k
N
art
cfk regionale nieuws
Klassen zitten 'vol met probleemgevallen'
Walcheren
JOL
SI Club van het jaar
Vandaag bij
uw krant:
Kies de
leukste
vereniging
voor eikaar van het land
aaat het fascinerende avontuur van Ajax verder.
Voor *25 hfar Kan een Nederlandse club de Me van
^ZÏTaZÏÓoL uajue halen. Ajan vea^lgt ^^,0
Tottenham Hotspur een voorsprong 1-0. pm en zeeland
Bijna 90 procent van de leerkrach
ten geeft aan dat kinderen in ach
terstandswijken vaak een taalach
terstand hebben, terwijl dit in re
guliere wijken bij nog geen kwart
zo is. De problemen zijn nog nij
pender dan verondersteld, blijkt
uit onderzoek van onderzoeksbu
reau MWM2 in opdracht van ABN
Amro, de Stichting Kinderpostze
gels en het Jeugdeducatiefonds.
Driehonderd leraren, begeleiders
en basisschooldirecteuren zijn on
dervraagd.
Trauma's
Volgens de leraren zitten de klas
sen te vol met probleemgevallen.
Bijna driekwart van het onderwij
zend personeel geeft aan dat leer
lingen in achterstandswijken con
centratieproblemen hebben, ter
wijl dit in andere wijken ongeveer
de helft is. ,,In de klas zitten ook
veel kinderen met trauma's door
Ik had niet gedacht
dat de kansen zó
ongelijk zouden zijn
verdeeld
vluchten, armoede en vechtschei-
dingen'', schrijft een docent.
Leerkrachten schetsen dat veel
ouders niet of nauwelijks Neder
lands spreken en niet in staat zijn
hun kinderen te steunen. Van de
ondervraagden geeft 70 procent
aan dat scholieren in achter
standswijken een leerachterstand
hebben, terwijl dit in reguliere
wijken 30 procent is. ,,Ik voel me
elke dag tekortschieten naar de
kinderen'', erkent een leraar in de
toelichting.
Kansen
Het onderwijzend personeel en
schooldirecteuren in achter
standswijken stellen dat kinderen
geen gelijke kansen hebben. Zij
hebben vaker te maken met een
complexe thuissituatie. Er is meer
werkloosheid en criminaliteit.
Ouders zijn er vaker gescheiden,
gezinnen leven vaker in armoede
en hebben een minder sterk soci
aal vangnet. Hoogopgeleide ou
ders trekken vaker hun mond
open en begeleiden hun kinderen
beter, bijvoorbeeld met bijlessen.
Hans Spekman, directeur van
het Jeugdeducatiefonds: ,,Ik ben
zeer geschrokken. Ik had niet ge
dacht dat de kansen zó ongelijk
zouden zijn verdeeld. Het moet
echt anders.'' Hij krijgt bijval van
ABN Amro-topman Kees van
Dijkhuizen, de bank die het on
derzoek financierde: ,,Iedereen
verdient de kans om zijn talent te
ontwikkelen en een bestaan op te
bouwen.''
»P13
woensdag 8 mei 2019
Nieuwsmedia
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
5 5 5 530"
It
c?
Arme leerlingen lopen achter
Leerlingen op basisscholen in
achterstandswijken kampen op
grote schaal met problemen.
Ze lopen achter met taal en
leren, hebben concentratie
problemen en ouders kunnen
hun kinderen vaak niet helpen.
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
- Hans Spekman,
Jeugdeducatiefonds
14°C
Enige tijd pzc.nl
regen Ook voor het laatste
Jaargang 261
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,60
7 11688