0)
\^m
m
16 ECONOMIE
Bezwaarprocedures, tekort aan ambtenaren
Veel te veel
nieuwbouwplan-
nen komen niet
verder dan de
tekentafel. Dat
blijkt uit een grote
enquête door
branchevereniging
NVB onder project
ontwikkelaars en
bouwers.
Kort
Renault wil formeel samen
met het Japanse Nissan
De Franse autobouwer Renault heeft een
formeel fusievoorstel gedaan aan zijn Ja
panse partner Nissan. Daarmee zou de
tweede autobouwer ter wereld worden ge
creëerd. Het hoofdkantoor van de gefu
seerde onderneming zou in een ander land
dan Frankrijk of Japan komen, en elke on
derneming levert eenzelfde aantal bestuur
ders.
CRYPTOVALUTA
Waarde van de bitcoin stijgt
even tot boven 7.000 dollar
De digitale munteenheid Bitcoin is flink ge
stegen. Gisterochtend bedroeg de waarde
van de cryptomunt zelfs even meer dan
7.000 dollar. Dat betekende een stijging van
ruim 10 procent sinds vrijdag. De bitcoin en
andere digitale valuta hebben al enige tijd
de weg naar boven ingezet.
Apple mag aangeklaagd
worden om prijzen apps
Amerikaanse consumenten mogen Apple
aanklagen wegens machtsmisbruik. Dat
heeft het Amerikaanse hooggerechtshof be
sloten. Apple wordt beschuldigd van het
kunstmatig hoog houden van de prijzen van
apps voor iPhones en iPads omdat het be
drijf een commissie van 30 procent vraagt
over iedere verkochte app. Advocaten heb
ben al aangekondigd honderden miljoenen
dollar aan schadevergoeding te eisen na
mens consumenten die te veel hebben be
taald. Ook in Europa ligt het verdienmodel
van Apple's App Store onder vuur. Daar doet
de Europese Commissie onderzoek, nadat
muziekstreamingdienst Spotify een klacht
had ingediend.
Air France grijpt in op
capaciteit korte vluchten
Luchtvaartmaatschappij Air France zet het
mes in de capaciteit van korte vluchten. Vol
gens de Franse zustermaatschappij van KLM
gaat de ingreep gepaard met het verlies van
465 banen. De banenreductie gebeurt vol
gens Air France via een vrijwillige vertrek-
regeling. Er vallen geen gedwongen ontsla
gen. De ingreep is volgens het bedrijf nood
zakelijk, gelet op de concurrentie van hoge
snelheidstreinen op met name binnen
landse trajecten.
Shell
Fagron
Arcelor
Mittal
AirFrance-
KLM
an ambities
geen gebrek: als
het aan het ka
binet en de
bouwsector ligt
worden er tot
I2025 liefst
700.000 nieuwe woningen ge
bouwd. De plannen staan in de
Nationale Woonagenda die minis
ter Ollongren (Wonen) vorig jaar
presenteerde. Gemiddeld gaat het
om 75.000 huizen per jaar.
De praktijk is echter weerbar
stig. Door de crisis halveerde het
aantal jaarlijkse nieuwbouwhui
zen van bijna 88.000 in 2009 naar
ruim 45.000 in 2014. Die klap is de
woningmarkt nog steeds niet te
boven. Weliswaar wisten bouwers
vorig jaar 66.000 nieuwe huizen te
realiseren, de groei zet niet door.
Grote tekorten en woningprijzen
die de pan uitrijzen zijn het ge
volg.
De jongste cijfers tonen weer
een terugval in gebouwde wonin
gen: in het eerste kwartaal ver
kochten de NVB-leden 7.684 wo
ningen. Dat is 5 procent minder
dan dezelfde periode vorig jaar en
13 procent minder dan in 2017.
Hoe komt dat? In een enquête
wijzen de NVB-leden nadrukke
lijk naar gemeenten. Zeven op de
tien ontwikkelaars en bouwers er
vaart stroperige procedures. ,,Die
resulteren in vertragingen en
soms geheel afblazen van nieuw
bouwprojecten", stelt NVB-voor-
zitter Piet Adema. Samen zijn de
120 NVB-leden goed voor ruim
driekwart van alle nieuwbouw.
Expertise
Bouwers wijzen op een gebrek aan
bouwambtenaren met voldoende
expertise, waardoor procedures
soms jaren voortslepen. Ook wor
den allerlei hoge (duurzaam-
heids)eisen gesteld, die plannen
onbetaalbaar maken. „Gemeenten
hebben te weinig bouwlocaties en
de markt is al overspannen",
schetst Adema. De bouwers mer
ken de haperende nieuwbouw aan
het aantal onderaannemers dat bij
hen aanklopt. ,,Onderaannemers
zien het aantal klussen dalen en
vragen of er werk is."
De waarschuwing van de NVB
komt tegelijk met een onderzoek
van het Economisch Instituut voor
de Bouw (EIB) in opdracht van
Bouwend Nederland. Daaruit
blijkt dat er komende vijf jaar
slechts 300.000 nieuwe woningen
in bestemmingsplannen staan in
getekend. Dat zijn er 150.000 te
weinig om de jaarlijkse ambitie
van 75.000 woningen te halen,
stelt EIB. Gemiddeld drie op de
tien nieuwbouwplannen haalt het
namelijk niet.
Hans van Norel, directeur-eige
naar van Van Norel Bouwgroep
herkent de klachten. ,,In Neder
land wensen we veel inspraak en
dat keert zich nu tegen ons. Proce
dures vergen zó veel tijd. Het is
daardoor moeilijk nieuwbouw op
gang te krijgen."
Maar de echte oorzaak ligt die
per, zegt Van Norel, tevens voor
zitter van Bouwend Nederland re
gio Ost. ,,De woningmarkt is te
snel van crisis naar een te grote
vraag gegaan. Tijdens de crisis
FUSIE
MACHTSMISBRUIK
LUCHTVAART
o
dinsdag 14 mei 2019
GO
De stijgende
olieprijs zorgde
voor koerswinst.
Het apotheek
concern deed
een overname in
Mexico.
Het staalconcern
heeft last van de
oplaaiende han
delsoorlog.
Analisten vinden
het aandeel van
de vliegmaat
schappij te duur.
o
David Bremmer
Voorburg
u