7 Als rustige, nuchtere Tukker staat hij ver af van het cliché van de brallende Amsterdammer UNDERDOG TROTS Lang hing er elders in het land een sfeer van ergernis, weerzin en soms zelfs haat rond het Amsterdamse Ajax. Maar, zie, het warme gevoel voor het team dat morgen de Champions League-return speelt, groeit met de dag. 'Ik hield als Amsterdammer óók van Coen Moulijn'. Als kenner kan Maurits van IJsendoorn, advi seur bij imagoadviesbu reau De Reputatie- groep, zich niet aan de indruk onttrekken dat de Amster damse club het vroegere imago - ar rogant, zelfingenomen, kil - heel be wust probeert af te schudden. ,,Kijk naar de filmpjes die Ajax op social media post en het valt direct op dat die helemaal niet 'borstklopperig' zijn. Eerder bescheiden, relativerend en humoristisch.'' Mooi voorbeeld volgens Van IJsen doorn: de video waarin algemeen di recteur Edwin van der Sar en direc teur voetbalzaken Marc Overmars de nieuwe keeper Kjell Scherpen met uitgestreken gezichten tot het schrij ven van de strafregels 'Ajax is de mooiste club van Nederland' dwin gen. ,,Daarmee haakt de club in op de kritiek van Scherpen die in zijn jonge jaren ooit lelijke dingen over Ajax zei, maar ze doen dat nu eens niet zuur of verdedigend. En het werkt. Het film pje ging viraal.'' Maar die filmpjes zijn volgens hem maar een deel van het verhaal. Van IJ sendoorn: ,,De reden dat de rest van Nederland van dit Ajax geniet zit 'm, denk ik, toch vooral in het hele jon gensboekachtige element. Een rela tief kleine club die het toch maar in de wereld van het grote geld maakt. Het toont aan: succes in de Champi ons League tón dus wel. We ervaren het met z'n allen meer als Hollands glorie dan als Amsterdams feestje.'' Sprankje hoop Ook sportjournalist David Endt denkt dat de groeiende liefde met dat 'sprankje hoop' te maken heeft. ,,Het Nederlandse voetbal werd een tijdje terug nog doodverklaard. Nu is het terug en dat prikkelt ons aller eerge voel. We zijn er weer! Met aanval lend, attractief voetbal.'' Dat laatste maakt volgens Henk Spaan, sport journalist- en presentator, nogal uit. ,,Goed voetbal overstijgt van oudsher allerlei clubflauwekul en Ajax speelt gewoon goed voetbal. Welke voet balliefhebber geniet niet van zo'n pass van Ziyech op Huntelaar in de bekerfinale? Ik hield als Amsterdams jongetje in de jaren 60 ook van het Feyenoord van Coen Moulijn en Willem van Hanegem.'' En, o ja, dan zijn er nog die drie ideale 'posterboys': Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt en Donny van de Beek. Rik Ledder, baas van reclame bureau TBWA/Neboko: „Ideale schoonzonen, toch? Fijne, sympa thieke Hollandse jongens die zich ook buiten het veld goed gedragen.'' En, voegt Van IJsendoorn toe 'geluk kig nog niet 'kapot-gemediatraind'. ,,Die drie komen over als nuchtere jongens die kritisch naar hun eigen prestaties kijken.'' De houding van trainer Erik ten Hag is volgens hem ook van belang. ,,Als rustige, nuch tere Tukker staat hij ver af van het cli ché van de brallende Amsterdammer die het hoog in de bol heeft.'' Het succes van Ajax komt volgens reclameman Ledder op precies het goede moment. ,,Wij, Nederlanders, hebben sportevenementen nodig om ons verbonden met elkaar te voelen en die heel grote voetbalevenemen ten hebben we, omdat Oranje niet aan EK en WK meedeed, de afgelo pen jaren gemist. Ajax springt in dat gat. Het is heerlijk om weer zo'n ge spreksonderwerp te hebben.'' Of het warme gevoel blijft? Van IJsendoorn vraagt het zich af. ,,In Europa profiteert Ajax nu natuurlijk van de underdogpositie, maar blijft die sympathie als Ajax alles, maar dan ook alles, wint? Beker, competi tie, en wie weet, ook Champions League? Dan kijken mensen anders tegen zo'n club aan. Ja, dan mag Ajax wel weer eens verliezen.'' David Endt - ooit jeugdspeler bij Ajax en teammanager - hoopt dat de sfeer rond deze wedstrijden de club aan het denken zet. ,,Er zijn in het verleden echt fouten gemaakt. In 2004, bijvoorbeeld, dat de spelers rondliepen met stropdassen met 'nummer 1', verwijzend naar het kampioenschap, terwijl ze aan het begin van het nieuwe seizoen na tuurlijk nog niks gewonnen hadden. Ik hoop dat deze periode aanleiding is voor, nu ja, wat filosofische over peinzingen. Hoe wil Ajax in de toe komst overkomen? Zelfbewust, oké, maar arrogant? Nee.'' dinsdag 7 mei 2019 GO Waarom iedereen ineens (een beetje) voor Ajax is Eefje Oomen Amsterdam FOTO SHUTTERSTOCK/ BEWERKING ADR —Rik Ledder, reclameondernemer over trainer Erik ten Hag AJAX IS OKÉ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7