ZEELAND GEBOEKT Als Gifte in uwe liefdekoffer ZEELAND 21 Johan Francke duikt in de kaapvaart. In Al die willen te kaapren varen schrijft hij over koene zeevaarders, hun bedrijven, hun schepen, hun bemanningen, hun daden. Leve Le Turcq, leve Jarry. maandag 6 mei 2019 Schrijven over kapers is één ding. Varen als een kaper is nog even iets anders. Johan Francke (1971) uit Zoutelande doet beide. Hij stu deerde maritieme geschiedenis aan de Universiteit Leiden, in 2001 promo veerde hij op Utiliteyt voor de gemeene saake. De Zeeuwse commissievaart en haar achterban tij dens de Negenjarige Oorlog 1688-1697. In de zo mer, volgend op het jaar dat hij zijn doctorsbul in ontvangst nam, ging hij voor het eerst als opstapper aan boord van een groot zeezeil schip. Sindsdien deed hij dat elk jaar en stak meerdere keren de Atlantische Oceaan over, van noord naar zuid en van oost naar west. Vorig jaar voer hij mee aan boord van de Oosterschelde, een vijftig meter lange drie mastschoener. De tocht ging van de Azoren - een archipel midden in de Atlantische Oceaan - via het Kanaal naar Scheveningen. Precies de route die vele zeilschepen van de Republiek in de zeventiende en achttiende eeuw volgden. De stroming in het Nauw van Calais vond hij indrukwekkend: ,,Het getijverschil is daar enorm. Als er niet genoeg wind is ben je ge dwongen met de stroom mee te gaan. Hoe moeilijk moet het geweest zijn om in die om standigheden een prijs, een in beslag geno men schip naar een haven te brengen." Vorige week donderdag presenteerde Francke zijn nieuwste boek. Weer over com missie- of kaapvaart, maar nu een eeuw later dan in zijn proefschrift: Al die willen te kaap'ren varen. De Nederlandse commissievaart tijdens de Vierde Engelse Oorlog 1780-1784. De studie is ge baseerd op zes jaar onderzoek in Nederlandse en buitenlandse archieven. Anders dan in de meeste andere maritieme geschiedenisboeken heeft Francke oog voor de praktijk van het zei len en het leven aan boord. In het hoofdstuk De kruistocht vertelt hij hoe de beroemde Zeeuwse kaper Pierre le Turcq in juni 1782 eerst oefende met zijn nagelnieuwe schip 'de Zeeuw'. Kapers moesten snel zijn om andere schepen in te halen of belagers te ontlopen. Tijdens de proefvaarten bleek 'de Zeeuw' wel negen of tien knopen te halen. De achterzijde lag eigenlijk iets te hoog in het water. Pagina 220: ,,Zodra het scheepsvolk op het achterdek ging staan zeilde het schip een stuk beter In het journaal schreef Le Turcq: ,,Deden al ons volck agter uijt comen, waardoor het schip zeilde als een wijnd." Schim De Republiek der Zeven Verenigde Nederlan den was eind achttiende eeuw niet meer dan een schim van de grootmacht die het een eeuw eerder was. Nadat er in de zeventiende eeuw drie zeeoorlogen met Engeland waren uitgevochten, volgde er een periode dat beide naties samen optrokken tegen Frankrijk. Toen de verstandhouding verslechterde en Enge land uiteindelijk op 20 december 1780 de Re publiek de oorlog verklaarde, konden de Hol landers en Zeeuwen met moeite 37 - vaak ver ouderde - oorlogsschepen in de vaart brengen. De Engelsen beschikten over driehonderd goed uitgeruste schepen. Daarmee moesten ze ook de vloten van Frankrijk en Spanje van zich afhouden. Met een vloot die alleen geschikt was om de eigen havens te verdedigen, werd de commis sievaart voor de Republiek tijdens de Vierde Engelse Oorlog een factor van belang. Schip- ;w/ j -- pers konden met een van overheids wege verstrekte commissiebrief op kaapvaart gaan. Dat wil zeggen, dat ze vijandelijke schepen en die van collabo rateurs mochten op brengen. Op die ma- LUSTRATA nier leverde de kaapvaart een bij drage in de strijd tegen de vijand. Er waren twee mogelijkheden. Het volledige schip van de vijand werd in beslag genomen en naar een haven gebracht. Of er was sprake van rantsoe nering, waarbij alleen de schipper gevangen werd genomen. Pas na betaling van een los geld werd hij weer vrijgelaten. Meer dan in eerdere oorlogen werden ka pers helden van het volk. De vanuit Vlissingen opererende Pierre le Turcq en Nicolaas Jarry werden in gravures vereeuwigd en ontvingen van hun reders zilveren sabels met inscripties. Mogelijk hebben de gravures ervoor gezorgd hebben dat juist die kapers vandaag de dag nog bekend zijn. De Zierikzeese kaper Johan Willem Sextroh wordt zelden genoemd. Hij maakte naam met het veroveren van de En gelse pakketboot Dolphyn. Over het geheel genomen schat Francke de opbrengst van de