v
Van topcrimineel naar tophit in de boekhandel
Benzineauto's vanaf2030Amsterdam uit
7
U heeft het moordproces tegen
Willem Holleeder op de voet
gevolgd, maar kunt er geen genoeg
van krijgen? Dan valt er te kiezen uit drie
boeken over 's lands bekendste
crimineel die deze maand verschijnen.
Misdaadverslaggever Koen Voskuil
las ze alvast en geeft zijn oordeel.
De Holleeders - Familiedans
om een criminele erfenis
Holleeders Onderwereld
Onthullingen uit
de politiedossiers
Moord, macht en angst -
Het proces-Holleeder
MOORD, MACHT
EN ANGST
VERWANTEN
PRIMEUR
minele erfenis van Van
Hout, die zijn miljoenen
van de Heinekenontvoe-
ring in de Alkmaarse hoe-
renstraat stak. Het boek
legt minder nadruk op de
vier andere moorden,
naast die op Van Hout,
waarvan Holleeder ook
wordt verdacht: op Kees
Houtman, Thomas van der
Bijl, John Mieremet en
Willem Endstra.
Wat dat betreft is het
knap dat auteur Wim van
de Pol met nieuwe inzich
ten komt. Zo stelt hij vast
dat Willems zussen Astrid
en Sonja onder ede heb-
RECHTBANKDAGBOEK
waar op zittingsdagen het
publiek 's ochtends vroeg
al in lange rijen stond.
Voor achtergronden of
duiding van de verhoudin
gen in de Amsterdamse
onderwereld is minder
plaats.
In de loop van 2020 mogen diesel
auto's ouder dan 2005 het gebied
binnen de ringweg-A10 niet meer
in. Voor het eerst krijgt Amsterdam
daarmee ook een milieuzone voor
personenauto's. Tot dusver werden
alleen oudere brommers, bestelwa
gens, vrachtauto's en taxi's uit de
stad geweerd.
Dat schrijft wethouder Sharon
Dijksma (Verkeer) in het Actieplan
Schone Lucht. Door toe te werken
naar een geheel uitstootvrije stad
in 2030, denkt het stadsbestuur de
levensverwachting van Amster
dammers met drie maanden te ver
lengen. Gemiddeld leven inwoners
nu een jaar korter dan gemiddeld
door luchtvervuiling. Die wordt
voor een belangrijk deel veroor
zaakt door het verkeer.
De huidige luchtvervuiling staat
volgens de gezondheidsdienst
GGD gelijk aan het meeroken van
zes sigaretten per dag. ,,Vieze lucht
is te vaak een sluipmoordenaar'',
stelt Dijksma. Op een ranglijst van
risico's voor de volksgezondheid
moet luchtvervuiling in Amster
dam nu alleen roken en een combi
natie van slecht eten met weinig li
chaamsbeweging voor laten gaan.
Twee weken geleden gaf staatsse
cretaris Stientje van Veldhoven
(Milieu) gemeenten de mogelijk
heid om vanaf volgend jaar een mi
lieuzone in te voeren voor oude
diesels. Om een lappendeken van
uiteenlopende voorwaarden te
voorkomen, kwam ze met twee op
ties: een milieuzone voor dieselau
to's ouder dan vijftien jaar of ouder
dan twintig jaar. Amsterdam kiest
nu voor de strengste vorm en wel
meteen in 2020. De precieze in
gangsdatum is nog niet bekend,
maar zeker is dat de milieuzone
voor dieselauto's duizenden auto
bezitters gaat raken. Nu zijn in Am
sterdam 4100 auto's geregistreerd
die straks een bekeuring krijgen als
ze de milieuzone binnenrijden.
Zo'n 20.000 oude diesels rijden
'weleens' door de stad.
De komende jaren worden de be
staande milieuzones bovendien
verder aangescherpt, waardoor bij
voorbeeld meer vrachtauto's de
stad niet meer in mogen. Ook gaat
de milieuzone een groter deel van
de stad beslaan. Voor de jaren
daarna roept Amsterdam delen van
de stad uit tot uitstootvrij gebied.
Daarmee is in hele stukken stad al
leen nog elektrisch en op waterstof
aangedreven verkeer welkom.
