NIEUWS 3 WAGENINGEN 5 MEI 1945 De capitulatiebesprekingen met de Duitsers in Wageningen is nooit in kleur vastgelegd. Door dat wel te doen, komt het beeld veel krachtiger binnen. Slechts een fractie van de historische gebeurtenissen in, pak 'm beet, de afgelo pen eeuw is in kleur vast gelegd. Hoewel het al veel langer mogelijk is in kleur te fotogra feren, werden zulke foto's pas in de tweede helft van de 20ste eeuw ge meengoed. Zonde, want kleur raakt, vind ik. Als verslaggever houd ik me ook bezig met fotografie, om precies te zijn het inkleuren van historische foto's. Gevoelsmatig creëert zwart- witbeeld afstand, het 'vroeger-ge- voel'. Juist door zulke foto's kleur mee te geven, komt het verleden veel krachtiger binnen. Het wordt tast baarder, zo u wil. Het zet mensen er - hopelijk - toe aan zich in het verhaal achter de plaat te willen verdiepen. Een van die gebeurtenissen die nooit in kleur is vastgelegd, is de 'capitula tie' in Wageningen. Oftewel de iconi sche foto van de besprekingen. Deze toont een overzicht van de gelagka mer van Hotel De Wereld. Links de Duitsers onder leiding van generaal Paul Reichelt, rechts de geallieerde tak met de Canadese generaal Char les Foulkes. Er is niemand meer die de gebeurtenissen van die dag uit de eerste hand kan beschrijven. De jongste, de Canadese tolk George Molnar (met baret naast Foulkes, 22 jaar), is vorig jaar overleden. Proces van dagen Foto's inkleuren is meer dan simpel wat kleurtjes toevoegen: het is een proces van techniek én historisch on derzoek. Niet elke foto leent zich er voor, deze wel. Het origineel is com pleet en de kreuken en vouwen zijn met wat fotoshopmagie weg te wer ken. Ook de belichting is acceptabel; cruciaal voor de details. Wat volgt na dit retoucheren is research naar de historisch correcte kleuren en het in kleuren zelf. De finishing touch, zo als optimale belichting, is de laatste stap in het proces. Verdieping in het verhaal achter de foto: dat is wat ik met inkleuren hoop te bereiken. En achter deze foto zit zo'n verhaal, ik schreef capitulatie niet voor niets met aanhalingstekens. De capitulatie van de Duitse troe pen in Nederland werd op 4 mei 1945 getekend in het hoofdkwartier van de Britse veldmaarschalk Bernard Montgomery op de Lüneburger Heide. Niet door Johannes Blasko- witz, de generaal die uiteindelijk in Wageningen zijn handtekening zette, wel door andere legerpromi- nenten. Een grote steen met daarop de tekst 'Nie wieder Krieg' herinnert aan de ondertekening van het docu ment dat de wapens deed zwijgen. Kleur zet hopelijk mensen ertoe aan zich in het verhaal te verdiepen Maar Wageningen dan? Daar zetten de partijen hun handtekeningen on der de 'Orders to German commanders on surrender': de bevelen voor over gave. Die moesten zorgen voor de uitvoering van de capitulatie. Op 5 mei kreeg Blaskowitz ze in Hotel De Wereld onder ogen. De onderteke ning was, na een etmaal bedenktijd voor de Duitsers, één deur verderop: in de Aula van de Landbouwhoge school. De capitulatie begon op de Lüneburger Heide, Wageningen was de Nederlandse bekroning. Een bij zonder verhaal, en een stukje ge schiedenis dat dankzij de kleur hope lijk tastbaarder is geworden. vrijdag 3 mei 2019 'Inkleuren zwart-witfoto maakt verleden tastbaarder' Joni van Essen Wageningen Een iconische foto, gemaakt op 5 mei 1945 in Hotel De We reld in Wageningen. Krijgt in kleur nog meer kracht. In het bijzijn van prins Bern- hard (rechtsvoor) be spreken Duitse en Ca nadese bevelhebbers de capitulatie van de Duitsers in Nederland. FOTO HISTORIEK.NET - Joni van Essen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3