OLIE, SMEER EN SOFTWARE 'Bij elektrisch rijden is het zelfs alleen software die zorgt dat alles geolied verloopt' donker kijken mogelijk maken, elektronische dashboards met ongekende instelmogelijkheden en ga zo nog maar even door. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de elektrische auto, en waterstofaandrijving. Kortom, van de eerste On Board Diagnose (OBD) aansluiting eind jaren tachtig tot de huidige generatie elektrische auto's is er veel gebeurd. Zoveel dat er momenteel grofweg twee soorten autobedrijven te vinden zijn: zij die het graag houden bij olie en smeer en zij die dit laatste combineren met investeringen voor de toekomst, voor zover die toekomst al is uitgekristalliseerd. Niels van Herpen Autopunt Van Herpen Berlicum smeer gaan digitaal wordt dit steeds intensiever. Daar zit een groter probleem dan alleen de investeringsvraag voor apparatuur. „Moderne systemen in auto's maken een auto tot een complex geheel. Vooral als er iets misgaat. Dat geldt al helemaal voor elektrische auto's. Dit alles vraagt veel van de kennis van de mensen die er mee moeten werken. Sleutelen en olie komt er vandaag de dag steeds minder bij kij ken: onderhoudsintervallen worden immers langer. Bij elektrisch rijden - op wat smeerpuntjes na - is het zelfs alleen software die zorgt dat alles geolied verloopt. De digitale transformatie heeft in het autobedrijf dan ook heel wat bijwerkingen. ,,Dat begint bij het beschikbaar stellen van de nodige data. Voor elk merk moeten we bij wijze van spreken toegang tot merk- data kopen. Of een auto bij de merkdealer laten uitlezen. Daar komen steeds meer oplossingen voor, maar het kost serieus geld zo lang die informatie niet vrij verkrijgbaar is. Daarnaast, en dit is zo mogelijk een nog groter probleem, is geschikt personeel steeds moeilijker te vinden. Werk in de autobranche is blijkbaar niet meer zo sexy. Opleidingen stromen niet meer vol, boven dien moeten onze mensen steeds hoger worden opgeleid om met alle digitale systemen om te kunnen gaan. Mensen die die hogere opleiding kun nen volgen, vinden vaak beter betaald werk bij techbedrijven. Dit is echt de grootste uitda ging voor de nabije toekomst", waarschuwt Van Herpen. Een ding blijft volgens hem wél altijd werken: "De relatie met je klant. Zorgen dat je goede mobiliteit verkoopt. De afstand met je klant kort houden en perfect werk leveren. Dat is en blijft 'old school'. Gelukkig maar, anders was ik er allang mee gestopt." De grote, lichte werkplaats achter de showroom en het kantoor staat vol. Toch heerst er rust. De ruime werkplekken zijn zo ingericht dat iedereen ontspannen aan de auto's van klanten kan werken. Voorlopig zijn het vooral de traditionele auto's waaraan wordt gewerkt. Maar auto's met hybride of elektrische aandrij ving zijn bij Autopunt Van Herpen net zo welkom. ,,Er rijden bijna negen miljoen auto's rond in Nederland, waarvan nog geen vijf tigduizend volledig elektrische auto's. Al die auto's vervangen in de komende tien tot vijftien jaar is onmogelijk. Ik heb geen glazen bol, maar alleen op elektrisch en waterstof richten, is nog geen optie. Ik wil er straks wel bij zijn, dus investeren we waar mogelijk in de toekomst. Met in het achterhoofd bovendien de vraag: welke alternatieven komen er nog die nu nog niet eens bekend zijn", zegt eigenaar Niels van Herpen. Ondanks die onbekende toekomst is het proces van digitalisering ook bij Van Herpen al decennia gaande en 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53