©NDERNEMER Tante BBC in beklaagdenbakje 'Particulieren kunnen participeren in zonnepanelen' O 3TIPS OMMEERUIT JE SOCIAL M EDIA TE HALEN deondernemer.nl Sandee Hoveniers viert dertigjarig bestaan Sandee Hoveniers bestaat 30 jaar. Het bedrijf voert projecten uit voor nieuwe vakantie parken, met een scherp oog voor duurzaamheid en het behoud van de natuurlijke omge ving. Want, zegt Jan Sandee, 'je wilt voor de kinderen een mooiere wereld achterlaten'. Sandee Hoveniers ontwerpt, realiseert en beheert groenvoor zieningen. Ook houdt het bedrijf zich bezig met projectinrichting, vertelt directeur Jan Sandee: ,,We bieden maatwerk en totaaloplossingen in buiten- en binnenwerk, van het eerste grassprietje tot en met het laatste thee lepeltje." Specialiteit van Sandee is het aanleggen van de terreinen bij vakantie parken, vooral in relatie met zon, zee en strand, met duurzaamheid als uitgangs punt. Zo realiseerden ze in Punt-West Beachresort in Ouddorp complete duintuinen tussen de vakantiewoningen. De woningen gaan daar op een natuur lijke wijze in het landschap op. ,,We kijken vanaf de ontwerpfase naar de beplanting: wat groeit waar het beste en hoe kun je bestaande beplanting hergebruiken? Bij de aanleg van het park in Ouddorp hebben we de bestaande beplanting opgepakt. Deze planten stonden een jaar in quarantaine. Na het graven van een baai en het creëren van vier meter hoge duinen, brachten we ze hier weer in leven. Ook kwamen beschermde plantensoorten terug op de natte oever vegetatie. Daarnaast verzorgden we de groene daken. Ook dat is duurzaam want een groen dak isoleert. We zijn trots op ieder park. Op Punt-West maken we geen strak aangelegde tuinen, maar een aantrekkelijk duingebied. En we brengen het mooie van de natuur terug." Het bedrijf werkt ook samen met particulieren in de omgeving aan duurzaamheid. Op het dak van de be drijfspanden van Sandee Hoveniers liggen zonnepanelen van een lokale energiecoöperatie. „Particulieren die met duurzaamheid aan de slag wilden, maar zelf geen zonnepanelen kwijt kunnen, benaderden ons hiervoor. Zo kunnen zij participeren in een project met zonnepanelen en dragen wij bij aan zichtbare duurzaamheid. DELTA Puur Zeeuws Groen ondersteunt dit door deze stroom af te nemen en weer aan te bieden aan Zeeuwse gebruikers. Dat maakt de cirkel rond." DELTA Puur Zeeuws Groen is groene stroom die vol ledig in Zeeland is opgewekt met wind, water en zon: de windmolens op de Oesterdam, de getijdencentrale in de Oosterscheldekering en tientallen zonnedaken in heel Zeeland. Jan Sandee kiest ook bewust voor elektriciteit van DELTA Puur Zeeuws Groen: ,,Dit is namelijk 100 procent groene stroom. DELTA Puur Zeeuws Groen wordt als groene stroom opgewekt en komt als 100 procent groene stroom terug. Het is goed om daar als bedrijf aan mee te doen, want je wilt voor je kinderen een mooiere wereld achterlaten." De BBC is een instituut, door Britten soms liefkozend 'Auntie Beeb' genoemd. Maar kritiek is er ook en bij de onvermijdelijke parlemen taire enquête naar Brexit zal ook de BBC in het beklaagden bankje staan. Terecht. Brexit heeft de kritiek op de 'Brexit Broadcasting Corporation' versterkt. Lang leek de BBC te worstelen om in een tijd van desinformatie toch beide kanten van een verhaal te laten zien. Brexiters waren nou eenmaal 'well-connected', brutaler en agressiever en daarom leek het voor de BBC veiliger ze veel tijd te gunnen. Inmiddels weten we dat er meer aan de hand is. Een onthulling van voormalig Conser- vative parlementslid Nick Boles zette aan om dieper te graven. Patroon Dat onder Camerons regering belangrijke Conservatives in de BBC-top waren geplaatst, was bekend. Dat Robbie Gibb, Brexiter en sinds juli 2017 hoofd communicatie van de regering, nog steeds gezag had bij de BBC baarde meer opzien. Zijn voorma lig ondergeschikten bij de BBC bleken nog steeds opdrachten van hem aan te nemen. Onder Gibb als hoofd van BBC Politiek was het al normaal geworden dat Europarlementariër Nigel Farage ruim dertig keer aanschoof bij het debatprogramma Question Time, tegen welgeteld één keer een niet-eurosceptische Euro- parlementariër. Toen