Nederlandse kaapvaart in die periode op basis van 55 rantsoeneringen en 107 opgebrachte schepen op zo'n 2,4 mil joen gulden. Dat bedrag is een veelvoud van wat tot nu toe werd gedacht. ,,Het lijkt heel wat", zegt de schrijver, ,,maar vergeleken met eerdere oorlogen bleef de opbrengst ver ach ter. Bovendien joegen de Engelsen de kapers op, aan het eind van het tweede oorlogsjaar waren er zestien kaperschepen buitgemaakt of verloren gegaan en was zeventig procent van alle bemanningsleden in de commissie vaart gevangen genomen." Francke komt met meer 'nieuws'. Hij ontdekte dat niet Pierre le Turcq maar de uit Terneuzen afkomstige Nico laas Jarry met dertig 'prijzen' de succesvolste kaper was. Ook de poging om in april 1781 een kaapvaartrederij voor vrouwen op te richten, is opmerkelijk. De oprichting van 'Heldinnen- Yver' mislukte, er tekenden te weinig aandeel houders in. Onopgemerkt Zes jaar speuren leverde mooie vondsten op. Zoals wat we nu een spreadsheet zouden noe men met de complete export in het jaar 1780 van het Caribische eiland Sint Eustatius naar de Republiek. De gegevens stonden op een tot nu toe onopgemerkt stuk papier waarin an dere brieven waren verpakt. Francke vond ook het laatste scheepsjournaal en privécorres- pondentie van Le Turcq. Daarin zat de oudst bekende levensverzekering in Nederland. Johan Francke schreef een boeiend en zeer informatief boek. Het geheel is verrassend ruim en goed geïllu streerd. Een aanrader dus, voor wie eens lekker zilt wil lezen. Zeeuwse schrijvers Het stormde weer eens in Zeeland en het stormt in het werk van Adriaan Loos- jes. Woorden die bulderen als een orkaan: O nooit gezien tooneel van onheil en ellend. In de nacht van 14 op 15 januari 1808 overstroomden polders in heel Zeeland en er vielen ook slachtoffers. Een gebeurtenis die tranen perste uit Hollands oogen,/ En 't Hollandsch hart in mededoogen/ Om Zeelands rampen smelten deedt, zoals Loosjes het samenvat. Zelf was hij graag kampioen 'meded- oogen', dat is het verhaal achter zijn door hemzelf, later in 1808 uitgegeven treurspel Ewoud van Lodijke of de ondergang der Zeeuw- schestadRo- merswaal. Deze Druk wordt geheel ten voor- deele van de door de over strooming ongelukkig gewordenen uitgegeven, - - vermeldt de titelpa gina. In een inleidend gedicht wijst hij nog eens naar zijn eigen voorbeeldige persoon: 't Geringe voordeel, dat er spruit/ Uit deez' mijn' arbeid, stort ik uit/ Als gifte in uwe liefdekoffer. Nooit opgevoerd Het toneelstuk is nooit opgevoerd, de auteur voorzag wat dat betreft zelf al problemen. En behalve on- speelbaar is deze literatuur ook onleesbaar. A. Loosjes, een domi neeszoon die volgens zijn biografe Maria Helena de Haan het levens licht zag op 13 Mei van het jaar 1761 te Hoorn op Texel en die in 1818 overleed, had nu eenmaal voor al zijn grootse bedoelingen een te klein talent. Hij gaat in zijn stuk terug in de tijd, naar het jaar 1555, of om zijn eigen uitleg te le nen: 'k Aanschouwde 't onheil van het heden/ Als in den spiegel van 't verleden,/ Bij d'ondergang van Ro merswaal. De hoofdpersoon Ewoud is grijs, en oud van dagen, maar vroeger zwierf hij bij woeste winterdagen/ Op Zeelands dijken om. Dat geldt niet voor Loosjes. Verbeelding voerde me op haar vleugelen, is zijn excuus om in zijn windstille huis te blijven. Wat de uitgebreid beschreven Zuidbevelandsche Beemden steriel maakt. Ook de roem van Romerswaal ofwel Rei- merswaal bestaat slechts uit cli chés: Sieraad der Steden, Welvaart golft van alle kant. En zo dus vijf bedrijven lang. Geen zee ging A. Loosjes te hoog om te benadrukken: kijk hoe goed van hart ik ben. GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Kapers waren onze helden Jan van Damme t /'tvr-o irye/ntvtx- 'V-art- 314 A-7vlIT JE* - LJE T U M- C A_£* door diL f-T~ tWCL ojr de-rc' 2. J* &X., Pierre le Turcq verovert begin 1782 l'Amitié Royal, een Franse r Oost-lndiëvaarder die door de Engelsen in beslag was genomen. BEELD COLLECTIE RIJKSMUSEUM AMSTERDAM Pierre le Turcq. BEELD COLLECTIE ZELANDIA IL- MJohan Francke. FOTO PRIVÉCOL- LECTIE JOHAN FRANCKE Cover van het boek Al die willen te kaap'ren varen. Johan Francke: Al die willen te kaap'ren varen. De Nederlandse com missievaart tijdens de Vierde Engelse Oorlog 1780-1784 - Uitgeverij Walburg Pers, hardcover, 480 pagina's, 49,95 euro. EWOTTD vak I.ODIJKK 03f]>ï,»GAS G IIO MEK SWiAI. JWlVlrijvtaj A,, p-Ji, Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21