k 0) \^m PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE r~ INTERVIEW OMBUDSMAN^ Pensioen is emotie, merkt Henriëtte de Lange elke dag. De nieuwe Ombudsman Pensioenen krijgt jaarlijks honderden klachten van vaak boze en wanhopige mensen. ,,Wij zijn de vergaarbak van alles wat er mis gaat met pensioenen.'' In sommige kringen ben je de getapte jongen als je de verzekering weet op te lichten. Maar verhalen over geld wegsluizen dat bedoeld is voor kinderen met kanker of mishandelde die ren doen het minder goed op verjaardagen en partijen. De Amerikaanse inboedelverzekeraar Lemonade maakt daarom het geld dat overblijft uit de 'pot voor schadeclaims' over naar goede doelen die verzekerden zelf hebben uitgekozen. Een valse schadeclaim gaat dus ten koste van deze goede doelen. Een extra morele drempel tegen frauderen. Lemonade is nu nog alleen actief op de Ame rikaanse markt, maar komt waarschijnlijk naar Nederland, getuige de vier vacatures met locatie Amsterdam op hun website. Het bedrijf heeft hoge ambities: de traditionele verzekerings- markt moet worden opgeschud. ,,Want: als je zou proberen een systeem te bedenken dat het slechtste in mensen naar boven brengt, dan zou je uitkomen op de huidige verzekeringsindu strie'', stelt de bekende gedragseconoom Dan Ariely, die oneerlijk gedrag bestudeert en zich verbonden heeft aan Lemonade. Volgens Ariely zit er een perverse prikkel in het hui dige systeem: wanneer je als klant een beroep doet op je verzekeraar, is het in het be lang van de verzekeraar om zo min mogelijk uit te keren. De verzekeraar maakt het de klant dus zo moeilijk moge lijk om zijn geld te krijgen. De klant weet dat en doet er bij voorbaat een schepje bo venop. De gestolen televisie was eigenlijk geen 40, maar 50 inch. De verzekeraar weet op zijn beurt dat 'ie nogal eens wordt opgelicht, en gaat om extra bewijs vragen. En zo ontstaat een systeem van wederzijds wantrouwen. Lemonade wil dit doorbreken door enerzijds een morele barrière op te werpen, en ander zijds de claims te laten beoordelen door een al goritme. Een persoon heeft misschien in zijn achterhoofd zitten dat zijn baas niet blij wordt van hoge uitbetalingen, een algoritme heeft daar geen last van. Ook zou een algoritme beter in staat zijn om frauduleuze claims eruit te pik ken. Hoe? Dat is een geheim. Maar het helpt waarschijnlijk niet om 's nachts te claimen of meteen nadat je de verzekering hebt afgesloten. Of drie keer in een half jaar. Verzekerden moeten nog even wennen aan hun nieuwe rol als eerlijke consument. In 2017 ging er voor elke dollar die er bij Lemonade bin nen kwam, 1,66 dollar uit aan claims. Mensen hadden er blijkbaar toch niet zo'n moeite mee om geld af te pakken van daklozen en arme kin deren. Een strenger algoritme heeft dat bedrag inmiddels teruggebracht naar 86 cent. Wellicht hebben de oprichters van Lemonade een te po sitief mensbeeld en is het traditionele model er niet voor niets. Ik geloof liever dat het mensen wat tijd kost om zich te ontworstelen aan het systeem van wederzijds wantrouwen. Ze moeten nog even wennen aan hun nieuwe rol als eerlijke consument IMCD donderdag 9 mei 2019 Wolters Kluwer Ahold Delhaize DSM e Lange, die in januari het stokje overnam van Ombuds man Pensioe nen Piet Keizer, presenteerde gisteren haar eerste jaarverslag. Op een aantal punten kan en moet het beter, heeft ze al ontdekt. ,,Het aantal klachten zegt lang niet alles, dat is maar een deel van het werk. De mensen die ik zie, heb ben al heel veel moeite moeten doen om in de klachtenprocedure te komen. Dat is ook een van de belangrijkste kritiekpunten op de sector: de klachtenprocedure is vaak onduidelijk.'' ,,We hebben bij 130 pensioenfond sen en verzekeraars op de site ge checkt en bij 25 was er helemaal geen informatie te vinden hoe een klacht kan worden ingediend. In veel gevallen wordt alleen verwe zen naar een reglement waarin de klachtenprocedure staat. Maar wie leest er nou een reglement? Ook ontbreekt in de correspondentie vaak de zin dat een klager altijd naar de Ombudsman kan als de klacht wordt afgewezen.'' ,,Laat ik het zo zeggen: het hoeft geen drie jaar te kosten om een website aan te passen. Maar het gaat ook om de communicatie met de deelnemers en gepensioneer den. Uiteindelijk gaat het erom klachten te voorkomen. Daarvoor is communicatie heel belangrijk.'' ,,Dat is vaak nog een ondergescho- Reageren? economie@persgroep.nl O De chemicaliën- distributeur deed afgelopen kwartaal goede zaken in Azië en Noord- en Zuid- Amerika. De informatiele verancier boekte afgelopen kwar taal meer omzet. Volgens analis ten deed de 'super' het goed in de VS, maar minder in andere regio's. Het speciaalche- miebedrijf was de grootste daler in de AEX. o GO Een klac over je pensioen? Veel succes ermee! Peet Vogels Den Haag Er kwamen vorig jaar 446 klach ten binnen over pensioenen. Is een aparte Ombudsman dan niet wat overdreven? Hoe constateerde u dat? Die kritiek van de Ombudsman Pensioenen is niet nieuw. Is het onwil bij de pensioenfondsen en verzekeraars om het klagers ge makkelijker te maken? Gaat de communicatie niet goed? Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16