Opbouw Hrieps is
Goes
play-offs
Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port vragen subsidie aan bij EU
GRIJPSKERKE Bands als
Surrender, Raiders of the Lost
Rock en Mooi Wark vestigden
de roem van Festival Hrieps
en zijn zaterdag ook bij het
zilveren jubileum weer de
sterren. Vóór die sterren volop
kunnen stralen, zijn vele
tientallen vrijwilligers weken
in touw. Afgelopen weekeinde
hielpen ruim honderd man
mee aan de opb°uw van de
vijf muziektenten, het leggen
van vloeren en het aanleggen
van elektriciteit. Zwaar,
bevestigde een vrijwilliger.
,,Maar, om mijn favoriet aan te
halen, ook 'mooi wark'. Want
het is natuurlijk wel
fantastisch om er met zijn
allen voor te zorgen dat hier
straks 7500 bezoekers de dag
van hun leven hebben." P19
weer stapje
dichter bij de
De (tijdelijke) opslag van het broei
kasgas CO2 in lege gasvelden diep
in de bodem van de Noordzee is
één van de mogelijkheden om in
ternationale afspraken over ver
mindering van de CO2-uitstoot te
kunnen halen. Rotterdam koestert
al een tijdje dat idee in het CCUS-
project (Carbon Capture Usage and
Storage). Nieuw is dat havenautori
teiten van Rotterdam, Antwerpen
en North Sea Port nu de krachten
bundelen. Dat blijkt uit een docu
ment van de Europese Unie waarin
kandidaten voor een Europees
CO2-netwerk worden genoemd.
Rotterdam, Antwerpen North
Seaport hebben het project
CO2TransPorts ingediend. Het plan
is koolstofdioxide (CO2) bij indu
striële bedrijven in de drie haven
gebieden af te vangen. De vloeibaar
gemaakte CO2 wordt vervolgens
via een aan te leggen netwerk van
pijpleidingen vervoerd naar gasvel-
den in de Noordzee. Een deel van
de CO2 kan worden gebruikt door
andere bedrijven, bijvoorbeeld in
de kassen in het Westland. De kool
stofdioxide wordt dan benut om
planten sneller te laten groeien.
Het plan CO2TransPorts moet tot
- of iets na - 2030 in drie stappen
worden uitgevoerd. Fase één be
helst de aanleg van een pijplijn in
de haven van Rotterdam en een
pijplijn naar het P18-gasveld in de
zuidelijke Noordzee. Ook moet een
compressorstation worden ge
bouwd. In fase twee - vanaf 2026 -
De drie havens
herbergen een fors
cluster van
(petro)chemische
bedrijven
wordt een CO2-transportleiding
aangelegd tussen de havens van
Antwerpen en Rotterdam.
North Sea Port zal met een CO2-
netwerk aanhaken op de nieuwe
pijplijn in Antwerpen. De koolstof
dioxide vanuit Zeeland en het
Gentse havengebied zal dus via
Antwerpen naar Rotterdam wor
den getransporteerd. In totaal heeft
het netwerk een capaciteit van 10
megaton CO2 per jaar. Voor fase
drie wordt onderzocht of er meer
transportcapaciteit nodig is, bij
voorbeeld als andere landen aan
sluiten om broeikasgas in de zeebo
dem op te slaan. Wat de bouw van
de infrastructuur voor het CO2-
netwerk kost, wordt niet vermeld.
Waarschijnlijk zal steun van natio
nale overheden nodig zijn.
Dat de twee grootste Europese
havens (Rotterdam en Antwerpen)
en de zevende haven North Sea
Port grensoverschrijdend willen
samenwerken om klimaatdoelen te
halen, is behalve opmerkelijk vooral
praktisch. De drie havengebieden
herbergen een fors cluster van (pe-
tro)chemische bedrijven die goed
zijn voor een flink deel van de CO2-
uitstoot in Nederland en België. Ze
liggen relatief kort bij elkaar, waar
door met een gezamenlijke aanpak
snel enorme CO2-reducties kun
nen worden bereikt. Ook hoeft niet
in elke haven het wiel te worden
uitgevonden.
Tussenoplossing
Voorstanders zien afvang en opslag
van C02 als een tussenoplossing
om snel de uitstoot te verminderen.
Tegenstanders zoals Greenpeace
zeggen dat de CO2-uitstoot snel
omlaag kan door energiebesparing
en de ontwikkeling van duurzame
energie, zoals de bouw van wind-
parken op zee en grote zonnewei
des.
It
Smooi wark'
SPORT7
maandag 6 mei 2019
pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Havens: samen C02 opslaan
De havens van Rotterdam, Ant
werpen en North Sea Port on
derzoeken samen of grootscha
lige opslag van C02 op de
Noordzee technisch en financi
eel mogelijk is. Voor een haal
baarheidsonderzoek vragen de
drie havens gezamenlijk subsi
die aan bij de Europese Unie.
Frank Balkenende
Terneuzen