De baby-Audi
is volwassen
25
Audi A1 30 TFSI S-tronic, vanaf €28.530
Dit kleintje laat niet
met zich sollen, maakt
de nieuwe Audi meteen
duidelijk. Zijn design
overtuigt met sportivi
teit en de auto oogt veel
forser en stoerder dan
voorheen.
De instap-Audi heeft
dezelfde technische
basis als de VW Polo en
Seat Ibiza. Dan moet je
wel lef hebben om er
minimaal 25.995 euro
voor te vragen. Maar
eerlijk is eerlijk, het is
meer dan bij de vorige
generatie gelukt om de
kwaliteitsbeleving van
de grotere en nog veel
duurdere Audi's over te
nemen.
Dat zie je aan het rijk
gestoffeerde, stijlvolle
interieur met mooie
dashboardmaterialen. Je
ziet het ook aan het ge
avanceerde infotainment
met fraai centraal beeld
scherm, hoewel de be
diening daarvan niet
altijd logisch is. De bijrij
der zal het niet waar
deren dat het centrale
scherm naar de bestuur
der is gericht.
De sportieve vormge
ving heeft invloed op de
ruimtebeleving. Vooral
de nogal vlakliggende
voorruit en de dikke
raamstijlen maken dat de
A1 ietwat krap aanvoelt.
De stoelen zitten vrij
hard, maar dat zal met de
sportieve aspiraties te
maken hebben. De been
ruimte achterin is vol
doende en een hoge tun
nel in de vloer beperkt
daar de voetenruimte. De
inhoud van de bagage
ruimte is met 335 liter
niet meer dan gemiddeld
en zelfs kleiner dan bij
een Polo.
De wegligging van de
A1 is prima in orde. Het
onderstel vertoont een
goede balans tussen
sportief en comfortabel
en het karakter van de
besturing laat weinig te
wensen over. De 1,0 liter
driecilinder benzinemo
tor (testverbruik 1 op
14,5) met zijn 116 pk
maakt deze Audi snel
genoeg, maar verwacht
er geen wonderen van.
Het start-stopsysteem
werkt te rumoerig en
gaat gepaard met een
trilling in de auto.
tisch verbruik van 1 op 23,3.
In de praktijk betekent het dat je
aan trekkracht geen gebrek hebt en
dat het met een beetje goede wil
mogelijk is om rond de 1 op 20 te
rijden. Met zulke cijfers is de stek-
kerloze benzine-hybride inderdaad
een aantrekkelijk alternatief voor
diesel. Een auto inhalen is zo ge
beurd en doordat de accu laag in de
auto ligt, merk je in de bochten niets
van eventueel overgewicht.
Uitgesproken sportief wordt de
Camry nooit. Wie wil doorrijden,
wordt geconfronteerd met een mo
tor die snel op toeren komt en dan
blijft hangen, een bekend euvel van
de CVT-transmissie.
Daarbij moet worden opgemerkt
dat het ongewenste effect veel min
der is dan bij vorige modellen met dit
systeem. Wie niet permanent bezig
is het maximale uit zijn Camry te
halen, heeft hier bovendien weinig
last van. Ook op ander gebied doet de
Toyota het uitstekend. De besturing
is prima en niet, zoals de Amerika
nen dat graag zien, overdreven licht,
hoewel de auto vooral voor deze
markt is ontwikkeld.
Het goedkoopste uitrustingsni
veau van de Camry, de Active, blijkt
al veelomvattend. Deze heeft onder
meer led-koplampen, grootlicht-as-
sistent, verkeersbordherkenning,
adaptieve cruisecontrol, automatisch
noodremsysteem en rijstrookbewa
king. De door ons gereden Executive
versie voegt daaraan toe: leren bekle
ding, elektrische stoelverstelling, een
draadloze telefoonlader, stoelver-
warming, dodehoekwaarschuwing
en achteruitrij-radar.
Luxaflex
Minpunten zijn in de nieuwe Camry
lastig te vinden. Je kunt van mening
zijn dat de auto qua uiterlijk niet
goed aansluit bij de Europese smaak.
Je kunt vinden dat het lijkt alsof de
auto met zijn voorkant door een
luxaflex-winkel is gereden. De baga
geruimte heeft een kleine opening,
waardoor bagage inladen minder
makkelijk is dan bij een stationwa
gon, hatchback of liftback. Bij het in-
en uitstappen achterin moet je op
passen dat je je hoofd niet stoot.
Maar hoe je het ook wendt of
keert, de Toyota Camry Hybrid heeft
veel te bieden. Bovendien komt hij
eind mei met scherpe prijzen naar
Nederland. De basisversie Active
kost dan 39.995 euro en de completer
uitgevoerde Executive moet 44.995
euro kosten.
gen op een krakkemikkig wegdek
voor rolgeluiden.
Helaas heb je op langere afstanden
weinig aan de hybride aandrijving,
die het vooral moet hebben van het
afremmen en optrekken om opti
maal energie terug te winnen.
Worstenvingers
Achter het stuur zit je prima. De zit-
positie is goed, mede doordat het
stuur zo goed instelbaar is. Welis
waar heb je uitzicht op een ietwat
grofstoffelijk dashboard dat vooral
ontworpen lijkt voor Amerikanen
met dikke worstenvingers, en zien
de knoppen van de raambediening
er net zo uit als bij modellen uit de
jaren 90. Maar alles wat je nodig
hebt, zit erop en eraan. Hooguit
Apple CarPlay of Android Auto ont
breekt. Achterin is er veel hoofd- en
beenruimte. Iemand van 1,90 meter
kan er prima in zitten.
De nieuwe Camry is voorzien van
een 177 pk sterke 2,5-liter viercilin-
der, die we uit de Toyota RAV4 ken
nen. De benzinemotor wordt gehol
pen door een 120 pk sterke elektro
motor, waardoor ze samen tot een
systeemvermogen van 218 pk komen.
Goed voor een sprint van 0 tot 100
km/u in 8,3 seconden en een theore-
vrijdag 3 mei 2019
GO
De kleinste Audi oogt forser en stoerder.
FOTO'S BART HOOGVELD
De eerste generatie
van de Audi A1 was
vooral een veredelde
VW Polo. De nieuwe
generatie maakt
duidelijk dat de baby-
Audi volwassen is
geworden.
Fraai interieur.
Geavanceerd
infotainment. Prima
weggedrag.
h Hoge prijs. Erg
aanwezig start-
stopsysteem. Ruimte
kan beter.
De dure Audi A1
heeft het mooiste
interieur in zijn klasse
en neemt met zijn uit
dagende design meer
afstand van de VW
Polo dan voorheen. De
aandrijflijn en het
weggedrag zijn prima,
maar hij maakt de
beloofde kwaliteit niet
op alle fronten waar.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities