rMm 9 Men vergeet vaak dat de Europese samenleving ook keihard was in de 17de eeuw zaterdag 11 mei 2019 cultuur. Het is daar op veel plekken nog steeds als bij ons, maar dan tweehonderd jaar geleden. Als je in Nederland in de 17de eeuw 10 jaar of ouder was, moest je geld verdienen en voor jezelf zorgen. Een van je ouders was meestal al dood of weg en dat is in Afrika nu vaak ook zo. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd. Men vergeet vaak dat onze Euro pese samenleving ook keihard was in de tijd van de slavenhandel. Mijnwerkers in Schotland wer den met de mijn mee verkocht. Als je in Engeland in die tijd je arbeidscontract niet vervulde en weg liep, haalde de politie je terug. Een deel van de kritiek op mijn werk komt van mensen die niet bereid zijn zich te verplaatsen in de normen en waarden van die tijd.'' Hoe gevoelig het allemaal ligt, bleek toen de his toricus 'eens ging kijken' naar de manier waarop de Afrikaanse slaven werden vervoerd. ,,Het was ook vreselijk hoe ze in zo'n ruim werden gestopt en dan in gemiddeld zes weken die oversteek moesten maken. Als ze niet al langer in het ruim zaten: vanaf het moment dat ze werden ingekocht. Dat wilde ik de moderne lezer duidelijk maken. Ik heb eerst gekeken of het transport vergelijkbaar was met ander passagiersvervoer in die tijd. Dan kom je dus tot de ontdekking dat arme land verhuizers naar Amerika precies zo veel ruimte van de Universiteit Leiden. ,,In sommige bijschrif ten staat echt onzin. Dat Johan Maurits naar Afrika zou zijn gegaan om daar slaven te vangen.'' Hij zucht eens diep en lijkt een moment te twij felen welk verbaal geschut hij zal inzetten. Het wordt een berisping. Zo eentje die lijkt gereser veerd voor de student die net iets stoms heeft gezegd. De emeritus professor legt het even uit: ,,A: Maurits is de gouverneur, b: hij is van adel. Dan hoef je niks van slavenhandel te weten om te snappen dat zo'n man echt geen slaven gaat vangen in Afrika. Afgezien van het feit dat je niets hebt begrepen van het feit dat het aanbod van sla ven werd gedomineerd door Afrikanen. Afrikanen bepaalden in eerste instantie zelf wie ze verkoch ten en aan wie en waar ze verkochten.'' En dan zegt hij: ,,Tja''. Meer niet. Maar ongetwij feld genoeg voor vakbroeders en anderen die aan- hikken tegen Emmers stelligheid om nu te begin nen aan een boze reactie op Twitter of een inge zonden brief aan deze krant. Hij snapt dat wel. Als jonge onderzoeker schopte hij naar eigen zeggen zelf tegen schenen door het beladen thema op te pakken. Emmer geloofde niet zo in de marxisti sche uitleg van kapitalistische cowboys en naïeve Afrikanen. Hij ging spitten in de archieven en liet boekhoudingen van rederijen en dagboeken van slavenhalers spreken. Die vertelden een verhaal van mensen als handelswaar voor Afrikanen en westerlingen dat sommigen liever in de schaduw hadden gelaten van de grote schilders en de wetenschappers van de Gouden Eeuw. Kindslaven In de loop der jaren is de inmiddels 74-jarige eme ritus hoogleraar niet milder geworden in de pole mieken, erkent hij. ,,Dat zit in mij. Het zit ook een beetje in de historische opleiding. Dus dat je de dingen niet als losstaand beschouwd. Uiteraard is alles uniek, maar toch wil je juist kijken naar de verbindende elementen en de grotere patronen. Dat is voor mij vanzelfsprekend.'' Voorbeeld. Als nu wordt gesteld dat de West- Indische Compagnie zelfs Afrikaanse kindslaven kocht, schetst Emmer eerst context. ,,Wat is een kind? Dat ligt in Afrika anders dan bij ons. Zodra je daar van de borst af bent en kunt lopen, ben je zelfstandig. Als je de handelingen van de Tweede Kamer over minderjarige asielzoekers leest, zie je dat men daar geen weet heeft van de Afrikaanse kregen. Vervoer was extreem primitief. Omdat bijna niemand meer met de boot reist, wilde ik uitrekenen hoeveel kubieke centimeter een hedendaagse passagier in een vliegtuig krijgt. Om een idee te geven van de krapte waarmee slaven of Europese landverhuizers het moesten doen. De reactie kwam meteen: de heer Emmer vergelijkt de slavenreis met een luxe cruise. Slaat nergens op. Ik heb die vergelijking over de ruimte dus maar geschrapt in de nieuwe editie. Mijn uitgever vond dat zelfcensuur. Mijn argument is dat ik het gebruik om iets aan te tonen, maar als dat niet werkt, moet ik het weglaten.'' Slavernij-expositie Over de geschiedenis van de slavenhandel en slavernij in de voormalige Nederlandse koloniën is het laatste woord nog lang niet gezegd. Volgend jaar pakt het Rijksmuseum uit met de grootste slavernij-expositie die ooit in Nederland is gehou den. Emmer hoopt dat het thema breed wordt uitgemeten en dat ook wordt stilgestaan bij de slavenhandel naar de Arabische landen en de slavenhandel tussen Afrikaanse volken onderling. Die waren minstens zo groot als de trans-Atlanti sche handel. In de Arabische wereld of in Afrika zul je daar weinig mensen over horen, constateert Emmer. ,,Het heeft te maken met onze cultuur. We willen niet alleen het mooie herkennen uit het verleden, maar alles. Al hebben we wel erg de neiging met de ogen van vandaag naar het ver leden te kijken. Ook in het Westen willen we er liever niet meer over praten, maar we doen het gelukkig wel. Dat ontbreekt nog in de Arabische wereld. Je moet discussie willen toestaan om dit bespreekbaar te maken.'' Eigenlijk zou hij een vervolg moeten schrijven op dit boek, denkt hij hardop. ,,Ik zou meer willen zeggen over de slavenhandel en de slavernij in de Nederlandse koloniën in Afrika en Nederlands- Indië. Dat is een stuk moeilijker. Als je kijkt naar de aantallen, zijn er in Nederlands-Indië meer slaven gebruikt dan in de West. Meestal mensen uit India of Madagaskar. Gedeeltelijk werden die door Nederlandse schepen vervoerd, gedeeltelijk door Chinese jonken of Indiase schepen. Daarover is bijna niets opgeschreven. Dat is de reden waarom we zo weinig over deze slavenroutes weten en zo veel over de trans-Atlantische.'' 'Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel', Piet Emmer. Uitgeverij: Nieuw Amsterdam. GO i'^r, j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9