OLIE, SMEER EN SOFTWARE
'Bij elektrisch rijden
is het zelfs alleen
software die zorgt dat
alles geolied verloopt'
donker kijken mogelijk maken, elektronische dashboards met ongekende instelmogelijkheden en ga zo nog
maar even door. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de elektrische auto, en waterstofaandrijving.
Kortom, van de eerste On Board Diagnose (OBD) aansluiting eind jaren tachtig tot de huidige generatie
elektrische auto's is er veel gebeurd. Zoveel dat er momenteel grofweg twee soorten autobedrijven te
vinden zijn: zij die het graag houden bij olie en smeer en zij die dit laatste combineren met investeringen
voor de toekomst, voor zover die toekomst al is uitgekristalliseerd.
Niels van Herpen
Autopunt Van Herpen
Berlicum
smeer gaan digitaal
wordt dit steeds intensiever. Daar zit een groter probleem
dan alleen de investeringsvraag voor apparatuur. „Moderne
systemen in auto's maken een auto tot een complex geheel.
Vooral als er iets misgaat.
Dat geldt al helemaal voor
elektrische auto's. Dit alles
vraagt veel van de kennis
van de mensen die er mee
moeten werken. Sleutelen
en olie komt er vandaag de
dag steeds minder bij kij
ken: onderhoudsintervallen
worden immers langer. Bij
elektrisch rijden - op wat
smeerpuntjes na - is het zelfs alleen software die zorgt dat
alles geolied verloopt. De digitale transformatie heeft in
het autobedrijf dan ook heel wat bijwerkingen. ,,Dat begint
bij het beschikbaar stellen van de nodige data. Voor elk
merk moeten we bij wijze van spreken toegang tot merk-
data kopen. Of een auto bij de merkdealer laten uitlezen.
Daar komen steeds meer oplossingen voor, maar het kost
serieus geld zo lang die informatie niet vrij verkrijgbaar
is. Daarnaast, en dit is zo mogelijk een nog groter probleem,
is geschikt personeel steeds moeilijker te vinden. Werk
in de autobranche is blijkbaar
niet meer zo sexy. Opleidingen
stromen niet meer vol, boven
dien moeten onze mensen
steeds hoger worden opgeleid
om met alle digitale systemen
om te kunnen gaan. Mensen
die die hogere opleiding kun
nen volgen, vinden vaak beter
betaald werk bij techbedrijven.
Dit is echt de grootste uitda
ging voor de nabije toekomst", waarschuwt Van Herpen.
Een ding blijft volgens hem wél altijd werken: "De relatie
met je klant. Zorgen dat je goede mobiliteit verkoopt. De
afstand met je klant kort houden en perfect werk leveren.
Dat is en blijft 'old school'. Gelukkig maar, anders was ik er
allang mee gestopt."
De grote, lichte werkplaats achter de showroom en het kantoor
staat vol. Toch heerst er rust. De ruime werkplekken zijn zo
ingericht dat iedereen ontspannen aan de auto's van klanten kan
werken. Voorlopig zijn het vooral de traditionele auto's waaraan
wordt gewerkt. Maar auto's met hybride of elektrische aandrij
ving zijn bij Autopunt Van Herpen net zo welkom. ,,Er rijden bijna
negen miljoen auto's rond in Nederland, waarvan nog geen vijf
tigduizend volledig elektrische auto's. Al die auto's vervangen in
de komende tien tot vijftien jaar is onmogelijk. Ik heb geen
glazen bol, maar alleen op elektrisch en waterstof richten, is nog
geen optie. Ik wil er straks wel bij zijn, dus investeren we waar
mogelijk in de toekomst. Met in het achterhoofd bovendien de
vraag: welke alternatieven komen er nog die nu nog niet eens
bekend zijn", zegt eigenaar Niels van Herpen.
Ondanks die onbekende toekomst is het proces van
digitalisering ook bij Van Herpen al decennia gaande en
5