'Netelige situaties door late betalingen' 'De slapeloze nachten waren al begonnen' 'Betaal op tijd! Dat is voor iedereen beter' 'Je moet niet bang zijn om eisen te stellen' E 21 vrijdag 3 mei 2019 GO Michiel van Asbeck, RvdB „Lange betalingstermijnen brengen ons bedrijf in netelige situaties'', zegt Michiel van Asbeck, directeur bij RvdB, een adviesbureau op het gebied van personeelsbeleid. RvdB heeft zestig mensen in dienst die worden gedetacheerd bij bedrijven en heeft 13 miljoen euro omzet. Elke maand moet Van Asbeck dus aan zestig mensen salaris overma ken. ,,Als iemand op 1 januari begint met een opdracht, krijgt die op 25 ja nuari zijn salaris. Zelf kan ik de fac tuur over januari pas op 7 februari versturen. We hebben een betalings termijn van 14 dagen, maar daar hou den veel grote bedrijven zich niet aan. Soms duurt het wel drie of vier maanden voor de factuur wordt be taald.'' Van Asbeck merkt dat opdrachtge vers soms ver gaan om betaling uit te stellen. ,,Dan zeggen ze na zestig dagen dat ze de factuur niet hebben ontvangen. Moet je hem opnieuw in sturen en begint de wachttijd van zestig dagen opnieuw. Grotere orga nisaties betalen steeds later, dat hoor ik ook bij collegabedrijven." Al die tijd moet het bedrijf de salaris sen voorschieten. ,,Dat kost me groei, want ik moet nu veel werkkapitaal voorfinancieren. En het leidt tot extra kosten want ik moet iemand in dienst nemen die achter de betalingen aan gaat. Iemand van de crediteuren administratie bij een opdrachtgever zei ooit tegen mij dat ze pas betalen als we gaan piepen.'' Stef Kampinga, Proflexis Slapeloze nachten had Stef Kam pinga in maart. Zijn bedrijf Proflexis ging bijna failliet, omdat er al maan den geen geld binnenkwam, terwijl hij wel al die tijd aan het werk was voor opdrachtgevers. Kampinga heeft een klein adviesbe- drijf en levert projectmanagement- diensten. ,,Als ik voor andere mkb- bedrijven werk, is er nooit een pro bleem met de betaling. Mkb'ers weten van zichzelf hoe belangrijk het is dat er tijdig betaald wordt.'' Kampinga werkt ook voor bedrijven met achthonderd tot duizend mede werkers. Daar loopt het vaak stroef. Afgelopen jaarwisseling duurde het bij verschillende opdrachtgevers in verband met het verlengen van contracten ruim drie maanden voordat hij zijn eerste facturen kon sturen. De facturen werden daarna keurig na veertien dagen betaald maar voordat het zover was, waren de slapeloze nach ten al begonnen, aldus Kampinga. ,,Je rekent er niet op dat diezelfde opdrachtgever er drie tot vier maan den over doet om de systemen zo in te richten dat je kunt factureren. Als klein bedrijf ben je door je beperkte capaciteit en beperkt aantal op drachten afhankelijk van de op drachtgevers. Je wilt en kunt niet tegen je opdrachtgever zeggen: 'ik kom pas al je het geregeld hebt'.'' Late betalingen hebben direct gevol gen voor een klein bedrijf. ,,Ik heb ook een hypotheek die betaald moet worden en onderneem in de ontwikkeling van nieuw speelgoed. Die investeringen kun je ook niet zo maar stopzetten." Van onwil tot betalen is totaal geen sprake, meent Kampinga. Maar be drijven beseffen niet altijd dat het voor kleine bedrijven tot grote pro blemen kan leiden als ze laat betaald worden, merkt de ondernemer. Herk-Jan Lenting, Lenting Techniek ,,Ik heb geregeld te maken met be talingstermijnen van zestig tot ne gentig dagen'', zegt Herk-Jan Len ting van Lenting Techniek. ,,Dat zou niet moeten hoeven.'' De lange betaaltermijnen zijn een probleem voor de installateur. ,,Het betekent dat we veel moeten voor financieren.'' En dat kan in de papie ren lopen, weet Lenting. ,,Zeker als je verschillende projecten tegelijk op start.'' De kost gaat letterlijk voor de baat uit. Want Lenting probeert zijn leve ranciers, vast personeel en inge huurd personeel wel netjes op tijd te betalen. ,,Ik zorg er dus voor dat ik mijn financiële huishouding goed op orde heb. Daarnaast proberen we zo snel mogelijk te factureren.'' Als het geld niet op tijd komt, moeten ook de leveranciers wel eens wach ten. ,,Dat kan dan weer tot proble men bij hen leiden'', beseft Lenting. „Daarom zeg ik altijd, betaal op tijd, want dat geld moet de keten in. Het gaat niet alleen om ons, maar ook om al die bedrijven die toeleveren. De opdrachtgever heeft er ook baat bij dat er op tijd wordt betaald. Als er een onderaannemer failliet gaat, heeft dat invloed op het hele werk.'' Het gaat niet alleen om de betalings termijn van een factuur, zegt Lenting. ,,Het is ook belangrijk af te spreken wanneer je kunt declareren, niet al leen wanneer er betaald wordt. Het blijkt dat veel bedrijven later betalen omdat de wet die ruimte biedt. Prima voornemen van het kabinet om dat aan te passen. Dat helpt ons allemaal de volgende crisis beter door te komen.'' Mark van Hoften, Van Hoften Installatietechniek Problemen met lange betaaltermij nen heeft Mark van Hoften eigenlijk niet. ,,90 tot 95 procent van onze klanten betaalt op tijd'', zegt de di recteur van Van Hoften Installatie techniek. Het bedrijf zet jaarlijks zo'n 20 miljoen euro om met ruim hon derd personeelsleden. Van Hoften beschouwt dertig dagen als 'op tijd'. ,,Grote bedrijven zetten standaard zestig dagen in hun voor waarden. Maar wettelijk zou dit der tig dagen moeten zijn en daar houd ik me aan.'' En als een bedrijf daar niet mee akkoord gaat dan zoeken ze maar een ander installatiebedrijf, laat Van Hoften ze weten. Toch heeft Van Hoften ook ervaring met langere betaaltermijnen. „Enkele jaren geleden, toen de markt slecht was, heb ik ook te vaak tegen klan ten gezegd: 'we gaan naar zestig dagen'. Maar nu is het dertig dagen.'' Van Hoften kan eisen stellen omdat de markt nu goed is. ,,Ze schreeuwen om installateurs. Daarom moet je niet bang zijn om met opdrachtgevers te praten over de betalingsvoorwaar den.'' Wat ook meespeelt is dat Van Hoften veel voor familiebedrijven werkt. ,,Die zitten er toch anders in. Ze betalen gewoon op tijd.'' Van Hoften heeft nog wel wat tips voor andere mkb'ers. ,,Wij hebben onze debiteu ren verzekerd bij Atradius. Dat kost geld, maar dat kosten slapeloze nachten ook. En maak afspraken over betalingen voor je begint. Niet alleen over wanneer je kunt facture ren, maar ook over bijvoorbeeld meerwerk. Nu is de regel: 25 procent van het meerwerk krijg je bij op dracht betaald, 75 procent bij opleve ring. Dat betekent dat je driekwart van het werk moet voorfinancieren. Dat kan in de miljoenen lopen. En als het werk vertraagd is, duurt het nog langer. Daar moet je goede afspra ken over maken.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21