zuidelijke provincies, is subsidie aangevraagd. De deelnemende be drijven investeren voor de lange termijn. Koppejan: ,,Zelfrijdend transport heeft voordelen. Je kunt in principe ook 's nachts blijven werken. Daar hebben de bedrijven nu onvoldoende mensen en geld voor. Daarnaast los je ook het nij pende gebrek aan vrachtwagen chauffeurs op. Al met al zal de con currentiepositie van bedrijven sterk verbeteren als ze zelfrijdende voertuigen gebruiken." Zeeland-Connect houdt donder dagmiddag in Dockwize in Vlissin- gen een seminar over autonoom rij den. It dinsdag 14 mei 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND8 ZEELAND10 ZEELAND4 Zelfrijdende truck komt eraan Een vrachtwagen en container trekker die zonder chauffeur aan het stuur door het Vlissings havengebied snort. Kijk medio volgend jaar niet vreemd op als je zo'n autonoom rijdende trans portcombinatie voorbij ziet zoe ven. Wordt er dit jaar Europese subsidie toegezegd, dan is Zee land de eerste provincie waar zelfrijdende vrachtwagens op de openbare weg worden ge test. Frank Balkenende Nieuwdorp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33