m
6
m
i
Werkgevers
willen snelle
Lelyspoorlijn
EU-boete van 200 miljoen
voor biergigant AB InBev
ECONOMIE 17
en onredelijke eisen remmen de productie
8s
hebben provincies zich tien jaar
lang nauwelijks meer om de wo
ningmarkt bekommerd. Er zitten
veel te weinig woningen in de
pijplijn. Dit probleem gaat nog ja
ren duren."
Hapering
Wat niet meehelpt zijn de in 2012
aangescherpte regels voor bouwen
buiten bestaand stedelijk gebied.
,,Die regels zijn bedoeld om het
aantal nieuwe bedrijfsterreinen te
beperken. In praktijk belemmeren
ze ook het bouwen van huizen in
groenere gebieden."
Bij Vereniging Eigen Huis
(VEH) komen regelmatig tele
foontjes binnen van gefrustreerde
leden over haperende nieuw
bouw. „Mensen klagen dat ze zich
meermaals inschreven, maar dat
beide projecten worden uitgesteld
of afgeblazen door lange bezwaar
procedures," zegt woordvoerder
Hans André de la Porte.
Eigen Huis wijt de achterblij
vende nieuwbouw eveneens deels
aan afgelopen crisis. ,,Bij gemeen
ten bestaat er een groot tekort aan
bouwambtenaren met kennis van
zaken", zegt André de la Porte.
,,Door de crisis hebben veel ge
meenten hun ambtenarenappa
raat afgeslankt. Nu worden ze
overspoeld met werk."
Arbeidstekorten
Dan zijn er de arbeidstekorten in
de bouw zelf. Talloze bouwvak
kers eindigden na 2009 op straat.
Velen komen niet meer terug nu
het weer goed gaat. ,,De bouw
heeft dringend vakmensen nodig.
Hetzelfde geldt voor installa
teurs." De energietransitie ver
groot het probleem, stelt Eigen
Huis. ,,Miljoenen woningen moe
ten van het gas af."
Met name de provincies zijn aan
zet. ,,De woningmarkt is bij uit
stek een vraagstuk voor provin
cies. Zij moeten ingrijpen waar ge
meenten verzaken."
Piet Adema van NVB ziet in
middels de positieve signalen. Tij
dens afgelopen Provinciale Staten
verkiezingen was woningbouw
een groot thema. Minister Ollon-
gren heeft een Expertteam
Woningmarkt opgericht om de
nieuwbouw vlot te trekken, sa
men met gemeenten en provin
cies. Adema: ,,De provincie
Noord-Holland is aan het versnel
len, Zuid-Holland heeft een vlie
gende brigade opgericht."
De nieuwe spoorlijn, de Lelylijn,
moet vanaf Amsterdam lopen via
Lelystad, Emmeloord, Heeren
veen en Drachten naar Gronin
gen. Treinen kunnen zo'n 200 ki
lometer per uur halen, waardoor
Groningen op een uur reistijd van
Amsterdam zou komen.
De Boer benadrukt dat de
spoorlijn geen nieuwe Zuiderzee-
lijn wordt. Dat project was des
tijds bedoeld om het noorden van
Nederland aantrekkelijker te ma
ken als vestigingsplek. Dat idee
ging in 2006 ten onder aan de ei
gen ambities, niet in de laatste
plaats omdat de verbinding zeker
9 miljard euro zou kosten. De Le
lylijn zal met een geschatte 3 mil
jard euro in ieder geval een stuk
goedkoper zijn, verzekert De Boer.
Dat lagere prijskaartje is onder an
dere te danken aan het feit dat er
van bestaande technologie ge
bruik wordt gemaakt.
De Lelylijn heeft niet meer als
doel om de economie van het
Noorden te versterken. ,,De eco
nomie in het Noorden is sterk ge
groeid en heeft een eigen smoel
gekregen rondom de thema's
duurzaamheid, energietransitie
en innovatie'', aldus De Boer.
De Lelylijn moet volgens De
Boer 'de nieuwe Noord-Zuidlijn
van Nederland' worden. ,,Vroeger
was Amsterdam-Noord voor de
Amsterdammers ver weg, boeren-
gebied. Nu is het een steeds popu
lairdere plek om te wonen'', aldus
de werkgeversvoorman. Die
groeiende populariteit is deels te
wijten aan de nieuwe metrover
binding.
Voor Amsterdammers voelt het
Noorden ook ver weg. De snelle
treinverbinding kan daar verande
ring in brengen, hoopt De Boer.
Zodoende kan de druk op de Am
sterdamse woning- en kantoren-
markt worden verlicht. Het Noor
den als vestigingsplaats voor be
drijven wordt een stuk aantrekke
lijker en voor Amsterdammers is
het niet meer zo'n gek idee om in
Groningen te wonen. ,,Denk bij
voorbeeld aan zelfstandigen die
twee of drie dagen in de week in
Amsterdam moeten zijn''.
De 3 miljard aanlegkosten zul
len zichzelf in ieder geval groten
deels terugverdienen, denkt De
Boer. ,,De Lelylijn creëert twee
nieuwe stations, Emmeloord en
Drachten, twee nieuwe plekken
om kantoren, woningen en win
kels te bouwen. Ook de stations
omgeving in Heerenveen en Gro
ningen worden aantrekkelijke
plekken om te investeren. Kortom
in grote delen van Flevoland en
het Noorden wordt het aantrekke
lijk om in vastgoed te investeren.''
Mocht het nodig zijn, dan kan er
altijd nog geld van de aardgasba
ten in de nieuwe spoorlijn worden
gestoken, vindt de werkgevers
voorman.
BRUSSEL De Europese Com
missie heeft de Belgische bier
gigant AB InBev 200 miljoen
euro boete opgelegd voor mis
bruik van zijn machtspositie.
,,De Belgische consument
moest meer betalen, omdat AB
InBev een bewuste strategie
hanteerde om grensoverschrij
dende verkoop tussen Neder
land en België te beperken'',
aldus EU-commissaris van
Mededinging Margrethe Ves-
tager. Anheuser-Busch InBev
veranderde de verpakking van
een deel van zijn Jupiler-bie-
ren die in Nederland werden
geleverd. De brouwer haalde
Franstalige informatie van het
etiket, zodat de bieren moeilij
ker in België te verkopen wa
ren. Ook veranderde het be
drijf het ontwerp en de grootte
van de blikken bier.
Het Leuvense bedrijf kwam in
2007 in opspraak vanwege ver
boden prijsafspraken met Hei-
neken, Grolsch en Bavaria. Die
drie brouwers kregen miljoe
nenboetes, maar AB InBev
ontsprong de dans door het
kartel te verklikken.
dinsdag 14 mei 2019
GO
SS?®ai
Slechts zeven op de tien
nieuwbouwplannen wordt daad
werkelijk gerealiseerd. foto robin
UTRECHT
Samen zijn de 120 NVB-leden
goed voor ruim driekwart van alle
nieuwbouw.
In het eerste kwartaal van 2019
verkochten de NVB-leden 7.684
woningen. Dat is 5 procent min
der dan dezelfde periode vorig
jaar en 13 procent minder dan in
2017.
De werkgevers willen de plan
nen voor een spoorlijn van Am
sterdam naar Groningen nieuw
leven in blazen. Dat is goed
voor het Noorden én de rest
van Nederland, aldus VNO-
NCW voorman Hans de Boer.
Peet Vogels
Groningen
Hans de Boer, voorzitter van
werkgeversorganisatie VNO-
NCW. FOTO GUUS SCHOONEWILLE