m 6 m i Werkgevers willen snelle Lelyspoorlijn EU-boete van 200 miljoen voor biergigant AB InBev ECONOMIE 17 en onredelijke eisen remmen de productie 8s hebben provincies zich tien jaar lang nauwelijks meer om de wo ningmarkt bekommerd. Er zitten veel te weinig woningen in de pijplijn. Dit probleem gaat nog ja ren duren." Hapering Wat niet meehelpt zijn de in 2012 aangescherpte regels voor bouwen buiten bestaand stedelijk gebied. ,,Die regels zijn bedoeld om het aantal nieuwe bedrijfsterreinen te beperken. In praktijk belemmeren ze ook het bouwen van huizen in groenere gebieden." Bij Vereniging Eigen Huis (VEH) komen regelmatig tele foontjes binnen van gefrustreerde leden over haperende nieuw bouw. „Mensen klagen dat ze zich meermaals inschreven, maar dat beide projecten worden uitgesteld of afgeblazen door lange bezwaar procedures," zegt woordvoerder Hans André de la Porte. Eigen Huis wijt de achterblij vende nieuwbouw eveneens deels aan afgelopen crisis. ,,Bij gemeen ten bestaat er een groot tekort aan bouwambtenaren met kennis van zaken", zegt André de la Porte. ,,Door de crisis hebben veel ge meenten hun ambtenarenappa raat afgeslankt. Nu worden ze overspoeld met werk." Arbeidstekorten Dan zijn er de arbeidstekorten in de bouw zelf. Talloze bouwvak kers eindigden na 2009 op straat. Velen komen niet meer terug nu het weer goed gaat. ,,De bouw heeft dringend vakmensen nodig. Hetzelfde geldt voor installa teurs." De energietransitie ver groot het probleem, stelt Eigen Huis. ,,Miljoenen woningen moe ten van het gas af." Met name de provincies zijn aan zet. ,,De woningmarkt is bij uit stek een vraagstuk voor provin cies. Zij moeten ingrijpen waar ge meenten verzaken." Piet Adema van NVB ziet in middels de positieve signalen. Tij dens afgelopen Provinciale Staten verkiezingen was woningbouw een groot thema. Minister Ollon- gren heeft een Expertteam Woningmarkt opgericht om de nieuwbouw vlot te trekken, sa men met gemeenten en provin cies. Adema: ,,De provincie Noord-Holland is aan het versnel len, Zuid-Holland heeft een vlie gende brigade opgericht." De nieuwe spoorlijn, de Lelylijn, moet vanaf Amsterdam lopen via Lelystad, Emmeloord, Heeren veen en Drachten naar Gronin gen. Treinen kunnen zo'n 200 ki lometer per uur halen, waardoor Groningen op een uur reistijd van Amsterdam zou komen. De Boer benadrukt dat de spoorlijn geen nieuwe Zuiderzee- lijn wordt. Dat project was des tijds bedoeld om het noorden van Nederland aantrekkelijker te ma ken als vestigingsplek. Dat idee ging in 2006 ten onder aan de ei gen ambities, niet in de laatste plaats omdat de verbinding zeker 9 miljard euro zou kosten. De Le lylijn zal met een geschatte 3 mil jard euro in ieder geval een stuk goedkoper zijn, verzekert De Boer. Dat lagere prijskaartje is onder an dere te danken aan het feit dat er van bestaande technologie ge bruik wordt gemaakt. De Lelylijn heeft niet meer als doel om de economie van het Noorden te versterken. ,,De eco nomie in het Noorden is sterk ge groeid en heeft een eigen smoel gekregen rondom de thema's duurzaamheid, energietransitie en innovatie'', aldus De Boer. De Lelylijn moet volgens De Boer 'de nieuwe Noord-Zuidlijn van Nederland' worden. ,,Vroeger was Amsterdam-Noord voor de Amsterdammers ver weg, boeren- gebied. Nu is het een steeds popu lairdere plek om te wonen'', aldus de werkgeversvoorman. Die groeiende populariteit is deels te wijten aan de nieuwe metrover binding. Voor Amsterdammers voelt het Noorden ook ver weg. De snelle treinverbinding kan daar verande ring in brengen, hoopt De Boer. Zodoende kan de druk op de Am sterdamse woning- en kantoren- markt worden verlicht. Het Noor den als vestigingsplaats voor be drijven wordt een stuk aantrekke lijker en voor Amsterdammers is het niet meer zo'n gek idee om in Groningen te wonen. ,,Denk bij voorbeeld aan zelfstandigen die twee of drie dagen in de week in Amsterdam moeten zijn''. De 3 miljard aanlegkosten zul len zichzelf in ieder geval groten deels terugverdienen, denkt De Boer. ,,De Lelylijn creëert twee nieuwe stations, Emmeloord en Drachten, twee nieuwe plekken om kantoren, woningen en win kels te bouwen. Ook de stations omgeving in Heerenveen en Gro ningen worden aantrekkelijke plekken om te investeren. Kortom in grote delen van Flevoland en het Noorden wordt het aantrekke lijk om in vastgoed te investeren.'' Mocht het nodig zijn, dan kan er altijd nog geld van de aardgasba ten in de nieuwe spoorlijn worden gestoken, vindt de werkgevers voorman. BRUSSEL De Europese Com missie heeft de Belgische bier gigant AB InBev 200 miljoen euro boete opgelegd voor mis bruik van zijn machtspositie. ,,De Belgische consument moest meer betalen, omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrij dende verkoop tussen Neder land en België te beperken'', aldus EU-commissaris van Mededinging Margrethe Ves- tager. Anheuser-Busch InBev veranderde de verpakking van een deel van zijn Jupiler-bie- ren die in Nederland werden geleverd. De brouwer haalde Franstalige informatie van het etiket, zodat de bieren moeilij ker in België te verkopen wa ren. Ook veranderde het be drijf het ontwerp en de grootte van de blikken bier. Het Leuvense bedrijf kwam in 2007 in opspraak vanwege ver boden prijsafspraken met Hei- neken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoe nenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken. dinsdag 14 mei 2019 GO SS?®ai Slechts zeven op de tien nieuwbouwplannen wordt daad werkelijk gerealiseerd. foto robin UTRECHT Samen zijn de 120 NVB-leden goed voor ruim driekwart van alle nieuwbouw. In het eerste kwartaal van 2019 verkochten de NVB-leden 7.684 woningen. Dat is 5 procent min der dan dezelfde periode vorig jaar en 13 procent minder dan in 2017. De werkgevers willen de plan nen voor een spoorlijn van Am sterdam naar Groningen nieuw leven in blazen. Dat is goed voor het Noorden én de rest van Nederland, aldus VNO- NCW voorman Hans de Boer. Peet Vogels Groningen Hans de Boer, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO- NCW. FOTO GUUS SCHOONEWILLE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17