Assange opnieuw in vizier van Zweden
14
1 Circuit
2 Toeschouwers
3 Gemeente
4 Infrastructuur
5 Veilig
6 Overnachten
Voordat er in het voorjaar van 2020 op
Zandvoort een Formule 1-race kan worden
gehouden, moet er nog flink wat gebeuren. Wat zijn
de obstakels, met minder dan een jaar te gaan?
Zo worden de grote grindbakken
langs de baan gedeeltelijk vervan
gen door uitloopstroken van asfalt
en ook de muren zullen hier en
daar op de schop gaan. De huidige
vangrails maken mogelijk plaats
voor een moderne variant die de
klappen van crashende raceauto's
beter op kan vangen.
Daarnaast moet ook de vorm van
het circuit eraan geloven. Oud-cou
reur Michael Bleekemolen, die zijn
eigen raceschool heeft in Zand-
voort, liet zich eerder ontvallen dat
de baan op het rechte stuk bij de
hoofdtribune best wat verbreed zou
mogen worden. Ook ziet hij graag
dat sommige bochten aangepast
worden om het racespektakel te be
vorderen.
Of de verbeteringen aan de baan
op tijd doorgevoerd kunnen wor
den, is niet zeker. De klok tikt niet
in het voordeel van een Zand-
voortse grand prix. In minder dan
een jaar moet er nog heel veel ge
beuren.
Zo is er het gebrek aan
tribuneplekken. Op de
hoofdtribune in Zand-
voort kunnen slechts
2700 toeschouwers ge
nieten van de race. Ter
vergelijking: tijdens de
Grand Prix van China is
voor 29.000 F1-fans
plaats op de overdekte
hoofdtribune. Natuur
lijk zijn er mogelijkhe-
den genoeg om toe
schouwers ergens langs
het asfaltlint van ruim
4 kilometer te posteren.
Traditiegetrouw zoeken
grote groepen toeschou
wers een plekje in de
duinen, maar ook tijde
lijke tribunes kunnen
uitkomst bieden.
Al met al wacht de or
ganisatie een flinke klus,
terwijl de tijd dringt.
Zelfs in het geval dat
deze week de eerste ver
bouwingen van start
gaan, moet het karwei in
een klein jaartje ge
klaard zijn. In mei 2020
zouden Verstappen
co. namelijk al met ron
kende motoren aan de
start staan in de kust
plaats.
Vanuit de gemeente Zand-
voort hoeft de organisatie
niet op weerstand te reke
nen. Eerder dit jaar besloot
de Zandvoortse raad nog
unaniem om 4 miljoen te
investeren in de terugkeer
van de Formule 1. Het me
rendeel van dit bedrag
wordt gebruikt om de ver
keerssituatie rondom het
circuit te verbeteren.
Een veelgenoemd be
zwaar is de geluidsoverlast
die de Formule 1 met zich
mee zou brengen. Hoewel
de koningsklasse bij lange
na niet zoveel geluid pro
duceert als voorheen, heeft
ook Circuit Zandvoort zich
aan regels te houden. Vol
gens Omgevingsdienst
IJmond, dat de metingen
rondom het circuit uit
voert, is vorig jaar 159 keer
geklaagd over geluidsover
last. Het merendeel van de
meldingen bleek van een
select groepje burgers te
komen.
Volgens de Zandvoortse
burgemeester Niek Meijer
zijn de klachten onge
grond, omdat de meeste
meldingen binnenkomen
op dagen waarop het cir
cuit een vergunning heeft
om meer lawaai te maken.
Kortom: hier lijkt geen
vuiltje aan de lucht met het
oog op de komst van de F1.
De infrastructuur
rondom het circuit
is wellicht het
grootste zorgen
kindje. Hoe komen
alle toeschouwers
op tijd op het circuit
terecht? Overvolle
toegangswegen en
bomvolle treinen
lijken onvermijde
lijk.
De NS liet van
daag weten dat het
spoor op dit mo-
ment niet geschikt
is om meer treinen
op te laten rijden.
Hoewel er vol
doende treinen, ma
chinisten en con
ducteurs zijn, kan
het spoor de toe
stroom niet aan.
ProRail kijkt nog
naar de mogelijk
heid om het spoor te
moderniseren.
Fietsen behoort
voor omwonenden
tot de mogelijkhe
den, maar toeschou
wers die met de auto
komen, zijn aange
wezen op twee pro
vinciale wegen. De
gemeenteraad van
Zandvoort heeft
weliswaar plannen
voor een extra weg,
maar het is voorlo
pig nog onduidelijk
in hoeverre het file
probleem daarmee
opgelost wordt.
De hulpdiensten staan
tijdens dit driedaagse
spektakel voor een ste
vige uitdaging. Kun
nen zij ondanks de
drukte en files nog
hun werk uitvoeren?
