De posters van het Filmfestival van Cannes, veelal met afbeeldingen die verwijzen naar historische speelfilms, zijn altijd goed voor discussie. Journalist en wandelende filmencyclopedie Ab Zagt duikt in de archieven. Bijna net zo markant als de sterren en de wereldpremières zijn de posters van het Film festival van Cannes, het meest prestigieuze filmevenement dat dit jaar voor de 72ste keer wordt gehouden en op dinsdag 14 mei begint. De nauwkeurig gekozen en gecomponeerde afbeeldingen zijn vaak bedoeld als hommage aan een ster of filmklassieker. Ooit waren bewerkte close-ups van vooral Amerikaanse sterren in zwang - Marilyn Monroe is bijvoor beeld drie keer gebruikt. Tegenwoordig kiest het festival vooral voor geïsoleerde scènes uit films die in een bepaalde context worden geplaatst. Of er worden posters gemaakt die zijn op te vatten als eerbetoon aan het maakproces, zoals de poster van dit jaar. Staand op de rug van haar cameraman tuurt de onlangs overleden Frans-Belgische regisseur Agnès Varda (1928-2019) door de lens. De foto is in 1954 gemaakt tijdens de opnamen van haar eer ste speelfilm La Pointe Courte. Een knielende scriptgirl die op de originele afbeelding de ca mera vasthoudt is op de poster weggefotoshopt. Varda is op de foto pas 26 jaar oud en zal daarna nog 23 lange en 22 korte films maken. Varda werd geprezen om haar originele aanpak, durf en engagement. Ze bedacht de term cinécriture - een samenvoeging van de Franse woorden voor cinema en schrijven - waarmee ze aangaf dat ze het medium film benaderde als een auteur een roman. ,,Je kunt aan alles op deze poster zien hoe gepassioneerd ze was in haar werk'', zegt festivalpresident Pierre Lescure over de hommage aan Varda. ,,Geen obstakel was haar te groot om haar doel te bereiken.'' Het is de eerste keer dat het festival een vrouwelijke regisseur op de officiële poster afbeeldt. De vrouwen die hiervoor de posters sierden waren vooral actrices, onder wie Juliette Binoche, Ingrid Bergman en Faye Dunaway. Met de nieuwste poster bewijst het Zuid Franse festival met zijn tijd mee te willen gaan. Kritiek was er in de afgelopen jaren over het geringe aantal films van vrouwen in het hoofdprogramma. Dit jaar is een recordaantal van vier cineastes met een film in de hoofd competitie van het festival vertegenwoordigd. Voor hen is Varda een voorbeeld, een heldin die decennialang haar eigen weg ging in het door mannelijke collega's beheerste bolwerk. Een gerechtvaardigde postergirl dus. 14 Postergirls, lievelingen en pure kunst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 102