Nederlandse bedrijven bouwen mee E 21 knooppunt staat Turkish Airlines sterker in de concurrentiestrijd met zijn rivalen uit de Golfstaten. Het moet in 2028 met een oppervlakte van 76,5 vierkante kilometer (de helft van de provincie Utrecht), met zes landingsbanen en tweehonderd miljoen passagiers per jaar de grootste luchthaven ter wereld worden. Op dit moment is er ruimte voor drieduizend vluchten per dag en negentig miljoen passa giers per jaar. Prestige Het kroonjuweel van de mega- bouwprojecten waarmee president Erdogan stemmen en prestige wint, krijgt hier vorm. Om de nationale trots nog verder op te vijzelen, moet Toeristen die voor een stedentrip naar Istanboel op het grootste vliegveld van Europa arriveren, zien op weg naar hun hotel als eer ste een moskee in aanbouw voor het personeel van de luchthaven. Op de schuttingen rondom de bouwplaats talloze foto's van de Turkse president Recep Tayyip Er dogan en zijn slogan Yeni Türkiye'yi In§a Ediyoruz ('Wij bouwen het nieuwe Turkije). Dat het allemaal groter en impo- nerender moet, valt ook vertrek kende reizigers op. De vertrekhal is ronduit spectaculair: de afmetin gen, het glimmende marmer, de hoogte en het ontwerp van het pla fond. Ledlampen projecteren de witte islamitische halve maan uit de bloedrode Turkse vlag honderd voudig aan de overkapping. Pilaren en koepels zijn geïnspireerd door Ottomaanse moskeeën. De ver keerstoren heeft de vorm van een gestileerde tulp; het symbool van het Turkse toerisme. Het patriot tisme en de nationale trots stralen ervan af. Istanbul Airport is de nieuwe thuishaven van de onstuimig groei ende luchtvaartmaatschappij Tur kish Airlines. Met dit overstap- waarbij alles aan de nieuwe lucht haven made in Turkey moet zijn, met uitzondering van kwaliteits producten en diensten die niet door Turken worden geproduceerd. Kritiek Diverse gebruikers valt op dat niet 'kwaliteit' maar 'goedkoop' voorop stond bij een aantal Turkse aanne mers. „Typisch Turks: op papier ma ken ze mooie projecten, maar in de uitvoeringsfase is er weinig toe zicht, vaak inferieure kwaliteit, en slordige afwerking. Duurzaamheid is hier slechts een mooi woord", klaagt de Turks-Nederlandse lob byist Tülay Demir Oktay, die fre quent per vliegtuig reist. „Vloeren, muren en wc's zijn allemaal Turkse merken van slechte kwaliteit, om veel winst te kunnen maken, denk ik. Deuren en wc-kranen hebben nu al problemen. Heel jammer", aldus Oktay. Een Turkse die haar naam niet in de krant wil omdat ze ambtenaar is, vindt de nieuwe luchthaven en de businesslounge niet gebruiksvrien delijk. ,,Je moet drie kwartier lopen voor je bij de lounge bent. Boven dien zijn de toiletdeuren al kapot en is er weinig keuze wat betreft eten en drinken. Duidelijk ontwor pen door iemand die er zelf nooit gebruik van zal maken." het consortium van Turkse bouw- firma's zoveel mogelijk gebruikma ken van lokaal geproduceerde pro ducten en diensten. Dat het gigantische vliegveld aan de Zwarte Zeekust wordt aangelegd op gecompliceerd, drassig terrein met 42 meren en dagbouwgroeves van voormalige bruinkoolmijnen, betekende een grote uitdaging. Voor de stabilisering van de grond, de metingen die daarvoor nodig waren, en voor het uitvoeren van de grondwerken hadden de Turken specialistische kennis nodig. Die werd vooral in Nederland inge kocht. Veel Turkse bedrijven met bui tenlandse wortels visten achter het net van de grote orders door het na tionalistische beleid van Erdogan, vrijdag 10 mei 2019 GO luw Het vliegveld beslaat als het af is, in 2028, een totale oppervlakte van 76,5 vierkante kilometer; de helft van de provincie Utrecht. De luchthaven heeft een imposante vertrekhal en telt liefst zes landingsbanen. foto's slawomira kozienec/getty images/afp Marc Guillet Istanboel ARCADIS Arcadis uit Amsterdam, een Nederlandse ontwerp- en consultancyorganisatie, kreeg de verantwoordelijkheid voor het ontwerpen en bouwen van een stabiel platform voor alle gebouwen en de start- en lan dingsbanen. Daarbij werd ge bruikgemaakt van een in Ne derland ontwikkelde geotech- nische softwaretool, Plaxis. ROYAL HASKONING DHV Het Rotterdamse ingenieurs bureau Royal HaskoningDHV is met twee dochterbedrijven aanwezig: Naco is betrokken bij planning en design van de luchthaven, zoals ze dat ge daan hebben voor zeshon derd vliegvelden; het andere dochterbedrijf, InterVISTAS, adviseert exploitant Istanbul Grand Airport over de be drijfsontwikkeling van de de tailhandel, horeca, en de com merciële aspecten van grond- afhandeling en vluchtcatering. VANDERLANDE Vanderlande uit Veghel neemt de bagageverwerking voor zijn rekening. Een logische keuze gezien het bedrijf op honderden vliegvelden actief is en wereldwijd marktleider is in bagageafhandelingssyste men. Volgens Turkse media heeft Vanderlande op Istanbul Airport 42 kilometer aan transportbanden geïnstalleerd die per uur dertigduizend stuks bagage kunnen verwer ken. NOVODOOR Ook kleinere spelers uit Ne derland zijn betrokken bij het project van de eeuw. Novo- door, een Nederlands-Turks bedrijf, levert veiligheidsdeu ren die voldoen aan de strengste internationale brandnormen. ,,Omdat wij aan luchthavenprojecten in Tur kije, Rusland, Dubai, Qatar en Oman hebben gewerkt, kon den we onze knowhow delen met het ontwerpteam van Istanbul Grand Airport", aldus een woordvoerder. BIRD CONTROL GROUP Bird Control Group uit Delft helpt de luchthaven met het verjagen van vogels met la serlicht. AIR TRADE CENTRE Het bedrijf Air Trade Centre in Istanboel van de Nederlander Gebro Kilic zit in de top drie van de belangrijkste spelers op de Turkse markt van venti latie en klimaatbeheersing. ,,Sinds 2016 waren we betrok ken bij het ontwerp van tun nels en parkeergarages op de luchthaven. Toch zijn we er niet in geslaagd de belangrijk ste contracten in de wacht te slepen, doordat men de voor keur gaf aan lokale merken", zegt een teleurgestelde Kilic. Met meer dan tweehonderd miljoen passagiers per jaar wil Istanbul Airport de grootste luchthaven ter wereld worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21