NIEUWS 13 Ik ben nooit gebeld, maar wel onrechtmatig aangemeld voor een vijfjarig zakelijk contract vrijdag 3 mei 2019 werkwijze aan, na vragen van deze krant. Improvers kwam zelfs stil te liggen. De branche ligt onder een vergrootglas. ,,Toch hebben ze dit ge daan.'' Voor de eigenares volgde daardoor één van de moeilijkste momenten van haar leven: ze deed aangifte, niet alleen tegen de verkopers die ook zij als vrienden zag, maar zelfs tegen haar eigen partner. Dat de schuld vol ledig bij Peter W. wordt gelegd, vindt de eigenares niet te verkroppen. ,,Deze verkopers zijn totaal over de schreef gegaan. Ze gaan al lang mee en weten wat wel en niet kan. Punt is: iemand die veel verkoopt, is niet per se een goede verkoper - een goede verkoper doet zijn werk naar eer en geweten, maar dat is niet de intentie geweest.'' De fraude is zo grof dat het niet door kón gaan. Bij het serviceplat form waarvan de verkopers via een tussenpartij, een bedrijf in telesales, gebruikmaken, gaan begin maart alarmbellen af. Er zijn onregelmatig heden te zien in de standaardkwali teitscontroles die zijn ingebouwd. Het serviceplatform stelt direct een fraudeonderzoek in bij de verant woordelijke telesalespartij, die wordt stilgelegd. De tussenpartij laat aan deze krant weten dat er 115 'foute' contracten zijn aangetroffen, waar van het in een minderheid van de ge vallen gaat om verkoop aan mensen in de schuldhulpverlening. Het betrokken serviceplatform heeft de toch al uitgebreide controle procedures die er waren inmiddels verder verscherpt. Dat bedrijf ziet wel dat de omzet sindsdien is gedaald. Het serviceplatform neemt dat voor lief: net zoals zo veel betrokkenen in de markt vindt de directie dat de kwaliteit van de energieverkoop om hoog moet. Maar deze fraude heeft maar weer laten zien: het is geen gemakkelijke opgave kwaad willenden op voorhand te 'neutrali seren'. Slachtoffer Dat blijkt ook wel uit het feit dat één van de frauderende verkopers inmid dels zelf ook slachtoffer is geworden. ,,Ik ben nooit gebeld, maar wel over gezet naar energieleverancier NLE. Ik ben onrechtmatig aangemeld voor een vijfjarig zakelijk contract. Ik weet natuurlijk precies hoe het werkt, dus ik heb gebeld naar de klantenser vice.'' Inmiddels kent hij het traject dat zo veel andere worstelende consu menten moeten doorstaan. Hij moet maar een klachtenformulier invullen en hopen dat het wat oplevert. Als hij het contract verbreekt, wacht een hoge boete. De bedenktijd die bij particuliere contracten loopt, is er ook voor hem niet, ook al vindt de Autoriteit Consument en Markt dat juist kleine ondernemers en zzp'ers beter moeten worden beschermd. ,,Mijn huurcontract loopt een jaar. -Frauderende verkoper is ook zelf slachtoffer Als er straks een andere huurder komt, die geen zakelijke inschrijving heeft, zit ik ermee.'' Dat terwijl hij door het verlies van zijn baan nu ach ter een bar staat, in een poging de huur te betalen. Een ander trekt weer in bij zijn ouders. Allemaal hebben ze geldproblemen. Karma? Mis schien. Na vragen van deze krant doet NLE wat veel energieleveran ciers doen. Het contract wordt nu wél geannuleerd, van de verkopende partij wordt volgens een woordvoer der 'direct afscheid genomen'. En Peter W.? Zijn vrouw heeft met hem gebroken. Hij erkent in een reactie fout te hebben gezeten, als het gaat om het doorspelen van gege vens van mensen in de schuldhulp, maar benadrukt verder vanwege zijn concurrentiebeding niet bij het be drijf betrokken te zijn geweest. In middels heeft hij zijn bakens verzet, wil hij een andere markt aanboren. Het moet ook wel. Niet alleen is in de energiemarkt geld verdienen lastiger geworden, aldus betrokkenen, zijn rol is er nu ook uitgespeeld. Zijn naam is bekend, het energiewereldje klein. GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13