16 NIEUWS Sinds woensdag is Eindhc Joep de Groot topman van zorgverzekeraar CZ, met 3,6 klanten een van de grootste ii Nederland, ook in Zeeland. H met een heldere boodschap: zorgkosten worden te hoog. f e stijging van de zorgkosten is eco- Mnomisch niet meer op te bren gen. Het verdringt andere uitgaven, aan politie, leger of onderwijs, die we ook nodig hebben. De kosten slaan we om in premies. Bij ongewijzigd beleid vrees ik dat die te hoog gaan wor den. Waarmee we de kern raken van ons zorgstelsel, solidariteit. Willen we dit nog wel met z'n al len gaan betalen?" Met deze waarschuwing begon Joep de Groot (48) woensdag aan zijn taak als bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar CZ. Hij volgt Wim van der Meeren op, een in vloedrijke zorgbestuurder. De Groot maakt zich niet alleen druk over de oplopende kosten, maar ook over het toenemende te kort aan personeel. ,,Doorgaan op deze weg is heilloos. Maar als we alleen zouden focussen op de kos ten zouden we iets anders missen, namelijk de enorme krapte aan zorgprofessionals. Als we de ma nier waarop we de zorg inrichten niet veranderen, hebben we straks te weinig personeel." ,,Dat is het eerlijke verhaal. De gra fieken laten zien dat bij ongewij zigd beleid de zorgkosten met 30 procent zullen stijgen. Daar zit ook een technologieversnelling in. Dan kom je op het moment dat je echte keuzes moet gaan maken. Wat is nog mogelijk? Je moet op nieuw kijken naar de vergoeding en naar de manier waarop we onze verzorging inrichten. Is dat nog de beste manier? Kunnen we met an dere behandelingen zware ingre pen vervangen die nu standaard zijn? De beroepsgroep houdt soms te lang vast aan oude standaarden waarvan je je soms kunt afvragen of dat de meest effectieve en effi ciënte vorm is. De richtlijnen schrijven wij niet, maar we moe ten dat wel feller gaan bespreken. Een euro kan maar één keer kan worden uitgegeven." ,,Mensen accepteren verrassend veel als we laten zien waarom een operatie niet altijd de beste oplos sing is. Ziekenhuis Bernhoven in Uden geeft daarvan een mooi voorbeeld met zijn keuzehulpen. Daar legt men de patiënt uit wat de keuzes zijn voordat er geope reerd wordt. Een kwart van de pa tiënten zegt na die uitleg: 'liever niet opereren'. En niet vanwege de kosten, maar omdat niet opereren de beste zorg is." De Groot wijst erop dat het groot ste deel van de kostenstijging gaat naar langdurige zorg aan ouderen, thuis of in verpleeghuizen. ,,Dat is hartstikke waardevol, maar hoe veel daarvan moet collectief gefi nancierd worden? Dat is voor een belangrijk deel een politieke dis cussie, maar die moeten we wel durven voeren. Ons mooie stelsel zit zo in elkaar dat de verantwoor delijkheden voor iedereen helder zijn. Maar als je echt iets wilt be reiken moet je dat toch met elkaar doen. Collectief snappen we dat de groei eruit moet. Maar individueel We moeten af en toe paal en perk stellen aan vergoedingen hebben we toch de neiging om het tekort bij de buurman te halen. Dat kan niet meer. We zullen met elkaar moeten zeggen: de groei gaat naar nul, hoe lossen we dat op? Veel discussies in de zorg gaan uiteindelijk over macht, wie moet het doen? Ik zou zeggen: laten we het gewoon maar doen. Ook in dit stelsel kunnen we dat organiseren. Ziekenhuizen, zorgverzekeraars en patiënten kunnen echt wel met elkaar een goede discussie voeren over hoe het zorglandschap er straks uitziet en nadenken over de consequenties. Gooi het niet naar Den Haag met de boodschap: los dit voor ons op." Zorgverzekeraars krijgen vaak de rol van boeman toegespeeld. Bijvoorbeeld als patiënten een bepaald medicijn of een behan deling niet vergoed krijgen. ,,Dat ligt aan onze rol in het stelsel. We moeten af en toe paal en perk stellen aan vergoedingen die men sen om goede redenen graag wil len. Dat betekent dat we soms 'nee' moeten zeggen. Soms op ba sis van de regels: is het wel of geen toegelaten zorg? Daar gaan zorg verzekeraars niet over, dat is een misverstand. Soms vanwege