Y INHOUD KANNIBALISATIE EEN KWESTIE VAN MOED EN TIMING 4DE GARAGE: OLIE EN SMEER GAAN DIGITAAL 'ONDERNEMERS RISKEREN FLINKE BOETES' CYBERSECURIT] DIGITALE TRANSFORMATIE COLOFON Steeds meer auto's krijgen veiligheids- en milieusystemen aan boord. Waarmee de digitale wereld die van smeer en olie raakt, Het bedrijfsleven gaat volgens Marcel Wendt te laconiek om met digitale identiteit. Vier decennia cybersecurity. Stad Gent zet grote stappen in verregaande digitalisering met M!A: Zeventig procent van de gebruikers geeft een 7 of hoger. Vaak vereist de transitie naar de digitale wereld dat een bedrijf zijn bestaande business model kannibali- seert. De vraag is dan: wanneer is het juiste tijdstip? In mei 2003 nam Aron Ralston een zeer moeilijke beslissing. Nadat hij vijf dagen vast had geze ten in een ravijn in Utah, met zijn arm en hand vastgeklemd onder een rots, besloot hij zijn eigen arm met zijn zakmes te amputeren, om zo zijn leven te redden. Een bloed stollend verhaal: alhoewel het rationeel gezien de enige manier was, blijft het besluit om jezelf te verminken iets tegennatuurlijks. Veel bedrijven worstelen met het zelfde dilemma als Ralston. De opkomst van de digitale concur rentie kan vaak even plotseling en abrupt zijn als het neerstorten van een rotsblok. Om te overleven moeten bestaande, vaak zeer lucratieve producten worden afgebouwd, in de hoop dat nieuwe, nog onbewezen digitale business modellen de toekomst veilig zul len stellen. De afgelopen jaren heb ik vaak genoeg gezien hoe lastig zo'n beslissing kan zijn. Kranten vonden het erg moeilijk hun dure papieren rubrieksadvertenties op te geven, met als gevolg dat nieuwe onlinespelers de digitale rubriekenmarkt gingen domineren. Producenten van merkartikelen waren lang bang om direct aan hun eindklanten te verkopen omdat ze de detailhandel niet tegen zich in het harnas wilden jagen. De detail handel zelf was vaak halfslachtig in zijn pogingen onlinewinkels te openen, omdat ze de toeloop naar hun fysieke winkels niet in gevaar willen brengen. Dat dit allemaal zo moeizaam verloopt is niet ver wonderlijk: je geeft een zekere cashflow voor de korte termijn op om de kans op toekomstige geld stromen te vergroten. In de orga nisatie zelf begrijpen medewerkers die het geld binnenbrengen niet dat zij niet meer mogen investeren en veel geld wordt in hun ogen verbrand met nieuwe avonturen. Een populaire spreuk luidt: het is beter jezelf te kannibaliseren dan dat anderen het doen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om het nog complexer te maken: te vroeg kannibaliseren is bijna net zo erg als te laat. De internet- bubbel rond 2000 liet zien dat te grote gretigheid snel tot waarde- vernietiging kan leiden. De cruci ale vraag is dus: hoe krijg je een organisatie zover dat ze op het juiste moment in het eigen vlees gaat snijden? Als ik naar bedrijven kijk die dit relatief goed gedaan hebben, zie ik dat het veel met moed te maken heeft, die tegelij kertijd niet in overmoed ontaardt. Aron Ralston werd vooral geprezen vanwege het feit dat hij zijn hoofd koel hield. Hij kon dit omdat hij ervaring en daardoor zelfvertrou wen had. Genoeg vertrouwen om vijf dagen te wachten, in de hoop dat hij in zijn geheel gered zou kunnen worden. Ook had hij ge noeg ervaring om te weten dat, als hij nog langer zou wachten, hij te zwak zou zijn om nog levend uit de canyon te komen. Bij Ralston ging het om de uitzonderlijke kwalitei ten van één persoon. Bij bedrijven gaat het erom dat het manage mentteam en de raad van commis sarissen beschikken over genoeg moedige personen met voldoende digitale ervaring, maar dat er ook mensen zijn die overmoed tegen werken. Psychologie zou wel eens belangrijker kunnen zijn voor overleving dan technologie. HOOFDREDACTIE Eldert Kuiken, redactie@deondernemer.nl 06 - 27 0 6 21 38 REDACTIE VORMGEVING Susy Cascado, Imelda van der Helm, Mark Litjens, Theo Loth, Bart Friso, Guy Hoeks, Kitty Döppenbecker, ADVERTENTIES Sven Kok, sven.kok@persgroep.nl 06 - 52 35 79 72 DE PERSGROEP NEDERLAND 020-5626200, advertising@persgroep.nl DEONDERNEMER.NL MetICTin de wolken De Ondernemer is een B2B-platform met speciale katernen, een website en events. De content wordt gemaakt door de redactie en deels samengesteld in samen werking met betalende partners. Als dat laatste het geval is, staat daarover meer informatie achter de i Over de auteur Annet Aris is commissaris bij diverse Europese bedrijven, Senior Affiliate Professor digitale strategie bij INSEAD en voorheen organisa tieadviseur en partner bij McKinsey. Ze bracht onlangs het boek Wegwij zer in het digitale doolhof uit. 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51