WERK Moet ik hier dan echt alles doen? Vliegtuigspuiter Fokker Een managementboek schrijven, 18 Je brein op het werk VACATURE VAN DE WEEK Het kan hét ultieme visitekaartje zijn om jezelf of je bedrijf in de kijker te spelen: je eigen managementboek. Hoe zorg je dat het wordt uitgegeven? Uitgever Bolte heeft er talloze goed- én afgekeurd. donderdag 9 mei 2019 Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? eb je ook van die collega's waarvan je denkt: wat dóen ze de hele dag? Ze horen blijkbaar in het projectteam, sluiten aan bij vergaderingen en verdwij nen vervolgens in hun kantoor achter hun computer. Makke lijk geld verdienen zo. Jij daarentegen, jij bent degene die altijd de kar moet trekken. Als jij er niet was, nou, dan lag het hele project op zijn gat. Grote kans dat je in een denkfout bent getuimeld: die van 'overclaiming'. We zijn geneigd om te veel lof te eisen voor onze bijdragen. We zien de inspanningen van anderen grotendeels over het hoofd, want daar hebben we geen levendige herinneringen aan. stellen ook voor onvrede over het huishouden, zo blijkt uit klassiek onderzoek uit de jaren 70. Je was er niet bij toen je partner een uur lang krin gen uit het bad poetste, dus dat zie je domweg over het hoofd. Ook ik vond mezelf behoor lijk onmisbaar toen ik een jaar lang werkte aan een groot project. Uiteindelijk werd ik niet eens uitgenodigd bij de grote publieke lancering, omdat er beperkt plek was voor medewerkers. 'Tja', besloot mijn leidinggevende doodleuk, 'als ik jou uitnodig, dan moet ik vijftig mensen uitnodigen, want het hele bedrijf heeft meegewerkt.' Ik voelde me zwaar miskend. Overclaiming is vrij makke lijk op te sporen. Vraag alle leden van een project op een papiertje te zetten hoe groot hun bijdrage in procenten is. Opgeteld moet dit 100 zijn, maar je voelt hem al aanko men: over het algemeen komen teams uit op (veel) meer dan 100 procent. Met gevoelens van onderwaarde ring tot gevolg. Hoe kun je een meer realis tisch beeld krijgen van je werkelijke bijdrage? Onder zoekers suggereren dat je daarvoor je blik moet verplaat sen van jezelf naar je collega's. Dat kan door eerst alle namen van collega's op te sommen en in te schatten hoeveel procent zij bijdragen, voordat je een inschatting doet over jezelf. Ben je ineens een stuk mis baarder dan gedacht. Toch jammer. Vooral managers, trainers en consultants wagen zich steeds vaker aan het optik ken van hun professionele lessen. Ongeveer twee derde van de auteurs van manage mentboeken is man, een derde vrouw, schat Geerhard Bolte (53) van uitgeverijen Haystack en Dialoog. Hij heeft zijn ervaringen gebundeld in Zo schrijf je een goed managementboek. Het aantal Nederlanders dat een managementboek schrijft of wil schrijven, neemt toe. Zijn we ijdeler geworden, waardoor we ons verhaal belangrijk genoeg vinden voor een boek? Die vraag heeft Bolte zichzelf ook gesteld. ,,Ik denk vooral dat het komt door het toenemende gebruik van sociale media'', verklaart hij. ,,Iedereen is gewend zijn of haar eigen verhaal te vertellen. De stap naar het schrijven van een boek is niet meer zo groot.'' 'Het schrijven van een boek levert een enorme meerwaarde op voor je eer en je status' Een van de (oud-)managers die besloot zijn visie op papier te zetten, is Johan van den Elzen. ,,Al heel lang wilde ik een boek schrijven. Maar ik had geen tijd en rust naast mijn drukke baan als ceo van een groot bedrijf.'' Toen Van den Elzen een paar jaar geleden vertrok bij advies bureau Movares, besloot hij de sprong te wagen. ,,Ik dacht: het is nu of nooit.'' In het kort komt zijn visie erop neer dat leiders van bedrijven bij het nemen van besluiten verder moeten kijken dan winst of verlies. Als de maatschappij als geheel er baat bij heeft, moet je het doen, anders niet. Toen hij de eerste versie van zijn boek inleverde bij de uitgever, kreeg hij van Bolte als reactie dat 'de visie een betere uitwerking verdiende'. Met behulp van een schrijver werd de tekst aangescherpt. ,,Daarna was ik er wel klaar mee.'' Maar ook een corrector boog zich nog over het boek in wording van Van den Elzen. ,,Die had wel duizend opmerkingen. Toen begon ik te twijfelen. Is dan niets goed?'' Status Met andere woorden: het schrijven van een boek is makkelijker gezegd dan gedaan. Een managementboek moet gespecialiseerd, toegankelijk, goed geschreven en origineel zijn. Daar gaat flink wat tijd in zitten. Waarom zou je daar als drukke manager of consultant überhaupt aan beginnen? In ieder geval niet voor de royalty's, want van het boek zelf word je niet rijk, verklapt Bolte vast. ,,Het schrij ven van een boek levert een enorme meerwaarde op voor je eer en je status. Het wordt makkelijker om bijvoorbeeld een belangrijke opdracht binnen te halen.'' Volgens de uitgever is het schrijven van een goed boek daarom toch 'goud waard voor professionals'. ,,Het laat zien dat iemand goed is in wat hij of zij doet.'' Een andere belangrijke reden waarom het schrijven van een boek volgens hem een goed idee is, is dat je als schrijver veel leert. ,,Je onderzoekt en beschrijft heel nauwkeurig waar je mee bezig bent. Je denkt daar dieper over na, leest interviews en 'Hij had wel duizend opmerkingen. Toen begon ik te twijfelen. Is dan niets goed?' GO Dit overclaimen zorgt bij Functieomschrijving Fokker zoekt mensen die opgeleid willen worden tot vliegtuigspuiter in Hoogeveen. Als spuiter behandel je vliegtuigon derdelen voor. Wie worden gezocht? Mensen die langere tijd bij Fokker willen werken. Wat levert het op? Het startsalaris is 13,37 euro bruto per uur. Voor een uitgebreidere omschrijving: nationalevacaturebank.nl/carriere/ persgroep De beste reclame is je eigen boek In samenwerking met Nationale Vacaturebank IStiS □titer Fiorte MARJOLEIN KOOYMAN -GEERHARD BOLTE -JOHAN VAN DEN ELZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18