v Van topcrimineel naar tophit in de boekhandel Benzineauto's vanaf2030Amsterdam uit 7 U heeft het moordproces tegen Willem Holleeder op de voet gevolgd, maar kunt er geen genoeg van krijgen? Dan valt er te kiezen uit drie boeken over 's lands bekendste crimineel die deze maand verschijnen. Misdaadverslaggever Koen Voskuil las ze alvast en geeft zijn oordeel. De Holleeders - Familiedans om een criminele erfenis Holleeders Onderwereld Onthullingen uit de politiedossiers Moord, macht en angst - Het proces-Holleeder MOORD, MACHT EN ANGST VERWANTEN PRIMEUR minele erfenis van Van Hout, die zijn miljoenen van de Heinekenontvoe- ring in de Alkmaarse hoe- renstraat stak. Het boek legt minder nadruk op de vier andere moorden, naast die op Van Hout, waarvan Holleeder ook wordt verdacht: op Kees Houtman, Thomas van der Bijl, John Mieremet en Willem Endstra. Wat dat betreft is het knap dat auteur Wim van de Pol met nieuwe inzich ten komt. Zo stelt hij vast dat Willems zussen Astrid en Sonja onder ede heb- RECHTBANKDAGBOEK waar op zittingsdagen het publiek 's ochtends vroeg al in lange rijen stond. Voor achtergronden of duiding van de verhoudin gen in de Amsterdamse onderwereld is minder plaats. In de loop van 2020 mogen diesel auto's ouder dan 2005 het gebied binnen de ringweg-A10 niet meer in. Voor het eerst krijgt Amsterdam daarmee ook een milieuzone voor personenauto's. Tot dusver werden alleen oudere brommers, bestelwa gens, vrachtauto's en taxi's uit de stad geweerd. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) in het Actieplan Schone Lucht. Door toe te werken naar een geheel uitstootvrije stad in 2030, denkt het stadsbestuur de levensverwachting van Amster dammers met drie maanden te ver lengen. Gemiddeld leven inwoners nu een jaar korter dan gemiddeld door luchtvervuiling. Die wordt voor een belangrijk deel veroor zaakt door het verkeer. De huidige luchtvervuiling staat volgens de gezondheidsdienst GGD gelijk aan het meeroken van zes sigaretten per dag. ,,Vieze lucht is te vaak een sluipmoordenaar'', stelt Dijksma. Op een ranglijst van risico's voor de volksgezondheid moet luchtvervuiling in Amster dam nu alleen roken en een combi natie van slecht eten met weinig li chaamsbeweging voor laten gaan. Twee weken geleden gaf staatsse cretaris Stientje van Veldhoven (Milieu) gemeenten de mogelijk heid om vanaf volgend jaar een mi lieuzone in te voeren voor oude diesels. Om een lappendeken van uiteenlopende voorwaarden te voorkomen, kwam ze met twee op ties: een milieuzone voor dieselau to's ouder dan vijftien jaar of ouder dan twintig jaar. Amsterdam kiest nu voor de strengste vorm en wel meteen in 2020. De precieze in gangsdatum is nog niet bekend, maar zeker is dat de milieuzone voor dieselauto's duizenden auto bezitters gaat raken. Nu zijn in Am sterdam 4100 auto's geregistreerd die straks een bekeuring krijgen als ze de milieuzone binnenrijden. Zo'n 20.000 oude diesels rijden 'weleens' door de stad. De komende jaren worden de be staande milieuzones bovendien verder aangescherpt, waardoor bij voorbeeld meer vrachtauto's de stad niet meer in mogen. Ook gaat de milieuzone een groter deel van de stad beslaan. Voor de jaren daarna roept Amsterdam delen van de stad uit tot uitstootvrij gebied. Daarmee is in hele stukken stad al leen nog elektrisch en op waterstof