AUTO Toyota Camry is weer in Europa te 24 De Toyota Camry is al 37 jaar onder ons. De Japanners hebben er meer dan 19 miljoen van verkocht, vooral in Amerika. In Europa keert de auto na vijftien jaar terug. Bosch kiest voor waterstof 'Parkeerders zijn melkkoe voor ziekenhuizen' Suzuki heeft zuinigste benzineauto n 2017 kwam in Japan, de VS en Australië de compleet nieuwe, achtste generatie Camry al op de markt. Eind deze maand staat de grote Toyota voor het eerst weer in de showrooms in Europa. Uitslui tend als hybride en uitsluitend als sedan: een gewaagde keuze, aange zien we hier vooral gek zijn op stationwagens. Als toch wordt gekozen voor een zakenauto in de middenklasse, kiest de overgrote meerderheid tegen woordig voor een van de drie Duitse topmerken: BMW, Mercedes en Audi, terwijl in Nederland ook Volvo nog populair is. De overige merken opereren in de marge. Voor de Camry lijkt dan ook vooral een rol weggelegd als taxi of als auto voor particuliere kopers die waarde hechten aan het goede imago van Toyota. De fabrikant heeft er zelf een veel hogere ver wachting van, alleen al omdat in Europa benzine-hybrides een aantrekkelijk alternatief vormen voor de veelgeplaagde diesels. Eerlijk is eerlijk: de Camry heeft goede papieren, zoals een soepel werkende hybride aandrijflijn met een fijne CVT-automaat, veel trek kracht en een comfortabel onderstel. In de stroombehoefte wordt voor zien door een nikkel-metaalhydride accu die kleiner is en zich in de nieuwste generatie onder de achter bank bevindt. Daardoor gaat geen bagageruimte verloren en wordt het zwaartepunt verder verlaagd, wat de Uitgesproken sportief wordt de Toyota Camry nooit wegligging ten goede komt. Wanneer het batterijenpakket leeg is, hoeft de Camry niet met een stek ker aan een stopcontact of laadpaal. In plaats daarvan probeert hij con tinu stroom te halen uit de kracht van de verbrandingsmotor en door het terugwinnen van energie tijdens het remmen (recuperatie). In de praktijk werkt dat goed. Vaak rem men auto's als deze vrij abrupt omdat bij het afremmen direct een dynamo meeloopt, maar in de Camry blijkt dit goed onder controle. Door zijn uiterlijk en zijn zacht ge veerde onderstel wekt de Camry de indruk een auto te zijn die vooral ex celleert op de lange afstand en dat is ook zo. De 2,5 liter metende viercilin- dermotor doet zijn werk geruisloos zolang je hem niet opjaagt. Vaak is de overgang tussen elektrische aandrij ving en verbrandingsmotor niet eens te horen. Opvallend is ook dat je ner gens in de auto windgeruis hoort. Hooguit de ietwat harde banden zor- vrijdag 3 mei 2019 Niek Schenk is tijdelijk afwezig. Op vrijdag 17 mei is de vragenrubriek terug. Parkeertarieven kunnen oplopen tot 4 euro per uur of 36 euro voor een dagkaart. KBO-PCOB, de grootste se niorenorganisatie van Neder land, krijgt geregeld klachten van leden die voor een lan gere periode zijn aangewe zen op het ziekenhuis en dan honderden euro's kwijt zijn. KBO-PCOB zal bij de Tweede Kamer, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Neder landse Vereniging van Zie kenhuizen aandringen op 'passende maatregelen'. Seniorenorganisatie KBO- PCOB is een petitie begon nen als protest tegen de torenhoge parkeerkosten' bij Nederlandse ziekenhuizen Volgens KBO-PCOB is de petitie 'Maak parkeren voor ziekenhuisbezoek weer be taalbaar' hard nodig, omdat parkeerders in toenemende mate worden gebruikt als melkkoe voor ziekenhuizen. Bosch, de grootste toe leverancier van de auto industrie, investeert op grote schaal in waterstof. Het Duitse bedrijf heeft een samenwerkingsverband met PowerCell Sweden en richt zich op de productie van 'stacks': chemische delen van de brandstofcel waar water stof en zuurstof worden omgezet in elektriciteit. Auto's die rijden op waterstof zijn lichter en het tanken duurt net zo lang als bij een auto die op benzine of diesel rijdt. De brandstofcel is lich ter, goedkoper te produceren Terug van nooit en eenvoudiger te recyclen. Het grootste probleem is de infrastructuur. Om het rijden op waterstof beschikbaar te maken moeten tankstations investeren, maar de vraag is of ze dat doen als er nog geen waterstofauto's zijn. Alleen Toyota en Hyundai verkopen ze mondjesmaat. Wie zuinig met benzine wil omspringen, rijdt een Su zuki. Dat valt op te maken uit een praktijktest van de Britse vergelijkingssite What Car? De Suzuki Ignis noteerde een testverbruik van 4,74 liter per 100 km (officieel verbruik 4,31 l/100 km) en verdiende daar mee het predicaat 'zuinigste benzineauto'. Ook de num mer 2 van de ranking, de Su zuki Celerio, verbruikt in de praktijk minder dan 5 liter (4,89 liter) per 100 kilometer. De top 3 van de ranglijst wordt gecompleteerd door de Volkswagen Up 1.0 (5,05 liter per 100 km). Wie niet te veel geld kwijt wil zijn aan de pomp, kan ook goed uit de voeten met de nummers 4, Skoda Citigo en Suzuki Baleno (beide 5,12 liter), Seat Ibiza (nummer 6 met 5,23 liter), Volkswagen Up 1.0 TSI 90 (5,26 liter), Kia Picanto 1.0 (5,3 liter), Seat Leon (5,32 liter) en Dacia Sandero TCe 90 (5,35 liter). ERIK KOUWENHOVEN Hoewel vooral voor de Amerikaanse markt ontwikkeld, heeft de Toyota Camry ons veel te bieden. FOTO'S TOYOTA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24