In Schotland gaan amper leerlingen naar speciale scholen: 20 Zware autisten en kinderen met het downsyndroom zitten in Schotland in de klas bij 'gewone' kinderen. Hoe kan het dat passend onderwijs daar wél slaagt en wat zijn de lessen voor ons land? Op bezoek bij de Currie Primary School in Edinburgh. 'Als Elbert naar de wc gaat, komt hij soms niet meer terug' 'Er is veel meer nodig' Op gewone Nederlandse basisscholen zijn kinderen met de zware vorm van autisme die Elbert heeft, niet te vinden. Sterker, le raren raken bijna in paniek als ze merken dat er een kind met autistische ken merken in de klas zit. Want dat betekent extra werk. Bovendien ont breekt het vaak aan kennis voor goede begeleiding. Maar op Currie Primary School in de Schotse stad Edinburgh wemelt het van de autistische kinderen. Directeur Sally Hourston bladert door een stapeltje stencils met foto's. Ze wijst aan: die heeft een vorm van autisme, dat jon getje vertoont heel proble matisch gedrag, dat meisje heeft een zware handicap. Ze geeft als voorbeeld combinatiegroep 3/4, daar hebben tien van de 23 leer lingen extra zorg nodig. ,,Ik weet niet of ik blij ben met dit stapeltje papier, maar het werkt voor ons. Alle leraren en assistenten weten precies welke kin deren extra hulp nodig hebben en hoe ze ze moe ten benaderen'', zegt ze. In Schotland is passend onderwijs vele malen ver der dan in Nederland. Scholen in ons land probe ren nu bijna vijf jaar om meer kinderen die extra zorg nodig hebben in de gewone klassen te hou den. Maar het aantal leer lingen in het speciaal on derwijs stijgt de laatste twee jaar juist. Het lukt de leraren niet om alle kinde ren de benodigde hulp te geven. Hoewel alle leerlin- gen het recht op onderwijs hebben, kunnen scholen kinderen weigeren als ze voor hen niet de juiste zorg in petto hebben. Voorwaarde is wel dat de school elders een ge schikte plek zoekt en vindt. In Schotland werken de scholen al sinds 1998 aan inclusiever onderwijs. Al leen zeer zwaar gehandi capte leerlingen gaan naar het speciaal onderwijs. Op de speciale scholen zit maximaal 1 procent van de kinderen. Ter vergelijking: in Nederland is dat per centage gemiddeld 3. Maar hoe doen die Schotten dat? Waarom komt het niet eens in ze op om een leerling als Elbert naar een speciale school te sturen? De Currie Primary School ligt aan de rand van Edinburgh. Een basis school met ruim vijfhon derd leerlingen, verdeeld over zeventien klassen. In een doorsnee middenklas- sewijk met een gevari eerde populatie leerlingen. Ongeveer 10 procent heeft een allochtone achter grond. 10 procent van de leerlingen krijgt extra zorg. Daarnaast zijn er nog allerlei scholieren met leerproblemen of opval lend gedrag. Terug naar Elbert. In de drie jaar op Currie Pri mary School is hij van ver gekomen. Zelfs deze lera ren krabden zich achter de oren toen ze het jongetje in de kleuterklas verwel komden. Voor Elbert kwam er een vaste assis tent die vijf dagen lang, van het begin tot het einde van de schooldag, mee de klas in ging. En die hulp krijgt hij nog steeds. ,,Als hij naar de wc gaat, kan hij afgeleid raken door iets wat hij ziet. Dan komt hij niet meer terug'', zegt Jacky Tatton, zijn vaste as sistent. Haar handjes zijn hard nodig om Elbert bin nenboord te houden op deze basisschool. En dat lukt. ,,Elbert is heel intelli gent. Hij stelt ontzettend veel vragen, wil alles we ten. Zijn klas is gek op hem. Ook al staan vriend schappen niet echt in zijn agenda, hij hoort er hele maal bij.'' Het lukt in Nederland niet goed: meer 'zorgleerlingen' in de gewone klassen. Dolf van Veen, bijzonder hoogleraar in Nottingham en hoofddocent passend onderwijs en jeugdzorg bij Hogeschool Windesheim, legt het probleem uit. ZATERDAG 11 MEI 2019 GO Zorgkinderen in gewone ELLEN VAN GAALEN Saliena knuffelt met haar beer in 'de veilige tent'. fotos mark runnacles Toen Elbert als kleuter binnenkwam, was hij 'heel pittig'. Het jongetje, inmiddels 6 jaar en in groep 3, heeft een vorm van autisme en Engels is niet zijn moedertaal. Hij rende plotseling de klas uit en was zoek. Toch zit hij op een gewone basisschool. Al gaat hij nog steeds recht op zijn doel af als hij iets in zijn hoofd heeft. Elbert rent daarbij soms over zijn klasgenoten heen. Elbert (rechts) met twee klasgenootjes. 1 Waarom lukt het in Schotland wel? „Scholen hebben daar di rect contact met gemeen ten over aanvullende zorg voor kinderen. Ze hebben jaarafspraken en weten wat ze krijgen. Hier gaat dat indirect via een samen- werkingsverband en het is de vraag of dat altijd in beeld heeft wat nodig is. Bovendien lopen in Schot land veel meer onderwijs assistenten rond die de le raren helpen. Je moet het onderwijs anders organise ren, meer maatwerk in de klassen bieden. Je kunt niet zomaar zeggen: scho len, maak het onderwijs passender en inclusiever. Dat is bij ons gebeurd, zon der verder plan. Er is veel meer nodig. Onderwijs is teamwerk, het gaat niet al leen om zorgarrangemen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 68