Vrees voor golf aan opgevoerde e-bikes 'IK PEIS ZOALS IK LEEF: SPONTAAN.' J m 10 NIEUWS WORD ONZE REIZEN! Sr. 'RctixmbUkkcr EN WIN EEN JAAR LANG De motor van een elektrische fiets is in de Europese Unie begrensd op 25 kilometer per uur. Hogere snel heden, tot 45 kilometer per uur in clusief mee-trappen, zijn alleen mogelijk voor die voertuigen waar van de gebruiker zich houdt aan de helm- en kentekenplicht en zo mo gelijk op de gewone weg rijdt. Dan heet het voertuig een speed pede- lec. Volgens media in België en Duitsland laten velen in die landen hun gewone e-bike echter opvoe ren. Zo halen de fietsen hogere snelheden, terwijl ze niet aan alle extra regels voor snelle voertuigen voldoen. Dat is illegaal en gevaar lijk. Volgens sommige berichten is een op de drie fietsen in Duitsland 'ge- tuned', meldt het Fietsberaad (ken niscentrum voor fietsbeleid) op zijn website. Zowel het Fietsberaad als de BOVAG maken zich er zor gen over dat deze illegale trend ook opgang doet in Nederland. CDA-Kamerlid Maurits von Martels wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) dat gaat onderzoeken. ,,Het opvoeren van elektrische fietsen kan leiden tot le vensgevaarlijke situaties in het ver keer. Daar is zo'n fiets niet voor ge maakt. Waar nodig moet de minis ter hiertegen optreden'', vindt Von Martels. Hij wil ook weten hoe de handhaving nu plaatsvindt. Websites Een simpele online zoektocht leert dat er ook meerdere Nederlandse websites zijn die uitleggen hoe een elektrische fiets is op te voeren. Sommige sites bieden dit zelfs als dienst aan. Er staat vaak wel bij dat bouw'' liggen tussen de 100 en 200 euro. Een woordvoerder van de BO VAG stelt dat deze organisatie voor de voertuigenbranche mordicus te gen opvoeren is. ,,Het is gevaarlijk, de techniek van een gewone e-bike is niet ontworpen voor hogere snel heden. Bij hogere snelheden zijn een helm en verzekering ver plicht, dat is niet voor niets.'' De woord voerder stelt dat nog onduidelijk is hoe wijdverbreid het opvoeren van e-bikes in Nederland nu is. ,,Wijonderzoeken welke maatregelen er mogelijk zijn.'' Dit kan leiden tot levensgevaarlijke situaties. De minister moet optreden deze optie verboden is, en dat een berijder daardoor bij een ongeluk daardoor mogelijk niet is verzekerd. Bijna ieder type motor is op te voeren. Veel systemen daarvoor werken met een chip die de bestu ring van de elektrische motor om de tuin leidt. De begrenzer van de motor 'denkt' dan dat het voertuig half zo snel gaat als het werkelijk gaat. De kosten voor zo'n 'om- Advertentie 'GA EROP UIT, Ik maak heel makkelijk VERBREED JE HORIZON!' wijs, 's lands eer. Als je vrijdag 3 mei 2019 GO In Duitsland en België voeren ei genaren van elektrische fietsen deze massaal op. BOVAG en het Fietsberaad vrezen dat deze trend zal overslaan naar Neder land. Edwin van der Aa Utrecht -Maurits von Martels, CDA FOIOSHUI ItRSIOCK Je hoeft de taal niet te spreken om te kunnen communiceren met de lokale bevolking, vindt ondernemer, trainer en coach in de zorg Wim Mollema (54). Kijk elkaar aan en je hebt een band. Een hoogtepunt in mijn reiscarrière vond plaats op Kreta. Ik was 21 jaar en had net een dochter gekregen. Kreta klinkt niet zo avontuurlijk, maar de sfeer van het eiland en vriendelijkheid van de bewoners lieten een diepe indruk achter. Onder de brandende zon heb ik toen de 16 kilometer lange tocht door de Samariakloof gelopen. Na vier uur alleen maar rauwe rotsen te hebben gezien, kwamen we uit op een azuurblauwe zee. Het biertje en de heerlijke Griekse salade die ik daarna nuttigde, smaakten hemels. Zo'n moment heeft niets met luxe te maken, maar is volmaakt in zijn eenvoud en vergeet je nooit meer. Ik reis zoals ik leef: spontaan. Mijn reizen worden nooit ver van tevoren gepland. Ineens krijg ik de geest en zeg ik: 'Kom, laten we gaan!' En een paar uur later heb ik dan een ticket geboekt voor de week erop. Meestal ga ik een paar keer per jaar weg. Istanbul vond ik een grootse, mystieke stad. Het hotel lag aan de rivier de Bosporus en vanaf de oever kon ik zo naar Azië kijken. Je voelt aan alles dat dit een eeuwenoude beschaving en cultuur is. De Waterleidingduinen zijn prachtig tijdens het gouden uur. contact met de lokale bevolking, s Lands open staat voor andere gewoonten en gebruiken, vind je snel verbinding. Serengeti in Tanzania is een plek die me altijd bij zal blijven. We reden in een open landrover diep het nationale park in. Ik stond op in de auto en keek uit over de savanne. De horizon lag 135 kilometer verderop en door de weidsheid en schoonheid van het landschap voelde het alsof ik me in het centrum van de wereld bevond. Een prachtige ervaring. Ik heb al zo veel beleefd en zo'n groot verlangen om meer te zien. Ik ben nog niet in Zuid-Amerika geweest. De pampa's van Argentinië en de bergketen van Chili zou ik graag willen zien. En Brazilië schijnt fantastisch te zijn. Japan, Zuid- Afrika: mijn reislijst is oneindig. En gelukkig heb ik ook eindeloos veel tijd, want reizen is niet leeftijdsgebonden. Goed, de Samariakloof zal ik nu iets ander ervaren dan toen ik 21 was, maar over het algemeen zeg ik: ga erop uit, verbreed je horizon! Omarm nieuwe culturen en verzamel herinneringen.' Ik zie mijzelf als een doorgeefluik van deze ervaringen en dat maakt mij de ideale Sr. Reisontdekker voor Kras. Als een fitte vent met een koffer vol verhalen kan ik in video's de rest van Nederland meenemen op mijn reizen. Ben jij ook een reisfanaat die altijd staat te popelen om nieuwe natuur, culturen en smaken te ontdekken? En heb je koffers vol reiservaring? Kras is op zoek naar een Sr. Reisontdekker die het komende jaar 12 totaal verschillende reizen wil maken om de mooiste plekken te ontdekken. Neemt bij jou de reislust na elke reis alleen maar toe en lijkt het je leuk om je ervaringen te delen via inspirerende video's en foto's? KRAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 10