AUTO
Toyota Camry is weer in Europa te
24
De Toyota Camry is al 37 jaar onder ons. De Japanners
hebben er meer dan 19 miljoen van verkocht, vooral in
Amerika. In Europa keert de auto na vijftien jaar terug.
Bosch kiest voor waterstof
'Parkeerders zijn
melkkoe voor
ziekenhuizen'
Suzuki heeft zuinigste benzineauto
n 2017 kwam in Japan, de VS en
Australië de compleet nieuwe,
achtste generatie Camry al op de
markt. Eind deze maand staat de
grote Toyota voor het eerst weer
in de showrooms in Europa. Uitslui
tend als hybride en uitsluitend als
sedan: een gewaagde keuze, aange
zien we hier vooral gek zijn op
stationwagens.
Als toch wordt gekozen voor een
zakenauto in de middenklasse, kiest
de overgrote meerderheid tegen
woordig voor een van de drie Duitse
topmerken: BMW, Mercedes en
Audi, terwijl in Nederland ook
Volvo nog populair is. De overige
merken opereren in de marge.
Voor de Camry lijkt dan ook
vooral een rol weggelegd als taxi of
als auto voor particuliere kopers die
waarde hechten aan het goede
imago van Toyota. De fabrikant
heeft er zelf een veel hogere ver
wachting van, alleen al omdat in
Europa benzine-hybrides een
aantrekkelijk alternatief vormen
voor de veelgeplaagde diesels.
Eerlijk is eerlijk: de Camry heeft
goede papieren, zoals een soepel
werkende hybride aandrijflijn met
een fijne CVT-automaat, veel trek
kracht en een comfortabel onderstel.
In de stroombehoefte wordt voor
zien door een nikkel-metaalhydride
accu die kleiner is en zich in de
nieuwste generatie onder de achter
bank bevindt. Daardoor gaat geen
bagageruimte verloren en wordt het
zwaartepunt verder verlaagd, wat de
Uitgesproken
sportief
wordt de
Toyota
Camry
nooit
wegligging ten goede komt.
Wanneer het batterijenpakket leeg
is, hoeft de Camry niet met een stek
ker aan een stopcontact of laadpaal.
In plaats daarvan probeert hij con
tinu stroom te halen uit de kracht
van de verbrandingsmotor en door
het terugwinnen van energie tijdens
het remmen (recuperatie). In de
praktijk werkt dat goed. Vaak rem
men auto's als deze vrij abrupt omdat
bij het afremmen direct een dynamo
meeloopt, maar in de Camry blijkt
dit goed onder controle.
Door zijn uiterlijk en zijn zacht ge
veerde onderstel wekt de Camry de
indruk een auto te zijn die vooral ex
celleert op de lange afstand en dat is
ook zo. De 2,5 liter metende viercilin-
dermotor doet zijn werk geruisloos
zolang je hem niet opjaagt. Vaak is de
overgang tussen elektrische aandrij
ving en verbrandingsmotor niet eens
te horen. Opvallend is ook dat je ner
gens in de auto windgeruis hoort.
Hooguit de ietwat harde banden zor-
vrijdag 3 mei 2019
Niek Schenk is tijdelijk afwezig. Op vrijdag 17 mei is de
vragenrubriek terug.
Parkeertarieven kunnen
oplopen tot 4 euro per uur of
36 euro voor een dagkaart.
KBO-PCOB, de grootste se
niorenorganisatie van Neder
land, krijgt geregeld klachten
van leden die voor een lan
gere periode zijn aangewe
zen op het ziekenhuis en dan
honderden euro's kwijt zijn.
KBO-PCOB zal bij de Tweede
Kamer, het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en
Sport (VWS) en de Neder
landse Vereniging van Zie
kenhuizen aandringen op
'passende maatregelen'.
Seniorenorganisatie KBO-
PCOB is een petitie begon
nen als protest tegen de
torenhoge parkeerkosten'
bij Nederlandse ziekenhuizen
Volgens KBO-PCOB is de
petitie 'Maak parkeren voor
ziekenhuisbezoek weer be
taalbaar' hard nodig, omdat
parkeerders in toenemende
mate worden gebruikt als
melkkoe voor ziekenhuizen.
Bosch, de grootste toe
leverancier van de auto
industrie, investeert op
grote schaal in waterstof.
Het Duitse bedrijf heeft een
samenwerkingsverband met
PowerCell Sweden en richt
zich op de productie van
'stacks': chemische delen van
de brandstofcel waar water
stof en zuurstof worden
omgezet in elektriciteit.
Auto's die rijden op waterstof
zijn lichter en het tanken
duurt net zo lang als bij een
auto die op benzine of diesel
rijdt. De brandstofcel is lich
ter, goedkoper te produceren
Terug van nooit
en eenvoudiger te recyclen.
Het grootste probleem is de
infrastructuur. Om het rijden
op waterstof beschikbaar te
maken moeten tankstations
investeren, maar de vraag is
of ze dat doen als er nog
geen waterstofauto's zijn.
Alleen Toyota en Hyundai
verkopen ze mondjesmaat.
Wie zuinig met benzine wil
omspringen, rijdt een Su
zuki. Dat valt op te maken uit
een praktijktest van de Britse
vergelijkingssite What Car?
De Suzuki Ignis noteerde een
testverbruik van 4,74 liter per
100 km (officieel verbruik 4,31
l/100 km) en verdiende daar
mee het predicaat 'zuinigste
benzineauto'. Ook de num
mer 2 van de ranking, de Su
zuki Celerio, verbruikt in de
praktijk minder dan 5 liter
(4,89 liter) per 100 kilometer.
De top 3 van de ranglijst
wordt gecompleteerd door
de Volkswagen Up 1.0 (5,05
liter per 100 km).
Wie niet te veel geld kwijt wil
zijn aan de pomp, kan ook
goed uit de voeten met de
nummers 4, Skoda Citigo en
Suzuki Baleno (beide 5,12
liter), Seat Ibiza (nummer 6
met 5,23 liter), Volkswagen
Up 1.0 TSI 90 (5,26 liter), Kia
Picanto 1.0 (5,3 liter), Seat
Leon (5,32 liter) en Dacia
Sandero TCe 90 (5,35 liter).
ERIK KOUWENHOVEN
Hoewel vooral voor
de Amerikaanse
markt ontwikkeld,
heeft de Toyota
Camry ons veel te
bieden.
FOTO'S TOYOTA