De trek naar werk Nieuw project Leegstond Zeeiand mi ^Zeeland Hoe Social Designer Manon van Hoeckel arbeidsmigranten en Zeeuwen met elkaar in contact brengt. "Probeer je mening te vormen aan de hand van eigen ervaringen" "Mensen vinden het spannend om met onbekenden te praten" VLISSINGENProvincie Zeeland zet vanuit haar Leefbaarheidsagenda in op aandacht voor leegstaand erfgoed en tijdelijke bestemmingen. Het Zeeuws Museum heeft social designer Manon van Hoeckel (28) uit Rotterdam uitge nodigd om in Vlissingen aan de slag te gaan in de omgeving van de Koninklijke Maatschappij de Schelde. Van Hoeckel ontwikkelt tools die gesprekken aan jagen. In haar interventie Phone Home koppelt ze verhalen van arbeidsmigran ten aan verhalen van Zeeuwse jongeren die de provincie hebben verlaten. „Ik verbind vaak twee verschillende groe pen mensen aan de hand van camouflage activiteiten", vertelt Manon van Hoeckel. „De meeste mensen vinden het namelijk spannend om met onbekenden te praten." Zo bouwde de social designer vorig jaar een wasserette in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. „Bezoekers die vieze was meebrachten, kregen een gratis toegangskaartje. Velen woonden al jaren in Rotterdam, maar waren nog nooit in het museum geweest. Het was makkelijker om een gesprek te beginnen tijdens het wassen, dan tijdens het kijken naar kunst. Over was sen kan iedereen iets vertellen." Voor 'Nooit meer werken' ging Manon op zoek naar plaatsen in Vlissingen waar veel arbeidsmigranten zijn. „Dat bleek nog best lastig", vertelt ze. „Bedrijven mogen niet zomaar contactgegevens van werknemers uitwisselen en omdat ik zelf niet in Zeeland woon, kon het ook niet via-via." Toch vond ze uiteindelijk een goudmijn aan verhalen, en wel in belwinkel en money transfer kan toor Phonehome, de locatie van haar inter ventie. „Mensen komen daar met een en dezelfde reden: ze willen contact leggen met het thuisfront. Ofwel door geld op te sturen, ofwel door het kopen van een belkaart. Ik kreeg zo veel mooie verhalen te horen." De social designer was nog nooit eerder in een dergelijk kantoor geweest en was nieuws gierig naar wat er gebeurde. „Waarom maken die mensen hun geld niet over via internetbankieren? Dacht ik. Ik werd al snel met mijn neus op de feiten gedrukt: onbe wust hebben we allemaal vooroordelen", zegt ze. Een Afrikaanse man wist te vertel len dat maar een klein percentage van de bevolking in Afrika een bankrekening heeft, enkel diegenen die voor de bank zelf of de overheid werken. „Geld overschrijven is dus een heel Westerse gedachte." Net als het hebben van een zorgverzekering en dat je je kinderen gratis naar school kan sturen. „Als je dan in Zeeland kan werken, zodat je geld kan sturen naar je moeder die naar het ziekenhuis moet, of naar je zusje die naar school wil... Waarom zou je dat dan niet doen? Probeer je mening niet enkel te vor men door wat je ziet in het nieuws of leest in de krant, maar door eigen ervaringen. Je leert zo veel als je met mensen in gesprek gaat." En zo'n ver van ons bed show is het niet, toont Manon aan. Zo maakt ze de link met jongeren die Zeeland verlaten om in de Randstad te gaan werken. „Zij zitten in dezelfde situatie als de arbeidsmigranten: ze verlaten het thuisfront vanwege werk, maar willen in contact blijven met familie en vrienden." Dankzij moderne technologie ontstaat er aan de ene kant meer ruimte om met elkaar in contact te komen, maar volgens Manon ook juist minder. „Stel dat we in de toekomst online naar de dokter kunnen", geeft ze als voorbeeld. „Dat is handig, maar een wachtkamer is een plek waar je een praatje maakt. Met Google Maps kom je overal, maar je hoeft nooit meer de weg aan iemand te vragen. En dankzij zelfscanners hoeven we niet meer in de rij te staan bij de kassa, maar maak je ook geen praatje meer met degene achter je. We verliezen elkaar uit het oog. Dat vind ik jammer." De social designer heeft dan ook een duidelijk doel voor ogen: gesprekken aanjagen. „Of het nou over arbeidsmigranten, gevangenen of buurtbewoners gaat: wij mensen oordelen snel zonder dat we ervaring hebben met een bepaalde doelgroep. Ik geloof dat als we open staan voor elkaar, we veel kunnen leren." De kaart van Zeeland verandert al duizend jaar bijna elk jaar. Tijdelijkheid maakt deel uit van de Zeeuwse identiteit. Het is een Zeeuwse kwaliteit die ons veel mogelijkheden en kansen biedt. Leegstond Zeeland wil mogelijkheden van tijdelijkheid zichtbaar maken en ruimte bieden voor ideeën voor tijdelijk gebruik die bijdragen aan de kwaliteit van leven in Zeeland. Het project matcht vraag en aanbod rond leegstaande gebouwen en ruimtes. Maar Leegstond Zeeland prikkelt ook tot creatief nadenken over tijdelijk gebruik. Het project brengt niet alleen vraag en aanbod met elkaar in contact, maar ook bewoners, ontwerpers, creatievelingen en overheden. ZIEIELAND i=r= NOOIT MEER WERKEN - ZEEUWS MUSEUM De interventie Phone Home is mede mogelijk gemaakt door Lebara. Challenge Een van de manieren waarop Leegstond wil prikkelen tot creatief nadenken is via een challenge rondom tijdelijk gebruik. Particulieren, bewoners, studenten, architecten, ondernemers: iedereen kan ideeën uitwerken tot concrete plannen en meedoen aan de challenge. De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury. De details hiervan worden te zijner tijd bekend gemaakt. Startbijeenkomst In mei vindt een startbijeenkomst plaats. Later dit jaar volgt een grotere bijeenkomst, waarin de praktijk centraal staat. Doel is onder meer het smeden van creatieve allianties om leegstand te benutten. Deze allianties leiden tot sterke, realiseerbare inzendingen voor de challenge. Meer info volgt op de site: www.leegstondzeeland.nl Het buitenprogramma bij Nooit meer werken speelt zich grotendeels af in en rond tijdelijke leegstand. Dit gebeurt in samenwerking met het project Leegstond van de Provincie Zeeland. Provincie www.zeeland.nl fl provinciezeeland provzeeland LAND Tijdelijkheid biedt kansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 67