Assange opnieuw in vizier van Zweden 14 1 Circuit 2 Toeschouwers 3 Gemeente 4 Infrastructuur 5 Veilig 6 Overnachten Voordat er in het voorjaar van 2020 op Zandvoort een Formule 1-race kan worden gehouden, moet er nog flink wat gebeuren. Wat zijn de obstakels, met minder dan een jaar te gaan? Zo worden de grote grindbakken langs de baan gedeeltelijk vervan gen door uitloopstroken van asfalt en ook de muren zullen hier en daar op de schop gaan. De huidige vangrails maken mogelijk plaats voor een moderne variant die de klappen van crashende raceauto's beter op kan vangen. Daarnaast moet ook de vorm van het circuit eraan geloven. Oud-cou reur Michael Bleekemolen, die zijn eigen raceschool heeft in Zand- voort, liet zich eerder ontvallen dat de baan op het rechte stuk bij de hoofdtribune best wat verbreed zou mogen worden. Ook ziet hij graag dat sommige bochten aangepast worden om het racespektakel te be vorderen. Of de verbeteringen aan de baan op tijd doorgevoerd kunnen wor den, is niet zeker. De klok tikt niet in het voordeel van een Zand- voortse grand prix. In minder dan een jaar moet er nog heel veel ge beuren. Zo is er het gebrek aan tribuneplekken. Op de hoofdtribune in Zand- voort kunnen slechts 2700 toeschouwers ge nieten van de race. Ter vergelijking: tijdens de Grand Prix van China is voor 29.000 F1-fans plaats op de overdekte hoofdtribune. Natuur lijk zijn er mogelijkhe- den genoeg om toe schouwers ergens langs het asfaltlint van ruim 4 kilometer te posteren. Traditiegetrouw zoeken grote groepen toeschou wers een plekje in de duinen, maar ook tijde lijke tribunes kunnen uitkomst bieden. Al met al wacht de or ganisatie een flinke klus, terwijl de tijd dringt. Zelfs in het geval dat deze week de eerste ver bouwingen van start gaan, moet het karwei in een klein jaartje ge klaard zijn. In mei 2020 zouden Verstappen co. namelijk al met ron kende motoren aan de start staan in de kust plaats. Vanuit de gemeente Zand- voort hoeft de organisatie niet op weerstand te reke nen. Eerder dit jaar besloot de Zandvoortse raad nog unaniem om 4 miljoen te investeren in de terugkeer van de Formule 1. Het me rendeel van dit bedrag wordt gebruikt om de ver keerssituatie rondom het circuit te verbeteren. Een veelgenoemd be zwaar is de geluidsoverlast die de Formule 1 met zich mee zou brengen. Hoewel de koningsklasse bij lange na niet zoveel geluid pro duceert als voorheen, heeft ook Circuit Zandvoort zich aan regels te houden. Vol gens Omgevingsdienst IJmond, dat de metingen rondom het circuit uit voert, is vorig jaar 159 keer geklaagd over geluidsover last. Het merendeel van de meldingen bleek van een select groepje burgers te komen. Volgens de Zandvoortse burgemeester Niek Meijer zijn de klachten onge grond, omdat de meeste meldingen binnenkomen op dagen waarop het cir cuit een vergunning heeft om meer lawaai te maken. Kortom: hier lijkt geen vuiltje aan de lucht met het oog op de komst van de F1. De infrastructuur rondom het circuit is wellicht het grootste zorgen kindje. Hoe komen alle toeschouwers op tijd op het circuit terecht? Overvolle toegangswegen en bomvolle treinen lijken onvermijde lijk. De NS liet van daag weten dat het spoor op dit mo- ment niet geschikt is om meer treinen op te laten rijden. Hoewel er vol doende treinen, ma chinisten en con ducteurs zijn, kan het spoor de toe stroom niet aan. ProRail kijkt nog naar de mogelijk heid om het spoor te moderniseren. Fietsen behoort voor omwonenden tot de mogelijkhe den, maar toeschou wers die met de auto komen, zijn aange wezen op twee pro vinciale wegen. De gemeenteraad van Zandvoort heeft weliswaar plannen voor een extra weg, maar het is voorlo pig nog onduidelijk in hoeverre het file probleem daarmee opgelost wordt. De hulpdiensten staan tijdens dit driedaagse spektakel voor een ste vige uitdaging. Kun nen zij ondanks de drukte en files nog hun werk uitvoeren? Veiligheidsregio Ken- nemerland erkent dat dit een flinke uitda ging zou zijn, maar wil er