Opbouw Hrieps is Goes play-offs Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port vragen subsidie aan bij EU GRIJPSKERKE Bands als Surrender, Raiders of the Lost Rock en Mooi Wark vestigden de roem van Festival Hrieps en zijn zaterdag ook bij het zilveren jubileum weer de sterren. Vóór die sterren volop kunnen stralen, zijn vele tientallen vrijwilligers weken in touw. Afgelopen weekeinde hielpen ruim honderd man mee aan de opb°uw van de vijf muziektenten, het leggen van vloeren en het aanleggen van elektriciteit. Zwaar, bevestigde een vrijwilliger. ,,Maar, om mijn favoriet aan te halen, ook 'mooi wark'. Want het is natuurlijk wel fantastisch om er met zijn allen voor te zorgen dat hier straks 7500 bezoekers de dag van hun leven hebben." P19 weer stapje dichter bij de De (tijdelijke) opslag van het broei kasgas CO2 in lege gasvelden diep in de bodem van de Noordzee is één van de mogelijkheden om in ternationale afspraken over ver mindering van de CO2-uitstoot te kunnen halen. Rotterdam koestert al een tijdje dat idee in het CCUS- project (Carbon Capture Usage and Storage). Nieuw is dat havenautori teiten van Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port nu de krachten bundelen. Dat blijkt uit een docu ment van de Europese Unie waarin kandidaten voor een Europees CO2-netwerk worden genoemd. Rotterdam, Antwerpen North Seaport hebben het project CO2TransPorts ingediend. Het plan is koolstofdioxide (CO2) bij indu striële bedrijven in de drie haven gebieden af te vangen. De vloeibaar gemaakte CO2 wordt vervolgens via een aan te leggen netwerk van pijpleidingen vervoerd naar gasvel- den in de Noordzee. Een deel van de CO2 kan worden gebruikt door andere bedrijven, bijvoorbeeld in de kassen in het Westland. De kool stofdioxide wordt dan benut om planten sneller te laten groeien. Het plan CO2TransPorts moet tot - of iets na - 2030 in drie stappen worden uitgevoerd. Fase één be helst de aanleg van een pijplijn in de haven van Rotterdam en een pijplijn naar het P18-gasveld in de zuidelijke Noordzee. Ook moet een compressorstation worden ge bouwd. In fase twee - vanaf 2026 - De drie havens herbergen een fors cluster van (petro)chemische bedrijven wordt een CO2-transportleiding aangelegd tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam. North Sea Port zal met een CO2- netwerk aanhaken op de nieuwe pijplijn in Antwerpen. De koolstof dioxide vanuit Zeeland en het Gentse havengebied zal dus via Antwerpen naar Rotterdam wor den getransporteerd. In totaal heeft het netwerk een capaciteit van 10 megaton CO2 per jaar. Voor fase drie wordt onderzocht of er meer transportcapaciteit nodig is, bij voorbeeld als andere landen aan sluiten om broeikasgas in de zeebo dem op te slaan. Wat de bouw van de infrastructuur voor het CO2- netwerk kost, wordt niet vermeld. Waarschijnlijk zal steun van natio nale overheden nodig zijn. Dat de twee grootste Europese havens (Rotterdam en Antwerpen) en de zevende haven North Sea Port grensoverschrijdend willen samenwerken om klimaatdoelen te halen, is behalve opmerkelijk vooral praktisch. De drie havengebieden herbergen een fors cluster van (pe- tro)chemische bedrijven die goed zijn voor een flink deel van de CO2- uitstoot in Nederland en België. Ze liggen relatief kort bij elkaar, waar door met een gezamenlijke aanpak snel enorme CO2-reducties kun nen worden bereikt. Ook hoeft niet in elke haven het wiel te worden uitgevonden. Tussenoplossing Voorstanders zien afvang en opslag van C02 als een tussenoplossing om snel de uitstoot te verminderen. Tegenstanders zoals Greenpeace zeggen dat de CO2-uitstoot snel omlaag kan door energiebesparing en de ontwikkeling van duurzame energie, zoals de bouw van wind- parken op zee en grote zonnewei des. It Smooi wark' SPORT7 maandag 6 mei 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Havens: samen C02 opslaan De havens van Rotterdam, Ant werpen en North Sea Port on derzoeken samen of grootscha lige opslag van C02 op de Noordzee technisch en financi eel mogelijk is. Voor een haal baarheidsonderzoek vragen de drie havens gezamenlijk subsi die aan bij de Europese Unie. Frank Balkenende Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15