Voor ov-bussen en touringcars
geldt al in 2022 dat ze de binnenstad
niet meer in mogen als ze nog uit
laatgassen uitstoten. Daarbij is wel
een uitzondering voor het stuk ten
noorden van het spoor, zodat bus
sen wel bij Centraal Station kunnen
komen. Vanaf 2025 moeten binnen
de ring-A10 alle vracht- en bestel
wagens, taxi's en bussen uitstoot-
vrij zijn. Brom- en snorfietsen mo
gen zelfs in de hele bebouwde kom
geen uitlaatgas meer loslaten. In
2030 is de hele bebouwde kom al
leen nog toegankelijk voor uitstoot-
vrij verkeer. Dan worden voor het
eerst dus ook benzineauto's uit
Amsterdam geweerd.
Dijksma sluit aan op het voorne
men in het regeerakkoord om vanaf
2030 alleen nog nieuwe auto's toe te
laten die uitstootvrij zijn. Het is nog
niet duidelijk hoe zij de uitstoot-
vrije zones wil handhaven. Amster
damse plannen voor milieuzones
liepen in het verleden stuk op ver
zet van de rijksoverheid waardoor
de stad niet kon optreden tegen ou
dere auto's.
vrijdag 3 mei 2019
GO
<tuM
WillemH
Holleeder
NK^SfiÜMW
Familieverbanden lopen
als een rode draad door
het Holleederproces. Au
teur Hendrik Jan Korterink
schetst hoe Willem als
een tiran over zijn zussen
Sonja en Astrid heerst en
beschrijft hoe zijn relatie
met bloedgabber en zwa
ger Cor van Hout gaande
weg verslechtert. Het
boek focust ook op de cri
Uniek: Het boek begint
met de handgeschreven
brief van Holleeder, die als
basis diende voor het ver
hoor in zijn strafzaak.
Auteur Hendrik Jan Kor
terink (1955) schrijft voor
Panorama en Revu en runt
de site misdaadjourna-
list.nl. Schreef een boek
over Cor van Hout, Cor.
Honderden rechtbank
verslagen en Holleeder-
verhalen zijn het afgelo
pen jaar gepubliceerd.
ben gelogen over de erfe
nis van Van Hout. Van de
Pol schuift niet Holleeder,
maar de in 2011 geliqui
deerde Stanley Hillis naar
voren als de machtigste
persoon in de onder
wereld.
Uniek: De verdediging van
Holleeder gaf Van de Pol
inzage in de honderddui
zenden pagina's van het
strafdossier-Holleeder en
aanpalende dossiers. Het
is het meest ontlastende
boek voor hun cliënt.
Auteur: Wim van de Pol
(1960) was onderzoeks
journalist voor het NOS
Journaal en Zembla en is
nu hoofdredacteur van
crimesite.nl.
Een dagboek van 61 zit
tingsdagen, waarin de
vijf liquidaties waarvan
Holleeder wordt ver
dacht chronologisch aan
bod komen. De auteurs
beschrijven de vaak gees
tige dialogen tussen
rechtbankvoorzitter Frank
Wieland en Holleeder en
de sfeer in de beveiligde
Amsterdamse rechtbank,
PETER ELBERSE EN EHIC PANHUIS
HET PROCES-HOLLEEDER
Uniek: Het meest uitvoe
rige verslag van het
Holleederproces zelf.
Auteurs: Peter Elberse
(1961) en Eric Panhuis
(1964) zijn gelouterde
rechtbankverslaggevers,
die voor het ANP verslag
deden over het Holleeder-
proces. Elberse kent bo
vendien het Openbaar Mi
nisterie (OM) van binnen
uit. Na een periode als
persvoorlichter bij het OM
keerde hij terug naar de
journalistiek.
Amsterdam gaat het drukke au
toverkeer te lijf met een nieuwe,
rigoureuze maatregel: Vanaf
2030 is de stad verboden ter
rein voor al het verkeer op ben
zine of diesel. Al vanaf 2020 zijn
oude dieselauto's niet welkom.
Bart van Zoelen
Amsterdam
Amsterdam gaat al vanaf vol
gend jaar dieselauto's die ouder
zijn dan 15 jaar weren uit de
stad.