Trajectcontrole heringevoerd; Rondweg Sluis krijgt hetzelfde systeem Jilly van den Ameele zoekt twee oud-leerlingen Grote zwendel met pootgoed Focus blijft op belofterenners Lezers helpen lezers biedt hulp Hij luistert altijd, slaat nooit op hol en heeft tomeloze energie. Mbo-studenten van de opleiding paardenhouderij bij Scalda in Goes, zoals Hanna Passchier, kunnen sinds kort oefenen op een heus robotpaard. Bedrijf in Vogelwaarde verdacht van fraude Zaterdag begint in Goes de 160 kilometerlange tocht De overheden in Nederland zetten steeds meer in op veiligheid op pro vinciale wegen. Daarom werd twee jaar geleden al een lijst met twintig locaties bekend waar het OM tra jectcontrole zal invoeren. Daar za ten ook de Zeelandbrug (N256) en de Rondweg bij Sluis (N253) bij. Op dit moment is de Westerschelde- tunnel de enige plek in Zeeland met een dergelijk controlesysteem. Bij trajectcontrole wordt de snel heid van bestuurders over een lan gere afstand gemeten, in plaats van op één punt. Daardoor gaat de snel heid op een langer traject omlaag, en het wordt door weggebruikers ook als 'eerlijker' gezien. Getest De camera's bij de brug en bij Sluis worden rond deze tijd opgehangen, laat woordvoerster Marloes van Kessel van het Openbaar Ministerie weten. ,,Ze worden de komende maanden uitvoerig getest. Na de zomer gaan de systemen echt 'aan'." De precieze datum maakt het OM nog bekend. ,,Het helpt wel als de camera's er al hangen", geeft Van Kessel aan. ,,Er gaat duidelijk een preventieve werking van uit." Die preventieve werking hielp in het verleden ook al bij het omlaag brengen van de snelheid op de Zee- landbrug. Daar was tussen novem ber 2004 en maart 2014 al traject controle, maar wel met tussenpo zen. Twee keer was duidelijk te zien dat het systeem buiten werking was, nadat er een automobilist te gen de portalen was gereden waar aan de camera's hingen. Maar ver schillende keren bleek naderhand dat het systeem geruime tijd slecht had gefunctioneerd. Moderner Omdat automobilisten dat niet wisten, bleef de snelheid relatief laag, bleek uit andere metingen. In 2014 werd besloten de camera's he lemaal weg te halen, omdat ze ver ouderd waren. Het systeem dat er nu komt, is moderner. Locaties waar vaak te hard gereden wordt of waar veel ongelukken gebeuren, komen als eerste in aanmerking De andere nieuwe Zeeuwse loca tie met trajectcontrole, de Rond- weg bij Sluis, loopt vanaf de ro tonde bij Draaibrug tot aan de grens bij Sint Anna ter Muiden. De Rond weg is onderdeel van de N253, en die staat erom bekend dat er hard gereden wordt. Een paar kilometer verderop in de richting van Oost burg staat één van de meest actieve flitspalen van het land. Risico-analyses De keuze voor de locaties van de trajectcontroles worden gemaakt op basis van 'risico-analyses' van wegen, meldt Van Kessel. „Locaties waar vaak te hard gereden wordt, waar veel ongelukken gebeuren of waar het lastig is om op andere ma nieren de snelheid omlaag te bren gen, komen als eerste in aanmer king." It I woensdag 8 mei 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 9 ZEELAND 4 ZEELAND 4 ZEELAND 11 Camera's terug op Zeelandbrug Trajectcontrole komt na de zomer terug op de Zeelandbrug. Het Openbaar Ministerie voert het snelheidsmetingsysteem ook in op de Rondweg bij Sluis. De systemen worden de ko mende maanden getest en gaan na de zomer echt werken. Martijn de Koning Zierkzee/Sluis - Marloes van Kessel, Openbaar Ministerie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33