Veiligheidsregio Ken-
nemerland erkent dat
dit een flinke uitda
ging zou zijn, maar
wil er niet inhoudelijk
op ingaan. Zolang de
komst van de race nog
niet officieel is, hou
den betrokken par
tijen de lippen stijf op
elkaar. ,,Mocht het zo
ver komen, dan gaan
wij er natuurlijk voor
300 procent voor'',
aldus een woordvoer
ster.
Wie nog een plekje in een hotel wil in
Zandvoort, moet snel op zoek. Op de po
pulaire vakantiesite Booking.com is
slechts één appartement beschikbaar.
Wie daar wil vertoeven tijdens het grand
prixweekend moet wel stevig in de buidel
tasten: 12.500 euro voor twee nachten.
In omliggende gemeenten als Haarlem
en Noordwijk aan Zee maakt de racelief
hebber nog net wat meer kans op slaap-
plek. Her en der is nog een bed break
fast beschikbaar, maar deze kosten tussen
de 500 en 850 euro voor twee nachten.
Grootste voordeel: met een half uurtje
fietsen sta je al op het circuit.
Dat de hotels nu al grotendeels vol zit
ten, is geen onoverkomelijk probleem.
Het is een verschijnsel waar iedere grand
prix mee te kampen heeft als het F1-circus
neerstrijkt in de omgeving. Het is ook niet
noodzakelijk om in de buurt van het cir
cuit te overnachten. Zelfs vanuit het zui
den van Nederland is het slechts een paar
uur rijden naar de duinen van Zandvoort.
De zaak lag stil sinds 2017, omdat As-
sange zich zeven jaar lang schuilhield
in de Ecuadoraanse ambassade in
Londen. De 47-jarige Australiër werd
daar afgelopen maand verwijderd na
dat Ecuador zijn asiel had ingetrokken.
Hij werd gearresteerd en door een
Britse rechter tot vijftig weken celstraf
veroordeeld voor onderduiken op de
ambassade terwijl hij op borgtocht
vrij was.
De WikiLeaks-oprichter zocht zijn
toevlucht in het Ecuadoraanse consu
laat om uitlevering aan Zweden te
voorkomen. Justitie in het Scandina
vische land deed onderzoek naar hem
vanwege aanklachten van seksueel
misbruik. Assange heeft de aantijgin
gen altijd ontkend, maar wilde deson
danks niet aan Zweden worden uitge
leverd.
Belachelijk
,,Ik zie op dit moment genoeg aankno
pingspunten om het onderzoek te
hervatten'', verklaart de Zweedse
openbaar aanklager. De aanklacht te
gen Assange is nog niet verjaard. ,,Ik
ben verbaasd door dit besluit", re-
Aanklacht in
Zweden tegen
Assange is nog
niet verjaard.
ageerde Assanges advocaat. ,,Zweden
maakt zichzelf hiermee belachelijk."
De Verenigde Staten hebben onder
tussen om uitlevering gevraagd. De
Amerikanen zoeken Assange voor zijn
rol in het lekken van staatsgeheimen.
Hij zou samen met voormalig leger-
analist Chelsea Manning een complot
hebben beraamd om overheidsdocu
menten publiek te maken.
Verzet
Assange is het niet eens met de uitle
vering en verzet zich ertegen. Vorig
week gaf hij nog aan dat hij 'niet te
recht wil staan voor het bedrijven van
journalistiek die vele mensen heeft
geholpen en veel prijzen heeft gewon
nen'. Internationale media maten de
onthullingen, die vooral de Verenigde
Staten ernstig in verlegenheid brach
ten, groot uit.
De Amerikanen moeten uiterlijk 12
juni met bewijzen komen voor de
aanklacht. De hele uitleveringsproce
dure kan maanden, zo niet jaren, gaan
duren. Uit vrees voor uitlevering aan
de VS is Assange nu wel bereid mee te
werken met de Zweden, zegt zijn
raadsman. ,,Wij zien dit als een kans
om zijn naam te zuiveren'', reageert
WikiLeaks.
De Zweedse aanklager zegt dat de
omstandigheden het mogelijk maken
dat Assange nu wel wordt uitgeleverd
aan Zweden, als er tot vervolging over
gegaan wordt. Mocht het zover ko
men, dan moeten de Britse autoritei
ten bepalen welk uitleveringsverzoek
voorrang krijgt.
dinsdag 14 mei 2019
GO
PADDOCK CLUB
Ruben Koenes
Zandvoort is niet het modernste
circuit en zal daarom in een nieuw
jasje gestoken moeten worden.
Circuit Zandvoort.
FOTO ROBIN UTRECHT
Het Zweedse ministerie van Justi
tie heropent het vooronderzoek
naar de veronderstelde verkrach
ting door WikiLeaks-oprichter en
klokkenluider Julian Assange.
Twee vrouwen beschuldigden hem
in Zweden van seksueel misbruik.
David van der Heeden
Rotterdam/Stockholm