een afweging van kosten en efficiëntie. We zijn er niet alleen voor de zorg van vandaag, ook die van morgen." ,,Dit is geen sector die bezuinigt. De geldkraan is de afgelopen jaren niet dicht gegaan, maar juist steeds verder opengezet. We zijn met z'n allen meer gaan uitgeven aan zorg. De rol van de verzekeraar die op het geld past lijkt me eer baar. In sommige regio's is nu al een tekort aan huisartsen, terwijl het aantal chronische patiënten dat op hen afkomt, toeneemt. Als we hen 'laten tekenen bij het kruisje' zouden we geen bijdrage leveren aan zorg die op de lange termijn toekomstbestendig is. We moeten echt gaan nadenken over een andere inrichting van de zorg." ,,In veel sectoren wel, maar bij de zorg zit dat veel genuanceerder in elkaar. Het blijft uiteindelijk men senwerk. Je kunt de huisarts niet digitaliseren. Maar wel enkele ta ken, zodat er ruimte vrijkomt. Di gitalisering heeft een belangrijke rol bij het anders inrichten van ta ken. Bijvoorbeeld in de geestelijke gezondheidszorg. Het gaat er niet zozeer om dat we alles digitaal willen doen. Maar het maakt tijd vrij die we kunnen benutten voor de patiënten met zwaardere klach ten." ,,We moeten kijken naar de verde ling. Niet: we moeten naar een x- aantal ziekenhuizen, maar wel kij ken naar concentratie en sprei ding. Je zou operaties aan prostaat kanker in twee of drie centra in Nederland moeten doen, dan wordt de kwaliteit beter. Het tweede aspect is dat een zieken huis een expertisecentrum is. Je kunt moderne technologie ook deels naar de huisarts brengen, of zelfs naar de patiënt. Dat hoeft niet allemaal op één fysieke plaats. Wat kan verantwoord en zo dichtbij mogelijk? Het zoeken naar die ba lans staat voor de komende jaren op de agenda." ,,Zorg is geen markt, maar er is wel gereguleerde marktwerking. Er zit een vorm van inkoop en verkoop in en onderhandelingen. Dat is de kern van het spel. Maar als we het alleen hebben over platte prijscon currentie doen we rare dingen. Zorg is veel te belangrijk om het daarover te hebben. Uiteindelijk spreken we met elkaar af welke kwaliteit van zorg we willen en in welke volumes. Dat is wel degelijk een uitruil van waarde en geld. Je mag dat noemen wat je wilt. Het draait er toch om dat wij met 3,6 miljoen verzekerden een massa hebben waardoor wij met het zie kenhuis als strategische partner kunnen spreken over de toekomst van de zorg." PROFIEL vrijdag 3 mei 2019 VL Arnold Mandemaker Tiburg Hoe denkt u de kosten te beteu gelen nu de vraag naar zorg al leen maar toeneemt, vooral van wege de vergrijzing. Die gaat pas na 2030 afvlakken. Plus nog eens de komst van vaak dure nieuwe behandelingen? Zullen mensen accepteren dat zij een behandeling niet krijgen om dat het te duur is? Zorgverleners klagen over de contracten die zij moeten afslui ten met zorgverzekeraars. Zorg verleners vinden dat ze moeten tekenen bij het kruisje en bezui nigingen moeten accepteren. CZ zet in op digitalisering van de zorg. Is dat het toverwoord? U heeft gezegd dat er 'een slag gemaakt moet worden' in de concentratie van ziekenhuizen. Wat bedoelt u daarmee? Is zorg wel een markt? Joep de Groot voor de ingang van het hoofdkantoor van CZ in Tilburg. FOTO MARIE-THERESE KIERKELS BEELD WERKT Joep de Groot (48) is geboren in Eindhoven. Hij ging naar het Bisschop Bekkers College, het huidige Frits Philips ly ceum en studeerde bestuur lijke informatiekunde in Til burg. Daarna werkte hij onder meer bij CZ, DSM en zijn eigen adviesbureau The Es sence Consulting. In 2010 keerde hij terug bij CZ als be stuurder van participatie- en innovatiemaatschappij Cbusi- neZ. Hockey is zijn passie. Hij was van 2017 tot april dit jaar voorzitter van hockeyclub Oranje-Rood. Die functie moest hij tot zijn spijt opgeven vanwege zijn benoeming tot bestuursvoorzitter van CZ. Hij blijft wel keeper in een senio renteam. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen, een jon gen en een meisje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 63