0) \^m m 16 ECONOMIE Bezwaarprocedures, tekort aan ambtenaren Veel te veel nieuwbouwplan- nen komen niet verder dan de tekentafel. Dat blijkt uit een grote enquête door branchevereniging NVB onder project ontwikkelaars en bouwers. Kort Renault wil formeel samen met het Japanse Nissan De Franse autobouwer Renault heeft een formeel fusievoorstel gedaan aan zijn Ja panse partner Nissan. Daarmee zou de tweede autobouwer ter wereld worden ge creëerd. Het hoofdkantoor van de gefu seerde onderneming zou in een ander land dan Frankrijk of Japan komen, en elke on derneming levert eenzelfde aantal bestuur ders. CRYPTOVALUTA Waarde van de bitcoin stijgt even tot boven 7.000 dollar De digitale munteenheid Bitcoin is flink ge stegen. Gisterochtend bedroeg de waarde van de cryptomunt zelfs even meer dan 7.000 dollar. Dat betekende een stijging van ruim 10 procent sinds vrijdag. De bitcoin en andere digitale valuta hebben al enige tijd de weg naar boven ingezet. Apple mag aangeklaagd worden om prijzen apps Amerikaanse consumenten mogen Apple aanklagen wegens machtsmisbruik. Dat heeft het Amerikaanse hooggerechtshof be sloten. Apple wordt beschuldigd van het kunstmatig hoog houden van de prijzen van apps voor iPhones en iPads omdat het be drijf een commissie van 30 procent vraagt over iedere verkochte app. Advocaten heb ben al aangekondigd honderden miljoenen dollar aan schadevergoeding te eisen na mens consumenten die te veel hebben be taald. Ook in Europa ligt het verdienmodel van Apple's App Store onder vuur. Daar doet de Europese Commissie onderzoek, nadat muziekstreamingdienst Spotify een klacht had ingediend. Air France grijpt in op capaciteit korte vluchten Luchtvaartmaatschappij Air France zet het mes in de capaciteit van korte vluchten. Vol gens de Franse zustermaatschappij van KLM gaat de ingreep gepaard met het verlies van 465 banen. De banenreductie gebeurt vol gens Air France via een vrijwillige vertrek- regeling. Er vallen geen gedwongen ontsla gen. De ingreep is volgens het bedrijf nood zakelijk, gelet op de concurrentie van hoge snelheidstreinen op met name binnen landse trajecten. Shell Fagron Arcelor Mittal AirFrance- KLM an ambities geen gebrek: als het aan het ka binet en de bouwsector ligt worden er tot I2025 liefst 700.000 nieuwe woningen ge bouwd. De plannen staan in de Nationale Woonagenda die minis ter Ollongren (Wonen) vorig jaar presenteerde. Gemiddeld gaat het om 75.000 huizen per jaar. De praktijk is echter weerbar stig. Door de crisis halveerde het aantal jaarlijkse nieuwbouwhui zen van bijna 88.000 in 2009 naar ruim 45.000 in 2014. Die klap is de woningmarkt nog steeds niet te boven. Weliswaar wisten bouwers vorig jaar 66.000 nieuwe huizen te realiseren, de groei zet niet door. Grote tekorten en woningprijzen die de pan uitrijzen zijn het ge volg. De jongste cijfers tonen weer een terugval in gebouwde wonin gen: in het eerste kwartaal ver kochten de NVB-leden 7.684 wo ningen. Dat is 5 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar en 13 procent minder dan in 2017. Hoe komt dat? In een enquête wijzen de NVB-leden nadrukke lijk naar gemeenten. Zeven op de tien ontwikkelaars en bouwers er vaart stroperige procedures. ,,Die resulteren in vertragingen en soms geheel afblazen van nieuw bouwprojecten", stelt NVB-voor- zitter Piet Adema. Samen zijn de 120 NVB-leden goed voor ruim driekwart van alle nieuwbouw. Expertise Bouwers wijzen op een gebrek aan bouwambtenaren met voldoende expertise, waardoor procedures soms jaren voortslepen. Ook wor den allerlei hoge (duurzaam- heids)eisen gesteld, die plannen onbetaalbaar maken. „Gemeenten hebben te weinig bouwlocaties en de markt is al overspannen", schetst Adema. De bouwers mer ken de haperende nieuwbouw aan het aantal onderaannemers dat bij hen aanklopt. ,,Onderaannemers zien het aantal klussen dalen en vragen of er werk is." De waarschuwing van de NVB komt tegelijk met een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van Bouwend Nederland. Daaruit blijkt dat er komende vijf jaar slechts 300.000 nieuwe woningen in bestemmingsplannen staan in getekend. Dat zijn er 150.000 te weinig om de jaarlijkse ambitie van 75.000 woningen te halen, stelt EIB. Gemiddeld drie op de tien nieuwbouwplannen haalt het namelijk niet. Hans van Norel, directeur-eige naar van Van Norel Bouwgroep herkent de klachten. ,,In Neder land wensen we veel inspraak en dat keert zich nu tegen ons. Proce dures vergen zó veel tijd. Het is daardoor moeilijk nieuwbouw op gang te krijgen." Maar de echte oorzaak ligt die per, zegt Van Norel, tevens voor zitter van Bouwend Nederland re gio Ost. ,,De woningmarkt is te snel van crisis naar een te grote vraag gegaan. Tijdens de crisis FUSIE MACHTSMISBRUIK LUCHTVAART o dinsdag 14 mei 2019 GO De stijgende olieprijs zorgde voor koerswinst. Het apotheek concern deed een overname in Mexico. Het staalconcern heeft last van de oplaaiende han delsoorlog. Analisten vinden het aandeel van de vliegmaat schappij te duur. o David Bremmer Voorburg u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16