De baby-Audi is volwassen 25 Audi A1 30 TFSI S-tronic, vanaf €28.530 Dit kleintje laat niet met zich sollen, maakt de nieuwe Audi meteen duidelijk. Zijn design overtuigt met sportivi teit en de auto oogt veel forser en stoerder dan voorheen. De instap-Audi heeft dezelfde technische basis als de VW Polo en Seat Ibiza. Dan moet je wel lef hebben om er minimaal 25.995 euro voor te vragen. Maar eerlijk is eerlijk, het is meer dan bij de vorige generatie gelukt om de kwaliteitsbeleving van de grotere en nog veel duurdere Audi's over te nemen. Dat zie je aan het rijk gestoffeerde, stijlvolle interieur met mooie dashboardmaterialen. Je ziet het ook aan het ge avanceerde infotainment met fraai centraal beeld scherm, hoewel de be diening daarvan niet altijd logisch is. De bijrij der zal het niet waar deren dat het centrale scherm naar de bestuur der is gericht. De sportieve vormge ving heeft invloed op de ruimtebeleving. Vooral de nogal vlakliggende voorruit en de dikke raamstijlen maken dat de A1 ietwat krap aanvoelt. De stoelen zitten vrij hard, maar dat zal met de sportieve aspiraties te maken hebben. De been ruimte achterin is vol doende en een hoge tun nel in de vloer beperkt daar de voetenruimte. De inhoud van de bagage ruimte is met 335 liter niet meer dan gemiddeld en zelfs kleiner dan bij een Polo. De wegligging van de A1 is prima in orde. Het onderstel vertoont een goede balans tussen sportief en comfortabel en het karakter van de besturing laat weinig te wensen over. De 1,0 liter driecilinder benzinemo tor (testverbruik 1 op 14,5) met zijn 116 pk maakt deze Audi snel genoeg, maar verwacht er geen wonderen van. Het start-stopsysteem werkt te rumoerig en gaat gepaard met een trilling in de auto. tisch verbruik van 1 op 23,3. In de praktijk betekent het dat je aan trekkracht geen gebrek hebt en dat het met een beetje goede wil mogelijk is om rond de 1 op 20 te rijden. Met zulke cijfers is de stek- kerloze benzine-hybride inderdaad een aantrekkelijk alternatief voor diesel. Een auto inhalen is zo ge beurd en doordat de accu laag in de auto ligt, merk je in de bochten niets van eventueel overgewicht. Uitgesproken sportief wordt de Camry nooit. Wie wil doorrijden, wordt geconfronteerd met een mo tor die snel op toeren komt en dan blijft hangen, een bekend euvel van de CVT-transmissie. Daarbij moet worden opgemerkt dat het ongewenste effect veel min der is dan bij vorige modellen met dit systeem. Wie niet permanent bezig is het maximale uit zijn Camry te halen, heeft hier bovendien weinig last van. Ook op ander gebied doet de Toyota het uitstekend. De besturing is prima en niet, zoals de Amerika nen dat graag zien, overdreven licht, hoewel de auto vooral voor deze markt is ontwikkeld. Het goedkoopste uitrustingsni veau van de Camry, de Active, blijkt al veelomvattend. Deze heeft onder meer led-koplampen, grootlicht-as- sistent, verkeersbordherkenning, adaptieve cruisecontrol, automatisch noodremsysteem en rijstrookbewa king. De door ons gereden Executive versie voegt daaraan toe: leren bekle ding, elektrische stoelverstelling, een draadloze telefoonlader, stoelver- warming, dodehoekwaarschuwing en achteruitrij-radar. Luxaflex Minpunten zijn in de nieuwe Camry lastig te vinden. Je kunt van mening zijn dat de auto qua uiterlijk niet goed aansluit bij de Europese smaak. Je kunt vinden dat het lijkt alsof de auto met zijn voorkant door een luxaflex-winkel is gereden. De baga geruimte heeft een kleine opening, waardoor bagage inladen minder makkelijk is dan bij een stationwa gon, hatchback of liftback. Bij het in- en uitstappen achterin moet je op passen dat je je hoofd niet stoot. Maar hoe je het ook wendt of keert, de Toyota Camry Hybrid heeft veel te bieden. Bovendien komt hij eind mei met scherpe prijzen naar Nederland. De basisversie Active kost dan 39.995 euro en de completer uitgevoerde Executive moet 44.995 euro kosten. gen op een krakkemikkig wegdek voor rolgeluiden. Helaas heb je op langere afstanden weinig aan de hybride aandrijving, die het vooral moet hebben van het afremmen en optrekken om opti maal energie terug te winnen. Worstenvingers Achter het stuur zit je prima. De zit- positie is goed, mede doordat het stuur zo goed instelbaar is. Welis waar heb je uitzicht op een ietwat grofstoffelijk dashboard dat vooral ontworpen lijkt voor Amerikanen met dikke worstenvingers, en zien de knoppen van de raambediening er net zo uit als bij modellen uit de jaren 90. Maar alles wat je nodig hebt, zit erop en eraan. Hooguit Apple CarPlay of Android Auto ont breekt. Achterin is er veel hoofd- en beenruimte. Iemand van 1,90 meter kan er prima in zitten. De nieuwe Camry is voorzien van een 177 pk sterke 2,5-liter viercilin- der, die we uit de Toyota RAV4 ken nen. De benzinemotor wordt gehol pen door een 120 pk sterke elektro motor, waardoor ze samen tot een systeemvermogen van 218 pk komen. Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden en een theore- vrijdag 3 mei 2019 GO De kleinste Audi oogt forser en stoerder. FOTO'S BART HOOGVELD De eerste generatie van de Audi A1 was vooral een veredelde VW Polo. De nieuwe generatie maakt duidelijk dat de baby- Audi volwassen is geworden. Fraai interieur. Geavanceerd infotainment. Prima weggedrag. h Hoge prijs. Erg aanwezig start- stopsysteem. Ruimte kan beter. De dure Audi A1 heeft het mooiste interieur in zijn klasse en neemt met zijn uit dagende design meer afstand van de VW Polo dan voorheen. De aandrijflijn en het weggedrag zijn prima, maar hij maakt de beloofde kwaliteit niet op alle fronten waar. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25