Trajectcontrole heringevoerd; Rondweg Sluis krijgt hetzelfde systeem
Jilly van den
Ameele zoekt twee
oud-leerlingen
Grote zwendel
met pootgoed
Focus blijft op
belofterenners
Lezers helpen lezers biedt hulp
Hij luistert altijd, slaat nooit op hol en heeft
tomeloze energie. Mbo-studenten van de
opleiding paardenhouderij bij Scalda in Goes,
zoals Hanna Passchier, kunnen sinds kort
oefenen op een heus robotpaard.
Bedrijf in Vogelwaarde
verdacht van fraude
Zaterdag begint in
Goes de 160
kilometerlange tocht
De overheden in Nederland zetten
steeds meer in op veiligheid op pro
vinciale wegen. Daarom werd twee
jaar geleden al een lijst met twintig
locaties bekend waar het OM tra
jectcontrole zal invoeren. Daar za
ten ook de Zeelandbrug (N256) en
de Rondweg bij Sluis (N253) bij. Op
dit moment is de Westerschelde-
tunnel de enige plek in Zeeland
met een dergelijk controlesysteem.
Bij trajectcontrole wordt de snel
heid van bestuurders over een lan
gere afstand gemeten, in plaats van
op één punt. Daardoor gaat de snel
heid op een langer traject omlaag,
en het wordt door weggebruikers
ook als 'eerlijker' gezien.
Getest
De camera's bij de brug en bij Sluis
worden rond deze tijd opgehangen,
laat woordvoerster Marloes van
Kessel van het Openbaar Ministerie
weten. ,,Ze worden de komende
maanden uitvoerig getest. Na de
zomer gaan de systemen echt
'aan'." De precieze datum maakt
het OM nog bekend. ,,Het helpt wel
als de camera's er al hangen", geeft
Van Kessel aan. ,,Er gaat duidelijk
een preventieve werking van uit."
Die preventieve werking hielp in
het verleden ook al bij het omlaag
brengen van de snelheid op de Zee-
landbrug. Daar was tussen novem
ber 2004 en maart 2014 al traject
controle, maar wel met tussenpo
zen. Twee keer was duidelijk te zien
dat het systeem buiten werking
was, nadat er een automobilist te
gen de portalen was gereden waar
aan de camera's hingen. Maar ver
schillende keren bleek naderhand
dat het systeem geruime tijd slecht
had gefunctioneerd.
Moderner
Omdat automobilisten dat niet
wisten, bleef de snelheid relatief
laag, bleek uit andere metingen. In
2014 werd besloten de camera's he
lemaal weg te halen, omdat ze ver
ouderd waren. Het systeem dat er
nu komt, is moderner.
Locaties waar vaak
te hard gereden
wordt of waar
veel ongelukken
gebeuren, komen als
eerste in aanmerking
De andere nieuwe Zeeuwse loca
tie met trajectcontrole, de Rond-
weg bij Sluis, loopt vanaf de ro
tonde bij Draaibrug tot aan de grens
bij Sint Anna ter Muiden. De Rond
weg is onderdeel van de N253, en
die staat erom bekend dat er hard
gereden wordt. Een paar kilometer
verderop in de richting van Oost
burg staat één van de meest actieve
flitspalen van het land.
Risico-analyses
De keuze voor de locaties van de
trajectcontroles worden gemaakt
op basis van 'risico-analyses' van
wegen, meldt Van Kessel. „Locaties
waar vaak te hard gereden wordt,
waar veel ongelukken gebeuren of
waar het lastig is om op andere ma
nieren de snelheid omlaag te bren
gen, komen als eerste in aanmer
king."
It
I woensdag 8 mei 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND 9
ZEELAND 4
ZEELAND 4
ZEELAND 11
Camera's terug op Zeelandbrug
Trajectcontrole komt na de
zomer terug op de Zeelandbrug.
Het Openbaar Ministerie voert
het snelheidsmetingsysteem
ook in op de Rondweg bij Sluis.
De systemen worden de ko
mende maanden getest en gaan
na de zomer echt werken.
Martijn de Koning
Zierkzee/Sluis
- Marloes van Kessel,
Openbaar Ministerie