aangedreven verkeer welkom. Voor ov-bussen en touringcars geldt al in 2022 dat ze de binnenstad niet meer in mogen als ze nog uit laatgassen uitstoten. Daarbij is wel een uitzondering voor het stuk ten noorden van het spoor, zodat bus sen wel bij Centraal Station kunnen komen. Vanaf 2025 moeten binnen de ring-A10 alle vracht- en bestel wagens, taxi's en bussen uitstoot- vrij zijn. Brom- en snorfietsen mo gen zelfs in de hele bebouwde kom geen uitlaatgas meer loslaten. In 2030 is de hele bebouwde kom al leen nog toegankelijk voor uitstoot- vrij verkeer. Dan worden voor het eerst dus ook benzineauto's uit Amsterdam geweerd. Dijksma sluit aan op het voorne men in het regeerakkoord om vanaf 2030 alleen nog nieuwe auto's toe te laten die uitstootvrij zijn. Het is nog niet duidelijk hoe zij de uitstoot- vrije zones wil handhaven. Amster damse plannen voor milieuzones liepen in het verleden stuk op ver zet van de rijksoverheid waardoor de stad niet kon optreden tegen ou dere auto's. vrijdag 3 mei 2019 GO <tuM WillemH Holleeder NK^SfiÜMW Familieverbanden lopen als een rode draad door het Holleederproces. Au teur Hendrik Jan Korterink schetst hoe Willem als een tiran over zijn zussen Sonja en Astrid heerst en beschrijft hoe zijn relatie met bloedgabber en zwa ger Cor van Hout gaande weg verslechtert. Het boek focust ook op de cri Uniek: Het boek begint met de handgeschreven brief van Holleeder, die als basis diende voor het ver hoor in zijn strafzaak. Auteur Hendrik Jan Kor terink (1955) schrijft voor Panorama en Revu en runt de site misdaadjourna- list.nl. Schreef een boek over Cor van Hout, Cor. Honderden rechtbank verslagen en Holleeder- verhalen zijn het afgelo pen jaar gepubliceerd. ben gelogen over de erfe nis van Van Hout. Van de Pol schuift niet Holleeder, maar de in 2011 geliqui deerde Stanley Hillis naar voren als de machtigste persoon in de onder wereld. Uniek: De verdediging van Holleeder gaf Van de Pol inzage in de honderddui zenden pagina's van het strafdossier-Holleeder en aanpalende dossiers. Het is het meest ontlastende boek voor hun cliënt. Auteur: Wim van de Pol (1960) was onderzoeks journalist voor het NOS Journaal en Zembla en is nu hoofdredacteur van crimesite.nl. Een dagboek van 61 zit tingsdagen, waarin de vijf liquidaties waarvan Holleeder wordt ver dacht chronologisch aan bod komen. De auteurs beschrijven de vaak gees tige dialogen tussen rechtbankvoorzitter Frank Wieland en Holleeder en de sfeer in de beveiligde Amsterdamse rechtbank, PETER ELBERSE EN EHIC PANHUIS HET PROCES-HOLLEEDER Uniek: Het meest uitvoe rige verslag van het Holleederproces zelf. Auteurs: Peter Elberse (1961) en Eric Panhuis (1964) zijn gelouterde rechtbankverslaggevers, die voor het ANP verslag deden over het Holleeder- proces. Elberse kent bo vendien het Openbaar Mi nisterie (OM) van binnen uit. Na een periode als persvoorlichter bij het OM keerde hij terug naar de journalistiek. Amsterdam gaat het drukke au toverkeer te lijf met een nieuwe, rigoureuze maatregel: Vanaf 2030 is de stad verboden ter rein voor al het verkeer op ben zine of diesel. Al vanaf 2020 zijn oude dieselauto's niet welkom. Bart van Zoelen Amsterdam Amsterdam gaat al vanaf vol gend jaar dieselauto's die ouder zijn dan 15 jaar weren uit de stad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7