Kom in actie Frenkie 2 Feiten cijfers 16% 31% woensdag 8 mei 2019 De belangrijkste sociale functie van een vereniging is die van ontmoetingsplaats. Bij Hockey Club Feijenoord maken ze dat elke vrijdagavond waar voor tweehonderd kinderen en ouders. Iedereen die sportende kinderen heeft, herkent de stress van een doordeweekse trainingsavond: rennen, vliegen en geen tijd om fatsoenlijk te koken. Snel even een pizza uit de diepvries - en anders eten we wel na de training. Hier, nog een banaan om de honger te stillen. Bij HC Feijenoord, in de schaduw van de Kuip in Rotterdam-Zuid, worden ouders 'ontzorgd'. Op vrij dagavond, wanneer alle jeugdteams trainen, schuiven tweehonderd kin- deren en ouders aan voor de weke lijkse Hockeyhap. Voor 3,50 euro per persoon krijgen ze een verse en ge zonde maaltijd voorgeschoteld. Geen pizza margherita of patat met mayo naise, maar gerechten die de samen stelling van het ledenbestand weer spiegelen, zoals Marokkaanse cous cous, Latijns-Amerikaanse arroz con pollo, Indische nasi goreng of Suri naamse kip. Natuurlijk is het fijn om ouders uit de stress te helpen, stelt Paul Veld- huijzen, clubmanager van HC Feij enoord. Maar de Hockeyhap dient nog een ander doel. ,,Wij willen mensen ook buiten het veld met elkaar in verbinding brengen. Samen eten is het makkelijkste wat je met elkaar kunt doen.'' Nuttig Veldhuijzen heeft geregeld te maken met ouders die zich wel nuttig wil len maken voor de club, maar niet weten hoe. Ze hebben geen auto en kunnen niet helpen met rijden, ze weten te weinig van hockey om coach te kunnen zijn. ,,Dan zeggen wij: kom eens een keertje koken. Dat kan iedereen.'' De kookcommissie, die bestaat uit een aantal vrijwilligers, zoekt elke week een gastkok, een ouder met liefst een bijzonder recept. Via een online intekenlijst kunnen eters zich Clubgevoel draagt bij aan het nationaal geluk Esmee Visser ziet dat het verenigingsleven lijdt onder toenemend individualisme. De mensen denken aan hun eigen hachje, zegt ze. En zelf heeft ze zoveel aan haar vereniging te danken. Doe net als Visser: handen uit de mouwen voor de club. TOP 5 GO VOORAF Koken voor de hele Tekst Sven Remijnsen Foto's Pim Ras Waarom zou deze krant zich inzetten voor de verkiezing Club van het Jaar? fening op latere leef tijd. Vijftigduizend clubs telt ons land op het gebied van cultuur en sport. Miljoenen Nederlanders ontwik kelen er niet alleen hun creatieve of lichame lijke gezondheid, het is ook de plek waar al die Nederlanders elkaar treffen, stimuleren en betere mensen wor den. Clubgevoel draagt bij aan het nationaal geluk. Reden genoeg voor deze krant om zich in te zetten voor de ver kiezing Club van het Jaar, samen met de andere initatiefnemers NOC*NSF, LKCA, Kunstbende en Rabo bank. Topschaatsster en ambassadeur van de verkiezingen Bij onze abonnee service is het eerder regel dan uitzondering: steevast noemen le zers zich geen abon nee, maar 'lid' van de krant. Zo verknocht zijn ze aan het dage lijkse ritueel van een krantje bij de koffie of de thee. Hun leven is ontregeld als de be zorger ziek is of iets anders de krant op de mat in de weg staat. Dat heeft een krant di rect al gemeen met de gemiddelde sportclub of andere vereniging in Nederland: ook die telt leden. En zonder hun 'kluppie' is het leven van die leden niet compleet. Er zijn betere redenen te bedenken waarom deze krant zich inzet voor het verenigings leven. Wij willen dicht bij onze lezers staan. Dichtbij in de fysieke zin: het leven in de regio volgen tot op wijkniveau - daar waar het verenigingsleven zich afspeelt. Dichtbij omdat wij zoveel mo gelijk willen aansluiten bij de interesses van onze lezers. Dichtbij ook omdat wij betrok ken zijn en ons willen verbinden aan Neder landers in alle soorten en maten: jong, oud en daartussen. verenigingen en stichtingen telt Nederland (ruim). Mensen sporten er samen, maken muziek, acteren, scheppen kunst: het grootste sociale netwerk van ons land. Zo zijn de verenigingen verdeeld over de kunstvormen: Muziek (zang) Muziek (instrumentaal) Toneel Dans Foto/film (BRONNEN: LKCA MONITOR AMATEURKUNST 2017, LKCA VERENIGINGSMONITOR 2018, NOC*NSF KENNIS INFORMATIE SYSTEEM SPORT 2018, NOC*NSF SPORTDEELNAME INDEX 2019, BOSATLAS VAN HET NEDERLANDSE VOETBAL) Pragmatisch zijn we ook: topsport zou in Nederland niet flore ren zonder het goed georganiseerde ver enigingsleven dat wij van oudsher kennen. Net zo goed zijn orga nisaties op het gebied van cultuur de voe dingsbodem voor pro fessionele kunstbeoe- Koos de Wilt is samensteller van deze bijlage. Willem II bedong in 2015 een doorverkooppercentage toen de Tilburgse voetbalclub Frenkie de Jong voor 1 euro verkocht aan Ajax. Slim, want dankzij diens megatransfer naar Barcelona vangt zijn oude club nu liefst 8,6 miljoen euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 50