uitkwam dat Leave.EU speciale Facebook- advertenties had gericht op extre mistische groeperingen, wilden BBC journalisten dat onderzoeken. Nu weten we dat Arron Banks - prominent Brexiter en doorgeef luik voor (waarschijnlijk Russi sche) miljoenen richting de Leave.EU campagne - destijds gerustgesteld mailde dat 'Robbie' binnen de BBC bezig was het verhaal te onderdrukken. Het is een patroon. Nieuws over de verkiezingsfraude rond het refe rendum is nauwelijks op de BBC terug te vinden. Nergens wordt de vraag gesteld waar Arron Banks - die getrouwd is met de dochter van een Russisch official die ooit door veiligheidsdiensten verdacht werd van spionage voor Rusland - zijn miljoenen voor de Brexit- campagne vandaan haalde. De vraag wie de (Amerikaanse?) financiers achter The Brexit Party zijn, evemin. Bij de lokale verkiezingen waren de anti-Brexit Greens en LibDems de grote winnaars. Een serieuze nieuws organisatie nodigt opvallende winnaars uit. De BBC niet. Zij nodigden uitsluitend gasten uit die het verlies van de Conservati ves en de winst van de LibDems pro-Brexit uitleggen. Verhalen over de 'wonderen der natuur' brengt Tante BBC nog steeds als de beste, over politiek kun je haar beter niets vragen. volg ons op nffloa 'We brengen het mooie van de natuur terug' Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Sandee Hoveniers en DELTA. Ondernemers en bedrijven laten nog (te) veel kansen liggen als het gaat om sociale media gebruiken om aan klanten te komen. Dat is de overtuiging van social media-adviseur Elja Daae. In haar nieuwste boek Super Social geeft zij tips hoe je dat beter kunt gaan doen. Hieron der alvast 8 tips die zij in het boek geeft. 1 FOCUS OP JE FANS Wie iets van online communities weet, weet dat alles staat of valt met een kleine groep betrokken 'fans'. Het zijn deze actieve 'gemeenschapsleden' die de lijm vormen van online groepen. Je groot ste fans zijn de beste reclame, dus zorg dat je hen dicht bij je houdt. Koester hen, reageer op hen, beloon hen. Houd in de gaten wie er enthousiast praat over je merk, product of bedrijf en reageer daarop. Heb je een groep fans, betrek deze dan ook actief: vraag om hun mening, laat hen mee denken over nieuwe designs en ga serieus met hen in gesprek. Degene die actief reageert op je berichten, bereid is jouw berichten te delen met zijn netwerk of - nog beter - die het leuk vindt om te reageren op de reacties van andere volgers en zo de discussie aanslingert, is goud waard. 2 DOE MEER MET VIRAL Het zou zomaar kunnen gebeuren: je hebt een stukje content dat viral gaat. Heel leuk natuurlijk, maar let op: voor je het weet, heb je duizenden views gehad, maar niets gewonnen - geen nieuwe volgers, geen kliks naar je website en geen ver koop. Bedenk daarom heel goed hoe je er meer uit kunt halen. Zorg bijvoorbeeld dat je gebrui kersnaam duidelijker in de berichttekst komt te staan (tag jezelf als het ware), reageer op je eigen bericht met een link naar een pagina op je website met meer informatie en reageer vanuit je be- drijfsaccount zo veel mogelijk op reacties onder berichten. Zorg ten slotte dat je de volgende dag al een follow-up hebt over hetzelfde onderwerp. Want als mensen je bericht hebben gezien, is de kans groter dat ze je volgende bericht ook zien. 3 ZET JE SOCIALS IN JE E-MAIL- HANDTEKENING Het hangt er een beetje van af wat de afspraken zijn over e-mailhandtekeningen binnen je bedrijf, maar het kan nuttig zijn om collega's te vragen om daarin een vermelding van een of meerdere sociale-mediakanalen te vermelden. Samen be reiken jullie elke dag klanten, leveranciers en an dere stakeholders en wie weet klikt er wel eens iemand door naar je socials. Wordt het lastig om een mooie e-mailhandtekening binnen je hele be drijf te implementeren, zorg dan in elk geval dat je salescollega's die sociale-mediaverwijzingen in hun handtekening hebben staan. Lees de gehele voorpublicatie, met meer tips op www.deondernemer.nl/socialmedia. Lennard van Otterloo schrijft vanuit Londen wekelijks een column voor deondernemer.nl LENNARD VAI Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19