niet inhoudelijk op ingaan. Zolang de komst van de race nog niet officieel is, hou den betrokken par tijen de lippen stijf op elkaar. ,,Mocht het zo ver komen, dan gaan wij er natuurlijk voor 300 procent voor'', aldus een woordvoer ster. Wie nog een plekje in een hotel wil in Zandvoort, moet snel op zoek. Op de po pulaire vakantiesite Booking.com is slechts één appartement beschikbaar. Wie daar wil vertoeven tijdens het grand prixweekend moet wel stevig in de buidel tasten: 12.500 euro voor twee nachten. In omliggende gemeenten als Haarlem en Noordwijk aan Zee maakt de racelief hebber nog net wat meer kans op slaap- plek. Her en der is nog een bed break fast beschikbaar, maar deze kosten tussen de 500 en 850 euro voor twee nachten. Grootste voordeel: met een half uurtje fietsen sta je al op het circuit. Dat de hotels nu al grotendeels vol zit ten, is geen onoverkomelijk probleem. Het is een verschijnsel waar iedere grand prix mee te kampen heeft als het F1-circus neerstrijkt in de omgeving. Het is ook niet noodzakelijk om in de buurt van het cir cuit te overnachten. Zelfs vanuit het zui den van Nederland is het slechts een paar uur rijden naar de duinen van Zandvoort. De zaak lag stil sinds 2017, omdat As- sange zich zeven jaar lang schuilhield in de Ecuadoraanse ambassade in Londen. De 47-jarige Australiër werd daar afgelopen maand verwijderd na dat Ecuador zijn asiel had ingetrokken. Hij werd gearresteerd en door een Britse rechter tot vijftig weken celstraf veroordeeld voor onderduiken op de ambassade terwijl hij op borgtocht vrij was. De WikiLeaks-oprichter zocht zijn toevlucht in het Ecuadoraanse consu laat om uitlevering aan Zweden te voorkomen. Justitie in het Scandina vische land deed onderzoek naar hem vanwege aanklachten van seksueel misbruik. Assange heeft de aantijgin gen altijd ontkend, maar wilde deson danks niet aan Zweden worden uitge leverd. Belachelijk ,,Ik zie op dit moment genoeg aankno pingspunten om het onderzoek te hervatten'', verklaart de Zweedse openbaar aanklager. De aanklacht te gen Assange is nog niet verjaard. ,,Ik ben verbaasd door dit besluit", re- Aanklacht in Zweden tegen Assange is nog niet verjaard. ageerde Assanges advocaat. ,,Zweden maakt zichzelf hiermee belachelijk." De Verenigde Staten hebben onder tussen om uitlevering gevraagd. De Amerikanen zoeken Assange voor zijn rol in het lekken van staatsgeheimen. Hij zou samen met voormalig leger- analist Chelsea Manning een complot hebben beraamd om overheidsdocu menten publiek te maken. Verzet Assange is het niet eens met de uitle vering en verzet zich ertegen. Vorig week gaf hij nog aan dat hij 'niet te recht wil staan voor het bedrijven van journalistiek die vele mensen heeft geholpen en veel prijzen heeft gewon nen'. Internationale media maten de onthullingen, die vooral de Verenigde Staten ernstig in verlegenheid brach ten, groot uit. De Amerikanen moeten uiterlijk 12 juni met bewijzen komen voor de aanklacht. De hele uitleveringsproce dure kan maanden, zo niet jaren, gaan duren. Uit vrees voor uitlevering aan de VS is Assange nu wel bereid mee te werken met de Zweden, zegt zijn raadsman. ,,Wij zien dit als een kans om zijn naam te zuiveren'', reageert WikiLeaks. De Zweedse aanklager zegt dat de omstandigheden het mogelijk maken dat Assange nu wel wordt uitgeleverd aan Zweden, als er tot vervolging over gegaan wordt. Mocht het zover ko men, dan moeten de Britse autoritei ten bepalen welk uitleveringsverzoek voorrang krijgt. dinsdag 14 mei 2019 GO PADDOCK CLUB Ruben Koenes Zandvoort is niet het modernste circuit en zal daarom in een nieuw jasje gestoken moeten worden. Circuit Zandvoort. FOTO ROBIN UTRECHT Het Zweedse ministerie van Justi tie heropent het vooronderzoek naar de veronderstelde verkrach ting door WikiLeaks-oprichter en klokkenluider Julian Assange. Twee vrouwen beschuldigden hem in Zweden van seksueel misbruik. David van der Heeden Rotterdam/Stockholm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14